Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Varför man ska läsa undersökningar som fan läser Bibeln (intro) | Hem | Planning och utbildning »


Att testa eller inte testa...nä, det är egentligen inte frågan

Ok, det här kanske är lite hårt. Men det ligger något i det. Det är inget fel på fokusgrupper i undersökningssyfte (om man vet hur man ska använda dem) – men för att bedöma idéer...?

Alltså, i en testsituation:

  • Har människor svårt att ta ställning till, och framför allt att gilla, sånt de inte har sett tidigare.
  • Vill människor visa sig smarta.
  • Vill människor inte visa sig dumma inför andra.
  • Påverkas människor av grupptryck och utvecklar grupptänkande.
  • Börjar människor plötsligt uppföra sig hundra procent rationellt och logiskt, dvs inte alls som de agerar i verkligheten.

En annan klassiker i ämnet är förstås den här: Om "1984" hade förtestats.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00e550a496028834

Bloggar som refererar till Att testa eller inte testa...nä, det är egentligen inte frågan:

Kommentarer

Att testa handlar om att hitta information för att undanröja hot mot det som är värdefullt i sammanhanget. Att använda fokusgrupper för att utvärdera en idé är väldigt trubbigt men jag inbillar mig att det finns andra test man kan utföra för att bedöma upplevt värde hos slutanvändare och kvaliteten i själva genomförandet.

Är helt med på Dans invändningar mot idétestning.
Fokusgrupper är kanon för att driva upp insikter kring målgruppen (särskilt om de sedan valideras kvantitativt), men pre-testing av skkisser, roughs, animatics, idéer, etc fungerar inte!!!! Det mäter ad-liking eller spontan acceptans (vilket betyder att nyhetsvärdet är noll), inte påverkanseffekt.
Det finns empiriskt stöd för att "trimmad" reklam fungerar sämre! se, Les Binet & Peter Field, 2007.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google