Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« april 2006 | Hem | juni 2006 »


Välkommen till Fotboll v.22

I veckans nyhetsbrev berättar vi bland mycket annat om en del intressanta övergångar i fotbollsvärlden. I skuggan av Kim Källström megaflytt till Lyon kommer den något mindre nyheten att kenyanen Robert Mambo Mumbo ska till Häcken. De har i och med det helt klart värvat Allsvenskans skönaste efternamn.

Och missa för allt i världen inte landskampen mellan Sverige och Chile på fredag kl 20.00! Hälften av platserna på Råsunda kommer enligt uppgift att tas upp av åskådare med chilenskt ursprung så redaktionen lovar att heja riktigt högljutt på de blågula.


Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

Kim_och_bollen

En rent akademisk diskussion

De här funderingarna kring marknadsundersökningar och mätningar kommer inte från någon fritänkande ung kreatör som vill hålla sin konstnärssjäl fri från påverkan av den bistra verkligheten. Tänkaren är istället Evert Medbo, professor i marknadsföring vid Stockholms Universitet, publicerad i en bilaga till SvD idag på morgonen:

”Företagsledningar vill mäta allting, även sånt som inte går att mäta. Dit hör en stor del av marknadskommunikationen. Nu är ”marketing metrics” varav kommunikationen är en del, åter högsta mode i USA. Universitet och konsulter framträder med nya statistiska modeller. Men om måtten blir för många och för komplicerade så fungerar de inte i praktiken. Vissa saker går att mäta, t ex sambandet mellan antal telefonsamtal och sålda varor/tjänster och lönsamhet, men oftast mäter man bara antal tittare, läsare och besökare och gör sedan antaganden om lönsamheten. Den totala kommunikationsinsatsen är idag mycket komplex och allt hänger ihop: reklam, säljbesök, butiksåtgärder, relationer (tips från vänner, livsstilspåverkan), events, sponsoring, PR, varumärken, lobbying, mediekontakter, hemsidor. Och man mäter varje del för sig så säger den ingenting om det man vill åt, nämligen påverkan på lönsamheten.”

Och så den viktiga slutklämmen från professor Medbo:

”Vissa saker kan mätas och genom att göra detta kan man förbättra lönsamheten. Men mycket av vår marknadskommunikation kan inte mätas, siffrorna blir bara besvärjelser och skenverklighet. Man bör istället reflektera över erfarenheter, uppöva sin affärsnäsa, vara kreativ och okonventionell och inte förakta sunt förnuft, intuition och vision.”

Här på Åkestam Holst gillar vi att undersöka saker, vi vill alltid jobba mot uppsatta mål som kan kollas av efter hand. Men vi är noga med VAD man kan mäta och HUR man mäter det. Vill du läsa mer om det här så beställ byråns skrift ”När gräset växer” (kolla högst upp i högra spalten). Den handlar om att mäta reklam, hur det fungerar och hur det, kanske viktigast, inte fungerar. Det är en spännande värld, för det handlar om den mänskliga hjärnan.

Nyupptäckt / Newly discovered

Businessweekpodcasts_1

Den här podcasten har funnits ett tag men själv upptäckte jag den ganska nyligen. Så jag har lyssnat på några gamla avsnitt för att komma ikapp lite grann, bl a ett om "The MySpace Generation", och måste säga att den är ett oerhört skönt och enkelt sätt att hålla sig uppdaterad med intressanta saker som händer därute. Perfekt att lyssna till på väg till eller från jobbet, på lunchen, på löprundan eller i mataffären.

Klicka här för att lyssna eller prenumerera på podcasten i iTunes.

This podcast has been around for a while but I just recently discovered it myself. So I've been listening to a few of the old episodes to catch up, among others one on "The MySpace Generation", and have found it to be an incredibly smooth and easy way of keeping up to date with interesting stuff that's happening out there. Perfect to listen to on your way to or from work, during lunch, while going on a run or food shopping.

Click here to listen or subscribe to the podcast in iTunes.

Välkommen till Fotboll v.21

Nu är det 17 dagar kvar till VM. Den svenska VM-truppen har samlats på Gotland och horder med gotlänningarna följer deras nötande av kvadraten, frisparkar och spel på halvplan. Zlatan spexar på presskonferenser, nykomlingarna upprepar gång på gång att de "inte åker till VM för att sitta på bänken" och Anders Svensson och Kim Källström slåss om Lagerbäcks uppmärksamhet för att få en plats i startelvan. Allt är som det brukar med andra ord. Det känns tryggt.

Missa inte landslagets träningslandskamp mot Finland imorgon kl 15.00. Visas på TV3.

Trevlig läsning av veckans nyhetsbrev där vi bland annat berättar varför Samuel Eto'o har tre anledningar att fira.

Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

Etoo_r_glad1_2 Etoo_r_glad_2_1 Etoo_r_glad_3  

En fabrik som tillverkar äppelpaj för valar / A factory that produces apple pie for whales

Ifall du ännu inte hakat på den nya tidens radio, är här en intressant förklaring av vad podcasting faktiskt är (och ännu ett skönt exempel på vad folk håller på med på Youtube):

In case you still haven't tuned in to the new age radio, here's an interesting explanation of what podcasting actually is (as well as a nice example of what people are up to on Youtube):

Word-of-mouth på två sätt / Word-of-mouth in two ways

Det här är intressant, trots antydan om att det ena sättet att skapa WOM alltid är rätt och det andra alltid fel:

This is interesting, in spite of the suggestion that one of the ways of creating WOM is always right and the other always wrong:

Ser sidan konstig ut i Internet Explorer? / Does this look weird in Internet Explorer?

Get Firefox!

Det verkar som att IE spelar oss ett spratt och inte vill visa vissa sidor på den här bloggen ordentligt. Så om du inte har gjort det än, är ju det här ett ypperligt tillfälle att byta till Firefox - den överlägset bästa webbläsaren både för PC och Mac. Klicka på knappen ovan. (Ja, ja, vi ska försöka fixa till IE-versionen också.)

It seems IE is playing tricks on us and refuses to display certain pages of this blog correctly. So if you haven't done so yet, this is an excellent time to switch to Firefox - the outstanding web browser for both PC and Mac. Click on the button above. (Yeah, yeah, we're trying to fix the IE version as well.)

Vad vi kan lära av riskkapitalister / What we can learn from venture capitalists

Wq

"För att tjäna stora pengar räcker det inte att ha rätt. Du måste ha rätt och de andra måste ha fel."

Så säger William Quigley från Clearstone Venture Partners i det här talet från Emerging Telephony Conference i januari i år (värt att lyssna på, även om det blir lite tekniskt efter ett tag). Med andra ord: Den riskkapitalist som bara tänker på riskminimering är dömd att göra mediokra investeringar eftersom så många andra investerar i exakt samma sak. Detsamma gäller reklam. Att i alla lägen obönhörligen ta det säkra före det osäkra är bästa sättet att försvinna i likhetens brus och kasta pengarna i sjön.

"To make big money you can't just be right. You need to be right and the other guy needs to be wrong."

Those are the words of William Quigley from Clearstone Venture Partners in this speech from the Emerging Telephony Conference in January of this year (worth listening to, even though it gets a bit technical after a while). In other words: a venture capitalist whose only concern is risk minimization is doomed to make mediocre investments since so many others will be investing in the exact identical thing. The same goes for advertising. To always, implacably be better safe than sorry is the best way to disappear in the clutter of similarity and waste your money.

Hur vi slukar media / How we devour media

Wiredvera

Några intressanta fakta och trender som har att göra med hur ny teknik påverkar vårt beteende och våra förväntningar. Från Pew Internet & American Life Project:

Interesting facts and trends in regards to how new technology affects our behavior and expectations. From the Pew Internet & American Life Project:

1. We spend more time using media than working.
On a typical day the average American spends more time using media devices - television, radio, iPods and cell phones - than any other acivity while awake. About 30% of the waking day is spent with media as the sole activity, compared to 21% spent on work activity, while an additional 39% of the day is spent with media while involved in some other activity.

2. The tools are no longer place-bound.
30% of online Americans jack into the internet wirelessly and 45% of internet users go online from someplace other than work or home. 55% of adults and 43% of teens own digital cameras. 20% of adults and 47% of teens own mp3 players.

3. Use of the internet has become the norm.
The top five uses for the internet are email (89% of internet users), get info about movies and TV (84%), play online games (81%), get news (76%) and use instant messaging (75%).

4. We have become a culture of multi-taskers.
The last time they were watching TV 57% of the people in the Pew survey talked on the phone at the same time, 43% read a newspaper and 20% used the internet. Not surprisingly, we multi-task the most when we use passive media such as TV and radio, whereas the internet seems to be the most "focused" medium; only 18% talked on the phone the last time they were using the internet, 17% watched TV and a mere 2% read a newspaper.

5. The rise of two-way technologies has enabled Americans to become their own publishers and media producers.
33% of online teens share their creations online, such as artwork, photos, stories or videos, 22% have their own webpage and 19% run a blog.

The impacts:

1. We ways we access media and information has fractured the media universe into many more niches.

2. As people gain experience online they become more serious in the things they do online, both in relation to work and to major life moments.

3. Thanks to the vast stores of material on the internet and the ubiquity of email, instant messaging, and cell phones, people now have very different expectations about the availability of people and data in the "real" world.

4. There is no longer any difference between producers and consumers. People do both.

Read more here.

Som vanligt gäller den här undersökningen USA. Motsvarande för Sverige, någon?

Var med i reklamlångfilmen!

På nätet har vi skapat en castingapplikation för Norrlands Guld och filmen Snart är det lördag igen. 

På filmens hemsida www.lordagigen.nu kan du läsa in repliker direkt mot Pontus Gårdinger. Gör du det riktigt bra, kan du få en roll i filmen. Leta upp en fördelaktig bild på dig själv, koppla in mikrofonen och kör.

Produktionsbolag, B-Reel.

Casting

Norways national day!

Idag firar vi 17 maj, Norges dag!
Den 17 maj år 1814 blev Norge äntligen en självständig stat med egen grundlag. Lyckan blev emellertid kort, ety redan samma år tvingades Norge återigen slå sig samman med Sverige. Den Svensk-norska unionen upplöstes först år 1905.

Vi på Åkestam.Holst gläds å Norges vägnar. Som en gest av samhörighet och kamratanda två nationer emellan, har vi uppvaktat byråns norska arbetskraft Lars Holthe (till vänster i bild) med norsk glass, norsk musik och norska hattar.

Länge leve Norge
Norrmannen

Åkestam.Holst söker webkreatör

Internet är en självklar del i nästan alla våra kampanjer och uppdragen växer.

Arbetar du flytande i Flash med animation och programmering? Är du en duktig grafisk formgivare och motion designer som arbetar med de senaste verktygen på marknaden? Kan du handkoda hemsidor i XHTML, JavaScript, XML, ASP, PHP och arbetar, modellerar och animerar i 3D, gärna i Maya? Vet du hur man hanterar en DV-kamera, har kunskaper inom digital post produktion och har stort intresse av nätets möjligheter och hur digitala medier interagerar med andra medier?

I så fall tror vi att du skulle ha väldigt roligt hos oss.

Kontakta Kjell Månsson eller Fredrik Josefsson.

Välkommen till Fotboll v.20

Hej, här har ni veckans upplaga av Välkommen till Fotboll, för allra första gången på Internet!

Den här gången reder vi ut allt kring den hotande skandalen i Italien som kan beröva Juventus ligatiteln, vi berättar vilka nyförvärv super-Chelsea lägger vantarna på och så säger vi faktiskt inte ett ord om Radiosportens expertkommentator Ralf Edström som åkt fast för rattfylla med 0,8 promille i blodet och nu kanske inte får kommentera VM....

Missa för allt i världen inte Champions League-finalen ikväll, sändningen börjar 20.00 på TV6, avspark 20.45. Barcelona mot Arsenal. Det blir inte mycket större än så.   

Trevlig läsning,
Sara & Anki

Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

(Här kan du läsa mer om vad det här är)

BarcelonaArsenal

Here's to all you (true) revolutionaries out there

Thefutureofwork

"Imagine it’s 1975, and you’re a shopkeeper somewhere in Spain. You no longer believe, as the ancient Egyptians did, that your king is literally a god living on earth. But you still believe that he has a divine right to rule over you. You can’t imagine any country being governed well without a king who is responsible for the protection and control of his subjects.

You have heard of the strange rebellion in North America in which the British colonists claimed that they could govern themselves without any king at all. You’ve also heard about the recent bloodshed in France that ended with a group of so-called revolutionaries killing their king, replacing the government, and destroying, almost overnight, so many good things. These events seem to you like profound mistakes, foolhardy experiments that are bound to fail.

It just doesn’t make any sense to say – as the democratic revolutionaries do – that people can govern themselves. That’s a contradiction in terms, like saying that children could raise themselves or farm animals could run a farm. People can try it, you think, but it certainly couldn’t work as well as having a wise and just king.

Well, of course, today we know the outcome of those strange democratic experiments. They worked. Really well. […]

Now we are at the early stages of another revolution – a revolution in business – that may ultimately be as profound as the democratic revolution in government. […]

For the first time in history, technologies allow us to gain the economic benefits of large organizations, like economies of scale and knowledge, without giving up the human benefits of small ones, like freedom, creativity, motivation, and flexibility.

The revolution has already begun."

Buy the book here or listen to the author himself speaking about it here. Fascinating stuff.

Dags för en förändring? Nu i tunnelbanan / Time to make a change? Now in the subway.

Beckers rikskampanj utmanar vår vanliga syn på färg och inspirerar oss att tänka i nya banor när det är dags att måla om. Kampanjen i tunnelbanan består av 16 enheter. Varje enhet är målad och textad för hand. Till och med den klassiska regnbågen är handmålad.

Beckers latest national campaign challenges our usual way of looking at colour and inspires us to think differently when one should repaint. The campain consists of 16 different units. Every unit is painted and handwritten. Even the logo is painted by hand.

Tavla_1

vego/meat  boy/girl

Tavla_2

happiness/sorrow   left/right

Tavla_3

spring/fall  weekday/party

Tavla_4

christmas/easter  homo/hetero

Reklamen är en hare / Advertising is a pacesetter

Hare

Häromdagen när vi satt i ett möte sa Göran något om vilken roll reklamen bör ha i en organisation, som jag inte hört förr. Han sa att reklamen ska vara som en hare i ett löplopp - ligga lite före och dra. Den får inte ligga för långt fram för då är det ingen som hänger med och alla tappar sugen. Den får inte ligga mitt i klungan för då kan man lika gärna vara utan den. Och att den inte får ligga efter är ju självklart. Reklamen ska inspirera, visa på det som är möjligt, på en väg framåt, på en ambition.

Jag tycker det var fint sagt.

The other day when we were in a meeting Göran said something about what role advertising ought to have in an organization, that I hadn't heard before. He said that the advertising should be like the pacesetter in a track and field race - a bit ahead of the others, pulling them along. It shouldn't be too far ahead because then nobody will be able to keep up and everyone will lose interest. It shouldn't be in the middle of the field because then it serves no purpose. And it goes without saying that it shouldn't be behind. The advertising should inspire, point to what's possible, to a road ahead, to an ambition.

I think it was beautifully put.

Sommarmodet har kommit till Sturegallerian / Summerfashion now at Sturegallerian

Vips bryter vårsolen fram och i samma ögonblick konstaterar kvinna som man
att de inte har någonting att ta på sig. 

At the time man and woman understood summer was here they also realised
they had nothing to wear.

Sturegallerian_uppslag

Stolta och glada! Proud and happy!

Gissa om vi är stolta över vår mäktiga medarbetare Lotta Lundgren som inte bara är en copywriter utöver det vanliga och en kompis i alla väder, utan även nybliven medlem i Reklamförbundets styrelse! Grattis Lotta!

We are so proud about our mighty co-worker Lotta Lundgren who's not only a fantastic copyrwiter and a stand up friend, but also a new bordmember of the Advertising Association of Sweden! Congratulations Lotta!

Mightylotta_1

Ny film för nya uppdraget LOKA / New commercial for LOKA mineral water.

Det är något med hälsokällan i Bergslagen som gör en höna av minsta fjäder/
The urban myths. A story from the legendary well in bergslagen.

Dykmindre_1

(Klicka för att titta / Click to view)

Våröppet på Gröna Lund – Springtime at Gröna Lund

Under de första veckorna på säsongen har inte Gröna Lund öppet varje dag. Vad ska man då göra när det är stängt? Oavsett vad man hittar på visar annonserna i dagspress att det är knepigt att hitta något lika roligt som Grönans attraktioner.

During the first few weeks of the season the amusement park Gröna Lund isn’t open every day. To communicate that we chose to show how hard it can be to find something even remotely close to the Gröna Lund attractions when the park is closed.

Grona_l_dn_522x372_1

The first ad shows an image of the Swedish Parliament. Translation copy: This is as close to the Funny House you’ll get on Mondays and Tuesdays.

Gronal_aftbl_251x370_0516_1

The second shows the Royal Castle in Stockholm. Translation copy: This is as close to the Ghost House you’ll get on Mondays and Tuesdays.

Grona_l_aftbl_251x370_0509_1

The third ad shows some cop cars, in Sweden called Radio Cars. Incidentally the Bumber Car-attraction in Gröna Lund is also called Radio Cars. Translation Copy: This is as close to the Radio Cars you’ll get on Mondays and Tuesdays.

Är man större än Google är man stor

Fenomenet YouTube ångar vidare. Sedan den officiella lanseringen i december förra året har man gått från (i princip) ingenting till 35.000 uppladdade filmer och 40 miljoner filmvisningar. Varje dag. Fyra gånger så mycket trafik som Google Video har man, och det är ju inte så illa jobbat.

Uppskattningsvis 90% av filmerna är gjorda av amatörer men nu börjar även Hollywood få upp ögonen. Till exempel marknadsförs nya filmen "Lucky Number Slevin" genom att de första åtta minuterna förhandsvisas exklusivt på YouTube.  En hel del reklamfilmer finns där också och de har nästan alltid laddats upp av tittarna själva. Men det vore underligt om inte allt fler annonsörer började använda YouTube. Det är ju gratis.

Här är den mest sedda filmen just nu (åtminstone i skrivande stund):

Beatbox

(Från The Economist)

Bli en ängel / Become an angel

Aswarmofangels

"A Swarm of Angels" är ett nystartat projekt med det härligt storslagna syftet att uppfinna filmens framtid. På ett år ska de försöka samla in £1 miljon genom frivilliga bidrag (£25/pers), göra en fullängdsspelfilm och sedan lägga ut den gratis på nätet. Bara initiativet är ju helt underbart. Ifall du vill bli en av deras änglar/medlemmar, gå hit.

"A Swarm of Angels" is a new project with the spectacularly grandiose aim of inventing the future of film. In one year they will try to raise £1 million through individual donations (£25 p.p.), produce a full length film and then give it away on the net. The initiative alone is just wonderful. If you want to become one of their angels/members, go here.

Är gränsen nådd? / Have we reached the limit?

Jake2

Är det här en kreativ mediekanal eller bara dumt?

Is this creative media or just plain stupid?

www.buyjake.com
www.newbabyhomepage.com

(Via Micro Persuasion)

Ännu en kul klassiker / Another fun classic

Apropå "Kunde inte låta bli 2" (Honda-originalet finns här):

Speaking of "Couldn't help myself 2" (the Honda original is here):

Premiär på Gröna Lund - Gröna Lund Premier

Den här annonsen satt i de stora dagstidningarna dagarna innan Gröna Lunds stora vårpremiär.

Gröna Lund is an amusement park in Stockholm, Sweden. The park is not open during winters and the big spring-premier is a popular event. This ad use a mix between Swedish and English copy – Swenglish. Parents in Sweden do that often when they don’t want their kids to understand what they are talking about.  This ad was used only a few days before the big premiere.

Gronan_uppslag

Ringar på vattnet...

Bra reklam sprider sig och räcker längre än mediebudgeten egentligen tillåter. Här är ytterligare ett exempel där reklam vi producerat inspirerar och lever vidare. KTH-studenter i Stockholm kommer att inspirera åskådarna till sitt evenemang som i sin tur kommer att berätta för sina bekanta som i sin tur kommer att prata med andra kompisar som i sin tur kommer att resa med Viking Line. Bra va?

Hej!
Vi är en kårförening på KTH som heter Malvina och som ska vara med i
studentevenemanget Squvalp (www.squalp.se) på lördag. Squvalp håller till
vid Smedsuddsbadet vid Rålis och går ut på att man ska bygga en båt eller
något liknande som kan ta sig fram på vatten. Vårt bidrag heter M/S
Malvina- Smedsuddens hetaste dansgolv och bygger ganska mycket på Viking
Line-reklamen, som om vi via Google listat ut att det är ni som skapat. Vi
har tänkt bygga en Viking Line-båt i miniatyr med dansgolv, discokula och
allt, problemet är bara att vi inte får tag på musiken som är med i
reklamen! Nu undrar vi om ni kunde hjälpa oss med det, vilka har gjort
Viking Line-reklamlåten och vad heter den?

Kunde inte låta bli 2 / Couldn't help myself 2

Apropå plagiat (se tidigare inlägg) så kunde jag inte låta bli att lägga in den helt underbara spoofen nedan av Honda Cog. En del av er har säkert sett den redan, men visst förtjänar den en titt till? Inte riktigt ett plagiat, men bara så kul. (Om du inte har sett Honda Cog-filmen i original, titta på den först. Du hittar den här.)

Speaking about plagiarism (see previous post) I just couldn't resist posting the wonderful, wonderful Honda Coq spoof below. Some you have most likely seen it already, but surely it deserves another viewing? Not really plagiarism, but just so funny. (If you haven't seen the original Honda Cog ad, take a look at it first. You'll find it here.)

Reklam - så funkar det

Grasetfront_1

Vad har sjögräs, flytved och snäckor med reklam att göra? Hur kan det komma sig att det tar tio minuter att fatta beslut om en mångmiljoninvestering, men 1,5 år att efterkonstruera rationaliteten i beslutet? Varför vill människor ägna så lite tid som möjligt åt att tänka?

Om det här och mycket mer handlar den här lilla skriften. Titeln är "När gräset växer", undertiteln "Några ord om att mäta reklam", men innehållet faktiskt bredare än så. Dessutom drar den en del ganska radikala slutsatser som får konsekvenser för sättet att se på reklam och reklamens uppgift.
Skriften är författad av Dan Landin, partner och planning-ansvarig på Åkestam Holst. Den är ett resultat av byråns ständiga strävan efter att förstå mer av hur reklam fungerar så att vi kan leverera bättre och bättre kommunikation. Vi har några ex kvar av "När gräset växer". Vill du ha ett ex så maila dan.landin@akestamholst.se.

Kunde inte låta bli / Couldn't help myself

Jag var bara tvungen att plagiera det här inlägget om plagiat (från Marginal Revolution). Inte bara för att det är kul, utan för att det är intressant. Har det blivit mer ok att "låna" från andra?

I just had to plagiarize this post on plagiarism (from Marginal Revolution). Not only because it's fun, but because it's interesting. Has it become more acceptable to "borrow" from others?

The economics of plagiarism are changing:

1. Plagiarism is now easier to catch and publicize, mostly because of the Web, Google, and computer search programs.

2. We are exposed to more influences, whether consciously or not, than before.

3. "Cut and paste," and other technologies, make cheating and plagiarism easier.

4. Borrowing from others will become more common but also more acknowledged and transparent, if only to avoid punishment preemptively.

5. The younger generation is less taken aback by the idea of plagiarism.  Perhaps rap music and sampling are an influence, not to mention mash-ups and digitally altered photos.

6. The notion of "originality" has become murkier.

7. Editors and portals will be seen increasingly as sources of originality.  What percentage of your favorite blogs are produced by "Control C"?

8. Plagiarism is least just when an idea is stolen before the creator can bring it to the public.  That said, some of these forms of plagiarism are efficient, if not always fair.  We can expect the "good executors" to steal from the "idea people"; not all of the latter can execute well, nor are they typically good at selling their ideas to the executors.

Steven Tyler on neuroscience

Steventyler

This morning I stumbled upon an article saying that Aerosmith have cancelled their remaining tour dates in 2006 due to Steven Tyler undergoing surgery for an "undisclosed medical condition", and it reminded me of the above, classical quote of his.

Without realizing it, in that one, simple statement he pinned down the essence of advertising: If you want to be successful at influencing people you have to do it through emotional triggers rather than logic (no matter what some copytesting people try to tell you). These days, of course, the likes of Antonio Damasio have shown that the concept of our emotions being the principal determinant of our behavior is just as valid for any type of human decision making, big or small. So it's no longer only rock'n'roll, but we still like it.

Smart kommunikation / Smart communications

Tre nya filmer för Posten vill skapa intresse för Postens förmåga att samordna och effektivisera all elektronisk och fysisk kundkommunikation för företag med stora kundbaser; banker, försäkringsbolag, telekom- och energibolag t ex. En mellanchef som låter Posten göra jobbet har det lugnt och skönt samtidigt som han väcker kollegernas beundran. Prod.bolag Tre Vänner och Regi Felix Herngren.

Three new TVCs for Posten (Swedish Post) aim to stir up interest for Posten's ability to co-ordinate and streamline all electronic and physical customer communications in companies with an extensive customer base: banks, insurance companies, telecom providers, energy firms, etc. A mid-level manager who lets Posten do the work can kick back and relax and at the same time attract the awe of his colleagues. Production company: Tre Vänner. Director: Felix Herngren.

 Befodran40s

Styrelsmotet30s

Snabbtelefon15s 

Hoppsan

Precis som Researcher påpekar kan det ibland vara nyttigt att lägga örat mot cyber-rälsen och lyssna på vad folk säger om reklam. Rätt extremt förstås, men ändå.

Nyhet! En copywriter som kan skriva! / Great news! A copywriter who knows how to write!

En av byråns duktiga copywriters, Mariette Glodeck, romandebuterade förra året med "Röda Vita Rosen" på Norstedts förlag. Romanen fick både jättefina recensioner och många läsare. Nu kommer den som Månpocket och vi rekommenderar den varmt! Läs mer på:

http://www.rodavitarosen.se/

Amongst our many fine copywriters we have one who is also an author. Mariette Glodeck made her debut last year with ”Röda Vita Rosen” published by Norstedts. Not only did the novel find its way to the readers it was also recieved with a number of great rewiews. Now you can find it in a paperback edition published by Månpocket.


Rodavitarosenpocket