Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« maj 2006 | Hem | juli 2006 »


GRRRRR!

Lejon_2

Vi tröttnar aldrig på bekräftelser att vi gör reklam som uppskattas. Till vardags mäts framgångarna i måluppfyllelse och säljframgångar för våra uppdragsgivare. Men ibland är det fest och då får man godis. Eller Lejon, som i Cannes förra veckan. Byrån kammade hem både Guldlejon, Silverlejon och en mängd nomineringar i det som av tidningarna brukar kallas ”VM i reklam”. Mäktigt värre och vårt bästa resultat hittills i internationella sammanhang. Extra kul var att uppmärksamheten spreds brett mellan riktigt stora kunder som globala uppdraget för Puma och en av byråns minsta kunder, Mods Graphic Studio i Stockholm.

We never get tired of affirmations that our work is appreciated. On an ordinary day our success is measured in the fulfillment of goals and increasing sales of our clients. But then there is the occasional party, and party means candy. Or Lions, as in Cannes last week. The agency received Gold and Silver Lions and a number of nominations in what the papers call ”The world cup of advertising”. This is our best result so far in an international competition. It is especially fun that the attention spread between the big clients, like our global work for Puma, and one of our smallest clients, Mods Graphic Studio in Stockholm.

Välkommen till Fotboll v.26

Nu är det bara 8 matcher kvar i detta fotbolls-VM som bland annat kommer att gå till historien som det våldsammaste någonsin. I Frankrike-VM 98 kom man upp i 22 röda kort i hela turneringen, nu är man redan uppe i 24, och då har vi inte kommit till kvartsfinalerna än...

Starttider för kvartarna:

Fredag 30 juni: 17.00: Tyskland-Argentina
                          21.00: Italien-Ukraina
Lördag 1 juli:    17.00: England-Portugal
                          21.00: Brasilien-Frankrike

Bilderna den här veckan föreställer
Totti som firar sitt straffmål med att suga på tummen.
Beckham som lägger bollen till rätta innan den matchvinnande frisparken mot Ecuador.
Cristiano Ronaldo som gråter efter att en skada hindrar honom att fortsätta matchen mot Holland.

Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

TottiBecksRonaldo

Välkommen till Fotboll v.25

Vill Sverige helst möta Tyskland eller Ecuador i en eventuell åttondelsfinal? Och kommer vi ens att gå vidare? Skräckscenariot finns att Paraguay (som bara har äran att spela för) viker ner sig totalt mot T&T samtidigt som vi förlorar mot England ikväll. Men den tanken vill vi inte ens påbörja...

Bilderna den här gången föreställer:
Skytteligaledaren Fernando Torres (3 mål på 2 matcher hittills)
Peter Crouch görandes robotdansen som vi dessvärre inte fick se efter 1-0-målet mot T&T.
Och vår alldeles egna matchhjälte Freddie Ljungberg!

Ikväll klockan 21 smäller det!

Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

TorresCrouchFreddie_2_1

Välkommen till Fotboll v.24

Nu är VM äntligen igång! Alla lag har fått visa vad de går för, eller inte går för i Sveriges fall då... Men det är snart bara 10 timmar kvar tills alla de svenska bråkstakarna travar ut på Olympiastadion i Berlin för att visa Paraguay var skåpet ska stå.

Bilderna nedan föreställer några av dem som imponerat hittills i mästerskapet, från vänster till höger:
Tjeckiens tvåmålsskytt och superlöfte Tomas Rosicky
Tysklands snabbspringande back Philipp Lahm som satte VM:s första mål
Hollands dominant Arjen Robben
Australiens inhoppare Tim Cahill som gjorde två mål i slutminutrarna mot Japan

I veckans nyhetsbrev går vi igenom samtliga spelade matcher och rapporterar hur lagen såg ut i sina premiärer.

Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

Rosicky_2 Lahm_2 Robben Cahill

Ett prov i spänst och styrka!

Webbkampanj för 5-kamp på Gröna Lund.

Banner
Korvar_banner_1

Kampanjsite
Korvar_site

Är vi Europas mest skeptiska konsumenter?

Några siffror från Datamonitor:

Andel av konsumenterna som säger sig lita på påståenden från företag i följande branscher.

Mat &
Dryck
Hygien &
Kosmetik
Frankrike 53% 56%
Italien 49% 55%
Nederländerna 61% 54%
Spanien 46% 53%
Storbritannien 44% 51%
Sverige 38% 42%
Tyskland 56% 50%

Ännu en som sett ljuset

Mribrain

I ett försök att banta läshögen på skrivbordet hittade jag en utmärkt artikel i maj-numret av Admap ("Interconnectivity is not the same as enlightenment"), där David Penn från Conquest Research diskuterar vad hjärnforskningen kan lära oss som arbetar med reklam. Trevligt att höra allt fler röster stämma in i den växande skara marknadsförare som inte klamrar sig fast vid gamla felaktiga uppfattningar om hur människor fungerar och fattar beslut (några andra fanbärare är Tim Ambler, Alan Hedges, Roberth Heath, Erik du Plessis, Alistair Goode och förstås Antonio Damasio).

Det han slår fast är att:

Den viktigaste reaktionen på ett varumärke är känslomässig.
Våra grundläggande känslor är genvägar till beslut och därför mycket viktigare än våra medvetna, kontrollerade tankar och resonemang kring ett varumärke.

De flesta av våra beslut är omedvetna.
Vi tänker inte särskilt mycket kring våra konsumtionsbeslut utan styrs, som sagt, av våra känslor. Vad vi egentligen tänker och känner kring varumärken och reklam är alltså svårt att komma åt med traditionell frågemetodik. Det mesta vi lär oss om varumärken lär vi oss vid låg eller obefintlig uppmärksamhet, vilket betyder att vi kan en massa om dem men inte vet när vi lärde oss det.

Retusch in i minsta detalj / Retouch in detail

Mods Graphic Studio fortsätter sin mission att förändra världen. Denna gång med extrem precision i minsta detalj. Annonsserie, tre uppslag i följd i Resumé.

Mods Graphic Studio continues its mission to change the world. This time down to the smallest detail, with extreme precision. Resume', a Swedish ad magazine, feature three concurrent spreads in succession.

Fotograf Alexander Pihl

Eye_1

Nese

Mun

Utsnitt från ett av uppslagen:

Mods_utsnitt

Välkommen till Fotboll v.23

Nu är det bara 1 dag kvar till VM-festen!!

Förra veckan var vi och kollade genrepet mot Chile och som synes av bildbevisen råkade vi hamna mitt i Chiles klack. Hög stämning bland chilenarna och hög stämning hos oss, i alla fall tills Chile gjorde 1-1 och killen framför oss hällde ut hela sin öl över oss i upphetsningen... Vi kände oss då tvungna att upprepade gånger högt och tydligt säga att det "bara är ett av lagen därnere som ska till VM, klart att de inte kan ta ut sig fullständigt". Det är på lördag det gäller på riktigt.

I veckans nyhetsbrev går vi igenom skadeläget i VM-lagen (inklusive Rooneys fot naturligtvis), gratulerar Gävle och låter bli att spekulera i vem som ska ersätta Bajens tränare Anders Linderoth som avgår efter säsongen.

Klicka här för att ladda ner veckans nyhetsbrev (pdf)

Viva_chile1_1FlaggaLiten_chilenare  

Stora upplevelser - Big experiences

Gröna Lund har mer underhållning, attraktioner och annat kul för små barn än man kan tro. Med den här kampanjen försöker vi visa hur en till synes (för en vuxen) liten åktur kan vara så mycket mer för ett litet barn. De fyra bilderna visar olika barns upplevelser när de åker: Barn Radiobilarna, Nyckelpigan, Lilla Vikingagungan och Cirkuskarusellen. Tack till Rithuset för de fina bilderna.

Grona Lund is an amusement park in Stockholm. With this campaign we would like to show that Grona Lund is also packed with rides, entertainment and other fun stuff for a bit smaller kids than parents might expect. The campaign shows how big and fantastic, four different kids might experience four different children-rides: The Children Bumper cars, The Ladybird, The Small Viking and The Circuscarousel.  The images are made by Stockholmbased Rithuset. 

Tbane_serie_1

ABSOLUT KRAVITZ KNOCKS NEW YORK

Absolutkravitz1
Absolutkravitz2
Absolutkravitz3
Absolutkravitz4
Absolutkravitz5

Våra duktiga kompisar på KNOCK fortsätter att imponera. Den 2:a mars smällde det till i New York med Lenny Kravitz på scen och världslanseringen av ABSOLUT KRAVITZ. Allt kreerat och producerat av KNOCK.

Inför 600 specialinbjudna gäster framförde Kravitz sin för ABSOLUT explicit skrivna låt Breathe.
På scenen även Little Louie Vega, Eric Roberson och Luny Tunes med egna remixer av låten.
När Kravitz skapade låten lät han sig inspireras av ABSOLUTs kärnvärden renhet, enkelhet och perfektion."There’s nothing more simple, clear or perfect than the essence of true love," "Once I’d felt that, the track just came."

Our buddies at KNOCK continue to impress.The 2nd of March they hit New York with the world launch of ABSOLUT KRAVITZ. All created and produced by KNOCK.

600 specially invited guests could see mr Kravitz perform his for ABSOLUT explicitely written tune "Breathe". On stage also Little Louie Vega, Eric Roberson & Luny Tunes with their own remixes of the same song. When Kravitz created his track “Breathe” he was inspired by ABSOLUT’s core values Clarity, Simplicity and Perfection. ‘There’s nothing more simple, clear or perfect than the essence of true love,’ he says. ‘Once I’d felt that, the track just came.’