Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« oktober 2005 | Hem | december 2005 »


Värmekamera för Sturegallerian

Sturegallerian har fått ny energi och vill ge sina kunder ny energi. Inför nyinvigningen installerade vi därför en värmekamera i ett av skyltfönstren som tog tempen på de förbipasserande och bjöd in dem till lite pulshöjande shopping.

Sturegallerian (a shopping mall) has got new enery and wants to provide its customers with new energy. So for the opening of the new galleria we installed a heat camera in one of the windows that took the temperature of the bypassers and invited them to some pulse quickening shopping.

Värmekamera
Klicka på bilden / Click on the image

Ovanligt ljudstark butik/Extraordinary Hi-Powered Hifi Store

Pauseweb
Invigningsannons för nya butiken på Sveavägen/Opening advertisement for a new Pause home entertainment store.

Världens snabbaste projektor. NEC LT-35. /The fastest projector in the world: NEC LT35.

Gemensamt för IT-cheferna på några av Sveriges största företag är att de jobbar i Stockholm.
De kör bil till jobbet och har fasta parkeringsplatser i city. I lanseringskampanjen för NEC LT 35 har vi utforskat alla parkeringshus i innerstaden som arena för kommunikation. Med budskap på oväntade ytor och blixtsnabba produktdemonstrationer direkt ifrån parkerade bilar. Kampanjen stöds av annonsering och fångar upp intresset med riktad DR, TM och aktiviteter på nätet.

Launch campaign exploring parking houses as arena of communication. Sample of headlines on stickers: “When the elevator has stopped it takes 1 sec for the doors to open. Not good.”
“When you’ve paid it takes 3 sec before the ticket arrives. Ages.”
“If you drive in to this one (pillar) it takes 0,003 sec for your airbag to fully deploy. Respect.”
The print ads compare human reaction times to those of the NEC LT 35.

    

   Necdekaler_2

Necannons1_2Necannons2_2


 


NEC LT-35 Världens snabbaste projektor

Lika snabb som världens snabbaste projektor? Gör reaktionstestet på http://www.nec.se/speed

Nec

Beckers Selection 2006 - SOUL

Nästa års kulörer från Beckers är här, med namn som Laid-Back Brown, Easy Orange, Moody Blue. Tolv mjuka, lite nedtonade kulörer som får ett rum att kännas lugnt och harmoniskt. Finns att köpa hos utvalda Beckershandlare.

Next year's colors from Beckers are here, with names like Laid-Back Brown, Easy Orange, Moody Blue. Twelve soft, slightly faded colors that make a room feel calm and harmonious. Available at selected Beckers dealers. (Campaign for Beckers, a paints brand.)

Becker_soul

Det blev en Björnbärry!

Åkestam.Holst designavdelning välkomnar stolt nya smaken Björnbär till kyldiskarna och vår växande Bärry familj. Det blev en lättprodukt med endast 0,5% fett och en liten sked under locket.
Brry_ltt_bjrnbr_3

 

Reklamfri reklam-TV - hur menar han då?

”Äntligen reklamfritt i reklamkanalerna” skriver Jan Lindroth i senaste numret av Affärsvärlden (nr 47 den 23/11) och sällar sig till alla dem som spår att DVR:en ska bli reklam-TV:s död.

Men som vanligt när det gäller ytliga analyser är även den här full av hål. Kanhända har rubriksättaren lärt sig att man måste vara lite klatschig för att fånga uppmärksamhet, men det är ändå märkligt att en tidning som Affärsvärlden visar en så bristande förståelse för TV-kanalernas intäktsmodeller. Det finns ju bara två sätt som en TV-kanal kan få in pengar för att finansiera egna produktioner och inköp av program: antingen genom att ta betalt av tittarna eller genom att ta betalt av någon annan, dvs annonsörerna. Och det är svårt, för att inte säga omöjligt, att föreställa sig en situation där vi tittare gladeligen betalar för vartenda program vi vill se på någon sorts kontinuerlig pay-per-view-basis, särskilt som vi uppfattar att allt mer i vår omvärld blir ”gratis” (tidningar, musiknedladdningar, telefoni, osv, osv). Att reklam-TV skulle tyna bort är alltså nonsens. Om man däremot tror att reklam-TV är synonymt med traditionella 30-sekundersspottar ligger det förstås något i resonemanget, men då är det nog å andra sidan dags att fundera på om man inte har en alltför fundamentalistisk och gammaldags definition av vad reklam-TV är.

Ett annat hål är att det är många som pratar om hur DVR:en förändrar TV- och reklamtittandet men det är ingen som faktiskt visat det än så länge. Däremot finns det åtminstone en studie som visar att farhågorna är betydligt överdrivna och att över hälften av alla DVR-användare i USA faktiskt spolat tillbaka, eller pausat i snabbspolningen, för att se reklamen.

Dessutom tål att tilläggas att DVR-penetrationen fortfarande är låg på alla marknader inklusive USA, försvinnande liten i Sverige och inte växer särskilt snabbt heller. Vilket leder fram till en sista poäng, nämligen att ny teknik sällan får precis den användning man trodde i förväg. Videobandspelarna skulle man ha till att spela in TV-program för att se dem senare men kom att användas till att se hyrfilm. Mobiltelefonerna kom till för att man skulle kunna ringa folk men används idag som navet i människors sociala nätverk och för att skicka SMS. Så hur DVR:erna kommer att förändra tittarbeteendet är fortfarande en öppen fråga.

Ett försvarstal för gammal hederlig TV-reklam såsom den alltid gjorts? Sällan. Det fina i det här för oss som reklambyrå är nämligen att vi blir glada åt vilket håll det än barkar: händer inget nämnvärt med tittarbeteendet gör det inget; spolar folk förbi reklam som inte ger dem någonting är det bara ännu bättre. Då kommer de nämligen fortfarande att titta på den reklam de gillar, dvs den som är underhållande, och hoppa över den dåliga reklamen som skriker dem rätt i ansiktet.

I en sådan framtid är TV-reklamen inte död. Tvärtom så blir den mycket viktigare än idag.

Snart i din plånbok?

På holländska Postbank kan man skräddarsy sitt betalkort. Allt man gör är att skicka in en digitalbild och simsalabim så sitter den på kortet. När får vi lika kul i Sverige?

Postbank

Hemsida för Gröna Lunds Julmarknad

Gl_julweb

 

Årets julklapp

Iztrio

I alla fall i USA och England. I alla fall vad dom tror.
(Från www.thecoolhunter.net)

Nya annonser för AstraZeneca

Annonser för Zomig Nasal. Ett snabbare sätt att lindra migrän. En kampanj mot distriktsläkare i bl a Schweiz, Norge och Sverige.

Zomiguppslag1

Zomiguppslag2

Schwedeninserate2

Ovanligt pressade priser. Om du har vad som krävs.

Pause Ljud & Bild i Stockholm har inga vanliga utförsäljningar. På Pause blir kunderna istället belönade efter prestation. I fjol fick de som ville ha ett riktigt bra pris på en platt-TV testa sin verbala förhandlingskonst mot en av världens skickligaste – Mr Kashmere. Nu är det Heidi Andersson, femfaldig världsmästare i armbrytning, som sitter på andra sidan förhandlingsbordet… Annonseringen i DN kompletteras med adresserad DR, butiksevent och kampanjsajt. 

Heidi_uppsl

Fotbollsklassiker från 2002

Inför en match mellan Brasilien och Argentina satte en argentinsk kondomtillverkare upp följande affisch:

Outdoor

för att visa vad Argentina skulle göra med Brasilien.

Efter matchen satte Brasiliens fotbollsorganisation upp den här postern:

Argent

Ovanligt pressade priser

Heidi

Testa simulatorn och ta del av expertråden innan du ger dig in i den ovanliga prispressen på Pause utförsäljning. http://www.pauseljudbild.com/heidi/ Lycka till!

Posten höstkampanj

En nyligen avslutad höstkampanj för Posten med syftet att förtydliga rollen som stor leverantör till näringslivet. Följdes upp med riktade aktiviteter till presumtiva kunder.

Posten_host_annons_1_1 Posten_host_annons_2_1

Posten_host_annons_3_2 Posten_host_annons_5

Posten_host_annons_4_1

Posten_host_utomhus_8_1 Posten_host_utomhus_2_2

Posten_host_utomhus_3_2 Posten_host_utomhus_11

Posten_host_utomhus_5_3 Posten_host_utomhus_10