Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« september 2005 | Hem | november 2005 »


Det hårda livet på sjön

Orphalese

"The previously featured Residensea will soon get company from the Orphalese a 90,000-ton ocean liner that will have 200 residences and 265 suites for cruise passengers. The ship, which will be named the Orphalese after a mythical city in Kahlil Gibran's 'The Prophet', is scheduled for completion in 2008. The two- to four-bedroom residences measure 1,000 to 4,000 square feet and are being sold fully equipped and furnished for USD 1.8 million to USD 10 million. The Orphalese plans to circle the world forever, on an itinerary shaped by events around the world, such as the Cannes Film Festival, the Olympics, Chinese New Year in Shanghai and the Running of the Bulls in Pamplona. Residents will be able to live a year-round life of UBER PREMIUM experiences, and studying the Orphalese concept should provide more than a few inspiring ideas to anyone working in service-based industries."

(Från www.trendwatching.com)

Ny radio för Sibylla

Tre nya radiospotar. Sibylla är det genuint svenska alternativet på
fastfood-marknaden. Det tycker vi ska märkas i reklamen.

Kapmaskin Super Star
Namnsdag Korv & Mos
Lantmätare Super Star  

170.000 studsbollar!

Sätt på dig dina lurar och kolla in
http://www.bravia-advert.com/commercial/braviacommlow.html

och när du sett filmen, kolla den ännu mer spännande featuretten!
http://www.bravia-advert.com/commercial/

Lustigt att det finns en hel sida med featuretter (håller på att byggas ut) kring en enda reklamfilm.
Å andra sidan, när vi nu vant oss vid att alltid få behind-the-scenes på alla dvd-filmer vi ser, varför ska vi inte få det när det gäller bra reklamfilm?

Stor nostalgi

Memorex_cire_2_1101

Cassette Jam ´05

Briljant tanke

Doyourthing

Se på videon här: "Do Your Thing", Basement Jaxx

Var kan jag köpa tröjorna? Och när får man se en annonsör göra så här?

Det var bättre förr (fast inte som man tror)

Som enda person från en reklambyrå bland drygt 200 forskare, kommunaltjänstemän, departementshandläggare och annat icke så löst folk besökte jag igår Välfärdsdagen på SCB. Varje år blir jag lika glad av hur mycket kunskap som finns där, hur mycket som SCB faktiskt mäter, undersöker och analyserar.

Ibland berättades bl a att det var bra mycket bättre förr. Men inte för dem som brukar svänga sig med just den gamla slagdängan - utan för ungdomar. De senaste 20 åren är unga och unga vuxna de som fått det allra sämst och äldre de som fått det allra bäst jämfört med tidigare generationer. Ungdomar idag har högre utbildningskrav på sig, mindre pengar att röra sig med, osäkrare arbetssituation med mycket tillfälliga arbeten, lägre levnadsstandard, sämre bostadsmöjligheter, mindre kontakt med familj och anhöriga (men mer kontakt med vänner, som fungerar som en sorts metafamilj), ökad exponering för våld och sämre hälsa (särskilt psykosomatisk sådan; sömnlöshet, trötthet, ångest, oro). De röker mindre och motionerar mer men blir allt mer överviktiga.

Andra intressanta fakta som kom fram under dagen:

  • Barnen (0-18 år) har det bra, enligt en av de första undersökningar där frågorna ställs direkt till barnen själva. De har eget rum, bra ekonomiska och materiella tillgångar, en rik fritid, är på bra humör och optimistiska inför framtiden, känner sig trygga i skolan och kommer bra överens med mamma och pappa.
  • Break-even vid 87. Vid 87 års ålder (eller 84 för kvinnor och 90 för män) börjar man få ut mer av det offentliga systemet än vad man betalat i skatt.
  • För en genomsnittsindivid går bara en femtedel av alla skatter till en genuin omfördelning i samhället. Resten får man tillbaka själv, i form av årlig rundgång eller vid en annan tidpunkt i livet. (Enligt en undersökning från Finansdepartementet.)
  • Nästan 3 av 4 sysselsatta i Sverige jobbar inom tjänstesektorn. Tillverkning, jordbruk och byggnad står tillsammans för mindre än 25% och fortsätter att minska.

Mer finns på SCBs förträffliga webbsajt.

Smashmyipod.com

Stoppa Ipod revolutionen! Donera pengar till sajten och se när de "smashar" en 20GB Ipod direkt i butiken. Inte för att de ogillar Apple utan bara för underhållningen...

Verkar det vrickat? Gå in på www.smashmyipod.com och tyck till.

Puma är heta!

När tidningen Business Week nyligen rankade Europas 100 hetaste tillväxtbolag placerade Puma sig på en finfin 18 plats.

Hela listan hittar du här:
Download business_week_top_100.pdf

Någon som fattat

"JC får minst för reklampengarna" lät rubriken. Jaha, tänkte jag och förväntade mig att få se ett mått som ställer reklaminvesteringar i förhållande till reklamerinran, på gammalt traditionellt och meningslöst manér.

Men icke. Det finns små glädjeämnen i livet och det här var ett sådant. Sara Lomberg på N24.se har nämligen det goda förståndet att ställa reklaminvesteringarna i relation till försäljningen istället för till poänglösa låtsasmått. Att det sedan förstås finns en hel del andra faktorer som påverkar försäljningen är en annan historia, men det är i alla fall rätt utgångspunkt.

Hatten av och tack. N24 är redan en favoritsajt.

Det ska vara kul att träna

Jag satt och bläddrade i senaste numret av Amelia och snubblade över två nya träningsformer som jag aldrig hört talas om. Men jag älskar dem redan:

Forza - Samurajgympa. En träningsform med träsvärd som är starkt inspirerad av kendo och aikido. "I takt till musiken hugger vi med svärdet i olika 'cuts'". "Lite Kill Bill-känsla!"

Grounding - Aerobics goes Africa. Alla rörelser har sitt ursprung i vardagliga sysslor, som att plocka mango eller mala majs. "När du slänger ut nätet så släng ifrån dig all stress."

Härligt!

The noble art of communication

Det här är kommunikationsteori i den högre skolan:
Bush håller låda

So far so good

Åkestam Holst skickade i år in fyra bidrag till Annonsörsföreningens tävling 100-wattaren. Nomineringarna är nu klara och vi kan konstatera att juryn är behäftad med både skarpsinne och gott omdöme. Samtliga fyra kampanjer är nominerade! Vi rodnar klädsamt och ser fram emot prisutdelningen i november...

Farligt bra hissmusik!

Ian Curtis kanske vrider sig i sin grav när han hör bossanova versionen av Joy Divisions klassiska ”Love will tear us apart”. Avgör själv, franska gruppen Nouvelle Vague kommer till Stockholm i november.

Nouvellevague


iPod - nu med film

Först spelade den musik. Sedan visade den bilder. Sedan spelade den podcasts. Nu visar den video. Nya iPod är här. Dessutom kommer iTunes 6, där du kan köpa TV-program, t ex avsnitt av Lost och Desperate Housewives, som du kan ladda ned till din iPod dagen efter de visats på TV så att du kan se dem när du vill, var du vill. Funkar är så länge bara i amerikanska Apple Music Store, men hav tålamod.

Appleipod

Hett just nu

Enligt Zan Ludlum, castingchef på Jennifer Venditti i New York:

  • Bebisar
  • Ryska modeller
  • Shorts med högklackat
  • Ruffsigt hår
  • Cicada-örhängen
  • Arcade Fire (band)
  • Pagoder
  • Dokumentärer
  • Sova middag
  • Madeline Berrevoets (modell)
  • Freja (modell)
  • Snejana (modell)
  • Steven Klein (fotograf)
  • För stora väskor
  • Lettland
  • Avenue C
  • Fotografer som gör film
  • Klänningar med fickor

(Från JC Report)

Reklam som rör sig med dig

Från nystartade Mirage Motion Media i Toronto kommer ett lika nytt utomhusmedium som både är stillbild och film på samma gång. När du går förbi en tavla börjar en filmsnutt spelas upp. När du stannar, stannar den. Och när du fortsätter, spelar den vidare. Briljant eller buffligt? Vi får väl se.

Mirage

(Från the cool hunter)

King of cool

Hikingpjuck

Vi ses på måndag

Nu åker vi bort. Hoppas du också får en trevlig helg. Har du inget särskilt att göra kan du alltid lära dig lite om flygplan.

Airplane_1

Geniet bakom familjefilmstrailern

Dvs han som gjorde trailern du kan se i det här inlägget. Han har en rätt så trevlig sajt också, som du kan spana in här: www.ps260.com

It´s bärrylicious!

Godaste drickyoghurten Milko Bärry Smoothie har fått nya dekorer av vår designavdelning.
New looks for the smoothiest drink from Milko Bärry Smoothie. Design departments favourite: Blueberry!

Flaska_1

Svårigheten i att finna det nya

Dagligen söker vi efter nya sätt att uttrycka och kommunicera våra kunders budskap. Vi försöker hitta nya sätt genom att använda det gamla på nytt sätt. Ibland är förmågan att kunna göra detta en svår fiende. Att få andra att se det nya är svårt även om de flesta kan förstå kraften i det.

I en i övrigt  ganska hätsk brevväxling med en frustrerad regissör med anledning av musikval för en film, dök följande träffande citat upp:

" To recognize brilliance in something unexpected is near impossible. But so
is finding it in the expected."

John Hegarty

Samling runt grötfatet

För någon vecka sedan gick en av landets prominenta mediebyråchefer ut och förutsåg reklambyråns död (igen). När konsumenterna får möjlighet att spola förbi reklamen blir annonsörerna nämligen hänvisade till product placement och programsponsoring, enligt mediedirektören. Och sådana aktiviteter brukar som bekant initieras och drivas av mediebyråer.
I veckans nummer av Dagens Media meddelar så en PR-byrå att man nu också ska börja göra reklam. Reklambyråerna förstår inte strategi, så det är bäst att vi från pr-byrån sköter reklamen också, är den enkla principen.
Två reflexioner:
1. När konsumenten får allt större makt över sin mediekonsumtion behövs bättre, intressantare, roligare, relevantare och mer underhållande reklam. Dum, trist, förutsägbar reklam sållas bort. Den processen har visserligen våra hjärnor ägnat sig åt i deccenier redan, men om utvecklingen speedas upp är det bara positivt. Inte minst för de reklambyråer som anstränger sig att göra reklam som konsumenterna faktiskt aktivt väljer att ta till sig. Eller för de medierådgivare som förstår skillnaden.
2. Man kan sätta hur många etiketter som helst på det man pysslar med. PR, Strategi, Reklam, Kommunikation eller något annat. Även i fortsättningen kommer den att bli efterfrågad som skapar uppenbar affärsnytta, som driver varumärkesförändring i verkligheten och inte bara i konferensrum, som gör skillnad för sina uppdragsgivare. Den enda som är säkert är att det sällan är lyckosamt att lansera sig med hjälp av andras eventuella inkompetens. Egen förmåga slår bättre!

Det är inte vad man säger, det är hur man säger det

Ett strålande exempel på att "hur" är (minst) lika viktigt som "vad" i all kommunikation:
Årets familjefilm

Hur man förstör ett varumärke

”Markets are conversations” myntades i den klassiska boken The Cluetrain Manifesto och går i princip ut på att envägskommunikationen är död. Oavsett om man vill det eller inte kommer välinformerade och väluppkopplade konsumenter att diskutera ens varumärke och se igenom alla trick man kan tänkas försöka – många gånger med förödande konsekvenser. Så istället för att bara fråga sig vad reklamen gör med konsumenterna bör man kanske också fråga sig vad konsumenterna gör med reklamen.

Ett bra (eller egentligen dåligt) exempel på detta kan du läsa om här - berättelsen om tillverkaren av ett rengöringsmedel som försökte fejka en blogg och blev dragen i smutsen. En lite lång men sedelärande historia.

Ovanligt ljusstarka projektorer/Extraordinarily bright projectors

Ny annons för Pause Ljud&Bild.
New ad for Pause home entertainment.
Akvarie

Världens längsta 15 minuter

Mannen, myten, megabanbrytaren som förutspådde att alla skulle få "15 minutes of fame" är tillbaka igen. Denna gång i Paul Franks tappning.

Vissa ikoner dör aldrig.

Bananabelt
www.paulfrank.com

Nästa OS-gren

Mat_fox_taxisized

"Welcome to the home of extreme ironing - the latest danger sport that combines the thrills of an extreme outdoor activity with the satisfaction of a well pressed shirt."

Grabbarna (för det tycks vara mest grabbar) på Extreme Ironing verkar veta vad de håller på med.

Bäst hittills

Ibland får man roliga mail från roliga typer som försöker göra roliga saker med ens dator. Det här som kom idag är roligast hittills:

"Lägg märke till!
Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!
Ärade kunder av InternetBank NORDEA. Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter
om vår bankens säkerhetssystem.
Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan
säkerhets nivå av era online-betalingarna.
Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den
upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så
fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.
För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i ert
konto på den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i
motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar
för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora
antal, som stiger ständigt.
Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod) var så snäll att pröva en gång till."

Och så en länk jag tydligen skulle klicka på. Säga vad man vill om spammare och phishers, men humor har dom.

Smält in på ditt eget sätt

Tyska Shufflesome säljer återanvändbara klistermärken till iPod Shuffle och är ett bra exempel på två saker: dels hur det blir allt vanligare att uttrycka sin personlighet genom de tekniska manicker man bär med sig, dels på "customer-made", dvs hur fler och fler företag bjuder in sina kunder i utformningen av sina produkter och tjänster.

Shufflesome

Nezerileffekten/The Nezeril effect.

Nezeril_ny3

Nezeril_ny2

Nezeril_ny1