Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« mars 2008 | Hem | maj 2008 »


Carlshamn Mejeri. Nu tillbaka i din butik!

Gott gotti gott gott! Nu på måndag är äntligen Carlshamn tillbaka i butik. Ränderna är kvar, i en något moderniserad form.
Välkommen tillbaka!

26810carlshamn080

Bonjour!

Yvans_lista

En månad har gått sedan vår franske vän, Yvan Archimbaud, första gången satte sin fot här på byrån. Han snackar perfekt svenska, men nu verkar han på nåt sätt vara lite frustrerad över att det är så få fransmän här. Idag satte han upp en lapp.

Fullt ös i fabriken

Vi har ju haft den goda lyckan att få in en lång rad nya uppdragsgivare på senare tid och då får tyvärr bloggandet ta stryk. Bara så att ni vet varför det är lite tyst här för närvarande. Men det kommer mer, jag lovar.

Vad Anonyma Alkoholister kan lära oss om reklam

       Aa

"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
– och förstånd att inse skillnaden."

Så lyder AA:s sinnesrosbön och det är något som även folk som producerar, köper och bedömer reklam borde ha i bakhuvudet lite oftare. För de flesta gånger som man tror att en reklaminsats kan förändra allt så förändrar den inget.

Reklam, precis som alla andra verktyg, jobbar bäst när den har ett väldefinierat jobb att göra. Ska den förändra människors känsla för varumärket? Ska den lära folk något? Ska den få folk att agera på studs? Ska den utmana människors föreställningar och röra till ordentligt i skallen?

                 Leathermanmultiverktyg

Reklam kan användas till mycket. Vissa saker är svårare än andra och vad som är rätt beror förstås på situationen. Men ett par saker är säkra: För det första att man når bäst resultat om man försöker göra en sak i taget. För det andra att de som tror att reklam ska kunna vara lösningen på allt och ersätta företagandets fundamenta – affärsidé, produktutveckling, konkurrenskraftiga (eller åtminstone konkurrensneutrala) produkter, distribution, rätt pris, osv – kommer alltid att bli besvikna och det med rätta.

Företag som förstår detta är de som lyckas bäst med sin reklam. Det är därför filmer som "Gorilla" får så bra resultat (och vi får se hur det går för "Trucks"). Eller för att ta ett annat (inte helt nytt men ändå) exempel från traditionell media, "Cake" för Skoda:

"Jättekonstig reklam för en bil", säger de flesta när de ser den första gången. "Det där säljer väl ändå inga bilar?" Men då har man inte fattat vad filmens syfte var. Som tur var gjorde Skoda och Fallon det. Och i efterhand har undersökningsföretaget Millward Brown studerat filmen i detalj och kommit fram till att den gör exakt det jobb den skulle göra.

Har den sålt några bilar då? Det har jag inga siffror på nu och vet alltså inte, men däremot vet jag att ingen människa springer och köper en bil efter att ha sett en enda reklamfilm utan att ett bilköp – i likhet med många andra köpbeslut – är en komplex historia. Och det vet förstås alla andra också, eftersom det inte är särskilt svårt att räkna ut.

Det svåra är att inte glömma det när man väl sitter där själv och ska göra, köpa eller bedöma reklam.

Jag, en mactorsk?

Torsk_stor

Trots att jag inte bleker tänderna, kör hybridbil eller köper fem par sneakers per år får jag nog konstatera att jag är mactorsk. Jag har sedan jag började i reklambranschen (drygt tolv år sedan) haft macdator. Kan väl inte säga att driftsäkerheten och kvalitén är bättre eller sämre än de PCdatorer jag förbrukade när jag jobbade i förlagsbranschen. Men hur som helst har jag fortsatt att arbeta med mac.

När Apple släppte Ipoden var jag en av de första kunderna att inhandla en sådan. Kvalitéten på min Ipod kan diskuteras, då den två år senare inte gick att använda eftersom batteriet laddar ur sig självt när den inte får ström från vägguttaget.

Förra året var det dags igen. Iphone lanserades och trots att jag inte är någon hifi- eller tekniknörd kände jag ett enormt habegär. Så trots att min Ipod inte klarade mer än drygt två år så inhandlades raskt en Iphone. Nu drygt sexmånader senare så fungerar telefonen sisådär. Ibland kan man prata i den och ibland inte. Trots det kommer jag, när den nya Iphonen som lanseras i Sverige inhandla en ny. Är jag bara dum i huvudet eller finns det någon annan vettig förklaring?

Kanske, kanske kan det vara något som stavas v a r u m ä r k e?

Beware, they are everywhere !

Logocda
Tisdag den 15 april gick den 39e Cérémonie du Club des Directeurs
Artistiques av stapeln, den franska motsvarigheten till Guldägget. DDB Paris
blev de stora vinnarna med hela åtta nomineringar, varav tre resulterade i
glittrande guld.

- De tävlande nådde inte samma kreativa höjd som tidigare år, säger Yvan
Archimbaud, hyllad kreatör, i en intervju för Åkestam Holst.

Årets studenttävling hade i år temat "betalande dagspress", och Yvan betonar
särskilt att det är den franska ungdomen som kommer med nya idéer och
utmanande perspektiv i ett i övrigt stagnerat kommunikationslandskap.

För vidare information:
http://www.leclubdesad.org/club/activites/ceremonie.htm

Tack Jonas.

Logistikchatta med kloka Postenkunder.

Screenshot_1
Kunderna är kanske det värdefullaste ett företag har. Att de dessutom är en
enorm källa till kunskap förbises allt som oftast. Synd, tyckte vi och
Posten och byggde en logistikchatt. Logistik är en tung fråga för många
företag och förtjänar därmed kloka svar.

Mellan klockan 10 och 12 nu på fredag 18 april bjuder några av Postens kloka
kunder generöst på allt de kan i ämnet logistik. Så vill du veta hur Hondas
reservdelar kan vara på verkstan innan den öppnas, hur en hummer kan skickas
på Posten eller hur det är att driva en teknikaffär på webben? Fråga själv.
Honda, Delicard och ONOFF svarar.

För mer information fråga live på: posten.se/chatt

Stortavlor som distributionskanal

Sneaker_vending

Springwise rapporterar att sneakermärket Onitsuka Tiger igår placerade ut en sneakerautomat på Carnaby street i London. Det är väl en alldeles strålande idé. För många produkter vill man göra reklam så nära köptillfället som möjligt, så varför inte flytta köptillfället till reklamen istället för tvärtom? Att göra reklam på en stortavla eller i TV och sen hoppas att konsumenten fortfarande har den marknadsförda produkten i huvudet en dag senare när han eller hon passerar vår butik känns som en onödig chansning i jämförelse med att låta reklamen vara butiken. Konceptet är kanske inte applicerbart på riktigt alla områden men väl värt ett försök för produktkategorier som skor och kläder.   

Titta, här kommer reklam

Yves_saint_laurent

Ytterligare en spaning i det intressanta ämnet "vad är reklam egentligen?": TV-programmet Kobra häromkvällen innehöll ett reportage om New York Times parfymkritiker Chandler Burr, där han bland annat nämnde att 85% av Yves Saint Laurents omsättning är parfym och att de andra stora modehusen ligger på liknande nivåer. Kläderna är marknadsföringen, reklamen. Själv uttryckte han det kort och kärnfullt:

"Yves Saint Laurent is a perfume company pretending to sell clothes."

Så precis som Jerker säger, behöver reklam inte längre bara vara TV, annonser, utomhustavlor, direktutskick och andra "traditionella" kanaler. Den som uttalar sig om marknadsföring och inte har förstått det vid det här laget behöver nog vakna upp.

En annan intressant sak han sa var att det är löjligt att skilja mellan kvinno- och mansdofter, det vet alla som kan något om parfym. En man kan mycket väl använda "kvinnoparfym". Men det är en annan historia.

Bra ränta och flyttpizza till alla!

Vad har SBAB gemensamt med Pizzeria Amore i Segeltorp? Just nu, en hel del
faktiskt. Precis som SBAB har med alla andra små pizzerior runt om i landet.
SBAB har som första bolåneinstitut i världen slutit avtal med hundratals små
lokala pizzerior. Och nu kommer de att få baka Capricciosa, Vesuvio och
Flygande Tefat så att det värker i händerna.
Vårens stora bolånekampanj går nämligen i den italienska (och numera även
den svenska) matkulturens tecken. Under de närmaste månaderna bjuder SBAB alla
som tecknar bolån hos dem på flyttpizza.

Kampanjen startar upp i första hand med tv-reklam, banners och utomhus. 

För mer information läs på SBAB:s hemsida.
SBAB:s hemsida

Adshel1

Adshel2

Adshel3

Shortlists at One Show NY

Oneshow_goldpencil_2
Well award season is in full bloom, and we have had the first results from the One Show in New York, one of the most prestigious award shows in the World for creative advertising.

And here are our nominees:

Interactive: RFSU “Unite for Africa”, Print: Nezeril “Blocked words”, Collateral: Posten “Facebook DM”, Innovation in Advertising: Playground “Hatch a chicken”.

The results will be announce in  New York from May 6-9, keep your fingers crossed!

Story telling 2.0

We_tell_stories
Webbsidor som låter dig visa för dina vänner och din omvärld var du befinner dig och vad du gör har funnits ett bra tag men utan att riktigt slå igenom. Kanske tycker vi att det är ett lite för stort integritetsmässigt steg att låta alla veta exakt var vi befinner oss. Sajter med olika varianter av denna idé är t.ex. Plazes, Dodgeball och Socialight. Det riktiga genomslaget för denna typ av tjänster väntar vi fortfarande på men i takt med att funktionaliteten i våra mobiltelefoner utvecklas så kommer det definitivt närmare och närmare.

Ett företag som utnyttjat idéerna bakom LBS (Location Based Services) på ett nytt sätt är engelska Penguin Books. Företaget har lanserat en webbsida där man varje vecka kan läsa en ny interaktiv berättelse. Det intressanta är att vissa av historierna berättas med hjälp av Google maps. Alla delar av berättelsen kopplas alltså till en specifik plats på kartan. Vartefter berättelsen fortskrider får man följa med på en resa över hela jorden. Texten visas hela tiden i Googles små pratbubblor på kartan. För att själv ta del av berättelserna besök wetellstories.co.uk.

Superkampanj

Nu har vår nya kampanj för Sibylla gått upp! Super Meal. En 150 g hamburgare med strips och dryck för bara 39 kr. Kampanjen består av helsidor i kvällspress samt radio

.V3_super_meal_annnoser_sida_2

V3_super_meal_annnoser_sida_1

V2_super_meal_annons3

Radiosymbol_2

Lyssna på Sibylla_Pojken_45s.mp3

Lyssna på Sibylla_lskaren_45s.mp3

Att bygga urstarka varumärke utan reklam?

Cheap_monday_1163076517Salta776051

Jag snubblade över den här artikeln på ekonominyheterna.se och blev lite förvånad över att många människor fortfarande sätter likhetstecken mellan köpt media och reklam. I artikeln uttalar sig Cheap Monday´s grundare och Saltå Kvarns VD om att de minsann lyckats bygga starka varumärken utan att lägga en enda krona på reklam. Journalisten Johan Såthe sväljer hela lögnen med hull och hår. För mig är detta oerhört förvånande att definitionen reklam och marknadsföring fortfarande är så himla smal för många och därför ofta stannar vid köpta medier.

Att Cheap Monday istället plöjt ner sina pengar på modevisningar, design, förpackningar, inredning och butiker för att skapa PR istället för annonsera, räknas inte det som reklam? Eller att Saltå Kvarn satsat resurser för att bygga utrymme och promotion i butik kombinerat med fantastiska förpackningar och god design. Är inte det heller reklam?

Det enda intressanta i artikeln är den varumärkesundersökning som VA genomfört, den visar nämligen (föga förvånande) att 73% av konsumenterna gillar hellre företag som "gör" saker än som bara säger. Alltså den gamla klyschan, handling är bättre än ord gäller fortfarande.

På Åkestam Holst anser vi att reklam kan vara vad som helst. Så länge det löser det kommunikativa problemet. Det innebär att reklamen ibland kan bestå av ett par jeans, en förpackning, en annons eller alltihopa på samma gång.

Och Ja. Det är ofta bättre att göra något än att bara prata.

Lite roligare

Äh, jag kände plötsligt att det förra inlägget kanske var lite för negativt för en fredag. Så här kommer istället lite spektakulär fredagsreklam för Orangina - gjord av reklamvärldens galningar, showmen och enfants terribles Fred & Farid:

Hur förklarar man en sådan film?

Mer tänkvärt från Richard

Ideaarena1

Vissa dagar hinner men helt enkelt tänka så mycket själv och får istället sno några takter från andra, t ex till sådana här blogginlägg. Och vissa dagar snubblar man över någon som formulerat grumliga tankar man själv haft i huvudet på ett knivskarpt sätt. Idag är en sådan dag. Så här är några rader ur ytterligare ett blogginlägg av Richard Huntington, denna gång om den hybris som DM-människor visade upp mot slutet av 80-talet och som möjligen har en parallell hos dem som idag tror att digital/interactive/web kommer att döda all annan reklam bara för att det går att mäta klick:

"The failure of direct in its plan for global marketing domination wasn’t because Clients walked away from cost per response, far from it. Businesses have always valued the ability of direct and now digital to show them what they get for their money, pound by pound. However, in my experience they also believe that there is more to life than return on investment. In leaner years advertising triumphs because it offers a little optimism, to the customer of course but also to organisations that are feeling the pinch. It is precisely at times like these that the power of a big emotional idea, expressed in the most potent way can help galvanise a brand, its people and its customers, delivering pride, purpose and preference for the companies that do it well. Visionary businesspeople have always understood this and usually come out of a recession in far better shape than the penny pinchers."

Lägesrapport inför morgondagen

Img_0011_3

Som de flesta nog känner till är det imorgon dags för årets stora idrottshändelse; Guldbollen.
Efter fjolårets brutala fjasko har vi i år gjort några radikala förändringar i det strategiska tänket. Först och främst är ju en och annan norrman bortvärvad och ersatt av diverse pigga fransmän och bollsäkra receptionister. Dessutom kommer vi spela i svarta tröjor och rånarhuvor för att underlätta försvarsarbetet. Vi har också skrotat allt vad träning heter eftersom vi drog på oss allt för många skador på det sättet. På det hela taget känns det riktigt lovande i år.

Om ni skulle ha tid att komma förbi Zinkesdamms IP imorgon efter lunch och heja fram laget så vore vi mer än tacksamma. Vi möter
Brindfors 13.00,
WatersWidgren 13.35
Final 15.10

Vi ses
/Kapten Hanberger

Äpplen gör dig kreativ

Huruvida man kan påverka konsumenter genom så kallad subliminal perception har länge varit ett omdiskuterat ämne. Det klassiska exemplet är givetvis Coca-Colas experiment att visa sin logotyp någon enstaka bildruta då och då under en biofilm. Trots att man från början hävdade att metoden fungerade har det i efterhand visat sig att detta var om inte osant så i alla fall en grov överdrift. Nu blåser amerikanska forskare, vid Duke University samt University of Waterloo, åter liv i frågan. De har genomfört ett test där hälften av försöksgruppen omedvetet exponerats för Apples logo och hälften för IBM:s. Resultaten visar att den tidigare gruppen efter exponeringen var mer kreativ än den senare. Sättet man testade detta på var genom att låta försökspersonerna föreslå så många användningsområden som möjligt för en tegelsten. Läs mer om studien här.

Applelogo_3

Och det är därför jag aldrig har med mitt H&M-kort

Bribery

En av de bästa böckerna jag har läst om varumärken är skriven av två personer på ett revisionsföretag – "Varumärket som värdeskapare" av Jan Treffner och David Gajland. Och en av de bästa poängerna de gör i sin bok är att diskutera skillnaden mellan affektiv och kalkylerad lojalitet. Affektiv lojalitet skapas genom en bra vara eller tjänst, en stark identitet, tillhörighet eller annat som motsvarar konsumentens behov. Det är en "äkta lojalitet". Kalkylerad lojalitet är sådant som bonusprogram, plastkort, rabattcheckar och samla-och-skicka-in-kampanjer handlar om, dvs en "köpt lojalitet". Det ena handlar om att bygga relationer med sina kunder, det andra om att muta dem.

Chainsaw

Jag brukar tänka på det där rätt ofta när jag argumenterar för varför man bör investera i kommunikation istället för att försöka köpa sig till kunder. Därför blev jag extra glad när jag läste det här blogginlägget från en av Storbritanniens främsta planners, Richard Huntington. Han är inte riktigt lika finkänslig som Treffner & Gajland. Under rubriken "Loyalty my arse" fyrar han istället av bland annat denna kanonad:

"Brand Loyalty is based on brand delivery, whether tangiable (great product performance) or intangiable (heaps of lovely identity value), it is not based on silly little loyalty card schemes or silly big loyalty card schemes for that matter. These are more accurately known as bribes and in a fairer world would be seen as a petty form of corruption. ‘Yeah I know that the product is shit, we are ripping you off and the service stinks but heres a bit of plastic that means for every half a million quid you spend in our store we will give you a half sucked polo mint and a bit of old string. Oh and occasionally we will send you a really poorly targeted bit of eCRM that will irritate the hell out of you but at least it won’t fill up your recycling bin like the other crap we send you. enjoy’."

Min fru brukar klaga på mig för att jag aldrig har med mig vårt gemensamma medlemskort när jag handlar på H&M. Men det har aldrig känns viktigt. Jag går ju till H&M för att de har bra grejer till bra pris och för att jag gillar dem. De behöver inte köpa mig och jag behöver inte bli mutad. Och hade de inte levererat mot mina behov hade inget bonusprogram i världen hjälpt. Det kan en hel hög dammiga plastkort längst in i någon låda där hemma intyga.

Är den nya "gorillan" något att ha?

Vi brukar ju inte recensera andras reklam här på bloggen och tänker väl egentligen inte börja med det nu heller. Men nu när uppföljaren till förra årets mest uppmärksammade reklamfilm, den trummande gorillan,  är här kan man inte låta bli att undra: Är den lika bra? Är den bra överhuvudtaget?

Vi får väl vänta och se. Gorillan väckte ju mycket debatt och många invändningar à la "vad har det där med choklad att göra?", men resultaten talade sitt tydliga språk.

Har Juan Cabral gjort det igen? Vissa tycker verkligen det. Eller som Scamp säger: "It's Juan's world, folks. The rest of us just live in it."

Bleker du tänderna och dricker latte?

Bild_6
Då är du med största sannolikhet Macanvändare. Förmodligen köper du också minst fem par sneakers per år och kör hybridbil. I alla fall om man ska tro på resultatet av en stor undersökning som ekonomisajten thestreet.com genomfört. Vill du veta mer om hur du ska bete dig som en riktig Macanvändare kan du läsa mer här.