Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Ok, vad är det där med RSS nu då? | Hem | Vem bygger vad? »


Politiker har ännu mer att lära av reklamen

I årets valrörelse var det tydligt att partierna blivit skickligare marknadsförare på många sätt. Man segmenterade marknaden och målgruppsanpassade budskapen på mikronivå, inte minst på valaffischerna. Man tänkte utifrån-och-in istället för inifrån-och-ut, dvs pragmatiskt istället för ideologiskt. Man förstod att förpackningen är minst lika viktig som innehållet - med andra ord att det är viktigt vad man säger men ännu viktigare hur man säger det. Bra eller dåligt? Det är upp till var och en att bedöma. Framgångsrikt? Utan tvekan, eftersom det parti som anammade detta bäst var också det parti som rodde hem en jordskredsframgång (känn på den metaforen).

Men en sak har (åtminstone vissa) politiker kvar att lära från reklamens värld, och det är något som Peter Wolodarski nämner i sin ledare i dagens DN:

"Alliansen kommer till ett dukat bord. Arbetslösheten faller. Tillväxten är rekordhög. De offentliga finanserna i urstarkt skick. Ungefär så lät det från riksdagens talarstol. Det verkar inte ha sjunkit in hos Sveriges förre statsminister, att väljarna för mindre än en månad sedan underkände just den verklighetsbilden. Det påminner om hur George Bush den äldre förlorade det amerikanska presidentvalet 1992 till den unge Bill Clinton, genom att vara i otakt med sin tid. Gång på gång hävdade Bush att de nya jobben var på väg, vilket stämde på makronivå. Men det hjälpte inte eftersom väljarna uppfattade saken annorlunda. Bush sågs som 'out of touch'; utan kontakt med människors vardag."

Lektionen? Jo, förstås att "verkligheten", i alla fall ur ett marknadsföringsperspektiv, är ointressant. Det är den upplevda verkligheten som är avgörande. Inte hur det "är", utan hur människor i målgruppen uppfattar att det är. Inte att Volvo faktiskt inte är världens säkraste bil, utan att vi svenskar tror att den är det. Inte att Glocalnet faktiskt inte är absolut billigast på bredband, utan att vi uppfattar dem som att vara det. Och åt andra hållet: Inte att Posten faktiskt blev bättre och mer tillgängligt när man flyttade in hos ICA, Statoil, m fl, utan att människor bara såg det som att Posten stängde kontor (en uppfattning som tack och lov börjat ändras).

Det om det. Avslutningsvis en bild som illustrerar detta på ett fint sätt. Inget fel på den, eller hur? Ok, vänd på skärmen får du se.

Scheibe

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00d8356b1c6a69e2

Bloggar som refererar till Politiker har ännu mer att lära av reklamen:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google