Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« augusti 2005 | Hem | oktober 2005 »


Jo, det är sant

Bowlingskor är äntligen ett modestatement. Tonåringar och collegestudenter har börjat stjäla dyrgriparna på bowlinghallar runtom i USA. Harcore-bowlarna är bekymrade.

Bowlingshoes

Kolla, en slumpfilm!

Om du inte redan kolla in Google video ... gör det! Väldigt beroendeframkallande, förutom den vanliga sökfunktionen får man upp tre slumpmässigt utvalda videoklipp varje gång man laddar om sidan. Inspirerande filmklipp, i väldigt varierande kvalité, du aldrig kommer kunna pejla in med tv'n. video.google.com

Dags för en förändring?

Ny kampanj för Beckers färg, utomhus och print.
New campaign for Beckers, a paints company.

Beckers_utomhus_05_1

"Time for a change?" (outdoor/underground)

Beckerslarare

"Time for a change?" (press ad)

Nya Sturegallerian

Arbetet pågår för fullt vid Stureplan för att bygga det nya Sturegallerian.
Dörrarna öppnar i november.

Work in progress in the heart of Stockholm, rebuilding the combined shopping mall and office space Sturegallerian. Opening in November.

Sturevepa

"Sturegallerian is growing. (Some new energy won't hurt)"

B2B-filmer för Posten

En chef med självinsikt. Två marknadsförare som kan själva. En patriark som ännu hoppas.
Byrån har gjort tre nya filmer i Postens B2B-kampanj som beskriver olika företagstjänster.
Regi Felix Herngren och produktion Tre Vänner.

New TVC's for the Swedish Post Office.

Posten Logistikproblemet

Posten DR

Posten Faktureringsaldot

Milko Fjällbrynt TVC

Ny reklamfilm för Milko Fjällbrynt.
New TVC for Milko Fjällbrynt.

Fjallbrynt30s

Tusen Bilder / One Thousand Images

tusenbilder.nu kan du vinna tusen digitala framkallningar från FujiColor med din bästa bild på månadens tema.

Visit tusenbilder.nu where you can upload your best picture on the theme of the month and win one thousand digital developments from FujiColor.

Kampanjen i flera olika media.
The campaign in different media.

Fujicolorbox
Vinsten - en låda innehållandes tusen framkallade bilder från FujiColor.
The prize box - containing one thousand developed pictures.

Screenshot1
TV spot, (producerad med en enkel digitalkamera.)
The TV spot, produced using a simple digital camera.

Site
Web, gå in och rösta, eller tävla om tusen digitala framkallningar från FujiColor.
Web site, vote or compete for one thousand developments from FujiColor.

Fujiad
Print (foto Frans Hällqvist):

Hair_guerilla
Alt media. Riktiga framkallade digitalfoton placerade på stan. Finns i flera olika motiv.
Alt media. Real developed pictures, with info on back, dropped in public places.

Fler Pause-annonser

Pause_whisky
Ovanligt kraftfulla ljudpaket / Extraordinarily powerful sound systems

Pause_tejptv
Ovanligt tunna TV-apparater / Extraordinarily thin TV sets

Pause_popcorn
Ovanligt stora TV-bilder / Extraordinarily large TV screens

Pause_handskar_1
Ovanligt tunna TV-apparater / Extraordinarily thin TV sets

Några Pause-annonser som gått under året

Pause_hjartmassage_200
Ovanligt kraftfulla högtalarsystem / Extraordinarily powerful speaker systems

Pause_paret_200
Ovanligt stora TV-bilder / Extraordinarily wide screens

Pause_stolen_200
Ovanligt ljusstarka hemmabiosystem / Extraordinarily bright home theatre systems

Byggöl hos Sturegallerian

DR i samband med ombyggnaden av Sturegallerian.
Direct mail in connection with the rebuilding of Sturegallerian, a combined shopping mall and office space in Stockholm.

Sturelykta

Stureinstruktioner

Sveriges nya telebolag äntrar scenen

Tre annonser för Spring Mobil - Sveriges nya telebolag.
Three press ads for Spring Mobil - Sweden's new telecom company.

Spring1_1

"Sweden's new telecom company starts by saying goodbye." (Note: "Bye, cruel world!")

Spring2

"Entangled phones are redundant." (Note: "I understand you. Goodbye.")

Spring3

"All goodbyes aren't sad." (Note: "The time had come anyway. Bye, bye!")

700.000 amerikaner lever på eBay

I en undersökning från juli i år uppger 724.000 amerikaner att eBay är deras primära eller sekundära inkomstkälla. Ytterligare 1,5 miljon säger sig få ett stadigt tillskott till kassan genom att sälja saker på världens överlägset största auktionssajt (uppemot 70 miljoner medlemmar).

Det, och mycket mer intressant om det nya fenomenet "Minipreneurs", kan du läsa om i det förträffliga trendnyhetsbrevet Trendwatching. Alltid intressant och nästan alltid långt bättre än mycket av den trendspaning som görs därute.

Living in a box

MicrohouseMicro Mini-Home

Hitta din musiks gener

"Collaborative filtering" är ett av de hetaste fenomenen på nätet just nu, dvs att användare eller datoriserade agenter hjälper mig att hitta böcker, filmer, musik, restauranger, sajter, osv som liknar det jag redan gillar. Bland de första och mest kända exemplen är väl Amazons "andra som har köpt boken du just beställt har också köpt de här...".

Sajten Pandora slår dock det mesta jag sett hittills. Den är sprungen ur Music Genome Project och så bra att...äh, den är så bra att du får testa själv.

Vad är reklam?

GlastejpVad är reklam och vad är kommunikation och vad är kanaler och vad är gerilla? Herregud så virrig i mössan man blir. Och man är liksom lika körd vilken väg man än väljer; "kommunikation" låter konsultbrackigt och "reklam" är för de flesta synonymt med uteslutande traditionella medier.

Nä, jag tycker nog att Reklamförbundet faktiskt slår huvudet på spiken:
"Man kan säga att reklam är metoden att förmedla en bild av en producents vara eller tjänst till de tänkta konsumenterna. Till vårt förfogande har vi annonsering i tidningar, TV och radio, event, direktreklam, butiksreklam, mötesplatser på Internet, PR-kampanjer m.fl."

Särskilt det där med "m.fl". Det är hög tid att en gång för alla kasta den gamla fördomen att reklam är lika med annonser och TV överbord. Det känns lite väl dammigt.