Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« januari 2007 | Hem | mars 2007 »


Lika som bär / Lookalikes

Paulie_and_devon

Till höger, vår egen Paul Collins. Till vänster, Devon Taylor från det norska produktionsbolaget Chimney Pot.

To the right, our own Paul Collins. To the left, Devon Taylor from det norwegian production company Chimney Pot.

25 hetaste sajterna just nu

Magasinet Business 2.0 har för andra året i rad har listat de 25 hetaste uppstartsföretagen.

www.blip.tv
www.wikia.com
www.slide.com
www.meebo.com
www.joost.com
www.stumbleupon.com
www.dabble.com
www.bebo.com
www.revision3.com
www.fon.com
www.metacafe.com
www.loopt.com
www.logoworks.com
www.soonr.com
www.simulscribe.com
www.janrain.com
www.spotrunner.com
www.turn.com
www.reardencommerce.com
www.admob.com
www.mobio.com
www.adify.com
www.successfactors.com
www.tinypictures.us
www.vitrue.com

Säga vad man vill om gamla Sovjet

Men design kunde de. Från dagens sajtnedslag The Soviet Roadside Bus-stop:

14bus43

Playground gjorde det 2005 – Discovery gör det 2007

Hittade detta klipp i dagens Metro. En kille ska tälta i luften vid Stureplan i Stockholm i sju dygn. Där uppe sover han, lagar mat och uträttar sina behov.                

Tltande


Detta gjorde vi redan 2005 då Stefan satt insnöad (och helt isolerad) i Playgrounds 16 kvm lilla innergård i åtta dagar. Där inne sov han, lagade mat och uträttade sina behov. Endast utrustad med butikens produkter visade Stefan hur det går att klara sig en längre tid om man skulle ha oturen att komma vilse på fjället. 

Bild_2_3

Rymden, här kommer vi ...

Snart kan du surfa till Mars och sätta din tag på månen ...

Link to Mars
http://www.itwire.com.au/content/view/9802/1066/
(from www.kurzweilai.net)

Laser Grafitti
http://www.psfk.com/2007/02/laser_tagging.html
(from www.contagiousmagazine.com)

Det är ingen konst att sälja en krona för 75 öre

     75re

"Svenskar minst trogna kunderna i hela Europa" lyder en rubrik i dagens DI (s. 10) som handlar om att vi byter t ex försäkringsbolag,teleoperatör och bredbandsleverantör flitigast av alla européer.

Något som diskuteras är att det sällan är priset som driver folk att byta tjänsteleverantör, utan att det oftast är servicenivån. Trots det finns inte ett enda företag i någon av de branscher som räknas upp som riktigt satsar på service. Intressant och lite märkligt.

På det hela taget fick artikeln mig att tänka på vännerna på vårt systerbolag som sysslar med promotional advertising, Åkestam Holst Promenad, och ett av deras favoritargument, nämligen att det inte är någon konst att sälja en krona för 75 öre. Att erbjuda rabatter och andra mutor för att köpa sig kunder kan vem som helst göra, men det är oftast bara ett uttryck för fantasilöshet och så gott som alltid dåligt för affärerna både på kort och lång sikt.

Att däremot fylla varumärket med värde – genom service, innovationsförmåga, lojalitetsbonusar, en känsla av tillhörighet, skrytvärde eller vad det nu kan vara – är svårare. Men lönsammare. Och alltmer helt livsavgörande. För om man i den "bulkvarufiering" som pågår i kategori efter kategori retirerar till att använda priset och lockerbjudanden som konkurrensmedel, vad är det då som hindrar kunden från att hoppa på nästa bästa pris från nästa konkurrent som tänker precis likadant?

Så länge företagets affärsidé inte är att vara en prispressare leder ett sånt agerande bara till att en massa andra saker följer med priserna ner i botten. Som kundlojaliteten. Och avkastningen på satsat kapital. Och till slut aktieägarvärdet.

Och det är inte ens första april

Heter han verkligen så där?

Omskarelse_1

(DN 24/2)

the friday routine

Varje fredag samlas vi och försöker begripa hur man får DVD'n att fungera ihop med den fina TV'n från NEC.

Every friday morning we gather in the kitchen and go through the "DVD/TV-connection" routine.

01

02

03

04

05

06

07

Have a nice weekend! :)

Våra kunder är vana vid att det går snabbt

I dag börjar den första kampanjen, som vi gjort, gå i media för Bredbandsbolaget. Syftet med kampanjen är att förstärka associationen snabbhet till varumärket samtidigt som vi erbjuder konsumenterna att köpa Bredbandsbolagets snabbaste hastighet till priset av deras lägsta hastighet.

Kampanjen kommer synas i tre veckor i TV, dagspress, kvällspress, på nätet och på bio.

Campagin for our client Bredbandsbolaget. The objective is to sell their highspeed broadband

   

Vo:Our customers are used to when things move fast. Get faster broadband at bredbandsbolaget.com VO: Our customers are used to when things move fast. Get faster broadband at bredbandsbolaget.com

Dagspressannons:

Bb_250x370_1

Text 1: Anna, You seem like a really nice girl
Text 2: Actually, my name is Hanna

Text:Our customers are used to when things move fast. Get faster broadband at bredbandsbolaget.com

Bb_250x370_3

Text in ad: Come to mommy

Text: Our customers are used to when things move fast. Get faster broadband at bredbandsbolaget.com .

Storhjärnan i aktion

Mindmeister

Det här verkar vara en bra grej – gruppmindmapping på nätet. Är det någon som har en inbjudan jag kan få?

Långsiktighet lönar sig

Tack alla nöjda kunder för ert förtroende.

Di

Vill du också bli nöjd kund hos oss på Åkestam Holst, ring till Kjell Månsson på
08-14 11 11.

James Dean 7.0

Emo

Eller 4.0, eller 9.0, eller något i den stilen. Det är i alla fall så Jan Gradvall beskriver den nygamla musiksgenren och subkulturen "emo" i en bra artikel i Elle.

När jag läser hans text kommer jag på mig själv med att tycka att jag kanske redan borde känt till det där men det gjorde jag inte. Visst, jag har sett frisyrerna, kläderna och attityden och när jag hörde "emo" gick det upp ett ljus men jag hade inte hört ordet tidigare. Min enda tröst är att nästan ingen annan jag pratat med hade gjort det heller.

Utanförskap, djupt allvar och en känsla av att vara missförstådd är några av huvudingredienserna, precis som det brukar se ut i tonårskulturer. Dock omfattar emo ibland även destruktiva och mindre angenäma element såsom att skära sig själv. Och så har stilen givit upphov till lika obegripliga som tråkiga motreaktioner i form av förlöjliganden och ibland rena våldsuppmaningar:

Emobeatdown

Obehagligt. Men det är alltid intressant att sitta på skolbänken en stund. Hur som helst så tror jag att David Bowie sammanfattade både emo och andra tonårskulturer rätt bra:

"And these children that you spit on
As they try to change their worlds
Are immune to your consultations
They're quite aware of what they're going through"

- David Bowie, Changes

En svensk mästare kom förbi.

I torsdags hade vi besök av Sveriges mest framgångsrika travkusk de senaste åren. Vi talar om mannen som vann 501 segrar 2006, bl a Elitloppet med Conny Nobell och Olympiatravet med Thai Tanic; ingen mindre än Björn Goop. Björn berättade om livet som travtränare och kusk och vi passade på att ställa frågor och visa lite av kommande ATG-kampanjer.

Blogg
Övre raden: Johan, Magnus, Mark, Nico, Jesper, Thomas, Jonas.
Undre raden: Kerstin (ATG), Björn, Ikka, Anki

Trav är en god affär/Trotting makes good bussiness

Ny annons för V75. Media, affärspress.

New ad for V75. Media, businesspress

Atg_0023_sportaff_up9d62d

Trotting is a fast business. On a good day 5 pence can turn into 50 million.

e01 The coffee machine

Akespam_horscht_s01e01

Människor är komplexa

Ett klipp ur Metro från i fredags som visar att människor inte har några problem med att bibehålla dissonanta värderingar:

     Metro_2

Varför örngott?

Bara_fem_minuterjpg_2En fråga som gäckat mig de senaste 25 åren är hur det kommer sig att örngott heter just örngott. Nu har jag äntligen fått ett svar. Så alla ni som ibland legat sömnlösa på nätterna, diskuterat över middagar och slagit i lexikon, här har ni äntligen svaret.

Örngott har egentligen två betydelser, dels betyder det just det man kan tro, godsaker för örnar som råttor, fiskbitar och annat som de små fågelfäna stoppar i sig.

Det örngott man trär över en kudde är dock av annat slag. Örn är här en kortform för öron, och gott kommer av ett verb gäta som inte används längre men som betydde 'få, få tag i'.

Det är nära släkt med gitta 'förmå', 'orka' och med engelskans get. Men detta gäta kan också betyda 'vara till nöjes', behaga'. Något som man fått tag i är en ju ofta till behag, och 'behag' är vad det gamla ordet gat eller gåt betyder. Ett örngott är alltså något som är behagligt för öronen.

En språkhistoriskt mer riktig stavning vore örngåt eller örngått. Men eftersom ordet gat (gåt, gått) kom att falla ur bruk i språket tycks man ha uppfattat örngott som något gott, av god. Innebörden blev ju hur som helst densamma: något som det är skönt att lägga örat mot.

Nu är det ju inte bara själva kuddvaret som är gott att lägga under örat, och tidigare avsåg örngottet inte bara överdraget utan hela huvudkudden.

Så nu vet ni det.


Världens dyraste mobiltelefon

         Signaturecobra

Signature Cobra från Vertu, designad av Boucheron, saluförs till det facila priset av $310,000, dvs i runda slängar 2,2 miljoner kronor. Den görs dock bara i åtta exemplar. Undrar vem som köper dem? Och kan man få den med Comviq Kompis?

Lyckan är kortvarig

Bild_3


Tänk vilken intressant reklamfilm för ett flygbolag det här skulle bli

Lite ny text och en logga på slutet. Klart. I princip. Klicka på bilden eller här för att titta.

Flightpatterns

(Via Johan Norberg.)

Lycka

2007 års definition av lycka måste vara att komma till jobbet på morgonen, och mötas av en alldeles tom mail.


Bild_2_1


 Forum_aid_award

I förra veckan avgjordes Forum AID awards på Statens Bakteriologiska Labratorium i Huvudsta. Priset var uppdelat i tre kategorier: arkitektur, inredning och design. Graphic Laundry  formgav priset som är gjutet i solid plast. Gå gärna in och kolla deras nya sida på graphiclaundry.se.

Stjärnkavalkad

Ni som har följt YouTube de senaste åren kommer att gilla den här nya videon från Barenaked Ladies. Alla är där (nåja, nästan).

En målgruppsbeskrivning som heter duga

Monocleman

"Monocle riktar sig till den spanska bankiren i London, den finska arkitekten i Zürich, samt den kanadensiska advokaten i Hong Kong och den brasilianska galleristen i Tokyo."

Idag kommer Tyler Brûlés nya tidning ut med sitt första nummer. Läs mer här. (Visste du förresten att Tyler Brûlé varit krigskorrespondent i Afghanistan? Överraskande men sant.)

Captain Nezeril

Nezeril_akestamholst_mama

Byrån har gjort en ny annons för Nezeril för barn riktad till föräldrar.

The agency has done a new ad for Nezeril, nosespray for children, targeting parents.

JAAAAAAAAAAAAAAAA!

Goldstar

(Scroll down for English.)

Ursäkta glädjeylet. Men inför årets upplaga av Årets Byrå, tävlingen där kunderna själva sätter betyg på sina kommunikationspartners och som anordnas av Regi och Dagens Industri, var vi aningen nervösa. Inte för att vi inte trodde att vi skött oss under året som gått. Utan för att vi hade en minst sagt hedervärd svit att försvara: den enda reklambyrån i Sverige som stått på prispallen fyra år i rad (3:a, 1:a, 1:a, 2:a). Skulle det bli ett femte?

Jo. Och som det gick. Inte bara var vi på pallen, vi var högst upp. Åkestam Holst utsågs ikväll till inte mindre än Årets Byrå i kategorin reklambyråer, årets mest kreativa kommunikationsbyrå oavsett kategori och näst bäst på strategi av dem alla (delad andraplats).

Några citat som vi bara inte kan låta bli att återge:

"Åkestam Holst är inte bara Årets Byrå i kategorin reklambyråer, utan också den enskilda byrå som kunde uppvisa den allra högsta poängen i kundindexmätningen av samtliga deltagande byråer (dvs i alla kategorier, reds anm). Detta är alltså den svenska kommunikationsbyrå som kunderna är allra nöjdast med."

"Byrån visar bäst kreativitet, det vill säga är bäst på att kommunicera kundens affär."

"Åkestam Holst placerar sig dessutom på delad andraplats bland de vassaste strategerna. Strategi och kreativitet hand i hand ger uppenbart resultat."

Det är så att vi kollektivrodnar allihop. Ett stort, stort tack till alla sköna, givande och krävande uppdragsgivare! Mer finns att läsa hos Dagens Industri. Nu väntar bubblet.

This evening Åkestam Holst was awarded the title Agency of the Year in the yearly survey that is conducted among agency clients by research company Regi and Sweden's foremost business daily Dagens Industri. We also won the prize for best creative agency overall and second best strategic agency.

This means that Åkestam Holst is the only advertising agency in Sweden to have positioned itself among the top three for five consecutive years 2002-2006 (3rd, 1st, 1st, 2nd and now 1st again). So yep, we're mighty proud.

Here are a few quotes taken from the article in Dagens Industri:

"Not only is Åkestam Holst the Agency of the Year in the ad agency category, but it is also the agency that scored the overall highest points in the client index survey of all participating agencies (i.e. of all categories of communications agencies). Consequently, this is the Swedish communications agency that clients are the most happy with."

"The agency displays the highest level of creativity, which means that it is the best at communicating its clients' businesses."

"What's more, Åkestam Holst positions itself in a shared second place among the brightest strategic partners. Strategy and creativity hand in hand obviously yield results."

Är jag en sucker nu?

Första gången jag såg den här videon trodde jag faktiskt att den var på riktigt. Det kändes inte helt omöjligt mot bakgrund av program som t ex "My Super Sweet 16", där tonårstjejer blir riktigt extremt bortskämda av sina rika föräldrar.

Men det var fejk. Det visade sig vara en viral-kampanj för Domino's Pizza och eBay i USA, har jag precis läst i det nya fina nyhetsbrevet Urban Lifestyle Report. Det hela gick tydligen ut på att kränga ett nytt erbjudande om att man kan få vad man vill på sin pizza för $9.99. Fler länkar och alla filmer som ingick i den här kampanjen och den som kom efter finns här (totalt ett dussintal filmer).

Så vad ska jag tycka nu? En sida av mig (reklamsidan) tycker det var fiffigt och välgjort. Men samtidigt känner jag mig lite som en idiot för att ha sagt till mina kompisar "jag har sett en helt sjuk video på YouTube som ni bara måste se!" osv. Så här står jag med byxorna nere och på det stora hela måste jag nog säga att jag känner mig lurad. Och det är ju inte så bra.

Frågan är om fusk-virals någonsin är ett bra sätt att marknadsföra sig. Jag tror inte det, och det har inte bara med min naggade självkänsla att göra. Det är helt enkelt för cyniskt, ett sätt att försöka "flyga under radarn" på folk genom att sätta ögonbindel på dem. Och med tanke på hur misstänksamma moderna konsumenter är mot dolda kommersiella budskap är det ett onödigt vågspel, särskilt eftersom det finns andra sätt att skapa intressant innehåll som människor vill se och sprida som inte bygger på att man använder sig av rökridåer, vilket den numera klassiska Nike-filmen med Ronaldinho är ett bra exempel på.

Människor vill se intressanta, underhållande, engagerande, spännande, vackra, fantastiska, mystiska, fascinerande, tankeväckande grejer – oavsett om de har en kommersiell avsändare eller inte. Men vill de bli lurade? Inte jag i alla fall.

Sociala nätverk flyttar ut i mobilen - och blir ännu bättre

Vill du tipsa någon om stans bästa chorizo just när personen i fråga passerar korvgubben som säljer den? Typ? I så fall är Socialight något för dig – en ny mobiltjänst som låter folk lämna "digitala postit-lappar" i den riktiga, fysiska världen. Det låter konstigt men den här videon ger förklaringen:

Tyvärr funkar tjänsten tydligen inte i Sverige än men det kommer (förhoppningvis). Och hur länge dröjer det innan vi får se en reklamapplikation av den här tekniken?

(Via Urban Lifestyle Report)

Vill du gärna se reklamen?

För några veckor sedan fick jag en inbjudan till att betatesta Niklas Zennströms nya TV-projekt Joost men kom ingen vart eftersom det än så länge inte finns för Mac. Men jag såg det här, som är intressant därför att det efter 1 minut och 40 sekunder handlar om reklamens framtid:

Så här kommer förstås folk att titta på TV i framtiden, oavsett om det blir via Joost eller någon annan lösning. Troligen blir det en blandning av Joost, Democracy, iTunes/Apple TV, TiVo, YouTube och en massa andra plattformar som alla går ut på samma sak: att man ska kunna titta på vilka program man vill när man helst vill (och även var man helst vill).

Men den viktigaste skillnaden för oss som arbetar med reklam är givetvis att folk i långt högre utsträckning än idag kommer att kunna välja om de ska titta på eller överhuvudtaget exponeras för reklamen. Avbrottsmodellen, dvs traditionell TV-reklam, kanske inte dör ut helt men kommer definitivt att få ge vika för engagemangsmodellen.

Vad betyder då "engagemangsmodellen"? Den betyder att reklamen måste vara något som mottagaren - eller "publiken" kanske är ett bättre ord – vill engagera sig i. Den betyder att publiken antingen explicit eller implicit allt oftare kommer att ställas inför frågan "vill du se reklamen?" (och som det ser ut idag vet vi nog alla vad svaret blir). Det betyder kort och gott att reklamen måste vara...intressant.

Hur då intressant? Egentligen är det enkelt. Reklamen kan vara intressant på två sätt:

  • Produkten eller tjänsten som reklamen handlar om är intressant.
  • Reklamen är intressant i sig.

"Inga problem", kan man nu säga som annonsör, "för min produkt är faktiskt intressant, och är den inte intressant för hela Sveriges befolkning är den åtminstone intressant för den målgrupp vi karvat ut och vars behov vi analyserat för att matcha med vårt erbjudande".

Och man behöver inte ha fel. Ibland kan t ex ett riktigt, riktigt lågt pris vara intressant. Eller en riktig nyhet. Men frågan är fortfarande: Är priset eller nyheten eller vad det nu kan vara tillräckligt intressant för att publiken aktivt ska välja att titta på reklamen? Det vill säga inte bara att inte välja bort reklamen genom att byta kanal eller gå iväg och mata guldfiskarna, utan att faktiskt göra ett medvetet val att ta del av den i en situation där utgångsläget är att de inte gör det?

Men vad gör man i en Joost-värld om man inte har ett fantastiskt lågt pris eller något som, med handen på hjärtat, är en så intressant produkt att den i princip säljer sig själv? Om man ändå vill skaffa sig en VIP-biljett in i människors huvuden för att ligga bra till när de kommer till en köpsituation oavsett om den inträffar imorgon eller om ett halvår? Och när man inte längre kan lita på att folk råkar se ens reklam för att de inte orkade eller hann sträcka sig efter fjärrkontrollen?

Man gör reklam som är intressant i sig. Som är underhållande, vacker, upprörande, tankeväckande, användbar, spektakulär, nydanande. Men inte bara sådär lagom intressant så att de som ser den drar lite på smilbanden – nej, så intressant att folk aktivt vill söka upp reklamen och sedan säga till sina vänner att göra detsamma. Reklam som har ett fristående egenvärde. Reklam som är socialt kapital. Reklam som står på egna ben och går längre än att bara vara ett budskap förpackat på ett lagom trevligt sätt för att annonsörer och reklambyråer har förstått att känslor är en snabbare väg till konsumtionsbeslut än förnuft.

Lättare sagt än gjort, men tre saker kan vi vara tämligen säkra på.

Den ena är att ganska lite av ledtrådarna till hur framtidens TV-reklam kommer att se ut finns i TV-reklamen och väldigt mycket finns på nätet, i filmvärlden eller musikbranschen, där engagemangsmodellen redan gäller. Där allt sedan länge handlar om att vara så intressant att folk aktiverar sig för att faktiskt ta del av ens innehåll snarare än aktiverar sig för att undvika det.

Den andra är att varje annonsör i ännu lägre grad än idag kommer att konkurrera enbart med sina kategorikonkurrenter, utan också med all annan reklam och allt annat som är intressant. Alla annonsörer blir, oavsett de vill eller ej, en del av underhållningsbranschen (eller ”intressantbranschen”). Självklart, förvisso, men lätt att glömma.

Den tredje är att den relevanta frågan för en annonsör som utformar reklam för ett allt mer webbifierat TV-medium inte längre kommer att vara ”kommunicerar reklamen min produkt på rätt sätt?”. Den blir istället: ”Kommer någon att vilja klicka för att se det här?”

Eller som Howard Gossage sa redan på 50-talet: ”People don’t read ads. They read what interests them and sometimes, that’s an ad.”

Även om så alltid varit fallet har han aldrig haft mer rätt än nu.

Nezeril Nose Spray

En ny annons som vi har gjort för Nezeril, publicerad i tidningen Topphälsa.

The agency has done a new ad for Nezeril nose spray, published in Top Health magazine.


Nezeril_topphalsa

McViral

Mcd

Enligt det här videoklippet verkar det som att McDonald kör en subliminal-advertising-kampanj i programmet Iron Chef i USA. MEN jag tror inte att McD gör det här för att de tror att det faktiskt funkar, utan kanske mer för att i andra hand skapa en viruskampanj på nätet?

Och det funkade ju ...

(tack adlist!)

>> mer om Subliminal Advertising

Dagens tankenöt

Peterdonnelly

Låt oss säga att det finns ett HIV-test som är 99% säkert, dvs i 99 fall av 100 visar det rätt resultat, positivt eller negativt. Om en person testar positivt, hur säkert är det då att den personen har HIV?

För de flesta blir svaret lite överraskande och anledningen till det berättar Peter Donnelly om i sitt två år gamla, men fortfarande lika intressanta, TED-föredrag som finns att titta på här (eller i iTunes). Peter Donnelly är statistiker vid Oxford och pratar här om hur dåliga människor är på att bedöma risk därför att allt för mycket "sunt förnuft" kommer i vägen.

Kopplingen till reklam? Det finns säkert någon, och jag ber att få återkomma när jag hinner formulera den. Men det kommer troligen att ha något att göra med hur förrädiskt och missvisande sunt förnuft ofta är när man såväl skapar som bedömer reklam.

And the winner is...

Omslag_4
Senaste numret av Forum AID tidskriften om nordisk arkitektur, inreding och design har just anlänt från tryckpressen. Denna gång med en bilaga (även den formgiven av Graphic Laundry) som presenterar vinnare, nominerade och jury av Forum AID Award 2007 som delades ut igår kväll vid en ceremoni. Vill du veta vilka som vann, beställ ditt ex här: kundtjanst@titeldata.se

Piraterna sprider guld

Piratebay_1

Filmen "Bakom Snart är det Lördag igen" är publicerad på The Pirate Bay!
(Nej, det är inte vi som gjort det. Men kul är det).

>> filmen på The Pirate Bay

Läs mer om vårt arbete med Norrlands Guld här:

>> mer om kampanjen

RFSU

This is the first ad for our new client RFSU, and it is about the super thin condom CHO-SAN.

Ok_rfsu_hands_veckorevyn_1

50-plussaren slår tillbaka

Rockybalboa

På sitt årliga trendseminarium för ett par veckor sedan fångade Magnus Lindkvist den nya Rocky-filmen genom att säga att den handlar om en enda sak: att 50-plussarna är att räkna med. Som konsumenter. På arbetsmarknaden. Och i boxningsringen.

En bra observation som är lätt att hålla med om. Så om du inte vill se filmen för fajtens eller Slys inledningsvis fina skådespels (jo, jag är seriös) skull, kan du ju alltid se den i rent marknadsföringsutbildningssyfte.

Och Rocky Balboa är inte den enda filmen som tar vara på det här. Tydligen var årets Sundance fullt av exempel på den äldre generationens återkomst (ännu äldre än Rocky), vilket finns att läsa om här: "7 Surprises from Sundance".

Något att göra i helgen

Tedspeakers
Nu ligger en hel drös briljanta föredrag från TEDTalks uppe på iTunes, för nedladdning och avnjutning. Så nu kan inte bara den som har möjlighet (och pengar) att åka till Monterey i början av mars för att vara med på årets upplaga av TED dra på smilbanden, utan även vi andra som bara har att välja och vraka mellan guldklimparna.

Klicka här för att komma till TEDTalks iTunes eller här för att komma till TEDs sajt.