Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« One more feather in our cap, for the Fjällbrynt campaign | Hem | Byråns anfader funnen i Mali. / Agency forefather found in Mali. »


Undersökningsdumheter

I veckans nummer av Resumé finns en artikel med rubriken "Socialdemokraterna misslyckas med valaffischer" (nr 37, sid 16) som får mig att undra om valet redan har varit. Nä, det är ju på söndag, tänker jag sedan. Så hur vet Resumé att affischerna är misslyckade?

Sapvalaffisch

Tydligen för att det har gjorts en ögonrörelsestudie där DR-byrån Nxt Sthlm (DR-byrå? jag hade åtminstone väntat mig ett undersökningsföretag) kommit fram till att människor mest tittar på Göran Perssons, Mona Sahlins och Ibrahim Baylans nunor när de ser affischen. Slutsatsen som undersökarna då drar - och här kommer det minst sagt märkliga - är att betraktarna missar vem som är avsändare. Och att närvaron av ansikten på affischen gör att "...hela målgruppen helt har missat webbadressen".

Vanligt folk skulle alltså inte förstå att det är en valaffisch från Socialdemokraterna det handlar om? Eller veta att de kan gå in på www.socialdemokraterna.se om de vill läsa mer?

Men vänta nu...vad var det där? Jo, det var minsann några klockor som stannade.

Sånt här undersökningsmissbruk borde ju vara förbjudet. Sedan när har de flesta människor hypertunnelseende och tar inte in något annat än det som pupillen fokuserar på? Sedan när är människor datamaskiner som behandlar omgivningen som ettor och nollor snarare än som mönster och sammanhang? Sedan när spelar inte människors erfarenheter och tidigare kunskaper längre någon roll när de tolkar kommunikation?

En gång för alla: en undersökning är inte bra för att den mäter något som är lätt att mäta, den är bara bra om den lär oss något relevant om människors beslutsfattande. Reklam handlar om att påverka människors beteende, att få dem att göra något man vill eller inte göra något man inte vill, och bör bedömas utifrån det - inte utifrån något pseudovetenskapligt test i laboratoriemiljö som gör anspråk på att mäta "uppmärksamhet" och, mellan raderna, hur folk påverkas. Sånt är bara dumt. Och än värre, slöseri med tid, pengar och energi som borde läggas på något helt annat.

Men det är klart, nu har ju partiet någon att skylla på ifall de skulle förlora valet. Reklambyrån.

(Varken jag eller byrån har något med Socialdemokraterna att göra. Det råkade bara vara det parti som lyftes fram i artikeln.)

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00d834b1508553ef

Bloggar som refererar till Undersökningsdumheter:

Kommentarer

Tack för den!

Inser att min tidgare kommentar var rätt tvetydig.

Jag är mycket osäker på vilka slutsatser man dra utifrån den här typen av undersökningar. Jag uppskattar därför att Dan ifrågasätter de slutsatser som dragits.

Jag har inte heller något med partiet ifråga att göra.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google