Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Åkestam Holst, the quick version | Hem | En smart fransman / A clever Frenchman »


6 trender som håller på att förändra världen

Globe

Ur julinumret av Wired:

1. People power

I den första industriella revolutionen ersattes muskelkraft med ånga. I den andra skapade Henry Ford det löpande bandet. Sedan kom kislet och informationsåldern. Nu arbetar arméer av amatörer gratis i "the Age of Peer Production". Wikipedia, Flickr, Second Life, clicktrails på Amazon och Netflix, 80 miljoner MySpace-sidor, 40 miljoner bloggare, osv – allt skapat i en nästan helt icke-monetär ekonomi med stridsropen att passion är viktigare än erfarenhet, att talang existerar även utanför Hollywood och att vi alla kan något som är intressant för någon någonstans.

2. Video unlimited

När som helst, var som helst, i vilket format som helst och på vilken skärm som helst – det finns alltid något att titta på. Nya avsnitt av TV-serier läggs ut på nätet direkt efter att de visats, webbinnehåll kompletterar det som visas på TV, video i iPoden, TV-kommer till mobilen. Det är bara början. Och till skillnad från förra gången det pratades friskt om "konvergens" så finns det faktiskt pengar att tjäna denna gång. NBC Universal har t ex redan dragit in 300 miljoner dollar på digitalvideo och ser att det inte kannibaliserar på deras traditionella kanaler utan snarare expanderar tittarskaran.

3. Personalize it

Att kunna anpassa köp och upplevelser till sig själv har länge varit en självklarhet på nätet men börjar alltmer sprida sig även till den "verkliga" världen. Puma, Nike och Adidas erbjuder skräddarsydda skor, och hos Land's End gör kunden en virtuell modell av jeansen som sedan produceras (och det finns många, många exempel till). En av de senaste branscherna att anamma personaliseringstrenden är läkemedel. Det faktum att 90% av alla läkemedel bara fungerar på 30-50% av alla människor öppnar tillsammans med ständiga framsteg inom DNA-teknik upp möjligheterna för skräddarsydda läkemedel som både fungerar bättre och blir billigare.

4. Carbon killers

Från att ha betraktat miljöhänsyn som ett nödvändigt ont börjar allt fler företag se det som en affärsmöjlighet. Och det är inga småskuttar heller. FedEx har börjat köra med hybridfordon, Toyota har en hit i Prius, BP satsar miljarder på alternativa energikällor och GE ägnar halva sina F&U-budget åt miljötekniskt utvecklingsarbete – bl a för att ta fram takpannor som fungerar som solceller och vattenreningssystem som effektiviserar vattenanvändningen i städer. Vi går en koldioxidreducerande framtid till mötes och "going green is good for business".

5. Buy it now

Den gamla tidens F&U med egna forskningsavdelningar ersätts alltmer, eller åtminstone lever sida vid sida med, en enklare och snabbare form av innovation: att köpa upp den. eBay köpte Skype, News Corp köpte MySpace, Google och Yahoo köper småföretag i parti och minut för att flytta fram sina positioner. "Think of it as R&D through M&A."

6. All-access economy

Stängda system är döda, öppna system är den nya standarden. Och även om det förstås är nätet som visar vägen behöver det inte stanna där. Hong Kong-företaget Li & Fung utnyttjar den ökande frihandeln till att koppla ihop globala varumärken med tillverkare och leverantörer utomlands – och drar in 7 miljarder dollar på kuppen.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00d83566a95069e2

Bloggar som refererar till 6 trender som håller på att förändra världen:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google