Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« augusti 2006 | Hem | oktober 2006 »


Välkommen Paul Collins./ Welcome Paul Collins.

Flera nya medarbetare har börjat på byrån. Idag presenterar vi Paul Collins. Paul är inte bara en högt respekterad Web Director som tidigare jobbat med uppdrag för Nike, Nissan, Volvo och Samsung på Paregos och Framfab, utan dessutom engelsman vilket redan satt spår. Helt o.k med The Stranglers i stereon. Men en hel dag?

Paul2_1

Several new colleagues have recently started at the agency. Today we present Paul Collins. Paul is not only a highly respected Web Director with a background working with Nike, Nissan, Volvo and Samsung at Paregos and Framfab. He's also an Englishman who has influenced us with his own personal taste in music. Sure, we don't mind the Stranglers in the loudspeakers. But all day long?

Castingen avgjord

Castingen för birollerna till Norrlands Guld-filmen "Snart är det lördag igen" är avgjord! Här kan ni se hur sista delen av uttagningsprocessen gick till.

>> till filmproduktionsbloggen

>> till officiella filmsajten

Casting_1

Kork-o-mania?

Vår uppdragsgivare Annicka Hultin på Milko fick i tisdags detta mail från en Maria som förgäves försökt att samla alla olika Fjällbryntkorkar till sina barn.                                                                        

Epostmaria

Aldrig kul att sitta på dubletter när samlingen inte är komplett! Men lugn, hon har fått de korkar hon saknade.

Mer info om korkarna här.

Hjälp, jag kan inte skriva mitt namn! / Help, I can’t write my name!

I somras upphörde Art Director Johan Söderberg. Tillbaka efter semestern kom istället den nygifte Herr Baettig. (Grattis Francisca, vi älskar också Johan!). Men mitt i all glädje ser vi också ett växande problem. Johan som annars är så självsäker i formfrågor får inte till sin nya namnteckning. Modet sviker. Det vill sig bara inte. Därför vädjar Johan om din hjälp. Han vill att du är med och röstar fram hans framtida identitet. Om en vecka är allt avgjort. Då har din röst fått tala. Och Johan Baettig kommer att vara redo att möta världen fullt integrerad.

Johannewname2
Johan Baettig. Förvirrad, ändå lycklig. / Mr Johan Baettig, confused yet happy.

Till röstningen!
(Skynda att rösta. Den 5 okt avslutas röstningen.)

This summer one of our Art Directors, Johan Söderberg, ceased to be. Back in the office, after his summer holidays, came a newly married Mr Baettig. (Congratulations Francisca, we love Johan too!). A lucky, but also a somewhat troubled, man. The normally so design confident Art Director just can’t get his new autograph right. His courage seems to be gone, therefore Johan pleads for your help. He wants you, our readers, to decide his future identity by participating in a simple survey. In a week everything will be finalised, and Johan will be ready to appear as the fully integrated Mr Baettig. 

Click here to participate in the survey!
(Last day to vote is Oct 5th. Hurry up!)

Det ble en flat top!

Takk til Johan på frisörsalongen "Ändra" i Hammarby Sjöstad .

Klikk her for å se andre berömte flat tops. 

Flattop_web

Rätt tänkt men samtidigt så fel

Statsmakten har upptäckt YouTube. Den amerikanska, alltså. I ett av de första exemplen på samhällsinformation som distribueras via videosajter har The White House Office of National Drug Control Policy lagt upp en sida på YouTube och producerat några filmer. Här är ett exempel:

En bra början, skulle man kanske kunna säga. Men att vifta med drogpekpinnar uppifrån på en sajt mestadels befolkad av ungdomar är ju ungefär lika lätt som att släcka eld med bensin, som det brukar heta - vilket visar sig i att filmerna får lägsta betyg av tittarna. Det kanske bara inte borde ha varit fullt så...officiellt?

Hur som helst är det intressant att staten ligger lite före, eller åtminstone sida vid sida med, kapitalet vad gäller att utnyttja nya distributionskanaler. ""Essentially, this is an effort that has cost us zero dollars and has already reached thousands of Americans", som Raphael Lemaitre från ONDCP sa till BBC News.

(Från Brand Republic)

Hur mycket skall produktionen få kosta? (Gästinlägg av Calle Björfjäll)

Vet du varför man använder 80/20-regeln som formel för lämplig fördelning mellan media och produktion? Jo, det baseras på en uppskattning som gjordes i USA på 60-talet. Försök har gjorts senare, även i Sverige men det har alltid visas sig vara lite klurigt och inget nytt har kommit fram. Det är alltså fortfarande nyckeltalet från 60-talet som används av t ex IRM. Det har inget med det faktiska förhållandet att göra eller är inte heller uttryck för någon optimal fördelning heller för den delen.

Så vad är då den optimala fördelningen? Jo, så här skall du göra:

Sträva efter genialitet i produktionen och spara inte på krutet. Om du lyckas så behöver du inte lika mycket mediapengar. Och OM du får till en genialisk produktion kan du alltid räkna hem varje extra krona du lägger på media. Kommer du i ett sådant drömläge kan du alltså glömma budgeten.

Men är inte detta att ta en väldigt stor risk? Låt mig då först slå fast en sak. Marknadsföring är något av den mest riskfyllda affärsverksamhet man kan hålla på med. Riskexponeringen är t ex vida överstigande vilken finansiell verksamhet som helst.

Inom marknadsföring riskerar du inte bara det du satsar. Om du inte gör något tar du kanske en ännu större risk. Om du satsar på att göra något genialiskt tar du möjligen en större finansiell risk initialt men med en chans att vinna stort och evigt.

(Calle Björfjäll är medierådgivare och kan nås på calle@manolito.se)

Världens 10 shoppingunderverk / The 10 shopping wonders of the world

Selfridges

Samtidigt som nätet blir allt intressantare som handelsplats blir den verkliga världen det också. Det byggs fler spektakulära shoppingparadis lite här och var på globen - särskilt i USA förstås.

Business Week har listat de tio mest utmanande och upplevelserika platserna att handla på. Bilden ovan är från Selfridges i Birmingham.

While the net is becoming increasingly more interesting as a market place the real world is going in the same direction. More, and more spectacular, shopping paradises are built both here and there on the globe - most of all, as you'd expect, in the United States.

Business Week has made a list of the ten most challenging and experience-rich places where to do your shopping. The image above is from Selfridges in Birmingham.

En bra bok på 191 sidor som tar sju minuter att läsa

Mediamaniac

Den handlar om mediestrategi och kommunikationstänk och damp ned på mitt skrivbord häromdagen från Calle på Manolito (tack!). Några av mina favoritcitat:

"Det finns 13.157 tidningar i Sverige. Alla är lika bra."

"Allt är one to one."

"Anpassa dig inte till målgruppen. Se till att målgruppen anpassar sig efter dig."

"Fråga inte konsumenten vad hon tycker. Se hur hon reagerar."

Och så den kanske absoluta favoriten...

"En relation bygger på ömsesidighet. Annars kallas den ofredande, utnyttjande, trakasseri eller något liknande."

Mer att läsa om denna förträffliga skrift finns på www.mediamaniac.se.

Branding is back!

Något som man ibland glömmer bort i allt prat om varumärken är den rena fundamentan i ämnet, nämligen att det ju bara finns två anledningar att investera pengar i ett varumärke. Den ena är att man ska kunna ta ut en volympremie, dvs sälja mer, den andra att man ska kunna ta ut en prispremie, dvs sälja dyrare (i bästa fall kan man förstås göra både och).

Nu, efter åratal av prispress, visar det sig att allt fler amerikanska företag åter igen har fått upp ögonen för den senare av de två.

I en artikel med namnet "Moving to Margins in a New Marketing Age" ur ett gammalt ex av Advertisting Age (July 24, 2006) som jag hittade i en av läshögarna på skrivbordet, beskrivs hur mer än hela försäljningsökningen i en rad konsumentbranscher under första halvåret i år kan hänföras till prisökningar. Trots sjunkande volymer har alltså försäljningen ökat för att företagen upptäckt att de kunnat kapitalisera på sina starka varumärken genom att ta ut ett högre pris än konkurrenterna.

Pricemuscle


"Marketers are starting to move away from the notion that volume and market share are what it's all about", säger Frank Luby på priskonsultfirman Simon-Kucher & Partners. Några exempel som nämns i artikeln är Gillette (nya Fusion-bladen håller längre, så försäljningsvolymen sjunker, men de kostar mer, så lönsamheten går upp), P&G:s nya tandkräm Crest ProHealth (kostar 50 cent mer än andra tandkrämer), Axe (där enbart reklamen gjort att män gladeligen hostar upp extra stålar för en deo), Burger King (där snittnotan ökat trots att antalet kunder minskat) och Coke Blak (kaffecola som kostar upp till tjugo gånger så mycket som vanlig Coca-Cola).

Vad förenar dem alla? Jo, mer än något annat att det handlar om varumärken som i första hand byggts med reklam. Den här trenden (om det nu är en sådan, det kanske är lite för tidigt att säga) är alltså intressant inte bara för att den visar att reklam lönar sig, utan även för att den sätter fokus på rätt mätparametrar för reklamen: försäljning och lönsamhet snarare än obsvärde och reklamerinran. Trevligt.

Samlarexemplar

Grattis alla ni som lyckats få tag på ett exemplar av senaste numret av Forum AID. Aldrig förr i tidningens 30-åriga historia har det hänt att upplagan sålt slut. Det råkar sammanfalla med att vår designbyrå Graphic Laundry radikalt gjort om formen, vem vet.
Screenshot_2

Ny smidigare flaska!

En trevlig nyhet från Loka är deras nya smidiga 33 centilitersflaska. Perfekt att ha "on-the-go" när den t.ex inte tar upp så stor plats i handväskan. Den finns att köpa i smakerna Citron och Hallon/Grape, dock endast i 15-pack.

15pack73_storlekar_7

Marabou Daim

Daim är en chokladbit som inte ligger på latsidan. Tidigare i år har vi kunnat se Daim i två nya (tillfälliga?) varianter - Daim White och Daim Dark. Men Daim existerar inte bara under sitt eget varumärke, utan säljs även som ingrediens i många andra produkter (där GB:s Daimstrut troligtvis är den mest kända). Ett nytt sådant samarbete spanades nyligen då Kraft har kombinerat Daim med ett av sina andra stora varumärken - Marabou. Smart gjort och ett bra sätt att hålla varumärket levande.

Daim_7

Utmärkelser

Även om vårt samarbete med Puma är till ända så är det roligt att det vi gjorde tillsammans uppmärksammas. Media & Marketing Europe är en publikation som sedan 17 år följer och rapporterar om reklam och medier i Europa. Varje år premieras ett antal kampanjer som förtjänar extra uppmärksamhet och igår var det stor gala på Grosvenors Square i London.  Utan att förta vår prestation så fokuserar denna tävling på media och följaktligen är det Zenith Optimedia i London (Pumas mediabyrå) som har skickat in bidragen.

Juryn hade det goda omdömet att ge Puma kampanjen “Velocity Speed” följande utmärkelser;

Best Youth Campaign (kategorin sponsrad av Shots, runner-up var Levis “Antidote”)

Best use of Creative media (kategorin sponsrad av Yahoo!, runner-up återigen Levis)

Campaign of the year (sponsor BBC world)

Alla vinnare finns här: www.mandmawards06.com

Even though our business relationship with Puma has ended it's always nice to get positive attention for the work we did together. Media & Marketing Europe is a well known publication that for the last 17 years has been covering the media and marketing trade. This year's award show took place Sept 14th and our Puma campaign  "Velocity Speed" won three categories among them "Best Youth Campaign".

Read all about it here: www.mandmawards06.com

Vinna-vinna-situation

Från nystiftade bekantskapen och plannertalangen Adam Sandahl fick jag det här tipset om hur Ashton Kutcher marknadsför sin nya film på MySpace:

Through new aquaintance and rising-star planner Adam Sandahl, I got this tip on how Ashton Kutcher is promoting his new movie on MySpace:

Kutchtermyspacesmall

Stimulerande med folk som håller ögonen öppna. Jobbar du för övrigt på en reklambyrå eller liknande och vill ha Adams mailadress (snart en hett eftertraktad vara), maila till mig så får du den.

Always inspiring with people who keep their eyes open. By the way, if you're at an ad agency or something similar and would like Adam's email address (soon to be a hot commodity), let me know and I'll send it to you.

Det blev ett hus till slut

Oneredpaperclip
Kyle MacDonald lyckades till slut. På ett år bytte han det här gemet, via en massa andra saker, mot ett hus. Ingenting är omöjligt alltså. Borde inte IKEA sponsra honom med inredningen?

Byråns anfader funnen i Mali. / Agency forefather found in Mali.

Vi skojar ibland om hur kort vår reklambyrås historia är. Bakom skrattet har alltid funnits ett gnagande tvivel. Tänk om vi är mycket äldre? Tänk om ett ögonblick av intelligent design för sju år sedan suger som förklaringsmodell? Besvärande spår har inte saknats. Gulnade kampanjidéer längst in i arkivet. En kam av ben. Främmande mynt. För två år sedan började vi i all tysthet forska i vad vi alla hoppades kunde vara ett mer bländande förflutet. Vi blev inte besvikna. Detta vet vi: Den 18 maj 1898 avseglar en ung agitator, Herr Stamholst, från Stockholm med M/S Levitania för att frälsa själar i Ohio. Han når aldrig Amerikas kust. Istället dyker han upp i Nigeria där han under några år driver en populär tankesmedja. Efter en simtur med vännen Joseph Conrad i Nigerfloden försvinner han åter. Enligt den lokala sägnen ”för att bli reklamkung i Bamako”. Här hade vi kunnat sluta våra efterforskningar. Historien kittlade mer än nog. Vi hade spårat våra rötter till Mali i Afrika vilket var lika fantasieggande som lugnande för byråns evolutionsteoretiker. Så varför åkte vi ändå dit? Varför sökte vi upp den legendariske fotografen Malick Sidibé i hopp om mer? Varför tog vi jeepen upp till Segou bara för att en gammal alkoholiserad modell trodde sig veta något? Det har säkert med den mänskliga naturen att göra. Att snoka på. I en dammig ateljé vid flodens strand stod han i alla fall. En perfekt avbild av reklamkungen Åke Stamholst, sånär som på de ynkligt små fötterna och den spräckta safarihatten. Idag är Åke tillbaka på kontoret han en gång så djärvt lämnade. Vi har vunnit vår historia.

Klicka på bilden för bildspel / Click image for slideshow
Ake_trip

Sometimes we joke about how short our agency history is. Behind the laughter has always been a gnawing doubt. What if we’re actually much older? What if a split second of intelligent design just doesn’t do as a model? There has been disturbing evidence. Faded campaign ideas buried deep down our archives. A comb made of bone. Foreign coins. Two years ago we silently began to investigate what we all hoped to be a more glorious past. We were not disappointed. This we know: On May 18, 1898, a young agitator from Stockholm embarks on the M/S Levitania to enlighten souls in Ohio. He never reaches American soil, instead he shows up in Nigeria where he runs a popular think tank for some time. After a swim in the river Niger with his friend Joseph Conrad he disappears once more. According to local myth “to become the advertising king of Bamako”. We could have stopped our investigation right here. The story had everything we’ve hoped for. We had traced our roots to Mali in Africa, which was as mind boggling as soothing for our agency’s troubled evolutionist. So why did we travel to Mali? Why did we meet with the legendary photographer Malick Sidibé in hope for more clues? Why did we drive our jeep to Segou just because some ex-model, habitual drunkard thought he knew something? Probably it has got something to do with human nature. To snoop on. We found him in a dusty atelier by the river bank. A spitting image (apart from the ridiculously small feet and cracked safari hat) of the ad king Åke Stamholst. Today Åke is back in the office he once so boldly left. And we’ve won our history.

Undersökningsdumheter

I veckans nummer av Resumé finns en artikel med rubriken "Socialdemokraterna misslyckas med valaffischer" (nr 37, sid 16) som får mig att undra om valet redan har varit. Nä, det är ju på söndag, tänker jag sedan. Så hur vet Resumé att affischerna är misslyckade?

Sapvalaffisch

Tydligen för att det har gjorts en ögonrörelsestudie där DR-byrån Nxt Sthlm (DR-byrå? jag hade åtminstone väntat mig ett undersökningsföretag) kommit fram till att människor mest tittar på Göran Perssons, Mona Sahlins och Ibrahim Baylans nunor när de ser affischen. Slutsatsen som undersökarna då drar - och här kommer det minst sagt märkliga - är att betraktarna missar vem som är avsändare. Och att närvaron av ansikten på affischen gör att "...hela målgruppen helt har missat webbadressen".

Vanligt folk skulle alltså inte förstå att det är en valaffisch från Socialdemokraterna det handlar om? Eller veta att de kan gå in på www.socialdemokraterna.se om de vill läsa mer?

Men vänta nu...vad var det där? Jo, det var minsann några klockor som stannade.

Sånt här undersökningsmissbruk borde ju vara förbjudet. Sedan när har de flesta människor hypertunnelseende och tar inte in något annat än det som pupillen fokuserar på? Sedan när är människor datamaskiner som behandlar omgivningen som ettor och nollor snarare än som mönster och sammanhang? Sedan när spelar inte människors erfarenheter och tidigare kunskaper längre någon roll när de tolkar kommunikation?

En gång för alla: en undersökning är inte bra för att den mäter något som är lätt att mäta, den är bara bra om den lär oss något relevant om människors beslutsfattande. Reklam handlar om att påverka människors beteende, att få dem att göra något man vill eller inte göra något man inte vill, och bör bedömas utifrån det - inte utifrån något pseudovetenskapligt test i laboratoriemiljö som gör anspråk på att mäta "uppmärksamhet" och, mellan raderna, hur folk påverkas. Sånt är bara dumt. Och än värre, slöseri med tid, pengar och energi som borde läggas på något helt annat.

Men det är klart, nu har ju partiet någon att skylla på ifall de skulle förlora valet. Reklambyrån.

(Varken jag eller byrån har något med Socialdemokraterna att göra. Det råkade bara vara det parti som lyftes fram i artikeln.)

One more feather in our cap, for the Fjällbrynt campaign

Adcritic

Our latest production for Milko has been picked out and published in AD critic, one of the largest International advertising publications. Always nice to be recognised on an International level, and for that we thank you.

Fjällbrynt - the Site of the day!

Kork

Vi gillar thefwa.com. Vi gillar också att de idag utsett vår nya kampanj för Fjällbrynt till dagens sajt. TheFWA (The Favourite Website Awards) är en sida som listar de finaste och bästa jobben på nätet. Läs mer om vår korkade kampanj för Fjällbrynt här.

[eng] We like thefwa.com. We also like that they listed our latest campaign for Fjällbrynt (a swedish spread cheese) as the Site Of The Day. Read more about the campaign för Fjällbrynt here.

Framtiden / The Future

En förhandstitt på årets Wired Nextfest / A preview at this year's Wired Nextfest.

Kokoro

Receptionistrobot som förstår engelska och japanska, kan uttrycka sig via ord, gester och ansiktsuttryck, och leker med barnen.

Receptionist robot that understands English and Japanese, can express itself through words, gestures and and facial expressions, and plays with the kids.

Powerawarecord  Hugshirt

Vänster: En sladd som lyser ju fler watt som används. Höger: "the Hug Shirt" gör det möjligt att kramas på distans via sensorer i tröjan och Bluetooth i mobilen.

Left: A cord that glows more intensely with the watts flowing through it. Right: "the Hug Shirt" makes it possible to hug at a distance through sensors in the shirt and Bluetooth in your mobile phone.

Lifestraw  Digiwall

Vänster: Ett sugrör som renar vatten ett helt år till priset av ett Happy Meal. Höger: Musikklättervägg där varje "sten" är en ton, från svenska Interaktiva Institutet.

Left: A straw that purifies water for a whole year for the price of a Happy Meal. Right: Musical climbing wall where every hold is a note, from Swedish Interactive Institute.

iPod nano - Completely remastered

Den 12 september lanserade Apple den andra generationens iPod nano. iPod nano ser ut som en mer slimmad version av iPod mini. Till skillnad mot den första nanon som finns i två färger (svart och vitt) och två storlekar (2GB och 4GB) kommer den nya i fem färger (rosa, blå, grön, silver och svart) och i tre storlekar (2GB, 4GB och 8GB).

Vill ha!

Se reklamfilmen

Bild_3_1

Tänk innanför boxen!

Att tänka utanför boxen har länge varit en metafor för kreativt tänkande. Men nu är det att tänka innanför boxen som gäller.

   Boxen hjälper nämligen till att fokusera tankeverksamheten och utan den riskerar det kreativa arbetet bli splittrat och oproduktivt. Genom att ha ramarna klara för sig har kreativa människor lättare att producera nya lösningar.
   Att tänka innanför boxen är det första steget i kreativt tänkande. Men det är först när boxen används på rätt sätt som tänkandet faktiskt blir kreativt – och rätt sätt att använda boxen är helt enkelt att för det första vidga den, för det andra fylla den och för det tredje att skaka den.

Mer om detta kan du läsa om i Micael Dahléns senaste bok Boxen – Kreativitet som skapar bättre affärer.

Bild_10_2

Konstigast idag

Jag slog upp senaste numret av Wired och hittade det här insticket:

Nascigs1_2

Jag röker ju inte, men blev nyfiken ändå. Så jag öppnade:

Nascigs2_1

En nyttigare cigarett? Utan...kemikalier?

Nascigs3_1

Nä, inte helt nyttigt ändå.

Östersjöns hetaste dansgolv där allt kan hända

Ombord på Viking Line kan de mest oanade möten äga rum. Det dramatiseras i tre nya reklamfilmer för Viking Line, från Calle/Olle - Åkestam Holst. Regissör: Amir Chamdin.

On board Viking Line (cruises on the Baltic sea) the most unexpected encounters take place. This is the concept of three new TVCs for Viking Line, by Calle & Olle - Åkestam Holst. Tag line: "It can only happen on board Viking Line". Director: Amir Chamdin.

"Elvis":

"Bodybuilder":

 

"Kostymen":

Parallella universum

En mentalitet - MTV:

En annan mentalitet - YouTube:

Den här videon med indybandet OK Go har setts 1,3 miljoner gånger på YouTube, samt lett till att bandet startat en tävling om bästa imitationsvideo. Hittills har runt 170 bidrag kommit in från olika håll, bl a det här, det här och det här. (Sista tävlingsdagen är 30 september, så fram med videokameran...)

Varför är det är intressant? Jo, därför att det är ett fint exempel på skillnaden i mentalitet mellan den gamla passiva konsumenten och den nya "prosumenten", dvs konsumenten som själv producerar, lägger till, drar ifrån och skickar ut egna signaler istället för att bara ta emot andras.

Aldrig tidigare har vi haft så stor makt som konsumenter av musik, underhållning, reklam och allt annat. Verktygen för att själva påverka finns inom miljoner människors räckhåll och alla med en dator, en internetuppkoppling och en kamera kan bli sin egen filmproducent, TV-station, radiokanal eller nyhetsredaktion. Självklart kommer det inte helt att slå undan benen för den traditionella sändare/mottagare-modellen - den som påstår det är nog bara lite nykär i det senaste. Storfilmer, megaartister, bästsäljare, jättereklamkampanjer och andra sociala kitt kommer fortfarande att finnas. Vad som snarare händer är att prosumerfenomenet lever sida vid sida med den traditionella mediemodellen och att människor rör sig helt bekvämt mellan båda. Som vanligt i postmodern samhällsutveckling handlar det inte om antingen eller, utan om både och. Om fler varianter och mer av allt.

Konsekvenser för marknadsföring och reklam? Givetvis att allt fler människor kommer att förvänta sig att få delta i en dialog med avsändaren, att de ska få påverka, tycka till och engagera sig om de vill. Och att inget företags reklam idag (och egentligen sedan länge) bara konkurrerar med reklamen från andra företag i kategorin eller ens all annan reklam, utan med all annan kommunikation och underhållning. För några år sedan sa Drew Neisser från Renegade Marketing Group så här:

”Actually, marketing competes with every creative thing in the communications universe simultaneously, not just ads or other TV or print…but with every new cellphone ringtone, every music download and every Instant Messenger message.”

Och nu kan vi lägga till "and every blog and every vlog and every podcast and every MySpace page and every YouTube video and every..."

Hur får man sin reklam att fungera i den världen? Svaret är förstås inte helt enkelt, men att ställa rätt fråga är i alla fall en bra början.

Man kan inte älskas av alla…

Riktigt stark reklam polariserar, sägs det. Den skapar starka sympatier och bygger långa relationer. Men nästan alltid på bekostnad av en eller annan antipati.

Vi hade nog inte riktigt förstått det själva, men byråns senaste alster för Fjällbrynt är ett exempel på just denna polarisering. Bland alla glada tillrop och leenden har korkarna också upprört. Titta här vad en kreatör på en av landets mest välrenomerade byråer tycker. Bland alla snedsparkar, hugskott och halvmesyrer har de små färgglada hattarna utsetts till veckans absoluta lågvattenmärke. Vi ber förbehållslöst om ursäkt för detta barnsliga tilltag och lovar att aldrig mer göra om det. Åter till ordningen!

Kalkon_1

(Resumé, nr 36, 2006)

Reklamens roll i det offentliga rummet

Offentligarummet

Panelen

"Vem äger det offentliga rummet?" var ämnet för en paneldebatt på Moderna Muséet ikväll. Och jag måste erkänna att jag gick dit med en förväntan att få höra diverse utfall mot reklamen i stadsmiljön.

Men så blev det inte. Inte alls faktiskt. Det enda som egentligen sas om reklam i det offentliga rummet var ett intressant inlägg från graffitikonstnären och konsthistorikern Jacob Kimvall (i turkos t-shirt ovan). Han började att säga att graffiti, när den fungerar som bäst, tillför en dynamik till det offentliga rummet och den offentliga konsten som annars inte skulle finnas där. Graffiti produceras snabbt och det är meningen att den inte ska vara beständig; det ligger i själva konstformen. Antingen tas den bort eller så förändras den av andra graffitikonstnärer (en sorts konstens open source, med andra ord). Men han la också till att det finns ytterligare en kraft som tillför den typen av dynamik: reklamen.

Reklam som företeelse, oavsett vad man tycker om enskilda kampanjer och enheter, bidrar alltså till att göra det offentliga rummet levande och föränderligt. En sympatisk tanke, tycker jag.

Amatörernas sammansvärjning

Riskfree

Bilbranschen (tillverkare, återförsäljare, reservdelsleverantörer) står för ungefär 25% av alla pengar som läggs på reklam i USA varje år. Förra året investerade den 11 miljarder dollar i reklam, vilket är mer än någon annan bransch. Därför är det inte konstigt att den diskuteras flitigt i marknadsföringskretsar, i synnerhet som de inhemska amerikanska biltillverkarna har oerhört svårt att hävda sig mot de asiatiska märkena, gör ett uselt jobb med att differentiera sina varumärken och år efter år tappar försäljning.

I debatten kan man lära sig ett och annat som är lika relevant oavsett vilken bransch man är i. Det här, till exempel, ur en podcast från Advertising Age med William Jeanes, en av författarna till boken "Branding Iron" som handlar om de amerikanska bilmärkenas misslyckande:

(Intervjuaren) "If all the car companies are creating their brand identities based on exactly the same study data, how can any of them expect to have products that stand out from each other?"

(Jeanes) "Bingo! You asked and answered the question. But what's worse is the courage factor among executives. Somebody, occasionally, has to stand up and say something like you just did. That is, 'ok guys, we got all of this research here, we found a bunch of geezers in shopping centers and paid them 20 dollars to spend two hours telling us how to invest two billion dollars. Maybe we ought to take a little bit of intuitive thinking from among the smart people in this room and adjust this research a little bit'."

Visst, det kan väl alla skriva under på så här i teorin. Men hur ofta händer det inte att ett företag tror sig hitta svaret på komplexa frågor om vad man ska säga i sin reklam, hur man ska säga det och vem man ska säga det till, i en rätlinjig tabell (finns det några andra?) eller prydlig graf? Samma tabeller och grafer som alla konkurrenter har. "Det står ju här att konsumenterna vill ha röda bilar som är säkra, snygga och bensinsnåla - då är det klart att det är det vi ska kommunicera."

Det funkar inte, så enkelt är det. Att utforma strategier och kommunikation som faktiskt åstadkommer något har alltid varit, är alltid och kommer alltid att vara en kreativ övning, dvs det handlar om att ta all den där kunskapen som finns där ute (och inne) som sannolikt alla andra också har, men att sedan kombinera den på nya sätt. På sätt som inte alla andra gör. På sätt som man aldrig kan slå upp i något facit. Att dra slutsatser baserade på insikter i kombination med erfarenhet, tro och vilja. Tabellerna och graferna behövs, men de kan aldrig, får aldrig, ersätta professionellt omdöme. (Vilket får mig att tänka på Jeremy Bullmore från ett tidigare inlägg.)

When content truly was king

You take a creative artist, a great song, a video camera and not much else (well alright, three or four editing "effects") and you get this. Why don't they make videos like this anymore?

Något att se fram emot / Something to look forward to

Äntligen. Premiär runt Jul.
At last. Opening this Christmas.

Rbb_logo

En hjälpande hand i engångspapper.

”People may not remember exactly what you gave, did or what you said,
But, they will always remember how you made them feel.”

Ett citat av författaren och skulptören Kent Nerburn inspirerade Graphic Laundry till kampanjen ”First Day Survival Kit” för byggföretaget Veidekke Bostad.

”First Day Survival Kit” innehåller engångstallrikar, bestick och glas, praktiskt samlande i en lättillgänglig förpackning och välkomnar den nyinflyttade med en hjälpande hand när den som bäst behövs: den första stökiga dagen i en ny bostad då allt tycks ligga längst ner i flyttkartongerna.

Screenshot_17