Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Och det är därför jag aldrig har med mitt H&M-kort | Hem | Lägesrapport inför morgondagen »


Äpplen gör dig kreativ

Huruvida man kan påverka konsumenter genom så kallad subliminal perception har länge varit ett omdiskuterat ämne. Det klassiska exemplet är givetvis Coca-Colas experiment att visa sin logotyp någon enstaka bildruta då och då under en biofilm. Trots att man från början hävdade att metoden fungerade har det i efterhand visat sig att detta var om inte osant så i alla fall en grov överdrift. Nu blåser amerikanska forskare, vid Duke University samt University of Waterloo, åter liv i frågan. De har genomfört ett test där hälften av försöksgruppen omedvetet exponerats för Apples logo och hälften för IBM:s. Resultaten visar att den tidigare gruppen efter exponeringen var mer kreativ än den senare. Sättet man testade detta på var genom att låta försökspersonerna föreslå så många användningsområden som möjligt för en tegelsten. Läs mer om studien här.

Applelogo_3

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00e5519158278833

Bloggar som refererar till Äpplen gör dig kreativ:

Kommentarer

Psykologer kallar detta för "priming", dvs att aktivera folks associationer genom att exponera dem för vissa element som de har tidigare kunskap om.

Om någon ber dig prova Ben & Jerrys "Lök- och potatisglass" kommer du att tycka den är äckligare än om du får göra ett blindtest för att du har lärt dig (rätt eller fel) att lök+potatis inte passar som glassmak.

Det intressanta när det gäller priming är att hjärnan är så "hardwired" när det gäller vissa inlärda saker, dvs. vi har svårt att inte associera x med y, även om vi vill (ibland kallas det för fördomar).

Så, om du tar på dig en kostym med slips till kundmötet kommer du automatiskt att skapa en mer seriös framtoning.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google