Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« mars 2006 | Hem | maj 2006 »


You gotta love The Economist

Newmedia

"The next big thing in 1448 was a technology called 'movable type', invented for commercial use by Johannes Gutenberg, a goldsmith from Mainz (although the Chinese had thought of it first). The clever idea was to cast individual letters (type) and then compose (move) these to make up printable pages. This promised to disrupt the mainstream media of the day—the work of monks who were manually transcribing texts or carving entire pages into wood blocks for printing. By 1455 Mr Gutenberg, having lined up venture capital from a rich compatriot, Johannes Fust, was churning out bibles and soon also papal indulgences (slips of paper that rich people bought to reduce their time in purgatory). The start-up had momentum, but its costs ran out of control and Mr Gutenberg defaulted. Mr Fust foreclosed, and a little bubble popped."

That's the first paragraph of the first article in the New Media survey in this week's issue of The Economist. It's a brilliant read as always and essential for anyone working in media or communications (some of the articles are available to subscribers only). And in case you're not up to reading, there's a bunch of excellent audio interviews as well – such as the one with "The Long Tail" author Chris Anderson.

Dags för en förändring? / Time for a change?

Dags för en förändring?
Beckers nya rikskampanj utmanar vår vanliga syn på färg och inspirerar oss att tänka i nya banor när det är dags att måla om. Varje enhet är målad och textad för hand. Till och med den klassiska regnbågen är handmålad. Kampanjen inleds med uppslag i morgonpress och kvällspress och fortsätter den närmsta månaden i bl a tunnelbana och butik.

Time for a change?
Beckers latest national campaign challenges our usual way of looking at colour and inspires us to think differently when one should repaint. Every unit is painted and handwritten. Even the logo is painted by hand. The campaign begins with double spreads in morning/evening press and continues in the next month, among other things, in the tube and in-store.

Web_1

In pink: "Boy", in baby blue: "Girl"


Web_2

In brown: "Veggie", in green: "Meat"


Web_3

In orange/brown: "Spring", in green: "Autumn"


Web_4

For a better world, root for Italy this summer

Italianslookbetter_1

According to ABN AMRO an Italian win in the upcoming World Cup would be the best outcome possible for the world economy. Historically, a World Cup victory has added around 0.7% to the GDP growth in the winning countries and an Italian victory this summer would be beneficial to the world as well as to Italy and Europe – or at least so the bank states in its report "Soccernomics".

Intressant om PVR

"Slutsatsen blir att PVR-fenomenet med växande hushållspenetration får en märkbar påverkan på tv-tittandet, men får sannolikt ingen avgörande inverkan på framtiden för linjärt programmerad tv eller traditionell 30-sekundersreklam."

Så låter det bl a i MMS statusrapport om PVR som finns att ladda ner här och som är en nyktert faktabaserad motvikt till alla svävande spekulationer om hur PVR:erna skulle slå undan benen för allt vad reklam-TV heter. Bara fem sidor lång och väl värd en läsning.

Blogging put in perspective

Anyone who still insists on discarding blogs as nonsensical rants should listen to this presentation by Larry Weber at the Syndicate Conference. In it, he tells the story of the first newspapers in the United States:

  • There were 24 newspapers in Pittsburgh alone at the end of the 18th century.
  • The first newspapers contained no actual news, just opinon.
  • After about 30 years of this the first news items started appearing in these "newspapers".
  • Fast-forward another 25 years and the first ads appeared (also, they were about the exact same size as the first banner ads on the web).

See the connection? We're experiencing much the same pattern today with blogs, only at a much higher pace and larger scale. They won't go away. They'll just grow more serious, more influential, more powerful.

Gör tidningen själv

Yourmag

Första exemplet på svensk "citizen journalism" är i antågande: I maj kommer premiärnumret av det digitala magasinet Your Magazine, där det är läsarna själva som skapar innehållet. Från hemsidan:

"Your Magazine är ett digitalt magasin med innehåll som sprudlar av kreativitet. Varje nummer görs av läsarna själva och innehåller alltifrån modereportage och stiltips till krönikor och egenhändigt gjorda intervjuer. Magasinet är även ett showroom där unga kreatörer får chans att visa upp sina verk, och en plats där ett snyggt cv kan vara lika givet som en egen musikvideo. Alla kan skicka in, men bara det bästa får plats i magasinet."

Anmäl dig för en gratis prenumeration eller skicka in dina egna bidrag på www.yourmag.se.

Glad påsk då

Eggstructure

Jo, det är ägg. Varför gör folk sånt här? (Via The Cool Hunter)

Välkommen ATG.

Nu är det officiellt. Efter en tuff upphandlingsprocess har ATG valt Åkestam.Holst som ny reklambyråpartner. Vi är mäkta glada och stolta. På en allt tuffare spelmarknad har spel på hästar hävdat sig väl. Vi ser fram emot att tillsammans med ATG få lyfta spelet och sporten till än högre höjder. Yihaa!

Introduktion till semiotik

Magritte

Semiotik har seglat upp som en allt populärare undersökningsmetod i reklamvärlden, som ett sätt att försöka glänta på dörren till människors undermedvetna. Vanskligt så det förslår. Men kraftfullt för den som förstår det och kan använda det rätt. Och för alla som inte riktigt greppat vad det är men är nyfikna på att lära sig finns en suverän steg-för-steg-introduktion till ämnet här.

Har Chevy fattat mer än vi tror?

Tahoe

Det pratas en hel del om "user-generated content" och "co-creation" just nu, dvs att låta kunder/konsumenter/användare/allmänheten delta i utformningen av nya produkter och tjänster, i syfte att både få en bättre slutprodukt och att skaffa sig ambassadörer bland potentiella kunder. Det här tycks bli allt vanligare även inom reklam, där ett företag då låter konsumenter själva skapa eller påverka en kampanj. Lyckade exempel på detta är Mastercard och Converse.

Ett mindre lyckat exempel - så framställs det åtminstone i tidningar och blogosfären - är Chevrolets samarbete med The Apprentice för SUV:en Chevy Tahoe (de tar dock inte längre emot några bidrag). Vad som har hänt är i korthet att Chevy bjöd in folk att göra sina egna reklamfilmer för Tahoe, varvid miljöaktivister och andra såg sin chans till lite adbusting och gjorde filmer som svartmålar bilen (se t ex här, här och här). "Ha, ha, där fick ni minsann" går nu tongångarna i de mest högljudda bloggarna. Vilket nederlag för Chevrolet. (Hela historien finns här.)

Eller?

Här kan jag inte låta bli att tänka på min favoritforskare på reklamområdet, Micael Dahlén på Handels i Stockholm, som höll ännu ett njutbart föredrag på Stora Annonsördagen i förra veckan. Ett av de exempel han brukar ta upp när han pratar om positiv och negativ publicitet är H&M-kampanjen för några år sedan som råkade ut för adbusting i form av att texten "orsakar ätstörningar" klistrades upp på underklädesaffischerna. Det som Dahléns (et al) undersökningar efteråt visade var att hela kuppen fick rakt motsatt effekt mot vad kuppmakarna tänkt sig:

  • De som inte gillade H&M tidigare brydde sig inte om det hela, eftersom de redan hade sin uppfattning klar.
  • De som gillade H&M (de flesta av oss, trots allt) tog snarare H&M i försvar och började därför gilla varumärket ännu mer.

Då kan man ju undra om detsamma kommer hända i Chevy-fallet. Några tänkvärdheter:

  • Att SUV:ar, som Chevy Tahoe, slukar bensin och kan vara farliga för både miljön och andra trafikanter är knappast något nytt.
  • De som köper SUV:ar är inte överdrivet intresserade av miljöfrågor.
  • De som köper SUV:ar kanske gör det just för att de är kontroversiella. Att kalla det en rebellisk handling vore att överdriva, men ett SUV-köp handlar till 90% om att göra ett statement, inte om praktiska hänsyn.

Kan alltså den här historien sluta lyckligt för Chevy? Kan det vara så att allt ståhej bara gör det ännu roligare att köpa en Tahoe? Det är för tidigt att säga men inte otroligt. Ibland är ju saker och ting inte lika enkla som de först verkar. Att Chevrolet inte hade förutsett den här typen av reaktioner och blev tagna på sängen känns dock smått otänkbart. Så dum kan väl ingen vara?

Hur som helst, nästa steg blir att se vilka fem finalister som Chevrolet väljer ut bland alla bidrag. Den 28 april kl 02.00 svensk tid tillkännages det på sajten.

80/8-regeln

Deliverygap

I en studie av 362 företag i USA gjord av Bain & Co förra året påstod 80% av företagen att de levererade en överlägsen kundupplevelse ("superior experience") i förhållande till sina konkurrenter. Men när Bain sedan frågade kunderna till samma företag tyckte de att bara 8% av företagen gjorde det. Snacka om bristande verklighetsförankring.

Enligt Bain finns två skäl till detta:

1. När företag vill växa försöker de ofta göra det genom att mjölka sina redan existerande kunder, genom överdriven eller felaktig merförsäljning eller kanske t o m höjda priser, och gör därmed kunderna sura.

2. Det är inte lätt att bygga bra relationer med sina kunder. Att förstå vad kunderna vill ha, att hålla sina löften till dem och att upprätthålla en dialog med dem som gör att man är lyhörd för nya önskemål och ändrade behov är oerhört svårt. Och inte lär det bli lättare framöver, med konsumenter som alltmer anammar ett både-och-beteende (att vara både prisjägare och lyxkonsument) och med allt större konkurrens över kategorigränserna (att t ex köpa ett kontantkort istället för godis).

Vill du läsa mer kan du göra det här.

(Via Seth Godin.)

Pirelli gör en BMW

Thecall

BMW Films är numera nedlagt, men kanske Pirelli är på väg att ta över facklan. Så verkar det åtminstone av deras senaste produktion The Call att döma - en ambitiös och påkostad liten historia med John Malkovich och Naomi Campbell.