Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Jag, en mactorsk? | Hem | Fullt ös i fabriken »


Vad Anonyma Alkoholister kan lära oss om reklam

       Aa

"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
– och förstånd att inse skillnaden."

Så lyder AA:s sinnesrosbön och det är något som även folk som producerar, köper och bedömer reklam borde ha i bakhuvudet lite oftare. För de flesta gånger som man tror att en reklaminsats kan förändra allt så förändrar den inget.

Reklam, precis som alla andra verktyg, jobbar bäst när den har ett väldefinierat jobb att göra. Ska den förändra människors känsla för varumärket? Ska den lära folk något? Ska den få folk att agera på studs? Ska den utmana människors föreställningar och röra till ordentligt i skallen?

                 Leathermanmultiverktyg

Reklam kan användas till mycket. Vissa saker är svårare än andra och vad som är rätt beror förstås på situationen. Men ett par saker är säkra: För det första att man når bäst resultat om man försöker göra en sak i taget. För det andra att de som tror att reklam ska kunna vara lösningen på allt och ersätta företagandets fundamenta – affärsidé, produktutveckling, konkurrenskraftiga (eller åtminstone konkurrensneutrala) produkter, distribution, rätt pris, osv – kommer alltid att bli besvikna och det med rätta.

Företag som förstår detta är de som lyckas bäst med sin reklam. Det är därför filmer som "Gorilla" får så bra resultat (och vi får se hur det går för "Trucks"). Eller för att ta ett annat (inte helt nytt men ändå) exempel från traditionell media, "Cake" för Skoda:

"Jättekonstig reklam för en bil", säger de flesta när de ser den första gången. "Det där säljer väl ändå inga bilar?" Men då har man inte fattat vad filmens syfte var. Som tur var gjorde Skoda och Fallon det. Och i efterhand har undersökningsföretaget Millward Brown studerat filmen i detalj och kommit fram till att den gör exakt det jobb den skulle göra.

Har den sålt några bilar då? Det har jag inga siffror på nu och vet alltså inte, men däremot vet jag att ingen människa springer och köper en bil efter att ha sett en enda reklamfilm utan att ett bilköp – i likhet med många andra köpbeslut – är en komplex historia. Och det vet förstås alla andra också, eftersom det inte är särskilt svårt att räkna ut.

Det svåra är att inte glömma det när man väl sitter där själv och ska göra, köpa eller bedöma reklam.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00e5520bd6578834

Bloggar som refererar till Vad Anonyma Alkoholister kan lära oss om reklam:

Kommentarer

Har du en känsla av att något är fel i Tolvstegsrörelsen?

Intentionen med www.sektellerbotemedel.se är att personer som befinner sig i remitterande position skall bli uppmärksamma på att Tolvstegsrörelsen har en baksida som för många innebär att de hamnar "Ur askan i elden". En annan förhoppning är att väcka en konstruktiv debatt som kan leda till att missbruksvården utvecklas, samt att det skapas fler vårdalternativ för de som har problem med olika droger och för deras anhöriga. Det är inte lätt att gå ur AA eller andra tolvstegsprogram, därför vill vi också delge våra erfarenheter till den som tvivlar.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google