Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2006 | Hem | april 2006 »


Gaming generation

Wright

"Just watch a kid with a new videogame. The last thing they do is read the manual. Instead, they pick up the controller and start mashing buttons to see what happens. This isn't a random process; it's the essence of the scientific method. Through trial and error, players build a model of the underlying game based on empirical evidence collected through play. As the players refine this model, they begin to master the game world. It's a rapid cycle of hypothesis, experiment, and analysis. And it's a fundamentally different take on problem-solving than the linear, read-the-manual-first approach of their parents."

Så skriver Will Wright, som bl a skapade världens populäraste dataspel The Sims, i en artikel i senaste numret av Wired. Mycket läsvärd för den som är intresserad av hur spel fostrar en hel generation (minst) till att kreera istället för att bara konsumera genom att utnyttja vad Wright kallar "the possibility space" - det som händer mellan start och mål och där jag som spelare hittar mitt unika sätt att genomföra uppgiften på. En annan rätt kul artikel i detta temanummer om spel handlar om hur allt från serietidningar och rock'n'roll till vals och romaner ansågs förstöra ungdomen och leda till moralisk armageddon på sin tid.

Maffiga mashups

(Se tidigare inlägg: Kreativitet i ett nötskal)

24hours

Mer mashups, denna gång i musikform. The Kleptones har släppt dubbelalbumet 24 Hours som innehåller en hel del intressant och finns att ladda ner här. Inte kostar det något heller.

Snabba Posten / Swedish Post in the fast lane

Fyra nya TV-filmer ska sprida kunskap om att Posten har ett konkurrenskraftigt sortiment av snabba transporter. Vi har gjort dem tillsammans med Felix Herngren och Tre Vänner.

Four new TV-commercials will communicate that Swedish Mail (Posten) has a strong range of express services. Director was Felix Herngren and production company Tre Vänner.

1_forstadan

2_boraskontoret

3_viktigtbrattom

4_korsordet

Ta TV:n med dig vart du än går

Slingbox

Ett företag som heter Sling Media i San Mateo, Kalifornien, har öppnat dörren till framtidens TV-tittande. Köp deras Slingbox för 249 dollar och koppla in den till TV:n så skickar den ut program från kabelboxen, satellitboxen, DVD-spelaren och PVR:en via bredband till dig var du än är, vilket gör att du kan titta på TV från din dator, mobiltelefon, Palm, Blackberry eller vilken apparat som helst så länge den har en hyfsat snabb internetuppkoppling. Det handlar alltså inte om ett begränsat utbud av video såsom erbjuds av vissa mobiloperatörer, utan om att du kan se allt som går på TV (eller ligger i DVD:n) precis var du vill.

125.000 boxar såldes under de första sex månaderna, vilket är en tre gånger snabbare start än TiVo fick vid sin lansering. Mer finns att läsa i artikeln "Television's Next Big Shift" ur The Economist.

Based on a true advertisement

Byrån ansvarar för marknadsföringen av ”Snart är det lördag igen”, en film av Henrik Schyffert. Filmen är inspirerad av den klassiska Norrlands Guld-reklamen och hittills har vi tagit fram det grafiska språket, filmaffischen och en webbplats där man kommer att kunna följa inspelningen med bl a Pontus Gårdinger i rollen som Ingemar. Filmen beräknas ha premiär i januari 2007, men sajten är redan igång på www.lordagigen.nu

Norrlandsguld

Fort som katten / Natural born runner

Posten_hel

Posten har ett helt sortiment av snabba tjänster som når hela världen, för
det mesta effektivare än konkurrenterna. Ändå tänker många internationella
bokstavskombinationer när man ska beställa expresstjänster. En kampanj med
press, TV, dr och webb ska förändra den bilden.

Swedish Post offers a complete range of express-services. An integrated
campaign in many different media will spread the word.

Välkommen till ljuset / Welcome to the light

Sturegalleriansol_1

Våren har kommit till Stureplan. Under en tvåveckorsperiod tjänar ljusgården mitt inne i Sturegallerian som ljusterapicentrum. Ljuset är av typen helvitt ljus om 2000 lux och har samma effekt på kropp, själ och sinne som den sol som lyst med sin frånvaro de senaste månaderna. Kom hit, tag en kaffe på Gateau, slå dig ned i en av de vita fåtöljerna och fyll på dina solceller. Sedan är du redo att säga hej till vårmodet.

Spring has arrived in Stureplan. During two weeks the atrium at the center of Sturegallerian (an upmarket shopping mall in downtown Stockholm) will serve as a light therapy center. The light is of the 2000 lux full white type and has the same effect on body, mind and soul as the sun that has been absent for the past few months. Come on down, have a cup of coffe at Gateau, take a seat in one of the white armchairs and refuel your sun cells. Get ready to say hello to spring fashion.

Kreativitet i ett nötskal

Placeopedia

Det finns många definitioner av begreppet kreativitet men den som jag tycker är mest användbar beskriver kreativitet som förmågan att hitta nya kombinationer mellan redan existerande kunskap för att på så vis skapa något nytt.

Precis det – bokstavligen – är en av de intressantaste sakerna som händer på nätet just nu. Där kallas det för "mashups" och började som sammanslagningar av låtar (t ex den är mixen av Scissor Sisters, Beatles, Aretha Franklin och George Michael), men har snabbt utvecklats till ett fenomen där människor kombinerar olika sajter och funktioner för att skapa nya tjänster. Vad sägs t ex om Celebrity Maps, som kombinerar Google Maps med Celebrity Web, eller Musicmap, som presenterar Amazon-data på ett nytt sätt för att hjälpa dig hitta artister som liknar dina favoriter?

Mer om mashups av olika slag finns här.

Vad vill man se?

Spegel

Vid en första anblick låter det nästan självklart: De ouppnåeliga skönhetsideal som dagligdags visas upp i reklamen är negativa för kvinnors självbild, så vi använder vanliga människor i vår reklam istället. Kvinnor som ser ut som kvinnor gör mest. Då kommer reklamen att fungera bättre.

Kanske inte. En ny studie av två forskare från Arizona State University och Tilburg University visar att det inte riktigt är så enkelt. I studien testades hur kvinnors självbild påverkades av fyra olika sorters modeller i reklam: mycket smala modeller, ganska smala modeller, ganska stora modeller respektive mycket stora modeller. Resultatet? Att de ganska smala modellerna och de mycket stora modellerna påverkade testpersonernas självbild positivt, medan det motsatta gällde för de två andra typerna. Kvinnorna i testet blev helt enkelt lite bättre till mods när de antingen fick se modeller (de mycket stora) som fick dem själva att känna sig smala, eller modeller (de ganska smala) som representerade en ambition för dem – dock en realistisk sådan.

Om man tänker efter är det inte så konstigt. Den effektivaste reklamen har alltid varit aspirerande snarare än beskrivande (tricket är väl bara att inte ta till alltför stora överdrifter). Eller som Anaïs Nin sa: ”Vi ser inte saker som de är. Vi ser saker som vi är”.

Avancerad viral?

Teliapappan

Nuförtiden vet man ju aldrig riktigt längre. Är det äkta eller är det ett försök att flyga under radarn? Det tog mig en lång stund av tvekan att komma fram till att Telia-pappans egen sajt faktiskt är på riktigt. Väl? Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll.

Top secret slow motion-TV

Kfc

Maria kommenterar ett tidigare inlägg om DVR:er (kommentaren råkade visst hamna under fel inlägg men tack ändå, Maria!) med att det vore kul att göra en reklamfilm i slow motion som då visas i normalhastighet när man snabbspolar. Intressant tanke, och här är några som gjort något åt det hållet. Fast inte riktigt. Men ändå kul.

"What's the secret of that KFC commercial?"