Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Jag kunde inte låta bli | Hem | Send a summer dance »


The botten is nådd?

Timbaktu_web_stor


"The botten is nådd", sjunger Timbuktu och den svenska reklambranschpressen. I årets upplaga i Cannes har det inte undgått någon att den svenska insatsen varit något blek, med undantag av Farfars Grand Prix i cyberkategorin.

Branschorganen har inte sparat på de negativa adjektiven. Det har varit mycket kritik, vilket kanske är berättigat. Men ibland känns det som man gått till överdrift över tävlingens betydelse. Priset tog nog Bernt Hermele på Resumé när han skrev en artikel mitt i veckan om att vissa byråer, inklusive att vi på Åkestam Holst måste vakna.

I artikeln skriver Bernt Hermele att ”Många fruktar nog hårda diskussioner med kunderna när de kommer hem”. När jag läser sådant, blir jag lite lätt orolig. Har han någon som helst förankring i reklambranschen och hos våra uppdragsgivare? Hur många uppdragsgivare är överhuvudtaget i Cannes? Hur många följer Cannes hemifrån? Och hur många tycker att det viktigaste är att deras jobb blir belönade i Cannes? Visst är Cannes en viktig tävling, och visst vore det toppen om fler marknadschefer kunde åka dit. Men att tro att ett guld i Cannes är den viktigaste drivkraften för en marknadschef är rätt naivt.

Personligen tror jag den viktigaste drivkraften för en marknadschef är om kampanjen når önskat resultat? Jag tror knappast någon marknadschef kommer sparka byrån för att de inte vann något guldlejon. Den troliga anledningen till diskussion är väl om kampanjen inte gett önskad effekt, eller om byrån missköter sig.

Missförstå mig inte nu. Jag gillar tävlingar, och jag tycker de är viktiga för att driva branschen framåt. Mycket av den belönade reklamen är också oftast den som skapar goda resultat. Men i mitt tycke anser jag att man just nu gått lite för långt och drar lite för stora växlar på vårt mediokra resultat i Cannes.

Nu kanske det låter som jag försöker föringa Cannes eftersom det inte gick så bra för oss i år. Så är det inte. Cannes är fortfarande en av de viktigaste tävlingarna för oss. Här har vi möjlighet att jämföra oss med andra toppbyråer i världen. Självklart är vi på Åkestam Holst är besvikna på att vi inte lyckades bättre i år. Men ibland räcker man inte ända fram och vi får helt enkelt ta nya tag till nästa år.

Vad jag vill uppnå med detta inlägg är att få igång en lite mer konstruktiv dialog i reklamsverige så det kan leda oss vidare. Min förhoppning är att media de närmast veckorna kommer ha något annorlunda karaktär på sina artiklar än den varit under Cannes veckan. Men den som lever få se..

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00e0098580238833

Bloggar som refererar till The botten is nådd?:

Kommentarer

Ett par grejer: När det går bra för en byrå så hyllas tävlingarna och man snackar om hur bra just kreativ reklam funkar, när det går dåligt så skrivs det om att tävlingar kanske inte är så viktiga ändå. Faktum är att den befintliga reklamen kanske fungerar bra här i Sverige men det troliga är att den fungerat ännu bättre om den vore på en högre nivå, för bevisligen är den på en låg nivå kreativt sätt. Det är mycket bättre att konstatera hur det ligger till, då ökar chanserna att lyckas till kommande år, t ex som den här killen: http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=115343

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google