Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« april 2007 | Hem | juni 2007 »


G´day mate!

Så här kan det se ut när V75 börjar nå ut i stora vida världen.Bild_1

Grejer man sparar

Livingstone_2

Den här lappen hittade jag i en gammal pärm jag bläddrade igenom idag. En gång i tiden tyckte jag alltså den var värd att spara. Varför?

"As long as you're going to be thinking anyway, think big"

Trumpsteaks

Ja, herregud...supersäljare eller superstolle? The Sharper Image kan väl närmast beskrivas som ett lite tjusigare Clas Ohlson men det hindrar inte The Donald från att kränga biffar där (missa för allt i världen inte hans eget "exciting message").

"...and believe me, I know what I'm talking about – steaks are my favorite food."

P.S. Citatet i rubriken kommer också det från Donald Trump. Sköna ord, men just den här kötthistorien kanske inte känns fullt så stortänkt. Eller det kanske är precis vad den är?

(Tack för tipset, Claes.)

Nytt uppdrag: Oriflame - natural swedish cosmetics

Vi har fått ett nytt uppdrag! Det svenska världsledande företaget inom hudvård och kosmetik Oriflame har anlitat oss för att ta fram en rekryteringskampanj. I höst flyttar Oriflame hem till Stockholm igen och söker därför ett par hundra nya duktiga medarbetare. Tillsammans med Calle & Olle har vi tagit fram ett antal annonser och en kampanjsajt.

One of swedens best kept secrets, Oriflame, is moving its headquartes to Stockholm. The company founded in 1967 now has an annual turnover that exeeds 900 million Euros. With 2,1 million sales consultans and active on 59 markets it even dwarfs international giants such as H&M and IKEA.
The assignent was and is to create a recruitmentcampaign and you can see the result here. Oriflame plans to open its new office in the fall. We have worked together with Calle & Olle on this project.


Bild_10

Länkt till www.oriflamestockholm.se

Bild_12V4_225x298_alla

Seth Godin i koncentrat

Sethgodin

Oavsett om du känner till Seth Godin eller inte kommer du att gilla det här: en 17 minuter kort sammanfattning av hans idé om att vara "remarkable". Intressant och tänkvärt. Eller är det bara "en bra produkt säljer sig själv" i ny tappning?

"Seth Godin: Sliced bread and other marketing delights."

Thank you for the music

För några dagar sedan skrev Anki om värdet av en "music brief", och just nu går en reklamfilm på TV där folket bakom verkligen gjort sin hemläxa. Jag har hittills inte berömt någon konkurrerande byrå på den här bloggen (och inte gnällt på någon heller) men någon gång måste bli den första och det här träffar mig så rakt in i hjärtat att jag inte kan låta bli. Det handlar om AMF Pensions film där man valt Brian Wilsons "God Only Knows" som tema. Hur briljant är inte det i sammanhanget? "God only knows what I'd be without you..." Kanske var det någon i arbetsgruppen som gillar The Beach Boys. Kanske hade någon sett "Love Actually". Det spelar ingen roll, det är ju så bra.

För att inte idka alltför mycket smicker avstår jag från att visa upp reklamfilmen här. Ta gärna en titt på originalet från en konsert i Melbourne 1978 istället:

Och den tog alltså killen sju minuter att skriva.

Elitloppet

Årets största travhändelse. Elitloppet 2007. Vem vinner? See filmerna Download ATG_elitloppet_topshot_20s.mov Download ATG_elitloppet_vattnet_20s-3.mov

The biggest event in harnest racing. Elitloppet 2007. Who wins?

  Bild_10
Bild_11

Nu får alla en egen köpcoach hos SBAB

Tidigare under våren har vi gjort en kampanj för lanseringen av SBAB:s nya sparprodukter. Idag startar den första riktiga kampanjen byrån gjort för SBAB:s kärnprodukt, bolån.

Löftet är att alla som skaffar lånelöfte hos SBAB får en egen köpcoach, dvs en både kompetent och trevlig person att hålla i handen genom bostadsköpet. Det som alltför många inte vet om SBAB är nämligen att de år efter år får bättre betyg av sina kunder än vad storbankerna får – att de faktiskt är personligare och hjälpsammare.

Kampanjen kommer att synas i tv, annonser och på nätet från och med idag. Dessutom kommer SBAB att dyka upp på stan på söndagarna framöver. Första nedslaget äger rum nu i helgen, så på måndag kan vi berätta mer...

Huvudfilm:

   

Restaurang:

   

Squash:

   

Annons inför eventet på söndag (i dagens bostadsbilagor):

Odenplan


Shake me!

Picture_2

As you have guessed by now, we just love banner ads here at Åkestam.Holst.   This ad went live today, its a simple idea which does not take much to figure it out...just shake that tree!

Over and out (The banner monkey)

See the ad here

Gäsp

Reklamproblem

Alltså ursäkta. Men för min egen del kan jag bara dra tre slutsatser av gårdagens artikel i SvD Näringsliv:

1. Samma gamla hackiga skiva.
Det finns fortfarande ett gap mellan försäljningsavdelningen och marknadsavdelningen i många företag, och många ledningar förstår fortfarande inte reklamens roll i att stärka varumärken – dvs trygga försäljning på sikt. Märkligt och sorgligt. De verkar ju inte ens mäta vad de håller på med. Borde inte ägarna kräva lite större kompetens här?

2. Micael Dahlén har som vanligt rätt.
"Det faktum att man betraktar det [försäljning och marknadsföring] som två olika saker tycker jag säger mycket. Jag skulle vilja säga att det är precis samma sak." Precis. Marknadsföring är försäljning – hur svårt är det att förstå? Kruxet är ju förstås att uppgiften handlar om att skapa försäljning både nu och på längre sikt. Vem som helst kan sälja en krona för sjuttiofem öre, men hur får man människor att vilja köpa ens produkter till ett pris man faktiskt tjänar pengar på? Jo, man använder sig av alla verktyg i marknadsföringslådan, t ex reklam. (Micael Dahlén på Handelshögskolan, alltså.)

3. Sensationsjournalistiken frodas även på näringslivssidorna.
"30 miljarder i sjön" basunerar man ut på förstasidan. "Hälften tror inte att marknads- föringen har någon effekt" lyder underrubriken. Jaha? Så börjar man leta efter det i texten och vad hittar man? Inte ett skvatt som motiverar dylikt kvällstidningskväkande. På frågan "I vilken utsträckning anser du att er marknadsföring leder till ökad försäljning?" har respondenterna fått välja mellan svarsalternativen "Stor utsträckning" (medel 49% – alltså hälften!), "Liten utsträckning" (medel 26%) och "Varken eller" (medel 25%). Inget av svarsalternativen handlar alltså om att marknadsföringen inte har någon effekt. Inte ens om man bjussar på att tycka att "Varken eller" betyder "Ingen effekt" finner man stöd för budskapet som basuneras ut. Senast jag kollade var en fjärdedel rätt långt från hälften.

Men det är väl som de säger i nyhetsgebitet: "If it doesn't blead it doesn't lead."

Förlåt det lilla utbrottet. Men jag blir trött.

Blågrön röra är en aptitlig kompott.

En långhelg i NYC öppnar alltid för nya intryck. Den här gången var det framför allt det extremt starka genomslag som miljöfrågan har fått i världens urbana centrum. En tilltalande tanke, tycker jag; Det är inte bland gröna vågare ute i spenaten som det surrar som mest längre. Det är mitt i civilisationens epicentrum. Det borgar för att det kommer att hända saker och det kommer att hända fort. Dessutom tror jag att det är först när engagemanget omfattar kapitalet och marknaden med samma intensitet som förutsättningarna börjar vara de rätta för verklig förändring och utveckling.
En spännande aspekt av detta är att miljön har lyfts upp till en statusfråga. Ditt starka miljöengagemang visar att du har både tid och råd att bry dig. De senaste super-hi-tec byggnationerna på de dyraste gator runt Central Park och vid Hudson River omskrivs och annonseras genom att man överträffar varandra i argument runt energisnålhet och återvinning. Hela New York Times Magazine handlade i söndags om arkitektur under temat ”Eco-Tecture”. I kvarteren runt exklusiva Gramercy Park är det långa köer utanför små kaféer med ekologisk profil, medan traditionella coffee shops strax intill är folktomma. American Apparell, som bygger sin framgång på både närproduktion och ekologiskt riktiga material växer så det knakar med nya butiker i alla stadsdelar, medan mer slit-och-släng profilerade GAP har bekymmer.
Så där kan man hålla på en lång stund. New York är som vanligt ett mecka för både folkloristiska och mera strikt kommersiella studier. Det enda man kan vara säker på är att det som händer i NYC för eller senare händer lite överallt. Samtidigt är de utåtriktade New York-borna, till skillnad från resten av USA, som vanligt lite imponerade av det som händer i den gamla världen. I söndagsnumret har NYT Magazine förstås rotat fram ett ekologiskt medvetet bygge i tyska Dessau som lyfts fram som exempel på att européerna som vanligt kommit längre än jänkarna själva. Fan tro´t.    

1, 3, 2

Nu har det hänt! Malmöregionen är större än Göteborgsregionen. Enligt SCB har Malmö med omnejd 980.000 invånare och Göteborg endast 956.000. Skåningar har alltid pendlat mellan de olika städerna i regionen för att arbeta, vilket har stimulerat företag att etablera sig runt om i hela Malmöregionen.
Att bron har en hel del med tillväxten att göra råder det väl inget tvivel om. Vi som var med på 70-talet minns Malmöregionen som en krisregion, men med stora idéer går det att komma tillbaka.
Den stora fråga är nu - vad tänker Göteborgarna göra?
Hörde en infödd Göteborgare väsa fram orden” If you can't beat them join them”. ”Det måste gå att bygga ihop Göteborg med Stockholm via en supersnabb Tunnelbana - skrek han ut över en folktom Aveny”.
Fortsättning följer…..

Sprid lite Guldstämning!

Guldmaskinen

Norrlands Guld sponsrar Allsvenskan och vi har i samband med det gjort en kampanj under namnet Guldsits. När vi funderade över vilken form kampanjen skulle ha på nätet tänkte vi oss en maskin där användaren skulle kunna skapa guldstämning inför matchen.

Hur ser en sådan maskin ut i Norrlands Guld-tappning?

Den är ett grabbigt hemmabygge i obehandlat trä. Den har referenser från både fotbolls- och flipper-kulturen. Den har öltapp, flaggor och tutor. Den kan givetvis också sjunga.

Den som vill vinna matchbiljetter till Allsvenskan skriver en hejaramsa och lägger till fotbollskänsla genom att krydda med läktarstämning; handklapp, harskramla, fotstamp och tutor. Den som har skrivit den bästa ramsan inför varje utvald match vinner fyra biljetter till bästa läktarplats. Detta inkluderar full VIP/guldservice både före och under matchen.

Det går även att skriva egna ramsor och meddelanden som maskinen kan sjunga för t ex din mamma eller kompis.

>> Testa Guldmaskinen på www.guldsits.nu

Music brief?

För några veckor sedan skrev DN att ”Upponervända världen har infunnit sig i musikbranschen” och att istället för att företag söker upp låtar eller artister som passar deras varumärke är det musikbranschen som börjar vända sig till företagen.

I går på TV4 Nyheterna hade man ett inslag som handlade om att det blir allt vanligare att företag söker rätt på okända musiker för ta fram musik till deras kommunikation. Det senaste svenska exemplet är gruppen Oh Laura som just nu toppar listorna med låten Release me. Gruppen har fått sitt stora genombrott i och med att deras låt spelas flitigt i en reklamfilm för SAAB.

När jag besökte Marknadsundersökningens Dag för en knapp månad sedan tog även Neuromarketing-gurun Peter Laybourne upp frågan om musik i kommunikationen och han undrade varför man så sällan ser mer utförliga music briefs. Han menade att musiken oftast läggs med i slutskedet av produktionen och ibland faller bort helt på grund av att pengarna är slut.

Det här med musik i kommunikationen tycker jag är intressant. Ur två aspekter.

Att musik påverkar oss är bevisat. Detta utnyttjas bland annat av butiker och restauranger där lugn musik får kunderna att stanna längre, medan en musik i snabbare tempo ökar genomströmningen. Och vet vi ju alla att ju längre man stannar i en butik ju större är sannolikheten att man hittar någonting att köpa.

Musik påverkar oss och våra känslor och rätt musikval i en reklamfilm kan utan tvekan förstärka de känslomässiga kopplingarna till varumärket.

Den andra aspekten handlar om den positiva virala effekt ett varumärke kan få genom att musiken i en reklamfilm blir en hitlåt. Sök tex på ”Release me” på Youtube och du hittar massor av klipp från SAAB-reklamen. Antalet sammanlagda ”Views” överstiger med råge 300 000.   

Nya annonser för Sibylla

Som sagt, raggarmealet är tillbaka. Det berättar vi i radio och nu i annonser i kvällspress:

Sib_annons_amerikanare

Sib_annons_jonny_conny    Sib_annons_wunderbaum

Silver at One Show!

Oneshow2_2
Can you hear the difference? A online campaign we did for Spring Mobile has picked up a silver pencil at the One Show Interactive.

See it here

the fashion game

Hm2

Ni som kommer ihåg Second Life minns kanske att det var populärt att öppna virtuell butik där. Att H&M hoppar över SL och istället gör ett samarbete med EA och öppnar butik i det gamla goa spelet The Sims 2 känns rätt. Kläderna motsvarar tydligen H&M:s riktiga utbud. Butiken öppnar 7 juni.

>> EA Games, The Sims, H&M

Nya radiospottar för Sibylla

Äntligen, raggarmealet är tillbaka! Det firar vi med inte en, inte två, utan hela tre sprillans radiospottar som börjar gå idag. Lyssna, låt det vattnas i gomen och leta kvickt upp närmaste Sibylla-kök här.

Drömkillen:



Bilen:



Fransosen:



PR vs reklam? Nä.

Starskyhutch
   Det är bättre att jobba ihop.

Debatten om PR vs reklam har alltid varit märklig. Precis som om de vore varandras motsatser eller ömsesidigt utbytbara. Som t ex argumentet att PR är mer "trovärdigt", trots att reklam aldrig har gjort anspråk på just den aspekten av kommunikation. Eller det oerhört märkliga i att mäta en PR-kampanj  efter vad  motsvarande spaltutrymme hade kostat om det varit köpt annonsutrymme, trots att det i sig är ett fullkomligt ointressant och helt fiktivt mellanmått. Det som är intressant är ju hur kommunikationen – reklam eller PR – påverkar varumärket, som i sin tur påverkar människors beteende, dvs försäljningen.

Nu har det äntligen tänts ett ljus i detta medeltida mörker, i form av uppsatsen "Äpplen och päron – Varför PR och reklam inte kan mätas på samma sätt" som är skriven av Martin Andersson och Axel Bard Bringéus vid Handelshögskolan i Stockholm. Extra trevligt är att PR-byråernas branschorganisation Precis har utsett den till årets bästa studentuppsats.

I uppsatsen har författarna jämfört PR med reklam i en kvantitativ studie och bl a kommit fram till att:

  • Varumärkesattityd i termer av nöjdhet och upplevd kvalitet är lägre för PR än för reklam.
  • Konsumenter upplever reklam som mer levande än PR, vilket är viktigt eftersom en hög levandegrad leder till mer fördelaktiga attityder gentemot varumärket.
  • Reklam är ett mer effektivt verktyg för att förändra människors inställning till ett varumärke.
  • Reklam leder till en avsevärt högre kvalitetsuppfattning (om produkten) än PR.
  • För okända varumärken är effekterna ännu starkare till reklamens fördel än för kända varumärken – helt i motsats till vad som brukar påstås.

Men precis som författarna skriver är det lite naivt att välja sida (jag kunde dock inte motstå frestelsen att lista ovanstående punkter eftersom de så fint slår hål på några myter om PR). Den viktigaste och mest övergripande slutsatsen i uppsatsen är att PR och reklam påverkar konsumenter på olika sätt. De ska därför varken användas eller mätas likadant. Och de är definitivt inte varandras fiender, utan fungerar bäst som partners.

Uppsatsen finns att ladda ner här. Hoppa till sidan 36 om du vill åt de saftiga delarna.

(Via MCXL)

Dagens ord: Bruceing

Brucing

Bruceing; att köra bil ensam i natten samtidigt som man dricker öl och lyssnar på Bruce Springsteen.

Speed drumming?

Picture_1

A new micro site and banners we have just finished producing for Bredbandsbolaget, test your drumming skills...how fast are you?

Link to the banner ad

Impact är bäst!

Juryn i månadens kampanj hade det goda omdömet att utse vårt senaste DR för
kvällstidningarnas annonspaket Impact till vinnare i Resumés Månadens
Kampanj. Konceptet 4X4 etablerades för att kommunicera dels Impacts goda
räckvidd och dels förtydliga produkten fyra införanden i fyra tidningar. När
nu den superkompetenta juryn har sagt att det här är bra reklam återstår
bara en sak för alla professionella läsare av dessa rader: Boka ännu fler
annonser i Impact!

Brev_kuvert_visitkort_3

Impact_alla_enheter_3_2
 

Dagens citat

Carlb300

"Det är väl bra att grabben får ett jobb. Jag lyckönskar honom".

Carl Bildt (m) utrikesminister, om att Göran Persson blivit pr-konsult på JKL.

72 timmar

Har du också tröttnat på att det ska ta 2 månader att få bredband? Det har Bredbandsbolaget gjort. Nu kan man fråga sig varför de inte fixat det här tidigare. Svaret är enkelt. De kan inte fixa det (ännu!).

Inkopplingen av ditt bredband, oavsett vilket företag du beställer från, sker endast av ett Telia ägt bolag och inte av den bredbandsleverantör du beställt av. Därför tar det oftast lite längre tid än vad det borde.

För att komma runt detta problem kommer Bredbandsbolaget ge alla som beställer bredband ett mobilt bredband medan man väntar på att installationen ska bli klar.

Vi har valt att kalla detta erbjudande "Leverans-garanti" eftersom Bredbandsbolaget garanterar att det mobila bredbandet levereras inom 72 timmar. Bra va?

Kampanjen startar på onsdag och kommer gå i TV, kvällspress och på nätet fram till den 12 juni.

Guldmaskinen

Så här såg det ut för ett par månader sedan. Nästa vecka är den klar!

Machine

English humour?

I don't know if its just an English thing, but I could not help myself. Its a little bit strange if your not English speaking...see if you can get it!

Slippery when wet

Picture_1

An interactive ad we have just created for RFSU. This banner illustrates just how slippery it can be if you use this silicon based lubricate.

Click here to see the ad

Vi vill hjärna förstå mer om hur reklam fungerar

Det går fort nu. Nya kanaler och tekniker påverkar och förändrar alla marknadsförares vardag i snabbare takt än någonsin tidigare.
En faktor är dock konstant; den mänskliga hjärnan.
Däremot är kunskapsutvecklingen kring hur hjärnan fungerar, tar emot, behandlar och reagerar på kommunikation långt ifrån konstant. Tvärtom.

Därför bjöd vi igår kväll in byråns kunder till en föreläsning med Martin Ingvar, professor i kognitiv nerurofysiologi vid Karolinska Institutet och hjärnforskare med världsrykte. Under ett par timmar fick vi förklarat, beskrivet och klarlagt en hel del av de vi intuitivt känt på oss, och annat som vi inte hade en aning om. Allt berättat med akademisk briljans och pedagogisk enkelhet av en man som inte bara förstår hjärnans innersta vindlingar utan också faktiskt har intresserat sig en hel del för något så trivialt som reklam.

Det vore förmätet att försöka sig på en enkel sammanfattning av Martins föreläsning. Men av sådant vi tidigare känt på oss och nu fått akademiskt vederlagt är bl a att de mest rationella besluten fattas på känslomässiga grunder och att ingen kommer att lyssna på dina budskap om du inte först sett till att bli omtyckt. Och så det där med uthållighet i sin kommunikation förstås, men det är grundkursen.

Ibland behöver man reklam, ibland behöver man mat

Så är livet. Reklam sätter mat på bordet både för oss och våra uppdragsgivare, men dessförinnan ska någon laga den. Få gör det bättre än vår egen Lotta Lundgren, har jag hört. Nu när jag fått läsa hennes matblogg är jag fullkomligt på det klara på den punkten.

Laxochrisnudlar

Ibland behöver man helt enkelt skåptömmar-tapas, krya-på-sig-kycklingsoppa, fusklasagne, indiskt grönsaksinferno och spaghetti vongole utan vongole. Gärna med en krydda poesi på toppen. Och vilken tur då, att det är precis vad man hittar på "Om jag var din hemmafru".

Eftersom jag själv (i likhet med åtminstone en till här på byrån) är rätt mallig över min egen tomatsås har jag dock en möjlig reservation mot den minimalistiska tomatsåsen. Burktomater? Ingen gul lök? Honung istället för socker? Inget långkok? Men jag är inte den som är den. Nä, det blir allt att packa sig hem till spisen och testköra. Glasklart är dock att den här bilden, den klår jag inte i första taget.

Som sagt: poesi.

Tomatsas

Ett par annonser för Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Sedan en tid tillbaka har vi smygit igång ett samarbete med Sveriges och världens största revisionsbyrå. Här är de första reklamfrukterna av det arbetet, i form av två annonser som berättar att Öhrlings PricewaterhouseCoopers utsetts till årets revisionsbyrå och årets skatterådgivare. Och att det är business as usual för dem.

Annonserna går i Veckans Affärer och Affärsvärlden just nu.

Opwc_kvinna

Opwc_man

Ny kampanj för Beckers oljor och lacker

Kan beskådas i utvalda tidningar och Stockholms tunnelbana just nu.

V1_elit_helsidor


V1_elit_helsidor2     V1_elit_helsidor3


Stortavlorimilj

Ny annons för RFSU

Vi har gjort en annons som vänder sig till blivande föräldrar. Produkten är glidmedel och kunden är RFSU. Annonsen går i populärpress och på nätet. Bild_3