Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2007 | Hem | april 2007 »


Det gåtfulla folkets logik

En liten flicka flyger för första gången. Efter takeoff, när planet lyfter mot skyn, vänder hon sig till sin mamma och frågar: "Mamma, när blir vi mindre?". Helt logiskt, eftersom alla flygplan hon har sett från marken har blivit mindre och mindre när de har lyft.

Thisamericanlife

Det här exemplet och många andra finns i avsnittet "Kid Logic" av den briljanta podcasten This American Life. Temat är hur barn lär sig om världen och i synnerhet hur de kan föra fullständigt logiska resonemang – men dra helt felaktiga slutsatser.

Eller helt fantastiskt kreativa slutsatser, beroende på hur man ser det. För kreativitet handlar ju om att kombinera saker på annorlunda sätt, att komma fram till saker som ingen tänkt på tidigare, att skapa nyhetsvärde.

Så om du har en timme över i helgen, ta en promenad i solen och få några fina berättelser förtäljda för dig. Och en lektion i kreativitet på köpet.

Platta Postägg

Äntligen vår! Dags för för något nytt. Men också läge att upprepa en tidigare succé - när det handlar om framgång har vi inget emot repriser och firar påsken med en ny version av platta påskägg.
Fyll det med traditionella råttor och nappar. Skriv adress och sätt på frimärke så har du besparat en stressad påskhare ytterligare en utryckning.
Påskäggen finns hos hos 1600 Postombud runt i landet där du också hittar frimärken och godis.
Glad påsk!

Gladpost_2

Nytt buzzword på byrån

Bild_2Monica Born, vår högt uppskattade copywriter förklarade tidigare idag att Lokas nya film "är baserat på ett in- och ut koncept". Detta påstående kan lämna en del tolkningsutrymme för den freudianska individen. Men efter att ha sett filmen så inser jag att den faktiskt är baserad på ett" in-och ut koncept". Så nu mer slänger vi oss med buzzwordet "in- och ut koncpet" här på byrån.

Olympiatravet försök 2/The Olympic Trot part 2

Varsågod den andra filmen för ATG:s Olympiatravet.

Se filmen

Voilà  the new spot for ATG:s Olympic Trot.

See the film

03

Början på en ny guldålder för TV?

Braviatv

Efter en stunds pappaledighet är det dags att sätta på sig bloggkavajen igen. Låt mig börja med en mjukspaning:

Inte bara gör Sony bra reklamfilmer för sin Bravia-serie, nu håller de dessutom på att leda vägen för en ny generation TV-teknik. I vår kommer man nämligen att kunna utrusta sin Bravia med en modul som dels gör att man kan streama material direkt från nätet in i TV:n och dels har en inbyggd RSS-funktion, dvs möjligheten att "prenumerera" på innehåll från nätet, t ex en videosajt eller videoblogg. Navigationen kommer att ske genom ett gränssnitt som känns igen från PSP och som går att titta närmare på här.

Skräddarsydd TV, alltså. Ingen revolutionerande teknikutveckling men väl en spännande evolution som på sikt lär få stora konsekvenser för hur, när och vad folk ser på TV.

Olympiatravet

Inför Olympiatravet har vi tagit fram 4 filmer tillsammans med regissören Amir Chamdin och fotograf Chrille Forsberg. Första försöket går av stapeln nu på lördag i Eskilstuna.

Klicka på länken här nedan och ta en titt på filmen som går den här veckan.

Download FORSOK1_large.mp4Olympiatravet_2007_logo_v1_1rad_pla

Ovanligt skarpa bilder / Unusually sharp pictures

Vår nya kampanj för PAUSE Ljud & Bild handlar om den perfekta bilden och om hur alla delar hänger ihop. Att kedjan som leder till den skarpaste bilden aldrig kan bli starkare än den svagaste länken.

Print:
Skarpbild

Swedish for beginners part II

Our first lesson in Swedish for beginners became a big sucess. Here are some new words that can be useful. Enjoy.

Vanudå?

Nud_omslag_2
NUDÅ är en tidning som handlar om SBAB och bara SBAB. Som namnet skvallrar om är den en reportageresa i ett företags historia från DÅ, ända fram till NU. Det du ser är den kompletta årgången. Tidningen kommer nämligen bara ut nu, en enda gång och aldrig mer. Eftersom dess innehåll är för SBAB:s ögon och inga andra kan vi inte visa mer, men vi berättar gärna att det är vår designbyrå Graphic Laundry som ligger bakom formgivningen.

Inbrott

I natt hade vi påhälsning av tjuvar och banditer. Otäckt! Som tur är så har vi alla våra datorer inlåsta i ett stor kassaskåp, så där gick de bet på att få med sig något. Kenneth tänker nu inhandla två stora och farliga hundar som ska patrullera på natten. Så tjuvar behöver icke göra sig besvär längre.

Beagleb

Snabb radio

Speed

Vi har gjort ett antal nya radiospottar för vår kund Bredbandsbolaget. Radiospotten ligger sist i reklamblocket och fortsätter att berätta att hos Bredbandsbolaget går saker och ting snabbt. Kampanjen går i ett antal utvalda lokal städer och går upp idag.

>> lyssna [mp3]

Swedish for beginners

We have a lot of people from abroad that are visiting our webb and that is really cool. Sometimes the things we write about are not always translated into English. So that is why we have decided to start a course in Swedish, so it will be easier for you guys to understand.

For your information: the teacher is our webb director Paul Collins a.k.a Mike Higgins

Loading..................... 0.1%

Fatcat

The Favorite Website Awards, lists the finest, biggest and best productions there is online. But not necessarily the most successful campaigns. It would be VERY interesting to see if all those BIG productions even got close to the attention they aimed for (and deserved). I would like to see a correlated index over loading times and successful campaigns. I think slow loaders have a HUGE negative impact on the success of an online campaign.

There was a time not so long ago, when big was everything! We were amazed by big productions, and it was worth the wait just because no one had done it before. And instead of going GIGANTIC this year I think (and hope) there is a trend towards smaller and smarter online campaigns.

Take a look at the online campaigns we KNOW are really successful today. The ones that get A LOT of attention. Campaigns like elfyourself for OfficeMax (with eight new elves per second created during the campaign period). They (successful campaigns, not elves) are usually stupid simple to use and they often do just ONE small thing. And they don't throw up a two minute loader in your face when you enter. I might be wrong, so please remind me of a fresh successful campaign (lots of attention or lots of visitors) that starts with a two minute loader.

I'm sorry, but I'm just really tired of loaders. And for me, from now on, loaders are banned! (I promise to try at least ...)

valkampanj 2.0

Det är ännu okänt vem som gjort om Apples 1984 video till ett anti Clinton klipp. Men smart, enkelt, snyggt, billigt och effektivt är det. [tack adlist]. >> Läs mer här.

Fördomar?

Visst finns det fördommar om reklambraschen, men även journalister får sin släng av sleven ibland.

"Think you can do better than this?"

"Getting famous has never been so easy" utlovar talangjaktssajten The Fame Game. Den här killen förtjänar sina 15 megabytes of fame, helt klart.

Underhållning = underhållning

Underhållning är underhållning och intressant innehåll är intressant innehåll, oavsett om avsändaren är redaktionell eller kommersiell. Är det bra är det bra och då tittar man, är det dåligt är det dåligt och då tittar man inte. Punkt.

Ett fint exempel på detta är "Caveman"-reklamfilmerna från Geico, som har gått i USA ett tag nu och blivit så populära att ABC ska göra en pilot för en tv-serie baserad på karaktärerna. Huruvida det faktiskt blir en hel serie till slut återstår att se, men att det ens gått så här långt är anmärkningsvärt. Och inspirerande.

(Via Fallon Planning Blog)

Bill Gates x 2

Arrestados_bill_gates

AdAge-kolumnisten Bob Garfield träffade nyligen världens rikaste man för en intervju som innehåller två intressanta saker.

Den ena är att Bill pratar om TV via nätet och faktiskt på ett rätt hyggligt sätt förklarar hur man framöver kommer att kunna köpa TV-tid som man idag köper sponsrade länkar, dvs genom ett auktionsförfarande där den annonsör som sätter högst värde på tiden får köpa den. Ett paradigmskifte alltså, från traditionell bombmatta till ett prickskytte där även små lokala annonsörer kan använda TV. Eller vänta, nu blev det för mycket krigsmetaforer igen. Från massmarknadsmegafon till skräddarsydda samtal.

Den andra är att Bill blir så otroligt sur när Bob frågar vad han tycker om Apples reklamfilmer. Han kokar.

Intervjun finns i textformat här men är av nyss nämnda anledning mycket roligare att lyssna på, vilket du kan göra i iTunes här (Bob Garfield vs. Bill Gates).

Product placement bonanza

Som sagt, 50-plussaren är tillbaka. Big time. Den största filmen i USA just nu handlar om fyra medelålders förortsmän som vill smaka rebellens frihet "on the road to nowhere".

Wildhogs

Och vad kör de? Harley-Davidson förstås. Men det är inte det enda varumärke som figurerar i den här filmen. Datorprogrammeraren i gruppen använder t ex Apples original-logo som sitt rebellmärke och listan över andra märken som syns både här och där, både flagrant och elegant, omfattar bl a Jack Daniel's, Coca Cola, Budweiser, Ford, Bounty och verkar kunna göras nästan hur lång som helst.

Produktplaceringen tas till nya...höjder?

Sticker ut gör den i alla fall

Narren

I morse passerade jag Jesper Kjærgaard i korridoren och hörde honom peka mot prishyllan och muttra till Ave något om att "det är den där som står där borta bland allt det där som glänser, och liksom glänser på ett annat sätt".

Nu är den alltså på plats, Narren som Jesper och Knock fick ta emot av Svenska EventAkademin för Årets Event Marketing-bragd 2006. Den glänser jättefint. På sitt eget sätt. Med bjällror och allt. Och till Jesper kan jag passa på att meddela att statyetten tydligen även går under benämningen "the master hand".

Vi är självklart fortfarande hur stolta som helst, som du kan läsa mer om här. Föredrar du att bli imponerad av Knocks jobb, klicka här.

Så här berättar du en historia

Ifall du börjar känna dig mogen att göra din egen podcast eller video-podcast, eller ifall du tänker skriva nästa Sopranos eller bara vill hålla bättre bröllopstal, ta en titt på det här. Det är Ira Glass från radioprogrammet och podcastsuccén This American Life som berättar om vilka de två viktigaste byggstenarna är när man ska berätta en historia. Mycket intressant om skillnaden mellan "vad" och "hur", och mellan att vara logisk och att få någon att lyssna.

Men han slutar inte där. Här finns fler avsnitt:

Ira Glass on Storytelling #2

Ira Glass on Storytelling #3

Ira Glass on Storytelling #4

(Via Presentation Zen)

Samma nu som då

Backspegel

"Programmet på annonsörsföreningens konferens började med en undersökning bland annonsörer, för att ta reda på vad de ville diskutera. Flera olika ämnen kom fram. Framför allt sprungna ur en oro för detaljisternas ökande makt, rabatter, below-the-line och egna märkesvaror. I själv verket handlade all om en sak – vilken roll och framtid tillverkarnas varumärken har."

Sverige 2007? Nej, Storbritannien 1970. Och troligen även Storbritannien 2007, för spänningarna mellan tillverkare och detaljister är stort sett desamma idag som för 30 år sedan. Det enda sättet för en tillverkare att lyckas i en EMV-värld, oavsett land, är också fortfarande densamma: att etablera en direkt relation med konsumenten. Inte genom rabatter, kuponger och andra former av köpt, och därmed falsk, lojalitet. Utan genom ett starkt varumärke, som i sin tur byggs av en bra produkt och bra reklam.

Stephen King (plannern, inte författaren) slog huvudet på spiken i ett konferenstal redan 1970 (varifrån även ovanstående citat är hämtat):

"Människor väljer varumärken som de väljer vänner. Man väljer vanligtvis inte sina vänner utifrån särskilda förmågor eller fysiska attribut (även om de förstås spelar viss roll), utan helt enkelt för att man gillar dem som människor. Det är hela personen man väljer, inte ett antal goda och dåliga egenskaper."

Varumärket är en person. Och personens röst är reklam. Att använda den är ett smartare sätt att försäkra sig själv om konsumentens lojalitet och sin egen överlevnad än att bara försöka hänga med i en nedåtgående prisspiral eller hoppas på bättre tider.

Inget nytt under solen där.

Senaste nytt från Second Life

Secondlifelogo

Nåja, kanske inte det allra purfärskaste. Men det var länge sedan jag skrev om Second Life och tänkte att det är dags för en uppdatering, vilket väl är att Sverige ska öppna ambassad där och att Sydsvenska Dagbladet har köpt en egen ö.

Listan på företag som finns i SL växer och inkluderar numera bl a de här:

Adidas
Aloft Hotel Suites
American Apparel
Bartle Bogle Hegarty (BBH)
BBC Radio 1
Channel 10 (Microsoft)
CNET
Dell
Duran Duran
Global Kids - Main Grid
Global Kids - Teen Grid Only
IBM
Infinite Mind NPR
Leo Burnett
Major League Baseball
Make Magazine
NOAA
Reebok
Reuters
Scion
Second Lives , a video series for England's Channel
Sun Microsystems
Telus
Text 100
Warner Bros Music - Regina Spektor loft
Warner Bros Music - Talib Kweli's Brownstone
WindUp Records
Wired Magazine Headquarters
Vivos

Vad är det då företagen gör där? Känner sig för, för det mesta. De är nyfikna på vad SL är och vill se om det möjligtvis kan bli en ny marknadsföringsplattform och/eller försäljningskanal. Så här gör t ex Dell:

Det återstår förstås att se om Second Life och andra virtuella världar (t ex Entropia) bara är en hype eller om de växer sig riktigt stora och folkliga. Som fenomen är de dock tveklöst intressanta, för att de visar att begreppen online och offline blir alltmer irrelevanta och att (åtminstone en del) människor rör sig, roar sig och t o m arbetar obehindrat i en verklighet som är både virtuell och fysisk på en och samma gång.

Ett antropologiskt perspektiv på web 2.0

Kanske inte det enklaste sättet att förklara web 2.0. Men intressant är det. Och snyggt.

En blogg du absolut inte får missa

P1010030

Man hinner precis se dem i ögonvrån innan de smackar till en i huvudet, inläggen på bloggen Reklamchock!!! (de tre utropstecknen hör till). Författaren och konspiratören är en i-princip-nyutexaminerad student från Handels med ena foten i reklambranschen, och hon bjuder på tankar, infall och inlägg om reklam och marknadsföring utifrån ett perspektiv som är lika intressant som ovanligt att hitta i andra bloggar i ämnet.

Allt är dock inte så allvarligt som det låter. De hjärncelliga betraktelserna blandas med lite mer lättsamma inlägg, som gör läsningen desto mer angenäm.

Och ibland konvergerar förstås de två. Hör bara på den här avslutningen på ett inlägg om sammanslagningen av Ramlösa och Vichy Nouveau: "De flesta problem kan lösas med lite mer reklam."

Amen.

Disclosure (som det så fint heter i blogosfären): Eftersom internet är transparent och folk flitiga, kommer någon säkert att luska ut att Nina bakom Reklamchock!!! inte är någon mindre än Nina Åkestam, dotter till vår vd Göran Åkestam. Det är inte hennes fel och har således inget med saken att göra.

Någon som vill ha en betatest-inbjudan till Joost?

Jag har två.

Joostbetatest