Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« december 2005 | Hem | februari 2006 »


DI TV ikväll kl 20.00

Ditv

Ratta gärna in DI TV klockan åtta ikväll. Då blir det ett reportage från byrån där Göran och Andreas bl a pratar om att hitta annorlunda sätt att nå fram till konsumenter.

Fick du mitt DR?

DR från Mods till Art Directors på reklambyråer, som känner till Mods, men inte arbetar aktivt med Mods idag. Vårt syfte var att påminna duktiga Art Directors om hur skickliga Mods är på att göra retuscher och annat reproarbete. Idé: Ett foto med korrekturmarkeringar och en färdigkorrigerad variant ”råkar” skickas till AD:n på reklambyrån, istället för projektledaren som är på bilden – en person som uppenbarligen vill göra sig själv lite bättre än i verkligheten.

Exempel på de första utskicken:

King

-Per Orholt, projektledare på King, vill göra en pressbild med internationell touche. DR:et skickades till Alexander Elers, AD.

Garbergs

–Martin Gumpert, projektledare på Garbergs, vill se rätt ut i boken ”Kreativa Projektledare”. I bakgrunden Peter Westling, också projektledare. DR:et skickades till Petter Ödeen, AD.

Storakers_1

–Micke Storåker, Storåkers, vill synas med ”rätt” personer. DR:et skickades till Enis Pupulek, AD.

Inte bara Darin

Braces_1

Tandställning är den senaste modetrenden bland ungdomar i Thailand, rapporterar ABC News. Och inte behöver den vara riktig heller; gör-det-själv-tandställningar med utbytbara färger är det som gäller. Tydligen ska det vara farligt på något sätt, eftersom thailändska konsumentverket planerar vidta åtgärder. En illegal tandställning alltså – vad annat kan en äkta rebell behöva?

Skrävel och skryt

Först vill vi gratulera våra vänner på Forsman & Bodenfors till priset ”Årets Byrå alla kategorier”.

Sedan vill vi salutera oss själva för att vi nu fyra år i rad har lyckats med något nästan ännu finare. Av Sveriges reklamköpare har vi i tur och ordning rankats som 3:a, 1:a, 1:a och 2:a bland landets reklambyråer. På platserna runt om oss på pallen har det varit korsdrag, men Åkestam Holst har bitit sig fast i toppen. Det är hedrande och fortsatt utmanande att få ett sådant kvalitetsbevis.

Källa: Regi och Dagens Industri.

First of all, congratulations to our friends at Forsman & Bodenfors for being named ”Agency of the Year” in a survey in Dagens Industri, Sweden’s leading business daily.

We’d also like to salute ourselves at Akestam Holst for accomplishing something almost even better for the past four consecutive years, when we've been ranked No 3, 1, 1 and 2 among Swedish advertising agencies according to agency clients. While the others in the top positions have been coming and going Akestam Holst has dug in. We are of course both honored and inspired by such a seal of quality.

New Puma vSeries

En annons för PUMAs nya lifestylekoncept VSeries och ett av våra bidrag i
annonstävlingen “Nya uppslag”, där uppdraget var att anpassa annonsen efter
tidningen den sitter i. Den här sitter i föräldratidningen Mama.

Newbreed

This is an ad for the lifestyle part of the new Vseries concept from PUMA. It’s one of our ideas for the competition "New centrefolds", where the task was to make an ad adjusted to the magazine it’s in, in this case "Mama", a magazine for woman with babies. To be seen in the February issue.

 

Ovanligt tunna TVapparater Extraordinary thin TVsets

Ända sedan begynnelsen för sex år sedan har vi arbetat med konceptet ”ovanligt” för Pause Ljud & Bild. Och nu precis som då söker vi hela tiden medielösningar som i sig själv dramatiserar konceptet. Här är två exempel från vinterkampanjen för ”Ovanligt tunna TV-apparater”. Annonsen är en tryckares värsta mardröm. Att trycka en uppslagsbild som ligger över två olika sidor, utan att någon del av bilden försvinner i mittvecket, är svårt. Nästan ännu svårare är det för honom att göra det med avsikt. Bokmärkena skickades som DR till 30.000 stockholmare. TV-apparaterna ser möjligen tunnare ut än vad de är i verkligheten. Men känslan är densamma.

Tunnsombokm

Since 1999 we have worked with the conceptual idea of “Extraordinary” for home theatre retailer Pause. Everything about Pause is extraordinary. The way the shops’ look, the knowledge of the staff, the quality of the products. In each campaign we strive to use each media in itself to promote the extraordinary-concept. These are two examples from the winter campaign “Extraordinary thin TV-sets”. The broadsheet ad is a printers’ worst nightmare. To print a broadsheet over two separate pages without any part of the visual disappearing in the bundle is hard. For a printer to do it on purpose is even worse… The bookmarks was sent as direct mail to 30.000 prospects. The TV-sets may appear thinner than they actually are in real life. But the feeling is just the same.

Tunntidning

 

Familjelycka

Sverige består tydligen av ideligen lyckliga och harmoniska familjer, åtminstone när det gäller matinköp. Enligt HUI tycker 8 av 10 män och 9 av 10 kvinnor att de har stort inflytande över hushållets livsmedelsinköp. Reflekterar det en sanning eller stolthet? Eller en axelryckning? Låt oss hoppas på det första.

ny webb: Viking Line Dans

I Viking Lines nya kampanj ingår en tävling där du kan skicka in din egen dansvideo och vinna en Broadway-resa till New York. Kampanjen är gjord av Calle & Olle tillsammans med byrån.

Gå in och rösta på bidragen eller tävla själv!
www.vikingline.se/dans

Viking Line's new campaing is focused on dancing. We created an online competition where users can upload short dance video clips. The voted best dancer wins a Broadway-trip to New York. The site is created by Calle & Olle together with Åkestam.Holst.

Please visit the site and give your vote to your favourite moves, or upload your own video clip!
www.vikingline.se/dans

Vili_web

Kläder att kasta

Om alla klär sig lika behöver ingen känna sig utanför och vi bejakar det som förenar oss. "Don't be solitary, be similar", som UEG säger och ger  begreppet slit-och-släng ny innebörd . Så polskt på något sätt.

Ueg_3

"May you live in interesting times"

"There is only one time in the history of each planet when its inhabitants first wire up its innumerable parts to make one large Machine. Later that Machine may run faster, but there is only one time when it is born.

You and I are alive at this moment.

We should marvel, but people alive at such times usually don't."

Om du liksom jag fascineras av den troligtvis största och med all säkerhet snabbaste sociala omvälvning mänskligheten någonsin har upplevt, bjuder den här artikeln av Kevin Kelly på helgjuten läsning. Ett utdrag till:

”What could be a better mark of irreversible acceptance than adoption by the Amish? I was visiting some Amish farmers recently. They fit the archetype perfectly: straw hats, scraggly beards, wives with bonnets, no electricity, no phones or TVs, horse and buggy outside. They have an undeserved reputation for resisting all technology, when actually they are just very late adopters. Still, I was amazed to hear them mention their Web sites.

‘Amish Web sites?’ I asked.
‘For advertising our family business. We weld barbecue grills in our shop.’
‘Yes, but—’
‘Oh, we use the Internet terminal at the public library. And Yahoo!’

I knew then the battle was over.”

Trevlig helg.

Ovanligt små högtalare - Extraordinarily small speakers

Annons för de ovanligt små men kraftfulla högtalar system som säljs på  Pause. Den ovanliga ljud- bild och hemmabiobutiken.

Print ad to promote the unusually small but powerful speaker-systems found in HiFi and home entertainment store Pause. A store like no other.

Pause_foten_2

Världens snabbaste annons - The world's fastest print ad.

Världens snabbaste fotbollsko från Puma? För att illustrera snabbheten i print har en och samma pojke både rollen av fotbollsfan och stjärna – hans karriär har således gått blixtsnabbt, tack vare de snabba skorna. v1.06 - The speed boot. Gets you there faster. Bilderna är plåtade av Petrus Olsson i Mocambique i samband med filminspelningen i augusti-september 2005.

The world's fastest football boot from Puma? To visualize the speed of the new superfast football boot in print we see the same boy both as fan and as a football star. His career is superfast thanks to the v1.06 – The Speed Boot. Gets you there faster. The ads was shot in Mozambique late aug/sept by photographer Petrus Olsson, the same period as the film was shot.

Autograph_final_spread1_2_2

Disco_final_spread1

Varumärken är som människor och reklam som möten

I boken Accountable Advertising skriver Simon Broadbent så här om reklam (fritt översatt):

"Se inte på kommunikation som om det vore en ny rad data i en tabell – något som granskas noggrannt och som testas utifrån nyhetsvärde eller konsekvens eller något annat. Tänk istället på det som ett flyktigt möte med en bekant. Du kanske lär dig något nytt eller så gör du det inte – troligtvis inte. Men du friskar upp din åsikt om henne, du förnyar er vänskap, du blir glad av att få ett leende och att känna dig accepterad och omtyckt. Varumärken är på så vis mycket lika människor."

Som ett flyktigt möte på stan alltså. Eller varför inte på en fest?

Läs gärna boken förresten. Den är bra på så många sätt.

Hur stort kan klickfusket bli?

En intressant artikel ur senaste numret av Wired om "click fraud" - hur pay-per-click på nätet utnyttjas av skygga typer för att lura till sig pengar eller sänka konkurrenter - finns att läsa här. Reklamvärldens snabbast växande medium kanske alltså inte lever upp till rollen som alla annonsörers våta dröm, trots allt. Eller har Google och Yahoo saker och ting under kontroll? Än så länge ligger uppskattningarna av hur många klick som är falska någonstans mellan 10% och 50%, beroende på vem man frågar, och fortsättning lär följa.

Klickfusk

Puma Football - How hard can it be?

När vi vann Puma så var första delen i arbetet att ta fram en kommunikationsplattform för deras fotbollsdel. Dock var det så att de låg efter med sin 05 kampanj och frågade om vi kunde hjälpa dem med det. Deras kampanjkoncept för EM04 var MY PUMAS och det var det konceptet vi ombads jobba vidare med över 05. Vi såg en del tidssvårigheter i detta men samtidigt en chans att skapa en brygga över till den nya kommunikationsplattform vi jobbade med parallellt, samt en chans att testa lite olika för oss nya kommunikationssätt. Dessutom ville Puma utveckla sin site och skapa trafik dit. 

Vi tog fram konceptet "How hard can it be? - My Pumas". Konceptet handlar om känslan av att känna sig oövervinnelig med de nya skorna på fötterna, så oövervinnelig att man kan utmana vilken stjärna som helst. Kampanjen var uppbyggd i två delar; en officiell del och en inofficiell del. I den officiella delen, som bestod av print och web, fick vi se ungdomar utmana Pumas största stjärnor. I den inofficiella delen, som bestod av film, web och en galen ambassadör, (Amadu) fick vi se "riktiga" privatpersoner utmana samma stjärnor på riktigt. Dessa filmer planterades i olika fotbollsforum och spreds snart som en löpeld. Var det på riktigt, eller inte? Det fanns två ställen där användare hade en chans att se större delar av kampanjen:

www.pumafootball.com samt www.amadufootball.com

Kampanjen var en framgång med bla 350% ökning på Pumas site och allt från vanliga beundrarbrev till erbjudanden om egen TV-show för Amadu.

Print från Officiella delen:

Puma_tunnel

Filmer från Inofficiella delen:

Buffon

Ljungberg

Etoo_1

 

Efter en lång väntan - Världens snabbaste PUMAfilm. At last, the worlds fastest PUMA-TVC

1_family
(Klicka för att titta / Click to watch)

Efter ett förstaår av ganska otradionella lösningar som tex viralkampanjer och helt webbaserade filmer kommer nu äntligen våran första "riktiga" film. Filmen spelades in någonstans i Afrika i september och har jobbats på sedan dess i postproduction. Prod bolag var Flodellfilm som gjorde ett helt fantastiskt jobb! Tack för det. Speciellt bra var Micke Flodell när han ensam stoppade ett upplopp på våran viktigaste inspelningsdag. Det var en hjälte som klev fram. Regissör var Jörn Haagen, en mer dedikerad regissör får man leta efter, han har gjort ett grymt jobb.

Filmen som ska lansera en av världens lättaste/snabbaste fotbollsskor går upp nu i mellandagarna på bio, i 80 marknader runt om i världen. I slutet av Januari under Africas Cup fylls kampanjen på med print, web och utomhus.

After a really long process it’s finally here – The fastest PUMA film ever. The film was shot somewhere in Africa in September and the postproduction has been going on since then. Flodellfilm, Stockholm, is the production company and they have made a totally fantastic job! Mikael Flodell was at his peak when he stopped 1500 mobbing extras just before a total riot broke out. This was early on our most important shooting day. A hero. The director is London-based Jorn Haagen, and a more dedicated director is hard to find. He made an awesome job.

The campaign is launching the new superlight/superfast v-footballboot and starts off with this film on cinemas across the world late December. The campaign grows bigger later in January during the Africa Nations Cup.

Victory 6_end_scenejeg