Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« juli 2005 | Hem | september 2005 »


Reklamfilm för Alvedon / TVC for Alvedon

TVC for Alvedon, a pain killer.

Alvedonfilm

Download alvedon_gl_40s.mpg

Vuxen marknadsföring skriker inte

Idag var Göran Swahn väldigt arg i Indikat på en kolumn om reklam som Peter Wennblad skrev i Expressen häromdagen. Det kan man ju förstå. Vissa av hans rallarsvingar har förvisso något unket okunnigt över sig.

Men jag vet inte. Vem håller inte med om det här?:

"Jag vill att reklamen lämnar treåringens självupptagna universum och blir vuxen. Vuxna människor talar till varandra, de skriker inte. Vuxna människor ber om andras uppmärksamhet, de tvingar sig inte till den. Vuxen marknadsföring beter sig som en medmänniska som är genuint intresserad av mina behov. Den prackar inte på mig saker som jag inte vill ha."

Fyrsiffrig kod

När jag först såg kampanjen med de mystiska fyrsiffriga koderna tänkte jag att det måste vara en organisation som hjälper de hemlösa genom att sätta ut lokala portkoder - så att de kan sova lite mer tryggt och varmt i höst. Sedan visade sig att det faktiskt var en kampanj för de hemlösa.

Numbers_2 Numbers2_1

"Ge oss en snabbare häst"

I en artikel i Business Week diskuterar Roger L Martin från Rotman School of Management skillnaderna i arbetssätt mellan företag i kreativa branscher (artikeln handlar specifikt om designbyråer men observationerna är överförbara på liknande verksamheter) och traditionella företag. Han radar upp några uppenbara skillnader, som att företag i kreativa branscher är helt projektstyrda till skillnad från den kontinuerliga verksamheten i traditionella företag, men också att en individs status har helt olika källor i de två organisationstyperna ("In a design consultancy, the source of status and pride derives from solving 'wicked problems' -- problems with no definitive formulation or solution and that have definitions open to multiple interpretations").

Den kanske intressantaste  slutsatsen är  dock att  företag i kreativa branscher inte kan förlita sig på undersökningsresultat, nyckeltal och statistik för att hitta framgångsrika lösningar. De måste i viss (ibland ganska hög) mån göra vad som "känns rätt" och ofta agera utifrån en vision som sträcker sig bortom status quo, dvs det som siffrorna visar. Ett exempel är Aeron-stolen (som också Malcolm Gladwell skriver om i "Blink"):

"In fact, when users first saw the chair, they gave it a decidedly chilly reception -- but only because it looked like no other chair they had ever seen. [...] In short order, users warmed to the Aeron chair because Stumpf and Chadwick had indeed created a product that no consumer could have described -- but that met their unarticulated needs and sought to trump anything on the planet. It turned into the best-selling office chair of all time and a must-have for even the fanciest boardrooms, despite coming with a price tag double the prevailing level of a high-end ergonomic office chair. And it won, among other accolades, an award for the best design of its entire decade."

Stumpf och Chadwick gick alltså på samma linje som Henry Ford när han byggde T-Forden. "Om jag hade frågat folk vad de ville ha när jag skulle bygga min bil", sa Ford, "hade de sagt ´ge oss en snabbare häst´."

Reklamhundar

Playground_hundar2

"Jag är ute 52 veckor per år" (hundreklam)
"I'm outside 52 weeks a year" (dogvertising)

Något att tänka på nästa gång du tar en kopia

Xerox914Han började jobba när han var 8 år, blev familjeförsörjare vid 11, arbetade tre skift på raken i cementfabriken och sov på marken utanför ett hönshus för att hans invalidiserade och tuberkulossjuke far låg och hostade hela nätterna innanför. Sedan jobbade han sig igenom skola och universitet, och uppfann den teknik som används i kopieringsmaskiner och laserskrivare än idag. Inget av de stora teknikföretagen på 40-talet trodde på idén och avfärdade under flera år kopieringsmaskinen som en helt onödig pryl, varvid han grundade Xerox och 1959 lanserade Xerox 914 (bilden) som gjorde honom till en av USA:s rikaste män. Men så småningom upptäckte han att pengarna inte gjorde honom lyckligare och bestämde sig för att dö som en fattig man. Så på 60-talet började han ge bort sina hundratals miljoner dollar till allt från rasintegrerade skolor till gamla ensamma tanter som hade svårt att klara amorteringarna på sina huslån.

Historien om Chester Carlson är värd att lyssna på. Det tar en kvart och du hittar den som en mp3-fil här .

Bo i en container

ContainerhusVarför inte? Mer finns här.

Alvedon-annonser / Ads for Alvedon

For Alvedon, a pain killer:

Alvedon_katt_stor "A glass of water, a long walk and an Alvedon, if need be."

Alvedon_tak_stor "A glass of water, some fresh air and an Alvedon, if need be."

Tystaste projektorn

Den tysta hemmabioprojektorn.
The silent home theatre projector.

Nec_robot_stor Nec_kola_stor

Nec_fluga_stor

Kan nån kan Posten

"Detektiv Inger spårar din försvunna fotorulle" är rubriken på en artikel i dagens Metro. Inger finns på "Postens detektivbyrå" i Sundsvall och jobbar med att spåra ägarna till 3000 filmrullar som varje år ramlar ur dåligt hopklistrade fotopåsar. Och hur många hittar Inger och hennes kollegor? 8 av 10. Hur de bär sig åt har jag ingen aning om men att det är rätt så fantastiskt att de lyckas - och överhuvudtaget anstränger sig för att försöka - är ett som är säkert. Hur ofta träffar man på den sortens yrkestolthet nuförtiden?

Posten Riktiga Vykort

riktigavykort.se kan användaren rita med musen samt skapa rebusar med postens symboler på ett riktigt vykort. Utmaningen var att föryngra skickandet av kort genom att göra det digitala analogt - och tvärt om. Dagen efter finns kortet tryck och klart i mottagarens brevlåda.

At riktigavykort.se the user can create a real postcard by drawing with the mouse. The user can also  upload images and create pictogram puzzles using the Swedish Postoffice icons. Next day, the postcard is printed and delivered to the receivers adress.

Posten_fartman

Posten Riktiga Vykort Banner

Banner för Riktiga Vykort Sommar.
Banner for the Real Postcards campaign (Swedish Post Office).

Riktiga Vykort Banner

Impact för Impact

Två annonser för annonspaketet Impact.
Two press ads for media company Impact.

Impact_annons1

Yeah, yeah, you have probably seen funnier ads.
But have you ever had a better offer?

Impact_annons2

Look, what a big ad. But maybe a bit boring?
Do it better yourself and we'll treat you to four colours.