Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1724
Kommentarer: 1240

« Storfilm i stor databas | Hem | Vi som jobbar här / Our people »


Uppdragsgivare / Clients

Aleris

Om du blir sjuk eller ska hälsa på en kär farmor som inte längre klarar sig själv är det troligt att du också möter Aleris. Det är ett privat vårdföretag verksamt inom sjukvård, äldreomsorg och psykiatri. Deras 7000 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark arbetar varje dag med att göra skillnad i livets alla skeden. Aleris skiljer sig från andra vårdbolag genom att utgå från hela människan och se till det friska för att väcka framtidstro. Omtänksamhet och personligt bemötande ska färga varje möte. Aleris bildades 2005 och ägs av det svenska investmentföretaget Investor.  

Apotek Hjärtat

Våren 2009 beslöt riksdagen att gamla statliga Apoteket inte längre skulle vara ensamt apoteksföretag i Sverige. Ungefär två tredjedelar av landets omkring 950 apotek säljs och nya företag får chansen. Störst av dessa blir Apotek Hjärtat med 208 apoteket väl spridda över landet. Åkestam Holsts uppgift blir att hjälpa dem att vinna kundernas hjärtan.

In the spring of 2009, the Swedish parliament decided that old state-owned pharmacy (Apoteket), would no longer be the exclusive pharmacy company in Sweden. Approximately two thirds of Sweden’s pharmacies are acquired by different companies. With it’s 208 pharmacies, Apotek Hjärtat will form the largest pharmacy retail chain all over Sweden. Åkestam Holst have been assigned as lead agency.

ATG

Varje år spelar cirka 2 000 000 svenskar på hästar. I grund och botten handlar det om att pricka in vinnaren i ett eller flera lopp. Varje dag är det en ny chans att uppleva spänningen och nerven i sporten. Flaggskeppet heter V75 där de allra bästa hästarna springer och det är också V75 som kommer att vara avsändaren när vi nu tillsammans med ATG kommer att visa upp ett delvis nytt ansikte.

För trots framgången på den svenska spelmarknaden så finns det orosmoln på himlen. Alltfler aktörer och ”nya” spel som Poker på nätet stjäl uppmärksamhet från oss. Detta ställer högre krav på en tydlighet och relevans i kommunikationen. Genom att tydligare visa på kopplingen till sporten som ger spänningen i spelet hoppas vi kunna särskilja Spel på hästar som ett mer spännande alternativ för de som spelar idag men även för morgondagens spelare. Resultatet av vårt gemensamma arbete och ATG:s nya ansikte kommer att synas i medierna under vintern.

In Sweden, every year, some 2 000 000 people bet on horses. What it's really about is to pick the winner in 1 or more races and every day means a new chance to experience the nerve and excitement that the races provide. But not everything is hunky dory. Besides the "old" competitors new "players" like Poker and net-based Casinos steal attention from us. This means that our communication needs to be even more distinct and relevant. By emphasizing the connection between the explosiveness in the horses and the excitement that the races bring to the betting experience we hope to distinguish "Betting on horses" as a more exciting alternative to today’s as well as tomorrows gamblers/players. The result of our mutual work can be seen some time this winter.

Audi

Audi grundades i Tyskland redan 1909 och har alltså mer än 100 års erfarenhet av att bygga bilar. Som alla vet är det ett tyskt bilmärke som gör prestigebilar av högsta kvalitet. I början av 80-talet började Audi en resa från att ha varit en ordinär biltillverkare till steget upp i premiumklassen och började på allvar tävla med prestigemärkena Mercedes-Benz och BMW. Milstolpen är den revolutionerande Audi quattro en fyrhjulsdriven sportbil med stora framgångar i rally och quattro kom att bli synonymt med Audi och framgångsrik fyrhjulsdrift. Audi har fortsatt på den inslagna vägen med prestigebilar och har lyckats ta en topp-position när det gäller teknik och kvalitet. Men Vorsprung durch Technik är inte bara en slogan – det är en bakomliggande filosofi som omfattar allt Audi gör. Nu har Audi valt oss som huvudbyrå för den Svenska marknaden och vårt uppdrag är att lyfta Audis reklam ytterligare en nivå.

As everyone knows, Audi is a premium automobile manufacturer from Germany. It was founded in 1909, giving them more than 100 years of experience in the business. In the early 80’s they began a journey from the standard segment that eventually ended up in a serious competition against the German automakers Mercedes-Benz and BMW. A key milestone for Audi is the revolutionary Audi quattro, an all-wheel drive car with great success in rallying, making the brand associated with advanced technology and quality cars. But the Vorsprung durch Technik is not just a tagline – it’s an integral part of Audi’s philosophy. Åkestam Holst has been assigned as lead agency with the mission to take the Audi brand an extra level.

Bregott

Bregotts goda smak kommer från dess naturliga ingredienser; smör, rapsolja och en nypa salt. Bregotts goda varumärke kommer från Bregottfabriken och det är en stor ära för oss att nu när konceptet inom ett par år firar 20 år få överta ett av Sveriges mest respekterade varumärken (Bregottfabriken uppfanns 1995 av reklambyrån Stenström som har vårdat det väl under alla år). Bregott skapades 1969 och var under 80-talet marknadsledande. När lättmargarinet kom uppstod ett hack på försäljningskurvan men i början av 90-talet blev Bregott på nytt marknadsledande. Det naturliga segrade åter. Idag finns Bregott även i smaker som havssalt och Bregott mindre.

Carnegie

Carnegie är ett av Sveriges mest anrika varumärken, med en 200-årig historia av bland annat porterproduktion, timmerexport och fastighetsförvaltning. Med kommunikation hjälper vi idag ett fokuserat och renodlat Carnegie att stärka sin ställning som den den ledande oberoende investmentbanken i Norden. Under 2012 har vi etablerat ett nytt kommunikationskoncept där vi generöst bjuder på Carnegies kunskap i en serie annonser, aktiviteter och möten.

Ekströms

Ekströms is an old brand with a distinguished heritage, founded 1848. By then the mustache-wax was the best-seller. The debut in the food industry was in 1875 when Ekstrom baking powder was a success and the brand became known outside Örebro. Quite a bit has happened since then. Today the brand is a part on the time spent with your family. The moment when everybody is gathered to enjoy a waffles with jam and cream, apple pie with vanilla sauce or blueberry soup. Out mission is to celebrate this moment and make it more relevant and important in today’s families. s.

Felix

Det finns inget leverantörsvarumärke i mataffären som är lika utbrett som Felix. Som spänner över lika många kategorier. Som är en naturlig del av lika många maträtter. Men som ändå lever ett liv lite i skymundan. För trots det enorma sortimentet har de flesta människor bara en relation till 2-3 Felix-produkter. Det är en av utmaningarna som vi tillsammans ska ta oss an, och på så vis skapa större synergieffekter i Felix marknadsföring. Vägen dit är bl a att fylla modervarumärket med större mening och visa att Felix är ett varumärke som är stolt över att vara fast rotat i vardagen. För hur man än vänder och vrider på det är det ju vardagen som är livet – eller åtminstone fem sjundedelar av det. Uppdraget är nytt sedan 2008.

No other supplier's brand in a Swedish grocery store is as omnipresent as Felix. No other exists in as many categories. No other is a natural part of as many dishes. And yet it leads a somewhat anonymous existence. Because despite of the brand's huge range of products, most people have a relationship with only 2 or 3 of them. This is one of the challenges we are taking on, in order to create more powerful synergies in Felix' marketing. The way to do it is, among other things, to fill the master brand with greater meaning and show that Felix is a brand that is proud to be firmly rooted in everyday life. After all, everyday is life – or at least five sevenths of it. Felix joined the agency as a client in 2008.

Folksam

Historien bleknar snabbt. Att det för bara hundra år sedan, i början av nittonhundratalet, var i praktiken omöjligt för människor utan förmögenhet att försäkra hus, hem eller sina liv förefaller osannolikt. Men sådan var verkligheten, långt innan Ikea och H&M upptäckte värdet och vikten av den vanliga människan som kund. 1908 bildades så den ömsesidiga brandförsäkringsföreningen “Samarbete” och sex år senare “Folket”, som erbjöd livförsäkringar. Båda ägdes av sina försäkringstagare med idén om gemensamt ansvar och Ingen behövde vara rik för att teckna en försäkring. Därmed var isen bruten och många är de finansaktörer som sedan dess har försökt tjäna en hacka på människors behov av trygghet. Både “Samarbete” och “Folket” finns kvar, sedan 1946 under det gemensamma namnet Folksam. Det som är sig likt är idén om att det är kunderna som själva ska äga sitt försäkringsbolag, inte anonyma finanshus eller ansiktslösa kapitalägare. Det som är nytt är att Folksam från och med nu samarbetar med reklambyrån Åkestam Holst för att ännu tydligare kommunicera sina värderingar och nyttor för gamla och nya kunder.

Friskis&Svettis

1978 startade Friskis&Svettis med en idé om att skapa en brygga mellan sjukvård och friskvård. Alla skulle kunna hitta en träningsform som passade, oavsett om man var vältränad eller otränad, gammal eller ung. Idag, 35 år senare, har Friskis &Svettis över en halv miljon medlemmar. I Sverige finns det 108 lokala föreningar, och 16 000 funktionärer. Den klassiska gympan samsas med ett stort antal andra träningsformer som exempelvis spinning, yoga, core och gym. Målet är att få så många som möjligt att motionera och uppleva rörelseglädje med Friskis&Svettis värderingar som grund.

Friskis&Svettis är en idrottsförening med ett för idrottsvärlden ovanligt mål: ett leende. Lustfylld träning är för Friskis&Svettis att kombinera kompetens om  träning med en avslappnad attityd. Ingen behöver mer kroppsfixering, men behovet av lustfylld träning är stort.

Åkestam Holst är Friskis huvudbyrå sedan vintern 2013. Uppdraget är att utveckla ett gemensamt kommunikationskoncept för alla Friskisföreningar och få  fler och nya grupper att upptäcka Friskis syn på träning; kvalitetsträning som passar alla, utan ytliga prestationskrav och med målet att få ett härligare liv. 

Grand Hotel

Grand Hôtel i Stockholm har varit hem för celebriteter, storslagna evenemang och helt vanliga livsnjutare sedan 1874. Sedan hösten 2012 har Åkestam Holst fått äran att förvalta detta anrika varumärke. Kommunikationens uppgift är att göra Grand Hotel intressantare för ännu fler genom att bredda synen på hotellet till att ses som något mer än bara en plats att övernatta. Grand Hotel är i allra högsta grad i upplevelsebranschen. Det varumärket erbjuder är en värld av upplevelser. En värld där man kan bo, äta, träna, leva och uppleva. 

Göteborgskex

Affärsmannen Carl Leopold Berggren var ovanligt förtjust i kex, och grundade tillsammans med en kompanjon Göteborgs kex i Kungälv 1888. Över 100 år senare är Göteborgs kex varumärke fortfarande lika aktuell när det är dags för fika. I vårt nya kommunikationskoncept är därför fikastunden i fokus. En väldigt svensk företeelse som alla gillar och vill ha mer av. Men ingen fika utan kex. Fika med ett Ballerina eller Bragokex gör fikastunden ännu bättre, ännu goare. Vi kallar det att Göteborgs Kex ger Sverige GOFIKA. Ett enkelt begrepp som vi hoppas svenskar kommer gilla att använda för att få en riktigt Gofika istället för en slutstruken kopp kaffe.

In 1888, the biscuit lover and businessman Carl Leopold Berggren founded Göteborgs Kex. A century later, Göteborgs kex is still enjoyed when it’s time for coffee break i.e. ”Fika”. This particular break is very Swedish indeed and a part of our everyday life. Our key insight is that a fika is much more enjoyable with biscuits from Göteborgs kex. We call it GOFIKA. A simple phrase that we hope Swedes will pick up and use to get cookies with their coffee.

IKEA

Sedan sommaren 2012 är Åkestam Holst huvudbyrå för IKEA i Sverige. Det är både en utmaning och ett ansvar att fortsätta utveckla kommunikationen för ett av Sveriges och världens mest älskade varumärken. Ända sedan starten har det funnits en stark och tydlig idé med IKEA som handlar om "en bättre vardag för de många människorna". Vår uppgift är att föra historien vidare och placera den i en samtida kontext. En bättre vardag handlar lika mycket om att inredning kan vara roligt och lustfyllt som att vi måste ta hänsyn till långsiktig hållbarhet för hela vårt klot. Det ska vi försöka berätta på ständigt överraskande sätt.

OLW

För ett femtonal år sedan skrev OLW svensk reklamhistoria med filmer som "Har ni fest, eller?" och "Cops". I januari 2007 gjorde de oss sprudlande glada genom att välja Åkestam Holst som sin nya byråpartner. OLW är Sveriges största snacksproducent med en dominerande ställning inom ostbågar med Cheez Doodles och nötsnacks med t ex MiniMellan. Vår utmaning ihop blir att göra OLW ännu populärare och inte minst att även vinna chipsfajten mot Estrella.

Fifteen odd years ago OLW became part of Swedish advertising history through a number of classical TV commercials. In January 2007 they made us completely thrilled by choosing Åkestam Holst as their new agency partner. OLW is Sweden's largest snacks manufacturer with a dominant position in cheese snacks and nuts. Our challenge will be to make OLW even more popular and, not the least, to win the crisps battle with the other major snacks brand, Estrella.

Pause Ljud & Bild

Pause är på många vis en ovanlig butikskedja. Genom att satsa på kvalitet, kunniga medarbetare och egensinnig kommunikation har Pause vuxit och kapat åt sig marknadsandelar i en annars extremt likformig bransch. Byrån har utvecklat namn, grafisk profil och kommunikation sedan relanseringen av gamla "Ljudbutiken" år 2000.

Pause is in many ways an extraordinary retail chain. By investing in quality, skilled people and self-willed advertising Pause has managed to grow and increase its market share in an otherwise extremely uniform industry. The agency has developed Pause's brand name, graphical identity and communications ever since the relaunch of the old "Sound Store" in 2000.

Playground

Playground Outdoor Equipment Store upphör aldrig att göra sina kunder uppmärksamma på att äventyret börjar precis runt hörnet. Med ett sortiment fyllt av rätt prylar och en gedigen erfarenhet av öppna hav, tunn luft och snöstormar vet de vad de uppmanar till. En vassare kant på tillvaron helt enkelt, något som också gäller reklamen. När tillgången på pengar är begränsad blir kreativiteten desto viktigare. På alla möjliga och omöjliga sätt har vi framgångsrikt lockat människor till butiken som ber dem gå ut. Målet att nå break even efter 2 år nåddes efter 9 månader. Efter 12 gick man med vinst. Det bådar gott för butikens framtida mål att yngla av sig och bli rikstäckande. Äventyr och reklam är ganska lika. Man börjar där man står, och sedan kan man fortsätta hur långt som helst.

Playground Outdoor Equipment Store never ceases to alert its customers to the fact that adventure begins right around the corner. With a range full of the right gear and a solid experience from open seas, thin air and snow storms they know what they're talking about. Simply put, a sharper edge to existence, something which also applies to the advertising. When the availability of hard cash is limited creativity becomes even more important. In all possible and impossible ways we have successfully been attracting people to the store that asks them to go outside. The goal of reaching break-even was met after 9 months. After 12 months the store made a profit. This holds great promise for the store's future goal of spawning off into a national chain. Adventure and advertising is pretty much alike. You start off from where you are, and then there's no stopping to how far you can go.

Pressbyrån

Pressbyrån har varit en del av stadsbilden sedan början av 1900-talet. Man började med tidningsförsäljning på tågstationerna - och nu ett sekel senare finns de fortfarande kvar med 320 butiker runt om i landet, där kunderna erbjuds förutom något läsbart även konfektyr och dryck, telefonkort, snabbmat, biljetter, lotter och tobak. Uppdraget är nytt sedan 2009.

Pressbyrån has been a part of the swedish cityscape since the early 1900’s. They began selling journals at train stations - and now a century later they are larger than ever with 320 stores around the country, where customers are offered confectionery and drinks, phone cards, fast food, travel tickets, lottery tickets and tobacco. Pressbyrån joined the agency as a client in 2009.

SAS

Sedan årsskiftet 2013/14 är Åkestam Holst huvudbyrå för SAS. Vi samarbetar i ett nätverk av dels byråer från vår egen NOA-familj, dels med den fristående norska reklambyrån LOS & Co. Det är ingen brist på utmaningar i flygbranschen, det vet alla. Men det finns också stora möjligheter för den som lyssnar på sina kunder, är beredd att utvecklas med marknaden och som förstår att varje resa är viktig. Vi är extremt stolta över förtroendet att vara samarbetspartner till ett så ikoniskt varumärke och företag SAS. Tillsammans ska vi visa att SAS flyger med full fart in i framtiden. 

Since december 2013, Åkestam Holst is the lead agency for SAS. We collaborate in a network, both within our own NOA-family, and with the independent norwegian ad agency LOS & Co. Every one knows there is plenty of challenges in the aviation business. But there is also great opportunities for those who listen to their customers, are prepared to change and understand that every trip counts. We are extremely proud to be a chosen partner to such an iconic brand and company as SAS. Together we will demonstrate that SAS i flying full speed into the future.

Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft är en äkta norrlänning som är allt en eljätte inte är. 1906 byggdes den första kraftstationen i Finnforsen som blev starten för Skellefteå Kraft som företag. Idag är man Sveriges femte största kraftproducent där 75 procent av elen kommer ifrån de norrländska älvarna och vattenkraftverken. Bolaget har ca 600 anställda och är helägt av Skellefteåkommun.
El är en självklar del i vår vardag, så självklar att vi inte bryr oss särskilt mycket om den. Otydligheten kring el är en konsekvens av att elbranschen tidigare var en monopolbransch. Kommunikationen med kunden var inte prioriterad och med avregleringen så har branschen utvecklats långsamt mot att skapa nöjdare kunder. Elkunder har av tradition ett lågt förtroende för elleverantörer och framförallt de stora eljättarna. År efter år misslyckas branschen att vända den negativa opinionen kring el, detta vill Skellefteå Kraft förändra genom att vara elbolaget som utgår ifrån kunderna.  
Vi ska tillsammans göra Skellefteå Kraft till det utmanade elbolaget med en stark idé om att ge människor ett bättre alternativ. Detta ska ske genom att hämta kraft från det norrländska ursprunget och på nya sätt utmana elbranschen och bevisa att Skellefteå Kraft står på kundernas sida. För en norrlänning är allt en eljätte inte är.

SOS Barnbyar

SOS Barnbyar startade sin verksamhet i Sverige år 1972 med den fasta övertygelsen att alla barn har rätt till en trygg uppväxt med kärleksfulla vuxna omkring sig. Arbetet är framförallt inriktat på de barn i världen som har det allra värst – föräldralösa, övergivna och på andra sätt utsatta barn vars liv hänger på en skör tråd. Dessa barn får inte bara hjälp för dagen; de får en familj och därmed en framtid. Vi kallar det för en långsiktig lösning på ett akut problem. Dessutom arbetar SOS Barnbyar i förebyggande syfte och stöttar familjer så att barn och deras föräldrar inte ska hamna i en tillvaro av misär.

SOS Barnbyar [SOS Children’s Villages] started their Swedish operations in 1972, with a strong conviction that every child has the right to a safe upbringing with loving and caring adults in their lives. SOS Barnbyar’s primary focus is on children in the absolute worst conditions – orphans, abandoned children, and children that are in other ways exposed to danger and despair; i.e. children whose lives are hanging by a thread. SOS do not give these children temporary help, they provide them with a family and hence a future. We call it a long-term solution to an acute problem. Furthermore, SOS Barnbyar works preventively to support families so that they won’t end up in a life of misery..

Swedavia

Allting förändras. 2010 bolagiserades flygplatsverksamheten i det som förr hette Luftfartsverket. Swedavia är idag en modern koncern med 2600 anställda, som ansvarar för driften av Sveriges 10 största flygplatser. Från Kiruna i norr till Malmö i söder. Flyget går igenom en fantastisk utveckling med starkt växande passagerar- och frakttal. 2012 flög 32 miljoner människor till eller från Swedavias flygplatser. Självklart måste både flygplatserna och  driften av dem förändras i takt med den ökade flygtrafiken och alla nya linjer som öppnas för både människor och gods. Swediavias flygplatser har nöjda kunder, men de ska bli ännu nöjdare. Samtidigt finns ett ökat säkerhetsåtagande och en hård prispress från många aktörer. Och fantastiska möjligheter. Resenärer måste ju äta, shoppa, kanske sova och konferera. De måste kunna fördriva tiden med något vettigt. Varför inte jobba till exempel? På Arlanda jobbar redan 19 000 personer, och fler blir det när nya kontorshus nu ska byggas. I många länder utvecklas de varje större flygplats till ett eget Aerotropolis – hela städer med egna ekosystem, kontor och all service du kan tänka dig. Åkestam Holst arbetar tillsammans med Swedavia sedan början av 2013, och har redan väldigt kul på resan mot Aerotropolis.

Viking Line

Åkestam Holst jobbar tillsammans med kreatörsteamet Calle & Olle med uppdraget att bekräfta och förstärka bilden av Viking Line som Östersjöns roligaste festplats.

The agency and Calle & Olle work side by side on this assignment, which is all about strengthening and confirming the image of Viking Line as the Baltic Sea's wildest party spot.

Önos

Från sekelskiftets producent av nattvardsvin till ett välkänt märke inom saft och sylt i dagens butikshyllor. Trots att Önos bytt skepnad är i grund och botten de huvudsakliga råvarorna desamma, dvs. frukt och bär (även fast inlagda gurkor och rödbetor finns på listan av produkter). Arvet från skånska Tollarp är också viktig för varumärket att bygga sin identitet på och vår uppgift är att plocka fram Önos ”själ” för att göra varumärket mer levande och intressant för fler människor.

At the turn of the century Önos was as wine producer but has now become a well-known jam and syrup brand. Despite this change, the main ingredients have remained the same. The heritage from the Tollarp, a town in the southern part of Sweden, is important for the brand’s identity and it is our mission to bring more life into the brand and make it more interesting for more people.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00d835335cd853ef

Bloggar som refererar till Uppdragsgivare / Clients:


del.icio.us | Digg! | google