Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« december 2007 | Hem | februari 2008 »


Det krävs en bankir för att försvara reklam

Ett företags ledning har en enda uppgift, att se till att företagets ägare får en så hög och långsiktig avkastning på sitt investerade kapital som möjligt.

Monopol

Med fusk, lögner och påhitt går det att trissa upp aktiekurser, men på längre sikt tjänar de flesta ägare på att deras företagsledare tänker långsiktigt och ökar försäljningstillväxten samtidigt som kostnaderna hålls under kontroll. Den sista delen tål att upprepas då det är en del som ofta glöms bort när det talas om lönsam reklam. Lönsam reklam är förstås inte reklam som bara ökar ett företags intäkter utan även reklam som smakar reklamköparen mer än den kostar.

Unilever har exempelvis hyllats på grund av fantastisk reklam för Dove och Lynx (Axe). Att det har ökat intäkterna är klart som korvspad. Men när det gäller lönsamhetsfrågan är spadet grumligare. I takt med att Unilever har ökat reklaminvesteringarna, har lönsamheten åkt på stryk.

Men att genomtänkt reklam till slut lönar sig för företagsägare borde ingen tvivla på och det är någonting som vi i branschen ständigt bör tala oss varma om.

Resumé skriver idag om en undersökning från University of Buffalo som visar att reklam har en direkt positiv inverkan på aktiekurser. Börsen styrs i huvudsak av mjuka faktorer och därför finns det en stark koppling mellan omtyckt reklam --> omtyckt varumärke --> omtyckt aktie.

Rikman

Men det är inte någon nyhet, för tre år sedan publicerades en liknande studie i European Financial Management. Frank Fehle från Barclays Bank, Sergey Tsyplakov från University of South Carolina och Vladimir Zdorovtsov från State Street Global Advisers, en investeringsrådgivare, visade samma samband i Can Companies Influence Investor Behaviour through Advertising? Super Bowl Commercials and Stock
Returns
.

Författarna undersökte tradingaktivitet och prisrörelser  i nitton företags aktier mellan 1969 och 2001. Samtliga företag investerade i Super Bowl-reklam. De företag vars reklam tycktes om samtidigt som de koms ihåg från reklamen, hade under tidsperioden en avsevärt bättre aktieutveckling än övriga företag.

Att reklam har en direkt påverkan på aktiekursutveckling utan att behöva passera (lönsam)  positiv försäljningsutveckling torde således vara bevisat. Men hur är det då med lönsam reklam, det vill säga reklam som ökar omsättningen i högre grad än vad den ökar kostnaderna. Finns det ett samband mellan lönsam reklam och ägaravkastning?

Det är det samband i flera steg som reklamare borde vara mest intresserade av. Och svaret är självklart  JA, lönsam reklam leder till rikare aktieägare.

Det står att läsa i Marketing’s Credibility: A Longitudinal Investigation of Marketing Communication Productivity and Shareholder Value av Xueming Luo & Naveen Donthu (Journal of Marketing, oktober 2006).

Författarna visar att det finns ett positvt samband mellan kvoten marketing output*/kommunikationskostnader och aktieägarvärde. Självklart kan tyckas, men aldrig undersökt förrän Luo & Donthu satte tänderna i det.

Vad lär vi oss av det här då?

  • Reklam som ökar försäljning är inte samma sak som lönsam reklam.
  • Reklam har en direkt positiv inverkan på aktiekurser.
  • Lönsamma reklaminvesteringar har en positiv inverkan på aktiekurser

Så länge reklambranschen inte kan försvara sig själv är det tur att investeringsrådgivare och bankirer från Barclays för vår talan.


*(försäljning, försäljningstillväxt, företagsimage)

Reklamtestdopning

Svenska Dagbladet har idag en intressant liten artikel om minnet.

Som bekant är, tappar vi lätt vårt kära minne. Särskilt när det gäller minnet av alla de kommunikativa budskap som vi tvingas på, från morgontidningens första sida tills sista sucken TV innan vi går och lägger oss.

Homers_hjrna

Reklam kan göras minnesvärd på olika sätt. "When I want a high recall score, all I have to do is show a gorilla in a jockstrap." sa den gode David Ogilvy. Men egentligen är det knappast reklamen som ska vara minnesvärd utan reklamens stjärna, varumärket. Fast det är en annan sak.

Svenskans artikel ger hopp om att en annan väg kan väljas. Ett kanadensiskt forskarteam har nämligen kommit fram till att minnet kan förbättras av elektrisk stimulans djupt inne i hjärnan.

Elektrostimulanser leder bevisligen till att folk presterar avsevärt mycket bättre i minnestester än normalt.

Elchock

Det kan göra vardagen rätt mycket enklare för oss reklamare, mig veterligen är dopning ännu inte förbjudet i reklamtester.
 

Nästa finansthirller

Det är redan klart vem som ska spela huvudrollen i den svindlande finansthrillern om hur en ensam fransman fick 46 miljarder kronor att gå upp i rök!

Jerome   Tom

Rymden nästa för Branson

Bild_1

Man blir lite lätt imponerad av att han ständigt hittar annorlunda möjligheter till att skapa affärer

Sjunkande priser

”Jag vill egentligen inte skylta med att jag gillar den där filmen, men ok”. Fredrik Hjelmquist (VD) på Pause gillar mest filmer med lite mer drag, men en smakig kärleksfilm går inte förbi utan gåshud den heller. Speciellt inte när den vunnit 11 Oscars, varav många i de audiovisuella klasserna, och är ett tekniskt underverk.

Pause_dn_522x372_25jan

Det här är den fjärde annonsen i vår fördjupning av Pause reklamkoncept ”Ovanligt”. Tanken är att förflytta fokus från produkten till butiken, från prestanda till upplevelse och från prylgalen till filmgalen.

När man tar konsekvenser av sitt agerande

Bild_1

Förra året skrev jag ett inlägg om att miljö som argument kommer att vara ett vanligt förekommande budskap i många kampanjer under 2008. Min poäng med inlägget var att många företag kommer sannolikt att försöka använda miljö i sin kommunikation utan att egentligen ta några riktiga konsekvenser av sitt påstående.

Ett företag som jag alltid varit lite imponerad av är Telge Energi som tidigt var ute och utmananade EL-jättarna och ställde sig på konsumenternas sida. Med en tydlig prispressarstrategi och ett folkligt tilltal lyckades de, i förhållande till sin storlek, bli en vagel i ögat på de stora El-företagen. Efter ett tag dök det upp fler konkurrenter som försökte med använda samma prisargument.

Nu har Telege Energi återigen tagit en utmanarpostion fast med miljön som argument. Det intressanta med det är att de också tagit konsekvenserna fullt ut av sitt agerande. Alla el de säljer kommer dirket från förnyelsebar energi som vindkraft & vattenkraft. Nu är koldioxidsjakten något som "folk" inte bara pratar om utan också faktiskt försöker göra något åt. Därför tror jag att Telge Energi kommer lyckas kapa åt sig marknadsandelar. De har redan lyckas sätta press på de stora El-bolagen som tvingats ta fram liknande produkter.

När Telge lanserade sin produkt, uttalade sig ett elbolag i media att de inte hade haft en sådan här produkt eftersom ingen hade efterfrågat den tidigare. Och vad beror det på kan man fråga sig? El är en lågengagemangsprodukt vilket gör att folk inte engagerar sig i att efterfråga produkter som inte finns är det enkla svaret.

Så varför gör Telge den här förändringen nu? Beror det på att de värnar extra mycket om miljön eller på att de ser en affärsmässig potential?

Oavsett vad svaret bli så blir man extra glad som kommunikatör när man ser ett företag som tar konsekvenserna fullt ut av sitt agerande.

Ett litet nedslag i en AD:s vardag

På vårt morgonmöte tidigare idag hamnade jag på min AD-kollega Lars Holthes plats. Upptäckte till min glädje att han satt upp tre viktiga kom-ihåg. Underbart. Lars är ett föredöme!

Larshs_postit

Ny annons för V75 / New ad for V75 - Swedish horseracing

Atg_staty_uppslag

Uppslag i Kvällspress. Klicka på annonsen om du vill se den i större format.

Spread in Evening tabloid. Click on the ad to enlarge it.

Nytt uppslag för Losec Mups

Losec_mups_impact_2

En produkt bra att ha till hands när det är risk för halsbränna och sura uppstötningar.

Klicka på annonsen för större format.

Nytt uppslag för Klick glidmedel

Bild_1
New ad for Klick, silicon based lubricante, klick on the ad to enlarge the pitcure

Klicka på annonsen för större format

Gåtan är löst

Världens andra största ekonomi, Japan, har som bekant inte haft så mycket tillväxt de senaste tio, tjugo åren. För 2008 spås BNP växa med magra 1,4% - hälften av prognosen för Sveriges BNP.

Mången ekonom har funderat på vad Japans usla track record kan bero på.

Jag  presenterar med stolthet lösningen på gåtan och förväntar mig Nobelpriset i Ekonomi 2008:

Bild_28

Petter får sammanfatta veckan på Åkestam Holst

De kan ju bara de vill

Är multisar dömda att vara tråkiga och göra tråkig, smetig reklam? En grym generalisering, jag vet, men undantagen från den är få.

Så plötsligt ser man den här på YouTube – en film som gjordes för en intern konferens på Kodak och som visar hur det kan gå när inte alla hängslen och svångremmar och kommittéer och instanser får mala sönder en idé. Och när den sedan letade sig ut i den binära sfären hade Kodak plötsligt den bästa reklam de gjort på åratal.

(Jag vet, den är ett år gammal. Men den är ju så bra.)

Vem är världens bästa copywriter?

                Question_mark

Aktiv nu alltså. Förslag?

Upplevelsen som bluff

Det sägs ofta och gärna att det är upplevelsen en konsument har med ett varumärke som formar bilden av varumärket. Och så är det förstås, går jag till matvarubutik X och ser att maten är rutten, tycker jag inte om varumärket X.

Påståendet används dock ibland för att hävda att upplevelsen eller konsumtionen har en större hävstångseffekt i varumärkesekvationen än vad reklamen har.

Men de som påstår något sådant glömmer bort att upplevelsen är formbar.

En artikel i Svenska Dagbladet påminner oss om detta faktum. En forskare vid California Institute of Technology har kommit fram till att prislappen på ett vin påverkar hur vinet smakar. Falska prislappar sattes på flaskor, 10 dollar på en 90-dollars flaska och 45 dollar på en 5-dollars flaska till exempel.

Bild_23

Föga överraskande för en reklamare. Men det intressanta är att inte bara de subjektiva skriftliga omdömena påverkades, utan även hjärnaktiviteten i den del av hjärnan som registrerar välbehag i samband med smaker.

Upplevelsen är alltså bara en tolkning och kan böjas och formas hur som helst. Av prislappar eller av reklam.

Svenskans artikel påminner mig om två studier som visar hur reklam kan få apelsinjuice spetsad med vinäger att smaka himmelskt gott, och det gäller både reklam som visas före apelsinjuicedrickandet och reklam som visas efter apelsinjuicedrickandet. Artiklarna hittas här och här.

Reklam har således inte bara makt nog att prima våra upplevelser innan de äger rum, utan även kraften att forma om vårt minne av dem.

OLW

Bild_1
Vi är oerhört glada över att OLW gett oss förtroendet att hjälpa dem med deras marknadsföring. OLW är idag Sveriges ledande tillverkare av snacks och ett väldigt omtyckt varumärke av svenska folket. OLW tillverkar och säljer olika typer av snacks, som potatischips, jordnötter och dipmixer. I portföljen finns även cheez doodles, Nordens enskilt största snacksprodukt!

Vårt uppdrag består i att marknadföra alla deras produkter och tydliggöra OLW som varumärke. Första kampanjen dyker upp snart.

Sibylla Big Cheese Meal

Nu har vår nya kampanj för Sibylla gått upp! Big Cheese Meal med strips och dryck för 39kr. Kampanjen går i kvällspress & radio. width=800,height=1185,scrollbars=no,resizable=no,toolbar=no,directories=no,location=no,menubar=no,status=no,left=0,top=0'); return false">V3_super_meal_annnoser_sida_2_2 'width=800,height=1185,scrollbars=no,resizable=no,toolbar=no,directories=no,location=no,menubar=no,status=no,left=0,top=0'); return false">V3_super_meal_annnoser_sida_1_2 'width=800,height=1185,scrollbars=no,resizable=no,toolbar=no,directories=no,location=no,menubar=no,status=no,left=0,top=0'); return false">V2_super_meal_annons3_2 Radiosymbol

Lyssna på Sibylla_Innebandy_45s_Cheeseburgare.mp3

Lyssna på Sibylla_Trafikpolisen_45s_Cheeseburgare.mp3

Anna Nolendorfs 2008.01.15 | Sibylla , Våra senaste jobb | Direktlänk | Kommentarer (1)
del.icio.us | digg | google | facebook

Smartcatch

1

Visste du att den största säkerhetsrisken på företag är den mänskliga faktorn? NEC har tagit fram en produkt som automatiskt reagerar på säkerhetsrisker som dyker upp, utan att någon måste övervaka monitorerna.

I vår kampanj för Smartcatch har vi tagit fram en websajt där säkerhetschefer kan gå in och uppleva skillnaden mellan att övervaka själv eller låta smartcatch hjälpa till. För att driva trafik till sajten har vi även gjort banners och digitala DM.

För att se mer av kampanjen klicka här.

Keeping in touch with today's youth in Miami

Miami_3_2

Miami_1_3

Miami_2_3

Its always a pleasure to talk to the up coming talent in the industry. Here some images from my lecture in Miami where I explained about the changes or "tipping point" in the advertising industry.

Posten "facebookar" i DR-inbjudan för Guldlådan/Swedish Post Office goes facebooking in directmail invitation to Guldlådan

Årets stora DR-tävling Guldlådan gick av stapeln i slutet av november. Uppdraget var att bevisa DR:s unika egenskaper jämfört med andra media och samtidigt bjuda in till eventet. Utöver vanliga inbjudningar fick 70 utvalda personer i reklam och mediabranschen (samtliga facebookare) en "friendrequest" med Posten som avsändare.

This years Direct Mail Bonanza Guldlådan went off in the end of november.The case was to prove the unique strength of Direct Mail and at the same time invite people to the event.Aside normal invitations 70 people in media and adbusiness (and proven facebookers) received this "friendrequest" from the Swedish Post Office with some help from Åkestam.Holst.

Jesper_facebook

Hi, this is Jesper Holst, I want to add you as a friend. My two nickanames is "Das grose lederwurst" and "Papa Peach".Take a look at my personal summerpics.

Andreas_facebook_2

Hi, this is Andreas Ullenius, I want to add you as a friend. I´ve visited 215 cities in 33 countries but my travel IQ is below average.

Monica_facebook

Hi, this is Monica Born. I want to add you as a friend. I have 186 friends and have received a pair of underwear from Mitte Blomquist.

Gran_facebook

Hi, this is Göran Åkestam. I want to add you as a friend. I´ve taged myself on 6 pictures. My name if I was a stripper would be "Big Bad Baldwin"

Callefacebook

Hi, this is Carl Lewenhaupt. I want to add you as a friend. My social status is Groupie and I´m throwing a sheep at you.

Budskap från Posten längst ned i brevet:

Jämfört med andra medier har DR nästan läskigt stora möjligheter att kommunicera personligt. Få saker fungerar till exempel bättre när du vill nå en begränsad målgrupp. Kom och kika på årets vassaste DR under onsdagens Guldlådefest, och såklart, mingla med resten av branschen! Festen drar igång klockan 18.00 på Restaurang Street, Hornstulls Strand 9. Varmt välkommen!

(Olika i varje brev) PS. Jesper is ”lite partysugen!”. Du och två vänner står uppskrivna på VIP-listan i dörren! DS.

Message from Swedish Post at the bottom of the letter:

Compared to other media, Direct Mail has an almost scary possibility of communicating with people in a personal way. For example, few things work better when you want to reach a certain group of people. Come and take a closer look at this year’s best DM jobs, and of course, mingle with the rest of the business! The party starts at 18.00 at Street Restaurant, Hornstulls Strand 9. Welcome!

(Different in every letter) PS.Jesper ”feels like partying!”.You and two friends are on the VIP list at the door!DS.

Där ser man

Yorke

Radioheads gratisalbum toppar nu försäljningslistorna i en rad länder. Det var väl det jag trodde.

Megamashup = stenkoll på 5 min 15 sek

Uspopcover

Om du redan börjar undra vad som egentligen hände 2007 kan du ta igen en del genom att lyssna på "United State of Pop" av den outröttlige mashupmästaren DJ Earworm. I en och samma låt har han alltså mixat ihop de 25 populäraste låtarna i USA förra året.

Lyssna och ladda ner på hans sajt. Där finns också en hel del andra trevliga mashups.

Vad kan du om dans?

Den nya tävlingen vi gjort för Viking Line är nu i full gång på vikingline.se. När Östersjöns hetaste dansgolv bjuder upp till tävling är det snabb takt som gäller. Det räcker inte att bara svara rätt, du måste vara snabb i vändningarna också. Frågetävlingen är nämligen också på tid. Webbproduktionen är gjord i samarbete med Music Bay.
Länk till tävlingen

Vl

Idag gratulerar vi Posten!

Byrån har jobbat med Posten sedan 2001. Då hade Posten precis inlett flytten från egna kontor för att istället övergå till samarbete med livsmedelsbutiker, bensinstationer, närbutiker och andra platser där människor rör sig.
Det har varit en lång och lärorik resa att arbeta i ett tufft opinionsläge. Förtroendet för Posten var minst sagt naggat i kanten då, för sju år sedan. Alla vet att sådant tar tid att vända, men tålamodet kan ändå emellanåt bli ansträngt.
Hur kul är det då inte att se de senaste siffrorna från SKI, Svenskt Kvalitetsindex, som mäter kundnöjdheten hos företag och allmänhet för våra stora institutioner inom telekom, transporter, bank och försäkringar mm.
Postens uppryckning är den största sedan mätningarna startade och kan endast jämföras med Skandia, vars jättekliv för några år sedan tyvärr togs åt andra hållet. På företagssidan har Posten inte haft så stort förtroende på nitton år.
Läs mer om undersökningen här: www.kvalitetsindex.se
Som grädde på moset följde näringslivssajten E24 igår upp resultatet med en enkät där läsarna fick ange vilka man hade störst förtroende för. Då blev resultatet så här:

Posten_frtroende

Vad ska man säga? Att framgång kommer som ett brev på posten? Inte alltid blixtsnabbt, men säkert, bara man är envis och uthållig.

En bra start...

...på året är att läsa "8 important consumer trends for 2008" från alltid läsvärda trendwatching.com. Ett axplock exempel på underliggande trender:

Evian

Vatten för 20 dollar flaskan.

Swash

"Don't wash – swash!"

Honda1

Bränslecellsbilen är här.

Levande Spel

Från och med idag ligger ATGs nya kampanjsajt levandespel.se uppe.

Bild_1

På sidan finns bland annat en behind the scenes-film från inspelningen av den nya reklamfilmen. Se hur åtta makalösa hästar och avancerad teknologi resulterade i något man knappt tror är sant.

Om du behöver något nytt i ipoden

Här är fyra artister att hålla ögonen på under 2008, enligt trendcentral.com:

Blackkids

Black Kids - som får mig att tänka på Junior Boys och en ung Prince.

Waleworld_intro

Wale - hip-hop med många influenser men först i skallen dyker Kanye West upp.

Kidsister01

Kid Sister - mer hip-hop, och här är faktiskt Kanye West med på ett hörn.

Brettdennen

Brett Dennen - den nye John Mayer.

Årets första

Vi presenterar med stolthet årets första. Filmen är den andra för ATG inom reklamkonceptet "För att hästar ger allt".


Hela kampanjen kommer att synas i TV, på nätet och i print.

När offline digitaliseras

 "Testimonials" och konsumentutvärderingar sägs vara guld värda inom online retailing, även om en del studier tvivlar på positiva rekommendationers förmåga att verkligen påverka köp.

Online retailers lägger dock stor vikt vid dem, Amazon har patent på sin form av user reviews och det finns en uppsjö av sajter där konsumenter kan betygssätta allt mellan himmel och jord.

Bild_1

Enligt Wall Street Journal tar nu även "vanliga" retailers (som av anglosaxisk media så fint kallas brick-and-mortar retailers) till sig verktyget. Produktdisplayer i butiker förses med information från onlinerecensioner, stjärnor, kommentarer, avsändare och hela faderullan.

Enda skillnaden mot nätet är att det enbart skyltas med de positiva recensionerna.

Å ena sidan försvinner halva poängen med recensionerna, nämligen trovärdigheten, ifall enbart de positva får vara med. Å andra sidan visar detta nya lilla knep att offline retailers har förstått lite av onlinespelreglerna och att dessa även har en effekt offline. Sett ur det perspektivet är det säkert inte den sista digitaliseringen av offline retailing.

Nezeril Täppta ord, utomhus

Vi avslutade året med en utomhuskampanj för vår kund AstraZeneca.

Nezeril_abribus1

Nezeril_abribus2

Nezeril_abribus3

OLW är en sprillans ny uppdragsgivare hos byrån

Så därför finns inga jobb att visa än. Men håll ögonen öppna.

Citypaketet - ny kund!

Citypaketet är en ny uppdragsgivare på byrån och det är vi mycket glada för. Jobben är på väg. Hav tålamod.