Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« oktober 2006 | Hem | december 2006 »


Re: With licens to sell?

Ja, det är smärtsamt att se hur kameran ligger kvar allt för länge på produkter och logotyper i bl a Casino Royale. Jag kan se kontraktet framför sig som säger att klockan måste synas i bild i minst 5 sekunder.

Men som vanligt så går det att göra på ett snyggt och naturligt sätt.

Jag gillar den gigantiska TDK-skylten i slutet av Blade Runner, när Harrison Ford och Rutger Hauer fightas i regnet. Fast det är väl mer logo-placement kanske? Hur som helst känns den naturlig i sitt sammanhang, därför att den är vad den ser ut att vara; reklam. Jag känner mig inte lurad när jag ser den.

Ett annat exempel är uppkopplade dataspel, där man kan köpa reklamutrymme på just reklamskyltar i spelen.

Spelar jag ett sportspel på min Xbox vill jag att det skall vara riktig reklam på reklamskyltarna, eftersom spelet då känns mer äkta. Samma sak här, reklamen ser ut som reklam. Och jag känner mig inte lurad.

Men betalar man för att gå och se en Bondfilm, och sedan känner sig lite lurad. Då kanske man får skylla sig själv?

Bladerunner

With licens to sell?

Unbenannt Jag var på bio häromdagen och såg den nya bondfilmen Casino Royale. Den var precis som man kan tänka sig, ungefär som en Big Mac. Man får precis det man förväntar sig, jag blev varken besviken eller speciellt överraskad. Nåväl, det var inte det jag ville ta upp i det här inlägget utan snarare fenomenet produktplacering. Jag vet att det här inte nytt fenomen utan det har funnits ett tag. Men jag tycker att det är hög tid att föra en debatt om det.

Det mest diskuterade exemplet när det gäller produktplacering var från filmen Jägarna. Där ett bensinbolag och ett kreditskortsföretag gjorde sitt bästa för att få ut sitt varumärke . I Casino Royale var det varumärken för bilar, klockor och mobiltelefoner som försökte utnyttja tillfället att exponera sig.

Det har alltid pågått en diskussion (vilket är nödvändigt) i vår bransch om att finna nya sätt att nå ut med våra budskap och varumärken. Många röster har höjts för att produktplacering skulle vara ett ypperligt sätt. Men detta betvivlar jag starkt. Framför allt om det fortsätt göras på detta taffliga sätt som i Casino Royale och i Jägarna. Det är desperat, krystat och otroligt genomskinligt. Och det märker självklart biopubliken som glatt kommenterade dessa klumpiga klavertramp.

Personligen tror jag att det här blir kontra-produktivt för varumärket. Reklamfilm är reklam och det vet tittaren, punkt slut. Produktplacering försöker vara någonting i gränslandet mellan reklam och inte reklam. För företagen är det avgörande att produkten och varumärket syns ordentligt, men det ska ju samtidigt inte kännas som reklam utan som en del i filmen. Och det är här det går snett. Väldigt snett. Produkten och varumärket får alldeles för mycket plats och det känns helt irrelevant för handlingen. Publiken genomskådar det direkt och det faller platt till marken. Precis som filmen, eftersom man sitter och irriterar sig på dessa dåliga försök till ”icke reklam”.

Om produktplaceringar ska fungera måste det göras med finess, och där måste regissör och producent styra snarare än att företagen gör det. Då kan det fungera. Men frågan är, vilket företag vågar ge regissören full frihet.

Copybooth!

I måndags städade vi i skrivarrummet för första gången sedan vi flyttade hit. Bakom en av färgkopiatorerna hittade vi en manual som på sidan 14 visar hur man skapar underliga bilder ...

When we cleaned out the printer room someone found an old manual which contained a section of funny things to do with your copy machine ...

Bella

Bella

Johan

Johan

Fredrik

Fredrik

Lars

Lars

Xerox_manual_small

Prisregn på Epica

Logo_byg_2

Idag publicerades listan över vilka som vunnit priser i den kreativa tävlingen Epica. Det blev ett rejält prisregn över Sverige, totalt 61 priser hamnade här hemma.

Det visade sig att vi på Åkestam Holst kammat hem drygt 10% av dessa priser. Två silver och fem brons (tack Mark för din uppmärksamhet) för kunder som Beckers, Pause, Mods och Puma. Vi är jätteglada och chefen har lovat bjuda på champange på fredag!

Tack Ted!

Idag hade vi fint besök i stora konfarummet. Vi hade bjudit in Ted Persson
från Great Works att visa några av de grymma jobb de gjort bl a för Absolut.
Det blev två timmars "oho" och "aha" i digitalvärldens framkant. Tack, Ted
för din tid och energi.

Ted2

Spread 'em

Äntligen en bok om word-of-mouth marknadsföring vi kan rekommendera. Form och illustrationer som drar nyfikna blickar till sig är en bra start för alla som har något viktigt att berätta. Att leda sina teser i bevis genom att visa på flera exempel som författaren själv varit hjärnan bakom, är trovärdigt och initierat. Vi på Graphic Laundry som gjort formen tycker boken är hur bra som helst. Läs själv och berätta för andra vad du tycker.

http://www.bokus.com/b/9163196069.html?pt=search_result

Mnskr_pvrkr_mnskr_bok_3

Uppslag_1

Knock är bäst i Europa!

   

Byråns systerbyrå, som specialiserar sig på ”Brand Experience” har nu bevis på det vi vetat hela tiden. Världsklass!

I måndags kväll hölls den prestigefulla European BEA, Best Event Award 2006, i Milano.
Galans stora vinnare var svensk när Knock tog hem priset för årets bästa B2B-event i Europa med ”Volvo C30 Experience”.

Under en åttaveckorsperiod flögs 6 000 Volvoåterförsäljare från hela världen in till Göteborg för att få sin första kontakt av den då fortfarande hemliga C30-modellen. Under mottot ”Everything Except the Mediocre” fick deltagarna vara med om en helhetsupplevelse för att informeras och inspireras kring nya Volvo C30 och den kundkategori bilen ska attrahera.

C30pic3  C30pic2

C30pic4  C30pic5

Knock har också medverkat i den fortsatta lanseringen av Volvo C30 med uppmärksammade events på modetemplet 10 Corso Como i Milano och den Internationella Bilmässan i Paris.

Som om BEA-priset inte vore nog hedras Knock och Volvo i en bok som kommer ut i december. ”Frame – Happening! Design for Events” samlar årets mest spektakulära eventdesign i världen. Allt från konserter, modevisningar och produktlanseringar presenteras. Volvo C30 Experience är det enda evenemang med svenskt ursprung som valts ut av Frame-redaktionen och hyllas över åtta sidor i boken.

Vad ska vi säga? Vi är ödmjukt stolta över att finnas i samma familj som Knock!

Think before you eat!

Nästa måndag avgörs "Creatvie Brief" kategorin i Young Guns (internationell tävling för kreatörer under 30) där vi deltog med ett antal annonser. I år kom briefen från djurrättsorganisationen Peta som jobbar världen över för att stoppa misshandel av djur. Briefen handlade om hur kycklingar lever sina liv innan de slaktas. Kycklingar är lika smarta och sociala som hundar och de sätts i trånga burar och får lika mycket plats som ett pappersark. På grund av dessa extrema förhållanden måste man ge kycklingarna medicin för att hålla dem vid liv. Den här medicinen blir överförd till människor som äter dessa kycklingar. Misshandeln fortsätter vidare till slakten, där man hänger kycklingarna upp och ner och med en roterande sågklinga avlägsnar huvudet på dem. Problemet är att sågklingan ofta missar kycklingarnas hals vilket får till följd att de slängs levande i kokande vatten.

Uppdraget var helt enkelt att försöka få folk att välja något annat än kyckling på matbordet genom att lyfta fram problemen.

Målgruppen var tonåringar och personer i 20 års åldern som fortfarande inte fullt utvecklat sina matvanor.

Next monday the results in the category "Creative brief" at Young Guns will be announced. A competition where we participate with a couple of ads. This years brief came from the animal rights organisation Peta, with focus on the poor treatment of chicken.

Coupons_pres

Coupons_the_idea2


Cluckluck


Chicken_blade


Chicken_bbw

Det tål att sägas igen

Gossage_2

"People don't read ads. They read what interests them. And sometimes, that's an ad."

(Howard Gossage, någon gång på 50-talet)

Kampanjer som ger resultat

Som reklambyrå strävar vi hela tiden att försöka mäta våra resultat, vilket naturligtivis är en självklarhet. Men det är alltid extra kul när man överträffar sina målsättningar. Och för att fortsätta att följa upp vår framgång i 100-wattaren tänkte jag bara delge er, resultatet av kampanjen vi precis genomfört för vår kund NEC.

Kampanjen bestod av två delar. Annonsering i branschpress och ett specifikt DM som skickades ut till IT-chefer.

Kampanjens yttersta syfte vara att lyfta fram NECs nya projektor som "världens bästa nätverksprojektor". Målet med kampanjen var att dels öka den spontana erinran om varumärket NEC, som vid kampanjens start var blygsamma 5%, och dels att öka antalet säljbesök.

Nu kan vi avslöja att den spontana erinran ökade till 20% i målgruppen och antalet säljbesök bara trillar in (återkommer med exakta antalet när kampanjen är avslutad). Samtidigt var det kul att många av NEC kunder hörde av sig spontant och tackade för utskicket. Säg den kampanj där kunder brukar ringa och tacka för att de blivit utsatta för reklam.

Nedan följer några spontana kommentarer från kunderna:

En kund ringde in och sa att han hade fått en kalender som tillhörde Dan Holgersson men det kunde ju inte vara han? Det måste ju vara en annan Dan Holgersson? Hittade ditt visitkort i så du kanske vet vem det är? =Första besöket bokat =)

Ett mejl kom till Magnus med ETT STORT TACK för det roligaste som kommit på länge.

Fredrik hade mött en kund på en mässa som hade fått utskicket och kom fram till montern.

Kul tycker vi och vår kund Jenny Nilsson på NEC. Vill du se kampanjen? Klicka här 

Handelsresande i planning

Kl 05.20 i morse satte jag mig på ett tåg till Linköping för att efter en inbjudan från Marknadsföreningen i Östergötland hålla en frukostföreläsning om planning. Förutom att det alltid är roligt att träffa folk och (försöka) berätta om vad en planner håller på med om dagarna, är det uppiggande att se att intresset för planning spirar lite här och var, i allt snabbare takt och allt oftare. Byråer som redan har planners förstärker sig ytterligare. Byråer som inte haft planners anställer, och byråer som känner sig osäkra på vad planning egentligen är gör sitt bästa för att ta reda på det. Och dessutom kommer det en hel våg nyutexaminerade akademiker som inte vill något hellre än att bli just planners. Vad allt det här beror på kan man ju spekulera i, men kul är det i alla fall.

Kul var det också att hålla låda i morse. Tyvärr blev det en snabbvisit så det här var allt jag hann se:

Dramatic_1

Dramatik vid Järnvägsavenyn.

Trainstation_1

Som en järnvägsstation ska se ut.

Mill_1

Som från en svunnen tid (a.k.a. sepia-filter är skoj).

Victor & Rolf-hysteri

Ingen kan väl ha missat den Viktor & Rolf-hysteri som rått den senaste tiden. Hennes & Mauritz tredje stora designersamarbete har varit lika framgångsrikt som de två tidigare med Karl Lagerfeld och Stella McCartney. Kläderna sålde slut på nolltid och går nu endast att hitta på nätauktioner såsom Blocket och Tradera.

På blocket hittade jag bland annat annonsen nedan. Försäljaren har här kommit över bröllopsklänning nummer 1 av de 1000 klänningar som såldes världen över. Detta "samlarobjekt", som kostade 2998 kronor i butik säljer hon nu för 20 000 kronor eller högstbjudande. Enligt ett inlägg jag hittade där bloggaren skall ha varit i kontakt med försäljaren ska budet nu vara uppe i hela 55 000 kronor!

Vr_brllopsklnning Text_brllopsklnning

Som konkurrent till H&M känner man sig gissningsvis inte lika glad över Viktor & Rolf-hysterin och all uppståndelse och PR den har genererat företaget. Men vad kan man göra - deppa eller göra något åt saken? Det sistnämnda har Åhléns tagit fasta på när man mycket smart utnyttjar Viktor & Rolfs nyvunna popularitet genom att sälja deras parfym till sina egna kunder. Ett utmärkt exempel på att hitta något som händer i ens omvärld och sedan använda det till sin egen fördel.

Dsc02804_2    Flowerbomb

Åhléns City skyltar med Flowerbomb av Viktor & Rolf.                         

Dsc02801

Ät julbord ombord. Ny radio för Viking Line

Det lackar mot jul även på Östersjöns hetaste dansgolv. Och då ska kråset smörjas. Ny radiospot för Viking Line från Calle & Olle - Åkestam Holst.

Radio_Julbord.mp3

Lyssna genom att klicka på länken. Ladda ner genom att högerklicka (ctrl-klicka på Mac) och välja "Spara som..."

Tänk vad många timmar det måste ha tagit

Man skulle lätt kunna fylla den här bloggen flera gånger om genom att bara lägga in klipp från YouTube och det är ju förstås inte meningen. Men den här killen förtjänar att lyftas fram. Han är definitivt på något.

Och så är det ju fredag. Ha en bra helg.

Välkommen SBAB

Bild_1
Förra veckan fick vi en ny kund. Lena Hedlund, kommunikationschef på SBAB uttalade sig som här om varför de valde oss.

"Vi har valt att samarbeta med Åkestam Holst därför att de verkar ha det helhjärtade engagemang som är en förutsättning för ett lyckat samarbete, säger Lena Hedlund, kommunikationschef SBAB. Byrån har visat på stor strategisk insikt om SBAB:s situation och haft modet att utmana oss inför framtiden. Vi vet också att de kan leverera kreativa lösningar som stärker och utvecklar SBAB:s position på marknaden."

Vi är naturligtvis jätteglada och tackar ödmjukt för förtroendet.

LYSANDE!

100w

Igår kväll hölls den pampiga 100-wattsgalan i Stockholm Stadshus med 800 middagsgäster. Ambitionen med tävligen är som bekant att vaska fram de kampanjer som bäst av alla kombinerar kreativ höjd med dokumenterad effekt (som om det någonsin varit en motsättning?) Åkestam Holst med uppdragsgivare hade en stor kväll och belönades med 100-wattare för årets bästa B2B-kampanj (Posten).

För att slippa skrävla i egen sak presenterar vi här den alldeles osedvanligt kompetenta juryns motivering:

”Staten har gjort det igen! En medveten beställare är guld värd som kund. Att sedan med briljans och god reklamdramaturgi både överraska och bli förstådd kräver insikt i ämnet och kunskap om målgruppen. Kampanjens effekt är väldokumenterad och bekräftar därigenom trenden att behandla B2B-uppdrag med konsumentperspektivets hjärta och personlighet. Att Posten skapat synergi mellan B2B och B2C är utmärkt varumärkesvård. Vi har en självklar och självlysande vinnare! Rebusreklam när den är som bäst.”

Som grädde på moset fick även Viking Line en stilig utmärkelse i form av en 50-wattare i Konsumentvaru-klassen. Lika roligt var det!

Here's to you, Roger

Bow_geisha

I'm posting this for two reasons. The first is that I'm thrilled to have someone as well-known as Roger von Oech, creator of the Creative Whack Pack and other creativity tools, comment on our blog. The second is that I'm embarrassed to have spelled his name wrong in the original blog post ("van" instead of "von" - it's fixed now).

So...since I feel that a mere "I'm sorry" wouldn't cut it I thought I'd make it up to you, Roger, by promoting your new product, the Ball of Whacks. Here it is:

Bow_ball_and_box

I haven't got one myself yet but I'm sure it's loads of fun and productive, too. It's right up there on my stuff-to-order list. Oh, and as grädde på moset (cream on the mashed potatoes - never mind, it's a Swedish thing) I added you to our sidebar blog roll of blogs we enjoy.

Hope I've redeemed myself now. If not, whack me.

Göran Åkestam blir juryordförande i Guldägget 2007./Göran Åkestam appointed Jury Chairman of Guldägget 2007.

Vi är mäkta stolta att vår vän, mångfaldigt kreativt belönade kollega och vd Göran kommer att leda Guldäggets juryarbete nästa år. Guldägget har haft en historisk roll för att ge svensk reklam hög standard även i internationell jämförelse. När kommunikationsbranschen nu genomgår större förändringar än någonsin blir den kreativa kvaliteten än viktigare. Kör hårt Göran.

Today we are mighty proud that our friend, creative colleague, winner of many prestigious advertising awards and CEO Göran, will lead the jury of Guldägget (the Golden Egg) next year. Guldägget have played a historically important role in raising the standard of Swedish advertising. Now that the communication industry is undergoing changes of epic proportions the creative quality is more important than ever before. Go Göran!

Goran
Guldägget har kallats världens viktigaste tävling. För att understryka allvaret kommer juryordförande att bära ett enkelt kroppskläde fram till festen den 18 april. The Golden Egg is sometimes referred to as “The most important competition in the world”. To underline its seriousness Göran will wear a simple gown until the award show the 18th of april.

Vem vinner och på vilka grunder?

I kväll är det utdelning av 100-wattarna. Den tävling som kanske rankas lite högre av kunderna änBild_8 Guldägget, då det handlar lika mycket om effekt som om kreativitet. Dock brukar det inte vara en motsättning, oftast är de kampanjer som vinner i 100-wattarn också de som brukar röna framgångar i guldägget.

Det som är intressant med tävlingen är att den bedöms ur två aspekter dels den effektmässiga och dels den kreativa. Här kan man ju naturligtvis diskutera om det inte räckte att bara tävla med effekten som enda parameter. Och det kan man ha delade åsikter om. Hur som helst tycker jag att tävlingen verkligen fyller en viktig funktion i vår bransch, eftersom vi som reklambyråer blir utvärderade av just hur effektiva våra kampanjer varit. Det har dock diskuterats om tävlingens form och själv började jag fundera lite själv när jag råkade läsa en artikel på Dagens Media idag.

Håkan Engler, kreativ chef på Brindfors, uttalade sig så här om tävlingen. ”Vem som vinner beror mycket på vilka som sitter i juryn. Bedömningen av effekt är ganska godtycklig och beror på om de i juryn har kompetens att bedöma effektredovisningarna”.

Till saken hör att Håkan Engler själv satt i juryn förra året. Min första tanke när jag läste uttalandet var om Herr Engler själv hade kompetensen nog att avgöra vilken av de nominerande kampanjerna som skulle vinna förra året, eller om han ville ge en känga åt årets jury. Men den andra tanken som slog mig när jag funderat en stund på hans uttalande var hans poäng som låg dold mellan raderan. Vad är egentligen ett bra resultat?

Låt mig ta ett exempel: Säg att GB-Glace gör en kampanj om en ny glass under sommaren för låt oss säga samma summa de gjorde sommaren innan. Men den här sommaren är det strålande väder och glassen säljer som smör i solsken, eller som glass för den delen? Resultatet blir som vädret. Strålande. Byrån och kunden bestämmer sig för att skicka kampanjen till 100-wattaren. Man skriver redovisningen baserat på årets försäljning och jämför med året innan, och det året var vädret dåligt. Var det vädret och GBs distribution som gjorde jobbet eller var det reklamen? Alltså min poäng, och jag tror att det var den poängen Håkan försökte få fram. Vem avgör vad som är bra eller dåligt om man nu inte känner till hela bakgrunden?

Som sagt resultatet blir godtyckligt. Juryn har alltså ett ganska svårt jobb. Jag önskar dem lycka till och må bästa kampanj vinna.

Viktor och Rolf eller Jesper och Marcus?

Förra  veckan släpptes Viktor och Rolfs kollektion för H&M, det kan ingen ha missat. Men det alla inte vet är att det samma vecka skedde ett annat gästspel, på Åkestam Holst.

Det var kreatörerna Jesper Lönnqvist och Marcus Hägglöf som tog en paus från studierna på Berghs och istället extrajobbade en vecka på byrån. “Det var tredje gången vi var här, det började med tre veckors praktik i våras och så var vi här några veckor i somras också. Det är alltid lika kul och givande att få komma hit och jobba på skarpa uppdrag tillsammans med riktiga proffs.”

Personer_1

Viktor och Rolf är ett hett designerteam från Holland som har många års erfarenhet. Det är med andra ord inte så konstigt att media fokuserade mer på deras gästspel än det Jesper och Marcus gjorde på Åkestam Holst. “Det förstår vi absolut, vi är ju färska och har inte ens gått klart utbildningen på Berghs.” De tyckte till och med att det var skönt att det inte blev någon “Jesper och Marcus”-hysteri. “Det hade blivit svårt att jobba om det var fullt med folk här.”

Miljo

Det här var första kollektionen Viktor och Rolf gjorde för H&M och förmodligen
också den sista. Jesper och Marcus kommer däremot gärna tillbaka till Åkestam Holst.

A post presented by two interns at Åkestam Holst. Thanks Jesper and Marcus.

Podcasting för nyfikna

Podcasting (eller podradio) verkar fortfarande vara ett hyggligt okänt fenomen för många människor trots Sveriges Radios framsynta insatser på området. Och vad är än värre för det som just vi håller på med, är att oerhört få annonsörer upptäckt eller börjat utnyttja podcasting som kanal. Med tanke på att media typiskt sett utgör 80% av kostnaden för en traditionell reklamkampanj och att podcasting är så gott som gratis, borde det vara intressant för fler.

I ett försök att sänka inträdesbarriärerna slängde jag i alla fall ihop en kort introduktion till podcasting för några dagar sedan. Klicka dig igenom den nedan om du vill. Väldigt basic, jag vet. Men svårare än så här är det ju inte.

Tack, internet. Tack, David.

För ett tag sedan hade jag en fråga. Nu har jag fått ett svar. Det var streetartkonstnären Andy som varit i farten. Ensam. Och det borde man tydligen ha vetat/fattat.

Här finns hur som helst lite fler av Andys alster.

Andy_stockholm_sweden_5

Är vi dagisfröknar?

Jag snubblade över ett tänkvärt citat från en reklambyråkund på andra sidan Atlanten, via Leo Burnett Toronto:

"As an agency you churn through dozens of advertising projects a week. Some are great, some are not. Some will drive results and some will fail.

As a client, you own one product or business and you have one crack at launching it, or relaunching it with new blue crystals in it. Your personal success is tied to moving more of that product. Your promotion, your bonus, your future is all tied up with succeeding in moving that product.

I liken it to having a kid. As a client you're like a parent. You fuss and hope and dream and plan and will do anything to ensure the success of your wee one. At the Agency you are like teachers or child care workers. You may know kids better than a parent, but you have a dozen of them running around in your class all day and none of them is really yours no matter how much you like them."

Även om vi är passionerat involverade i våra kunder, även om vi får fjärilar i magen av deras framgångar och gråter blod i motgång, kan jag inte låta bli att se det insiktsfulla i citatet ovan. Därefter följer snabbt två känslor. Den ena är ödmjukhet. Den andra är jävlaranamma.

Rules of thumb for solving problems

Problemsolving

Originally from a research physicist by the name of Tom Hirshfield, via Roger von Oech. Good stuff.

1. If you hit every time, the target's too near -- or too big.

2. Never learn details before deciding on a first approach.

3. Never state a problem to yourself in the same terms as it was brought to you.

4. The second assault on the same problem should come from a totally different direction.

5. If you don't understand a problem, then explain it to an audience and listen to yourself.

6. Don't mind approaches that transform one problem into another, that's a new chance.

7. If it's surprising, it's useful.

8. Studying the inverse problem always helps.

9. Spend a proportion of your time analyzing your work methods.

10. If you don't ask "Why this?" often enough, someone else will ask, "Why you?"

Holy Smoke!

Johan Baettig och Lars Holthe är som enda svenskar nominerade i tävlingen Young Guns. Deras kampanj "Korka upp din macka" för Fjällbrynt är nominerad i klassen "Consumer Websites". Hur det går blir officiellt på onsdag 15/11. För oss på Åkestam Holst är ni vinnare hur det än går. Vi är stolta!

Johanlars_fjllbrynt_web

More about Young Guns
Take me to the nominated work!

Johan Baettig and Lars Holthe are nominated in Young Guns for their "Cork up your Sandwich" campaign. The category is "Consumer Websites". Well done!

Powerpointpoesi

Inför varje presentation sitter man där. Ska vi verkligen köra powerpoint nu igen? Ok vi måste väl det...men försök åtminstone hålla ner antalet bilder! Och så sneglar man på Guy Kawasaki och hans "10-20-30 rule" och blir alldeles matt för att ens egen presentation sväller som en lussebulledeg.

Men sen får man plötlsligt se den här killen. Och då kommer man ju på att powerpoint bara är ett verktyg som alla andra verktyg. Det handlar om hur man använder det, inte om hur många bilder man har.

Skönt.



Dags för en förändring?

Ofta hör man folk säga att de vill försöka förändra sitt liv. Man vill börja träna mer, äta bättre, jobba mindre etc. Lika ofta hör man folk påstå att de misslyckas med just det. Det är svårt eftersom det ofta handlar om att bryta vanor. Och som marknadsförare vet vi ju hur svårt det kan vara att få folk att ändra sitt beteende.

Några som har funderat på det här och försökt att ge människor ett verktyg för att underlätta just det, är Henrik Delehag och Ben Cary. De driver ett litet förlag i England som heter Benrik Ltd. Dom har under några års tid gett ut en dagbok som heter "This diary will change your life".

075222617701_sclzzzzzzz_sl160_v35905422__1

Varje vecka ger de läsaren ett nytt uppdrag som vederbörande ska genomföra. Nu handlar dessa uppdrag inte riktigt om de vardagsutmaningar vi brukar stå inför, som t ex träna, äta nyttigt eller skaffa dig nya vänner. Nej, Benrik försöker ge oss lite annorlunda utmaninga för att få folk att verkligen uppleva en förändring.

Uppdragen handlar t ex om att under en vecka påstå att man ser den heliga Birgitta över allt eller att nästa vecka svara på alla spam-mejl man får. Boken är otroligt intressant eftersom den är så detaljrik, annorlunda formgiven kombinerat de kreativa uppmaningarna Benrik vill att jag ska genomföra varje vecka. Personligen hoppas jag att detta borde bli årets julklapp.

Boken finns att beställa på http://www.benrik.co.uk

Posten Showroom II

Vi fortsätter bygga vidare på Posten Showroom. I dagarna släppte vi en ny animerad casefilm som beskriver Postens sammansatta tjänst "Smart Kommunikation".

>> Välkommen till Posten Showroom.

Posten_show1

Posten_show2

Världens bästa nätverk

Det är temat på vår kampanj för NEC nya projektor LT380. Syftet med kampanjen är att lyfta fram den goda nätverkskompabiliteten projektorn har. Kampanjen vänder sig till IT-chefer i norden. Annonsen går i branschpress som Computer Sweden och följs upp med ett DM som ska fungera som dörröppnare för säljarna på NEC.

Kampanjen illustreras med att visa på tillfällen där man kan bättra på sitt sociala nätverk (som jakt, golf eller som frimurare) samtidigt som vi berättar om LT-380 goda nätverksegenskaper.

Ok_256x3643

DM:et "den lilla nätverksboken" är unik och specialgjort för respektive IT-chef. Här lyfter vi fram ytterligare tips på hur man kan bättra på sitt social nätverk samtidigt som vi får möjlighet att lyfta fram projektorn också. Boken levereras personligen direkt till varje IT-chef.

Dsc_0049

Framsida med personligt visitkort

Dsc_0052

Viktiga möten inbokade med personer där man kan förbättra sitt personliga nätverk

Dsc_0056

Lite mer innehåll.

Kampanjen har vi på Åkestam Holst gjort.

Vinterfemkampen återuppstår!

Snart kan du utöva vinterfemkamp på Gröna Lund. Den som inte vet bättre kan tro att det är en nyhet för året, ja rent av en Världspremiär, men nej. Det finns bevis för att människor ägnat sig åt 5-kamp under årets kalla månader i mer än 40.000 år.

I detta DR till företagskunder kan du följa den spännande historien om ”Julen och Den Heliga 5-kampen”. Den börjar i unken grotta i Sudan.

Gl_vinterfemkamp

Ladda ner hela boken som PDF!

Vad köper man till en ninja?

Ett av de största YouTube-fenomenen just nu: "Ask a ninja" (som tidigare också förklarat podcasting på ett utomordentligt vis).

Jag vet inte, jag är nog störd, men jag tycker det här är hysteriskt kul.

ölmp3:a 2:a!

Double down for Justin!

Titelspåret till Norrlands Guld filmen "Snart är det lördag igen" ligger 2:a på nerladdningstoppen (köpta singlar på nätet) enligt IFPI.

The soundtrack for the full feature film "Snart är det lördag igen", (promoting Norrlands Guld, one of the best selling swedish beers) is positioned no 2 on the official Swedish singles download chart, according to IFPI.

Torgnymelins_nedladdning

Menthos + Coca Cola = Åkestam Holst

Menthos/Coke-experimenten fortsätter, nu till och med hos Åkestam Holst. Eller rättare sagt hemma hos Agneta, som i helgen bestämde sig att gå från YouTube-tittande till handling. Kolla in minen i första bilden. Sprudlande glädje.

Agnetamenthos1    Agnetamenthos2

Agnetamenthos3    Agnetamenthos4

Nu på morgonen kom dessutom följande meddelande:

"På fredagsmötet ska vi göra ett jättekul experiment. Vi ska låta Kjell dricka tre liter cola och sen ge honom ett rör mentos. Kom och titta, vi kommer hålla till ute på balkongen.
/Försöksavdelningen"

Det blir nog till en början en sluten föreställning, men vi ska se om vi kan övertala Kjell att ta sin show on the road vid tillfälle.

Här kommer Gud

Nu har Han tydligen tröttnat på Grand Theft Auto och alla andra våldsglorifierande spel och lanserar sin egen version av gott mot ont i form av "Left Behind: Eternal Forces", i syfte att "...encourage gamers to think about matters of eternal significance, a topic largely ignored by modern games". Släpps i USA imorgon.                   

När vår reklam får ben

Det var tydligen fler än vi, Playground och deras kunder som tyckte världens coolaste provrum var en bra idé. Tidningen Metro tyckte också det, och skrev en artikel om rummet. Metro_1

Första reklambyrån att försöka sig på co-creation

Tbwalab

Nu håller det på att hända. TBWA London är, såvitt jag vet, den första reklambyrå som öppnar upp dörrarna för alla prosumers att idka co-creation för att dra nytta av open source-trenden (kul att se hur många buzzwords man kan få in i samma mening). På sin nya blogg The Lab kommer de helt enkelt att lägga ut briefer och bjuda in vem som helst att komma med idéer. "We believe that a good idea can come from anywhere and so we’ve created The Lab", som de säger.

Vi väntar fortfarande på den första briefen och får se hur det går. Men ett intressant experiment är det onekligen. Klicka på bilden ovan eller här för att läsa mer.

Premiär för världens coolaste provrum

Playground är butiken som erbjuder både glada amatörer och proffs friluftsutrustning av välkända varumärken kombinerat med en enormt kunnig personal. Den utmaning som alltid varit drivande i kommunikationen är uppfattningen om att det inte är någon skillnad på Playground och de övriga konkurrenterna. De upplevs erbjuda ungefär samma produkter och varumärken. Det i kombination av att Playground inte har ett central läge har medfört att vi definierat reklamens roll enligt följande: Att på ett äventyrligt och inspirerande sätt ge folk ytterligare en anledning att besöka oss.

Den har gången är anledningen världens coolaste provrum. 200 kg kolsyre-is som håller 80 minusgrader och 10 kubikmeter snö hjälper till att sänka temperaturen i provrummet. Varför har vi gjort detta? Ja, dels är det ett led i vår strategi men samtidigt är det extremt relevant för de produkter Playground säljer. Plagg som ska stå emot extrem kyla, hårda vindar och piskande regn bör ju prövas i sitt rätta element, inte i varma och trånga provrum.

Imorgon är det premiär för provrummet och aktiviteten inleds med en helsida i DN och lite events på stan. Annonsen är fotograferad och stylad av fotografen Emil Larsson.

 

 Playground
 

Playground hittar du på Adolf Fredriks Kyrkogata 15 eller på http://playgroundstores.com/provrum (där du också kan besöka provrummet virtuellt)

Tomorrow it’s premier for the worlds coolest dressing room.

Playground are a store who sells outdoor equipments for both professional and amateurs. The communication challenge has always been the consumer’s apprehension, that all the stores, which sell outdoor equipment in Stockholm, are the same. That is why we have formulated the following sentence for the role of the advertising: In every communication activity Playground should always in an inspirational and adventurous way give another reason (than just the products) to visit Playground.

This time we have created the world’s coolest dressing room, with a lot of snow and ice to create a really low temperature, below freezing point. Why? Well it is in our strategy for Playground and it is relevant for the product they are selling. Is it not pointless to try products that should be use in extreme cold, hard wind and heavy rain, in really warm dressing rooms? Well we think so, that’s why we give people a chance to try them in the real element.

For a peek in the dressing room visit; http://playgroundstores.com/provrum


Heja på Hanna

Hanna

Hanna är vår senast anställda copywriter. Hon kommer direkt från Berghs och när hon praktiserade hos oss såg vi genast att här var en talang vi inte fick missa.

Men det såg förstås andra också. Och inte är vi de som är snåla och inte delar med oss och så. Icke. Därför befinner sig Hanna just nu på Fallon i Minneapolis under några månader för att visa jänkarna lite svenskt copystål och sedan tar hon en sväng förbi Traktor i Los Angeles innan hon återvänder till Kungsgatan 5 för nya stordåd.

Vill du tjuvkika på hennes vardag i snöns, svenskättlingarnas och Prince hemstad kan du göra det här: amerikaniserad.blogspot.com