Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« mars 2007 | Hem | maj 2007 »


Gold at New York festivals

Large

Great news from across seas, we have just picked up a Gold World Medal for Pause ljud och bild with the “Loud Scraper” piece in the ambient class and a finalist certificate “Wallpaper” Rich media banner also for Pause.

We also won a Bronze World Medal for Spring Mobile “Hear the Difference” in beyond the banner…it’s always nice to be recognised in International Awards Shows.

Täppta ord

Byrån har gjort en ny annons för Nezeril som dramatiserar hur fel det kan bli när du är täppt i näsan. Annonsen gick i SvD i Söndags.

Nezeril_blocked_words

Utomhusannonsering, vecka 52, 2007.

Nezeril_abribus


Säg hej till tidernas största teknikflopp

Bobboot1

Åtminstone om man får tro Computerworlds läsare (mer finns även att läsa här). Det är ingen mindre än Microsoft Bob, som var tänkt som ett användarvänligt gränsnitt för Windows 3.2 för drygt tio år sedan. Men istället blev han en barnslig, nedlåtande fjant som bara gjorde folk irriterade. Intressant (eller inte?) i sammanhanget är också att hela projektet under en tid leddes av Melinda French, sedemera Melinda Gates.

Kommer ni förresten ihåg för några år sedan när det var inne att göra "riktiga" guider i form av illustrerade personer som skulle fungera som en sorts kundtjänst eller visa en runt på sajten? PTS har en fortfarande, IKEA likaså (en ganska flörtig en, till och med). Bra eller dåligt? Svårt att säga, men med all sannolikhet är det ett övergående fenomen eftersom det bygger att nätet är en parallell värld som måste personifieras för att kännas verklig, medan det i själva verket är så att de två världarna håller på att flyta ihop och att begreppen "online" och "offline" blir alltmer meningslösa.

Bye-bye, Bob.

Things I just love about the Swedes


Bredbandsbolaget

Ytterligare en ny sponsringsfilm för Bredbandsbolaget. Den här filmen kommer gå på TV3 och TV6 under Valborg.

10 sek före reklamavbrottet

En 7 sek variant i reklamblocket

Jag hittade den

Undersökningen som jag nämnde i det förra inlägget alltså. Den visar, föga överraskande, att den våldsamt stora merparten nätanvändare och även bloggläsare är "lurkers".

Lurker

Den "90-9-1"-regel som undersökningen kommer fram till visar att:

  • 90% av användarna är "lurkers", dvs tittar men deltar inte.
  • 9% bidrar då och då, men sällan.
  • 1% bidrar mycket och står för det mesta av innehållet.

Och det här tillägget till 1%-gruppen är ju rätt kul: "It can seem as if they don't have lives because they often post just minutes after whatever event they're commenting on occurs."

Mer finns att läsa här.

Oroa er inte, det går bra

5    Alarm 1 set    Pewter Number 2    8    .

Så många unika besökare har vi haft här på Fabriken sedan vi började mäta 2006 (vi startade bloggen i maj 2005). Just nu snittar vi ca 200 unika besökare per vardag.

Det kanske kan stilla oron hos alla er därute som undrar varför det kommenteras så lite. Jag förstår att ni ligger sömnlösa. Att det bränner i magmunnen. Är det någon som läser? Någon som bryr sig? Blir de som skriver inläggen ledsna?

Men så är alltså inte fallet. Besökarna kommer i en stadig ström och som en hyggligt färsk undersökning från USA visar, är det bara 2% av alla som läser bloggar som faktiskt också lämnar kommentarer (jag återkommer när jag hittar källan, eller så kanske någon kan tipsa om den i en kommentar...?). Dessutom kommer en hel del uppmuntrande tillrop genom andra kanaler såsom mail och i talets form – ni vet, i den där gamla knarriga atombaserade världen?

Var inte uppgivna. Vi är glada.

Vad gör folk just nu?

Varför skulle någon vilja skriva dagbok på nätet? Och varför i hela världen skulle någon vara intresserad av att läsa det?

Så sa många om bloggar för några år sedan. Och tongångarna känns igen nu hos många som för första gången kommer i kontakt med Twitter, som väl närmast kan beskrivas som en extremrealtidsblogg. Under mottot "What are you doing?" uppmanar Twitter oss att via mobilen, IM-programmet eller deras egen sida berätta vad vi håller på med just i detta ögonblick. Och att prenumerera på andra människors ögonblicksaktiviteter.

"Varför då?" frågar man sig förstås. "Varför inte?" är väl svaret. Vi får se vad som händer. Twitter och liknande tjänster kanske tynar bort, eller så börjar de användas i nyttosyfte. Här är t ex en person som börjat med det.

Men en sak det redan lett till är en hel del intressanta och underhållande applikationer, till exempel en mashup mellan Twitter och Google Maps som heter Twittervision:

Twittervision

Vi håller ögonen öppna och ser vart allt det här leder.

Konichiwa*

Visste du att NEC är ledande på produkter inom affärsområdet ”network” i världen ? Nej, det är tyvärr få som vet det! För att vara ett bolag med drygt 30 000 anställda som har drygt 12 000 patent och levererar 250 000 radiolänkar i 130 länder så är det lite besynnerligt att så få känner till NECs kompetens inom detta affärsområde. I den här kampanjen vill vi ändra på det, och låta IT-chefer och tekniska projektledare inse att det kan vara värt att syna NEC lite närmare.

Eftersom NEC har en historik som sträcker sig 100 år tillbaka i tiden och härstammar från Japan, så var det självklart att vi också skulle för vidare de traditioner som återfinns i den japanska affärskulturen, fast på svenskt manér.

Kampanjen består av ett specifikt framtaget DM som levereras till 500 selektivt utvalda personer i Norden. Gåvan består av en låda med en melon som är inslagen efter japanska seder. Anledningen till att vi skickar ut meloner är helt enkelt på grund att det är vanlig affärsed att ge en gåva i början av en affärsrelation. Till detta bifogas ett kort brev författat av VD; Mats Almgren som beskriver svårigheten att vara VD på ett bolag med japanska rötter.

Bild_4
Bild_3

Utskicket följs upp med annonsering i utvald branschpress.

V1_annons

*God dag på japanska

Välkommen till Sparköping / Welcome to Sparköping

Sparkoping_2

Välkommen till Sparköping, en liten stad någonstans i Sverige. Hälsa på, lyssna och inspireras att öppna ditt eget sparkonto hos SBAB. Du har också chans att vinna en hemrenovering värd 50.000 kr om du skriver din egen lilla historia om vad du vill spara till. Vi ses där.

www.sbab.se/sparkoping

Welcome to the town of Sparköping ("Savingsville"), a small town somewhere in Sweden. Visit, listen and be inspired to open your own savings account with SBAB (savings and mortgages). You also have the chance of winning a home makeover worth 50.000 SEK if you can write your own story about what you want to save for. See you there.

www.sbab.se/sparkoping (Swedish only)

Nya radiospottar för SBAB

SBAB fortsätter sitt segertåg över spararsverige. Denna vecka går kampanjen vidare med vepor, Sparköping och tre radiospottar som låter så här:

Stockholmaren:

 


Göteborgaren:

 


Skåningen:



Ny kampanj för Alvedon / New campaign for Alvedon

Det finns tokiga tabletter, det finns hemsnickrade healingmetoder. Och så finns en värktablett som du vet att du alltid kan lita på. Det är ämnet för vår nya utomhuskampanj för Sveriges mest sålda värktablett Alvedon, och så här ser den ut:

There are crazy pills, there are homebrewn healing methods. And then there's a pain killer you know you can always rely on. That is the message of our new outdoor campaign for Sweden's leading pain killer Alvedon, and it looks like this:

Alvedon_abribus_healibdea6

Headache? Test healing hands.
Or rely on Alvedon.

Alvedon_abribus_hypnobdf0a

Headache? Test self-hypnosis, stare right here for 10 minutes.
Or rely on Alvedon.

Alvedon_citylight_saibdeb7

Headache? Call Saira Sunshineeye, 08-50 52 22 05.
Or rely on Alvedon.

Och så här låter det när du ringer till Saira:
And when you call Saira, it sounds like this (Swedish only):


 

I DR är det viktigt att känna sin hund, förlåt, kund!

Brevettillalex_3
Som reklambyrå till Posten blev vi extra glada över ett DR som damp ner i brevlådan.
En ambitiös produktionsbyrå i Bollnäs ville prata med oss. De hade gjort sin marknadsundersökning noga. Letat på denna bloggsida och valt ut vår kollega Alex Forsberg. Alex utlovades att få hjälp med ”originalen som du inte hinner med!” Dessutom avslöjade Bollnäsföretaget att vår värderade medarbetare skulle få ”mer tid till det kreativa och strategiska arbetet.”
Alex viftar på svansen och är tacksam. Men undrar nog hur det ska gå med de avslutande raderna i DR:et ”Jag kommer att ringa dig inom några dagar. Till dess går det bra att kika in på vår hemsida. Med vänliga hälsningar.”

Alex_hund_3

Segertalet

Den som missade guldäggsgalan i onsdags kan här se Jonas segertala efter guldägget för Playground.

Lite skakigt och väldigt suddigt men ljudet fungerar utmärkt.

   

Den här har ni redan sett

Nu ska SBAB ge storbankerna en omgång även på sparområdet och så här ser första fasen av kampanjen ut, som varit ute på vepor, i t-banan och på nätet sedan i måndags. Erbjudandet verkar helt klart ha slagit an en sträng hos folk. Kontoansökningarna strömmar in. Och nästa vecka blir det mer reklam... Håll ögonen öppna.

Vepa_stureplan

Vepa_htorget

Vepa_kl

Jaaaaaaaaaaaaaa!

Bild_1Det blev ett guld och två silver för oss i årets guldäggstävling.

Guldet tog vi hem för Playground och kampanjen "världens coolaste provrum" i kategorin alternativ media och PR.

Pause Ljud & Bild tog hem ett silver för kampanjen "tapetprover" i kategorin B2B.

Norrlands Guld knep ett silver för kampanjen "snart är det lördag igen" i kategorin media.

Vi tackar ödmjukt alla våra belönade uppdragsgivare för förtroendet och modet att köpa kreativ reklam.

Enkel biljett hem

En stor och välmenande ursäkt till alla fotbollsfans som följt ÅH IK:s förberedelser här på sajten, inför den stora fotbollsturneringen idag på Guldäggsdagen. Vi har tagit tag i situationen efter lagets förnedrande två raka förluster och sorti ur turneringen. Vi vill inte gå in på några detaljer, det är internt, men det finns nu väsentligt färre norrmän (och lagkaptener) på byrån.

Biljett

Larstrash2


Vad är det i lådan?

Om en dryg vecka avslöjar vi vad som finns i lådorna och varför.

Img_3950

Laguppställningen / The line-up

Här har ni vår stolthet, laget som ska representera byrån på Guldfotbollen på onsdag - ÅH IF.

Here is our big pride, the line-up which will represent the agency at The Golden Ball on wednesday - ÅH IF.

Ah_lineup_guldfotbollen2

Militanta praktikanter

Ett mail från receptionen nu på morgonen:

Hej,
I morse när jag kom in till kontoret och skulle duka fram frukosten, kom jag på praktikanterna sovandes i sofforna bredvid. Jag frågade dem vad de fortfarande gjorde här och fick till svars att de vägrade lämna Åkestam Holst. När jag sade åt dem att de nog var tvungna att återvända till Berghs uppstod en känslomässig diskussion mellan praktikanterna. Det hela ledde till att de sprang in i det gröna rummet och visade på att de menade allvar. Hela situationen kändes så pass surrealistisk så att jag var tvungen att dokumentera det.

//Lovisa

Vikandansa

Global Nominations

Shows

Good news on the awards front, we currently have nominations in Art Directors Club, New York for our “Posten Banner wish”, One Show Interactive for Spring Mobile “Hear the difference”, and New York Festivals, Interactive and Alternative Media, for both Spring Mobile “hear the difference” and Pause Ljud och Bild “loud scraper”.

Keep your fingers crossed…

Kenna och Marcus

Ett stort tack til Kenna og Marcus från Berghs som dom senaste tre veckorna har bott i boxen och hjälpt oss med kunder som SBAB, Bredbandsbolaget, Playground och Loka.

Blogg

Ny Loka film/New film for Loka spring water

Loka4

Bredbandsbolaget

Här kommer en av våra fyra nya sponsorspottar för bredbandsbolaget. Den här specifika filmen går just nu under påsken för att påminna om att bredbandsbolagets kunder är vana vid att det går snabbt. Det kommer dyka upp några till som är skräddarsydda för andra högtider. Filmen kan ses på TV3 och ZTV.


I reklambreaket kommer en kortare variant på samma tema.

ÅH IK 2007

Fc_ah

Situationsbaserad reklam

Det gäller att inte bara synas med rätt budskap utan även vid rätt tillfälle. Som här, vid busshållplatsen utanför ICA Matmäster på Folkungagatan. Bra pris var det också.

Gt

Californien kommer till Viking Line!

Hr_251x372_3 Under hela april har du fortfarande chans att uppleva soliga Californien ombord på Viking Lines fartyg. Kampanjen går huvudsakligen i webb, radio, print och busslångsidor.

>> Lyssna på radio "Motorbaby" [mp3]

>> Lyssna på radio "Flowers" [mp3]

ELLEN

I dagarna börjar vår nya kampanj för ELLEN att synas i media. Kampanjens syfte är att påvisa de goda egenskaperna som tampongen innehar. Det visar vi genom att berätta att tampongen är dubbelt så dyr som konkurrenternas. Kampanjen går i norden i både populärpress och på nätet. Besök gärna www.ellen.se

Ellen_ann_sv1 Ellen_ann_sv2_2


Ellen_ann_sv3

Hurra, nu höjer SBAB räntan!

Ah_puff_3

SBAB utökar sitt produktutbud och lanserar idag två enkla och konkurrenskraftiga sparprodukter. Fria uttag, inga avgifter och en bra ränta från första kronan! Sparkontot med 3% ränta för alla och SBAB-kontot med 3,75% ränta för alla SBAB-kunder med bolån på över en miljon kronor.
Läs mer på sbab.se

The 11th Annual Webby Awards

Resource_off_honoree_2
Success at the 11th Annual Webby Awards where we awarded with three official Honoree for Posten Showroom (x2) and t he Pause wallpaper banner ad. The 11th Annual Webby Awards received a record 8,000 entries from over 60 countries and all 50 states. Out more than 8,000 entries submitted, fewer than 15% received this honor and were deemed Official Honorees.

ß›˛ µéµ∂ ... Ω

Akespamhorst

Ingesson i Norrland

Efter succén med filmprojektet "Snart är det lördag igen" som blev "Bakom Snart är det lördag igen" är det nu dags för nya tag i samarbetet med Spendrups och Norrlands Guld. Först ut är en reklamfilm med legenden Klas Ingesson som redan synts på TV. Forsberg & Co har producerat och projektledningen sköts av Stefan Öström/Apans Planet.

Norrlandingeson

Glad Påsk

Akeagg

Önskar Åke Stamholst.

Knock har gjort det igen

     Bowing

Vi visste redan att Knock var bäst i event-gemet. Men nu börjar det ju bli löjligt.

Efter att ha skapat framgångsrika brand experiences för varumärken som Absolut Vodka, SEB, Skanska, Posten och många fler under många år, och efter att ha blivit utsedda till bäst i Sverige på event marketing, sätter de ännu en stänkare rakt i krysset:

I konkurrens med ett uppbåd andra byråer har Knock vunnit uppdraget att skapa alla Volvos mässor och events under 2007/2008. Inte bara i Sverige. Inte bara i Europa. Utan på hela planeten Jorden.

Nu är vi inte längre bara stolta. Nu är vi inte bara glada. Vi är stumma.

We already knew our sister company Knock were the best in the event business. But now it's getting ridiculous.

After having created successful brand experiences for brands such as Absolut Vodka, SEB, Skanska and many others for many years, and after having won this year's award as Sweden's top event marketing agency, they bag yet another huge victory:

In competition with a posse of other agencies Knock have won the assignment for creating all of Volvo Car's exhibitions and events in 2007/2008. Not only in Sweden. Not only in Europe. But on the whole of planet Earth.

Now we are no longer just proud. Now we aren't just happy. We're speechless.

4 gånger mer effektivt DM / 4 times more effective DM

Med fyra införanden i fyra olika tidningar når du hela Sverige. Byrån har gjort ett DR-utskick för Impact för att berätta detta för reklam- och mediebyråer.

Vi bestämde oss för att göra ett DR där allting är 4. Till att börja med skickades DR:et ut den 4/4. Det innehöll 4 identiska kuvert med 4 frimärken á 4 kr, 4 namnmärken och 4 avsändare på fliken. Inuti kuvertet låg det 4 identiska brev med 4 datum, 4 adresser, 4 platshänvisningar, 4 texter från VD:n, 4 handgjorda signaturer, och de 4 breven var sammanhäftade med 4 häftstift. Inuti kuvertet fanns också 4 visitkort med kontaktinformationen repeterad 4 gånger och med 4 Impact-loggor på baksidan. Visitkorten satt tillsammans med 4 gem.

With 4 exposures in 4 different newspapers, Impact is the only print media package that can offer a complete national media coverage. This DM was sent out to advertising and media agencies.

We decided to make a flat mail where everything was repeated 4 times. To begin with, the direct mail was sent out on the date 4/4. It contained 4 equal envelopes with 4 stamps where each stamp had 4 Swedish crowns, 4 dispatcher names and 4 name stickers. Inside the envelopes, there was 4 letters with 4 equal dates, 4 equal addresses, 4 equal locations, 4 equal texts from the manager, 4 handmade signatures and the 4 letters was stapled 4 times. Inside the envelopes you could also find 4 business cards with contact information repeated 4 times and 4 Impact logos on the back. The business cards were put together with 4 paper clips.

Brev_kuvert_visitkort_3

The complete DM:

Impact_alla_enheter_3

Hoppsan

"Polisen utreder Kapp Ahl-hot" (apropå det här).

[Uppdatering: Spänningen tätnar – "Kapp Ahls HA-tröjor tillbaka"]

Två observationer om varumärkets betydelse

I dagens nyhetsflöde är det två händelser som sticker ut, åtminstone för en reklamarbetare. Och som är ännu en spik i kistan på "vi-ska-minsann-inte-bygga- varumärke-vi-ska-bara-skapa-försäljning-omedelebums"-mentaliteten i de skrymslen där den fortfarande kan finnas kvar.

Ikeadator

Den första är att Ikea överväger att börja sälja datorer i sina varuhus. Nåja, kanske inte under eget varumärke. Fast, å andra sidan, vem vet? Anders Dahlvigs kommentar är både skön och insiktsfull: "Vi kan sätta vårt varumärke på vad som helst och det skulle troligen sälja. Det är lite som Ipod, Apple eller Nike." Som inbiten Ikea-kund kan jag bara hålla med. Jag är helsåld på allt Ikea gör.

Hellsangels

Den andra nyheten är att  Hells Angels hört av sig till Kapp Ahl och lyckats få dem att ta bort en barntröja med ett dödskalletryck ur sin kollektion. Anledningen? Varumärkes- intrång. Man menade att motivet var alldeles för likt Hells Angels klubbemblem. Allt gick tydligen väldigt städat till, för övrigt.

Ikea kapitaliserar på sitt varumärke och Hells Angels (be)skyddar sitt. Att två av världens mäktigaste organisationer inom sina respektive gebit är så måna om sina immateriella tillgångar måste väl ändå säga något om att varumärken faktiskt finns på riktigt? Och faktiskt är värda både prestige och pengar – kanske mer än något annat i hela företaget?