Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Fem konsumenttrender under 2007 | Hem | Äntligen! »


Chevy Tahoe 1 – Blogosfären 0

Chevytahoe

Ett av de allra mest uppmärksammade exemplen på företag som bjudit in konsumenter att hjälpa till att göra reklam är Chevrolet Tahoe, som i våras öppnade en sajt med filmklipp som vem som helst kunde lägga ihop till en reklamfilm och skriva egna texter till. (Om du inte vet vad jag surrar om, klicka här för en snabb uppdatering.)

När det ganska snabbt började dyka upp filmer som sågade Tahoe för allt från miljöförstöring till Irak-kriget blev det ett fenomenalt ståhej i blogsfären och på YouTube. Den (alldeles för snabbt) etablerade "sanningen" blev att Chevrolet hade trampat rejält i klaveret och inte fattade någonting om hur man ska agera på nätet. Att det är livsfarligt att släppa loss folk hur som helst om man inte först är säker på att man har fans där ute som kommer att tala gott om varumärket. Att det här bara var ett desperat storföretags tafatta försök att bli hippt i den digitala världen. Bla, bla, bla.

Oj, så fel de hade.

Det har nämligen visat sig att Chevy Tahoes nätsatsning blivit en succé, vilket Wired skriver om i sitt december-nummer. Några bevis för det:

  • 629.000 människor besökte mikrosajten och tillbringade i snitt nio minuter där. Hur ofta får man en konsument att ägna så lång "framåtlutad" tid åt sitt varumärke?
  • Man fick in 30.000 bidrag på fyra veckor (vilket t ex är 15 gånger mer än vad den hyllade Converse-kampanjen fick in på två år). Nästan alla var positiva.
  • Försäljningen av Tahoe tog fart trots att det var vår och försäljningen av SUVar normalt är störst på hösten.
  • Tahoe har tagit 25% av SUV-försäljningen i USA, en dubbelt så stor marknadsandel som tvåan Ford Expedition. Under kampanjperioden ökade marknadsandelen till 30%.
  • Omsättningshastigheten, en viktig faktor för lönsamheten i bilindustrin, på Tahoe hos återförsäljarna sjönk från fyra månader till en och en halv.
  • Folk har fortsatt att göra Tahoe-reklamfilmer på YouTube även efter kampanjen, den stora merparten av dem positiva.

Skälen till det här spekulerade jag i förväg om här och jag tror fortfarande att de till stor del gäller. Men det viktigaste var att Chevrolet stack ut hakan, tog en kalkylerad risk, vågade och vann. Och om ett av världens största och mest traditionella företag kan göra det vore det ju konstigt om inte andra skulle våga sig på det också.

Vad härligt det är när det som brukar kallas sunt förnuft får däng och saker och ting faktiskt inte är som man först tror. Livet blir lite intressantare då. Tack för det, Chevy.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00d83430538553ef

Bloggar som refererar till Chevy Tahoe 1 – Blogosfären 0:

Kommentarer

Lite knivigt att jämföra Converse med Chevy, dels på grund av målgruppernas skilda storlek och att det under de år som gått mellan Converse och Chevy-kampanjen så har nätet förändrats radikalt, både till mängd av användare och hur användarna använder nätet.

Nu har jag ju i och för ingen aning om hur strategierna för varken Converse eller Tahoe egentligen ser ut, men det finns väl ändå rimligtvis fler människor som köper sneakers än som köper SUV:ar? I så fall betyder det att (den potentiella) målgruppens storlek talar för Converse, vilket i sin tur betyder att Tahoes framgång blir ännu mer imponerande :)

Men visst håller jag med om att jämförelsen haltar på nästan alla plan - framför allt vad gäller, som du säger, hur nätanvändandet förändrats och engagemanget i det två olika varumärkeskategorierna. Det var därför jag satte den inom parentes. Jag tog ändå med den för att det var kul att ställa en kampanj som "alla" hyllat mot en kampanj som "alla" sågat och visa att det kanske inte är så enkelt.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google