Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« When the world zigs. Zag. | Hem | Tack, Dennis! »


Undersökningsinflation

Godmodig_1

Ett kort litet podcast-avsnitt (7.40) från Advertising Age handlar om att undersöknings- branschen i USA har hamnat i kris. Man har råkat ut för "opinion fatigue", vilket betyder att så många människor har tröttnat på att delta i marknadsundersökningar att det allt oftare är svårt att hitta tillräckligt representativa eller tillförlitliga urval av respondenter. Folk orkar inte med alla telefonintervjuer, webbenkäter, postala frågeformulär, påstan-undersökningar och vad det nu kan vara.

Vad kan det här bero på?

a) Hårdare konkurrens så att fler företag vill göra undersökningar?
b) Högre tempo i lanseringar av nya produkter, innovationer, reklamkoncept, m m?
c) Undersökningsinflation för att nätet gjort det så lätt och billigt att skicka ut enkäter?
d) En tro på att kvantitet, dvs fler undersökningar, kan ersätta kvalitet, dvs analys och omdöme?

Kanske lite av allt. Frågar man inget får man inget veta, brukar det ju heta. Nu kanske man inte ens får veta något ändå.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00d8356b94c069e2

Bloggar som refererar till Undersökningsinflation:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google