Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1727
Kommentarer: 1242

« Lite roligare | Hem | Superkampanj »


Att bygga urstarka varumärke utan reklam?

Cheap_monday_1163076517Salta776051

Jag snubblade över den här artikeln på ekonominyheterna.se och blev lite förvånad över att många människor fortfarande sätter likhetstecken mellan köpt media och reklam. I artikeln uttalar sig Cheap Monday´s grundare och Saltå Kvarns VD om att de minsann lyckats bygga starka varumärken utan att lägga en enda krona på reklam. Journalisten Johan Såthe sväljer hela lögnen med hull och hår. För mig är detta oerhört förvånande att definitionen reklam och marknadsföring fortfarande är så himla smal för många och därför ofta stannar vid köpta medier.

Att Cheap Monday istället plöjt ner sina pengar på modevisningar, design, förpackningar, inredning och butiker för att skapa PR istället för annonsera, räknas inte det som reklam? Eller att Saltå Kvarn satsat resurser för att bygga utrymme och promotion i butik kombinerat med fantastiska förpackningar och god design. Är inte det heller reklam?

Det enda intressanta i artikeln är den varumärkesundersökning som VA genomfört, den visar nämligen (föga förvånande) att 73% av konsumenterna gillar hellre företag som "gör" saker än som bara säger. Alltså den gamla klyschan, handling är bättre än ord gäller fortfarande.

På Åkestam Holst anser vi att reklam kan vara vad som helst. Så länge det löser det kommunikativa problemet. Det innebär att reklamen ibland kan bestå av ett par jeans, en förpackning, en annons eller alltihopa på samma gång.

Och Ja. Det är ofta bättre att göra något än att bara prata.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00e551a48a338833

Bloggar som refererar till Att bygga urstarka varumärke utan reklam?:

Kommentarer

Visst är det fruktansvärt? Att ett gäng ignoranta åsnor får definiera vad som ska räknas som reklam. Och att de duktiga journalisterna hejar på utan minsta lilla kritiska reflektion. Det säger en del om vart journalistiken är på väg. Personligen anser jag att reklam är -och måste vara- det större begreppet som innefattar alla marknadskommunikativa åtgärder som syftar till att påverka folk i sina val. Men de malliga intervjuobjekten är sällan av samma uppfattning utan verkar tro att reklam är, just det, att jämställa med annonser.
Cheap Monday har jag ingen egen erfarenhet av, men jag vet att de lagat på mycket hårt på PR-fronten och även arbetat duktigt med sina butiker. Båda disciplinerna räknas till den större reklamkakan. Saltå Kvarn har jag tyvärr praktisk erfarenhet av och jag måste säga att de knappast hamnat där de är genom skicklighet. Sämre reklamköpare får man leta efter. Det är nog helt enkelt så att tiden legat för antroposofsekten och att man varit duktig i sina diskussioner med distributionsledet (vilket också ingår i den stora reklamkakan).

Strålande! Jag ställer mig bakom fanbäraren. Kategorisera mindre och berör mer.

Hej Åkestam.Holst
Råkade komma över den här gamla kommentaren om en artikel i Veckans affärer. Det är inte vi - de dumma åsnorna - som har gjort en stor sak av det här med reklam. Det är faktiskt en journalistisk vinkel. Men jag tillåter mig att länka till ett inlägg jag gjort i frågan på vår blogg: http://saltakvarn.wordpress.com/2008/06/06/salta-kvarn-reklam/
Tilläggas bör att vi inte heller samarbetar - eller kommer att samarbeta - med en traditionell reklambyrå. Hälsningar Johan Ununger, VD Saltå Kvarn.

Johan,

Det är inte vi som kallar er eller någon annan "dumma åsnor" det är våra besökare.

Min poäng i inlägget är att definitionen reklam alltid likställs med annonsering i någon form. Precis som medielanskapet förändrats så har även många reklambyråer. På Åkestam Holst strävar vi att hitta rätt lösning på det problem våra kunder har. Det kan innebära att vi gör ett par Jeans, kläcker en kyckling i en dunjacka eller gör om förpackningsdesignen för en margarinproducent.

Personligen är jag imponerad av erat arbete med Saltåkvarn och om ni bestämt er att inte anlita traditionella reklambyråer eller aldrig använda er av köpt annonsutrymme så har ni säkert era goda skäl. Det jag dock emotsätter mig, oavsett journalistisk vinkel, är att fortsätta ha en försnäv syn på vad reklam är och inte är.

Mvh

Jerker Winther

Kommentera!


del.icio.us | Digg! | google