Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2008 | Hem | april 2008 »


Några som verkar ha fattat

Hansanderssonrecycling

För första gången i mitt liv har jag blivit glad av en sopbil. Innan jag såg den här på Rörstrandsgatan i fredags hade jag aldrig hört talas om Hans Andersson Recycling. Nu vet jag att de är "...ett familjeföretag som bedriver återvinningsverksamhet och handlar med papper & kartong, plast och metall på en internationell marknad", enligt www.hansandersson.se. Och att de skulle ligga bra till ifall jag någon gång skulle ansvara för inköp av återvinningstjänster (vilket är föga troligt, men ändå). Underbart att se någon som inser att kapitalism är lösningen, inte problemet – och som vågar säga det.

Nyktert om sociala nätverk

D1208wb1

Bra artikel ur The Economist som sätter sociala nätverk i ett historiskt perspektiv och förklarar a) varför de i sig troligtvis aldrig blir kassakossor, b) varför de kommer vara som luft i framtiden och c) varför du redan tröttnat på Facebook, ifall du har gjort det (står inte explicit i artikeln, men mellan raderna).

Hur ser egentligen havtorn ut?

Havtorn_annons_1

Havtorn_annons_2

Havtorn_annons_3_3

Havtorn_annons_4

Ny kampanj för Loka, utomhus, print och tv.   www.loka.nu

Hur stort är en biljon?

Lookingup

Ibland måste man tänka på något annat än reklam. På hur mycket en biljon är, till exempel. Eller en miljard. Eller ens en miljon.

Just det finurliga ämnet avhandlas galant i en 14 minuter lång podcast från radioprogrammet Science Friday (alla deras podcasts finns i iTunes här). Intressant. Underhållande. Och väldigt värt att lyssna på om du t ex vill ha svar på följande frågor:

  1. Om du gjorde om en dollar till en sekund, hur lång tid skulle en miljon, en miljard och en biljon dollar motsvara?
  2. Om du la hundradollarsedlar på hög, hur många Mount Everests ställda ovanpå varandra skulle en biljon dollar bli?
  3. Hur mycket är en googol?

Lyssna här:

(Om du inte ser en spelare ovan, klicka här för att lyssna.)

Olympiatravet 2008 - fortsättning

Nu har Olympiatravet dragit igång på allvar. Nästa vecka bär det av till Malmö för nästa delfinal.

Film (se hela filmen här):

Bild_10_2

Bild_11_2

Bild_12

Bild_13

Bild_14

Bild_16

På olympiatravet.se kan du bland annat ställa frågor till Sanna Kallur och de övriga atleterna. Till olympiatravet.se

Bild_18

Nödläge? Ring Copyakuten!

Onsdag 2 april är det dags för Guldskriftseminariet som arrangeras av Citypaketet och Reklamförbundet. Guldskrift är ett pris som delas ut till årets bästa copy och seminariet riktar sig främst till branschens alla copywriters. För att dessa ska kunna gå på seminariet med gott samvete öppnar Citypaketet denna dag en jourlinje för alla art directors. Copyakuten består av fyra välmeriterade copywriters och en Berghsstudent. Dessa fem kan hjälpa till med alla typer av reklamtexter. Linjen är öppen 2 april mellan klockan 15 och 19.  Välkommen att ringa!

Inbjudan till copywriters:

Inbjudan_2

DR till alla art directors (som gick ut samtidigt som inbjudan ovan):

Copyakuten

Annons i Resumé:

Helsida_copyakuten_2

OLYMPIATRAVET 2008

Jakten på guld har börjat.

Olympiabilden_allamotvitt_a5_2

I lördags startade årets Olympiatravskampanj. Kampanjen syns i TV, i kvällspress, hos ATG-ombuden och inte minst på webben.

Som huvudsponsor till Svenska Olympiska kommittén och Lag Paralympics har ATG genom Olympiatravet sedan 1979 bidragit med ca 150 miljoner kronor till sveriges idrottsmän och kvinnor. För travet är Olympiatravet årets första temperaturmätare på hur de bästa hästarna har utvecklats under vintern. Två finalplatser står på spel i vart och ett av de tre delfinalena och Olympiatravsfinalen avgörs på Åby i Göteborg den 19/4.

Är det första april eller?

Bert  Jamie

Årets hittills märkligaste jämförelse: "Ska bli en svensk Jamie Oliver"

GULD i Nya Uppslag!

Img_6718

Img_6700_2

I torsdags fick vi guld i Bonnier tidskrifters uppslagstävling, Nya Uppslag. Vår nöjda och glada arbetsgrupp tog emot det fina förstapriset. Se det vinnande bidraget och läs mer om tävlingen på: www.nyauppslag.se

Se det vinnande bidraget här >>

Det var väl det vi trodde

Mus

Bäst att hålla sig borta från EMV.

Ny kampanj för Viking Line

Just nu är vår senaste kampanj igång för Viking Line med bl a utomhus (som redan är ute) och nya filmer (som startar i morgon). Vi är inne på fjärde året med reklamkonceptet "Östersjöns hetaste dansgolv" och detta är ett av många goda exempel på hur väl det lönar sig att vara konsekvent över tiden med bra reklamidéer.

På en marknad som traditionellt kunnat liknas med en kamp mellan två sumobrottare, en stor mängd energi gick åt men positionerna var låsta, har ställningarna successivt ändrats till Viking Lines fördel. Och till Silja Lines nackdel (numera Tallink Silja). Till skillnad från hur det såg ut för 4-5 år sen så är Viking Line numera i topp på alla eftertraktade varumärkesparametrar, som t ex "preferens" och "top of mind". Dessutom håller man ställningen som det största rederiet på Östersjön. Jättekul tycker vi såklart och hoppas att alla ska tycka om de kommande filmerna lika mycket som de tidigare.

Download Tandlakare_30sec_H264.mp4

Download Polis_30sec_H264.mp4

Download Hantverkare_30sec_H264.mp4


Viking_abribus_mars1


Viking_abribus_mars2


Viking_abribus_mars3

Svenskar, världens ensammaste folk?

Lonelyblog
DN har idag påbörjat en artikelserie om den svenska ensamheten. Sverige och svenskarna anses vara det folk som har störst antal ensamhushåll. Nästan vartannat hushåll i Sverige består av en person och i Stockholm är nästan 60% ensamhushåll.

Lite beklämmande blir det när etnologen Åke Daun utalar sig om anledningen till varför det ser ut så här i Sverige. "Vi har ett behov att klara oss själva och inte ligga andra människor till last". Vidare påstår han att vi gärna vill vara oberoende och därför gärna söker ensamhet.

Förhåller det sig verkligen så att vi söker ensamhet för att vi vill klara oss själva? Helt klart är dock att vi har extremt många ensamhushåll men beror det på att vi gärna söker ensamhet?

Personligen tycker jag att de senaste tidens utveckling bevisa motsatsen. Vi har fler och fler vänner, de sociala mötesplatserna blir fler och vi hittar "nya" sätt att umgås. Att ha socialt umgänge är inte längre bara begränsat till det fysiska rummet. Man umgås på nätet, via TV-spel, via SMS, MMS, Mobil, Blogg, Chat etc etc. Så även om vi väljer att bo själva så innebär det inte att vi är världens ensammaste folk.

Däremot kan det, ur ett marknadsföringsperspektiv, vara intressant att ha i åtanke att så många bor själva. Vilket jag har tagit upp i ett tidigare inlägg

Med risk för att bli tjatig

Vonanka_1164192280
Idag skrev Dagens Industri en artikel som handlade om bilmarknaden och resultatet av satsa mer på marknadsföring. Förra året såldes 306 800 bilar i Sverige vilket är en rejäl ökning på drygt 10% jämfört med  året innan.

Ökningen i sig kanske inte är så intressant då den snarare reflekterar rådande konjunktur. Det intressanta i artikeln var att de största skillnaden mellan vinnare och förlorare bland bilvarumärkena är att vinnarna har ökat sina reklaminvesteringar fem gånger mer än förlorarna.

Volkswagen som ökat sina medieinvesteringar med ca 100 miljoner på tre år har haft en stadig tillväxt medan Saab som minskat sin medieinestering med en tredjedel tappat marknadsandelar och minskat i preferens ordentligt.

Som sagt, med risk för att bli tjatig. Reklam lönar sig.

Guldkillar

I skrubben hittade vi en bild på Filip, Jesper och Johan när dom mottog guldhjärtat förra året. Vi håller tummarna för årets tävlingar. Klicka på bilden och se deras seger dans.

_38763221_robin_gibb_150

Det heliga potatischipset

När man ändå snackar om OLW kan man också konstatera att det finns en del knäppgökar därute - även i chipsvärlden. När man sitter och bildsöker lite inspiration kan man t ex stöta på sånt här:

Jesuschip

Han kan tydligen ta sig de mest besynnerliga skepnader, killen från Bethlehem. Hela historien om potatischips-Jesus finns att läsa här. Men jag kan redan här avslöja den tårdrypande upplösningen: "Then, Rosalie Lawson said, her husband suggested, 'Well, we can't eat that.'"

Trevlig helg.

Vår första kampanj för OLW

Utomhusannonsering
Olw_minimellan_adshel3_2

Olw_minimellan_adshel2  Olw_minimellan_adshel

the Black Swan

Blackswan_small

Scamp tillhör en av mina favoritbloggar inom reklam. Han skriver oftast väldigt konkreta tips om hur man GÖR allt från bra presentationer till virala kampanjer. Ofta tar han in gästbloggare som har specialkunskaper inom olika områden. Tisdagens gästinlägg av Jerome Courtial, som är planner på BBH London, om viral marknadsföring är väldigt intressant. Jerome påstår bland annat att ju mer du studerar lyckade virala kampanjer desto mindre chans är det att du lyckas skapa en själv.

"Being able to understand and analyse great virals is in no way a factor in predicting whether a piece of communication will go viral, let alone trying to manufacture another one. I will go further than that. I actually think it’s counter-intuitive."

Jerome refererar flera gånger i inlägget till boken The Black Swan med undertiteln; The Impact of the Highly Improbable. Jag är grymt nyfiken på den och den ligger näst på tur över böcker jag måste läsa. Har du läst den?

Nordic agency of the year!

Saa

Scandinavian Advertising Awards

Yesterday we received the prize of Nordic agency of the year for the consecutive year in a row. This included two gold's one for Pause in the cyber banner category, and the other for Sibylla "real men" in the radio advertising category.

Scandic - ny uppdragsgivare!

Vi är väldigt glada och stolta över att Scandic har valt oss som sin reklambyrå. Än har vi inte publicerat några jobb men det kommer snart.

Du kan ju alltid boka ett hotellrum så länge.

We are very happy and proud that Scandic has chosen us as their advertising agency. We have not yet produced any work but we will soon.

In the meantime, you can always book a hotel room.

Planning och utbildning

Min praktikperiod hos Åkestam Holst börjar lida mot sitt slut och jag påbörjar nu min sista vecka. I åtta veckor har jag varit här för att samla på mig intryck, erfarenhet och kunskap. Med mig härifrån får jag en stor portion av allt det nämnda och jag är alltså mer än nöjd. Saken är den att jag har svårt att tänka mig en bättre praktikperiod, så redan nu lite innan jag är riktigt klar här, tack till alla på Åkestam Holst från mig!

Innan jag återgår till skolbänken igen så tänkte jag först bara att det kunde vara en bra idé att använda det här forumet till att lära mig ännu mer. Jag tänkte helt enkelt fråga er som läser här om ni har några matnyttiga råd att ge till en planner-praktikant som nu ska spendera ytterligare lite tid i skolan. För mig personligen så var det faktiskt så att jag inför att jag började min praktik här var ganska nybekant med plannerns roll på reklambyrån, så det finns en del att bygga på. Nu vet jag i och för sig en hel del mer än vad jag gjorde för åtta veckor sedan men jag tänker ändå att råd, tips och tankar från så många som möjligt aldrig kan vara fel. Jag vill helt enkelt använda resten av min studietid på bästa möjliga sätt, så skriv gärna ner något som ni tycker jag ska ta till mig i min (eller vem som helst annars för den delen) fortsatta utveckling mot att bli en riktigt bra planner.

Att testa eller inte testa...nä, det är egentligen inte frågan

Ok, det här kanske är lite hårt. Men det ligger något i det. Det är inget fel på fokusgrupper i undersökningssyfte (om man vet hur man ska använda dem) – men för att bedöma idéer...?

Alltså, i en testsituation:

  • Har människor svårt att ta ställning till, och framför allt att gilla, sånt de inte har sett tidigare.
  • Vill människor visa sig smarta.
  • Vill människor inte visa sig dumma inför andra.
  • Påverkas människor av grupptryck och utvecklar grupptänkande.
  • Börjar människor plötsligt uppföra sig hundra procent rationellt och logiskt, dvs inte alls som de agerar i verkligheten.

En annan klassiker i ämnet är förstås den här: Om "1984" hade förtestats.