Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« juni 2008 | Hem | augusti 2008 »


Gammal är äldst

Vykort

Såhär i semestertider måste vi passa på att rapportera en intressant utveckling av våra kommunikationsvanor. The Scotsman skriver att antalet vykort som Brittiska Royal Mail förmedlar stiger kraftigt. De tre senaste åren har Royal Mail sett en ökning av antalet skickade vykort med nästan 30%.

Utvecklingen är lite förvånande med tanke på att vi idag ständigt är uppkoppplade på ett eller annat sätt, om inte via datorn så i alla fall via mobilen. Att skicka en SMS- eller kanske MMS-hälsning tar inte mer än en minut men istället väljer folk alltså i allt högre utsträckning att lägga ner möda på att hitta ett vykort, skriva några rader, köpa ett frimärke och sen hitta en brevlåda för att posta kortet.

Vad beror det här på? Är det något slags reaktion på det överflöd av kommunikationsmöjligheter vi idag har tillgång till? De framtidsgurus som förutspådde att vykortens och de fysiska brevens dagar var räknade efter mobiltelefonens intrång verkar hursomhelst ha missat några detaljer.

Jag tror att det har gått inflation i värdet av ett SMS. För några år sedan när SMS fortfarande var något nytt och relativt dyrt kändes det kanske som att ett SMS var lika personligt och betydelsefullt som ett vykort, men det har förändrats. När vi får skicka 1000 fria SMS i månaden och tar emot ett tiotal per dag så känns de inte så speciella längre. När en kompis skickar ut ett mass-SMS från sin utlandsresa för att meddela att han mår bra så känner jag mig inte särskilt uppmärksammad eller uppskattad.

Ett vykort besitter ett affektionsvärde som SMS:en eller mailen saknar. Jag känner att någon lagt ner lite tid på att uppmärksamma just mig. Dessutom är vykort möjliga att dela med andra. De åker direkt upp på kylskåpet så att alla i familjen, och alla besökare, kan se dem. Vykort är oftast sociala och gemensamma, medan SMS och mail är personliga (men känns allt mer opersonliga).

Förresten, Posten hjälper nu alla semesterfirare att skicka ”riktiga” vykort från datorn. Bara att ladda upp din egen semesterbild och skriva ner några rader. Gå in på posten.se.

Reklam räddar liv!

Boj_shlmhamn

Vi tycker ju om att prata om ”useful advertising” på den här byrån, så nu tänkte jag göra det igen.  Ovanstående är i mina ögon ett klockrent, och dessutom sommarrelaterat, exempel på vad det kan innebära. Har pratar vi verkligen om reklam som räddar liv, ordagrant. Det kan inte bli så mycket mer useful än så. Att reklam är användbar räcker dock inte riktigt. Den måste vara relevant också. Även det lyckades något geni på Trygg-Hansa väva in i ett och samma medie. Livbojen fångar ju faktiskt essensen i Trygg-Hansas verksamhet och varumärke på ett utmärkt sätt. Det handlar om försäkringar, bl.a. livförsäkringar.

Dessutom är det hållbar reklam. Trygg-Hansa började dela ut de första bojarna 1954, och har sen dess delat ut 80 000 stycken. Hur många andra utomhusannonser har suttit uppe sen 1954? Eftersom marknadsaktiviteten/medievalet blev så lyckat beslutade man faktiskt senare att göra om företagets logo till en livboj. Där kan man snacka om att äga ett medie. Kanske borde definitionen av ett extremt lyckat kreativt medieval vara att man kan göra mediet till sin logotype? Jag har svårt att se att något företag skulle byta ut sin logo mot en TV, en tidning eller en radio bara för att man annonserar där. Har man däremot hittat det ultimata mediet för just sitt varumärke, som Trygg-Hansa gjorde, så är det helt logiskt.

En applåd för reklam som räddar liv.

Händer det något i musikbranschen?

Big_vinyl_rules_1_2

Tack vare MySpace och några andra sajter öppnades för några år sen helt nya dörrar för många artister och band. Skivbolagen var helt plötsligt inte riktigt lika viktiga. Med engagemang, kreativitet och lite tur kunde man helt plötsligt nå ut och bli känd över hela världen utan att ens ligga på ett skivbolag.

När fler och fler band går den vägen och ger ut sina egna skivor, sköta sin egen marknadsföring och bokar sina egna spelningar leder det också till en del välbehövliga innovationer i musikbranschen. Fortfarande känns det dock som att de stora skivbolagen står ganska stilla. Det intressanta är hur som helst de innovationer som trots allt börjar dyka upp. Det viktigaste området är naturligtvis hur man i framtiden ska ta betalt för musik, vilket är ett svårt och omfattande ämne som jag knappast kan avhandla i ett enstaka blogginlägg. Det tänker jag inte heller försöka med men jag tänkte lyfta några intressanta iakttagelser.

Bland småbanden, och även några stora, som ”gör karriär” på MySpace har flera börjat låta musikkonsumenterna välja hur mycket de vill betala för en skiva. Radiohead är troligen det mest kända band som satsat på denna prissättningsmetod, vilket de gjorde i och med sin skiva In Rainbows som släpptes i höstas. En undersökning visar att konsumenterna i genomsnitt betalade ca 50 kronor för albumet. Och eftersom vi nu pratar digitala nedladdningar där marginalkostnaden är noll så gav det troligen en skaplig intäkt till Radiohead. Att det här sättet att ta betalt fungerade är inte helt förvånande. Forskning visar att det är ett effektivt marknadsföringsknep att ge bort saker. När man som konsument får någonting av ett företag, det kan vara en penna, en t-shirt en skiva, eller vad som helst, känner man, halvt omedvetet, att man står i skuld till företaget i fråga. Alltså är det troligt att jag kommer köpa deras produkter. I fallet ”betala vad du vill för digital musik” så sker helt enkelt en kortversion av denna process. Radiohead säger att jag själv får sätta priset. För mig som konsument känns det alltså som att Radiohead ger bort albumet till mig, eftersom jag kan välja att inte betala någonting. Följaktligen känns det lite som att jag står i skuld till Radiohead och jag bestämmer mig därför för att betala för skivan. 50-60 kronor kanske känns rimligt. Och ändå så känner jag efter att ha köpt skivan att Radiohead är sköna typer. De lät ju mig sätt priset på skivan. Frågan är bara hur det här sättet att ta betalt skulle fungera om några år. Idag jämför man med priset på en fysisk skiva och tycker att 50 kronor är billigt, men i takt med att fler och fler börjar ladda ner och slutar köpa skivor kommer man kanske att jämföra med priset för att tanka ner albumet från Piratebay, dvs. noll kronor, istället. Då känns helt plötsligt 50 kronor som en förmögenhet.

Fler tankar kring framtiden inom musikbranschen får vänta till ett senare inlägg.

Reklam, fortfarande en kostnad?

Bild_1
Den senaste tiden har vi dagligen blivit påminda av media att vi sannolikt står inför en rådande lågkonjunktur. Även om många av industrierna och företagen i Sverige verkar gå för högtryck så har media (och börsen) bestämt sig för att det ska bli en lågkonjunktur. Punkt slut.

Reklambranschen är rätt konjunkturkänslig och brukar först av alla branscher märka av konjunkturens nycker. Även om det just nu känns som en lågkonjunktur är väldigt avlägsen, så vet vi att för eller senare kommer det att bli sämre tider.

Och när det blir sämre tider, så brukar de första åtgärderna vara att dra ner marknadsföringen, därav branschens konjunkturkänslighet. Jag tycker att det är oerhört anmärkningsvärt att man skär på just den posten, när företaget börjar gå dåligt.

Men det kanske är föga förvånande när man fortfarande hör personer i ledande befattning på företag som fortfarande ser på marknadsföring som en kostnad.

Det är två saker som jag inte riktigt förstår i det här resonemanget. Det första handlar om sunt bondförnuft. Tror verkligen dessa personer att man kan spara sig till framgång? Finns det någon som har ett exempel på detta? Jag tycker det känns ungefär lika korkat som att en idrottsstjärna som hamnat på dekis försöker nå framgång genom att sluta att träna och inte köpa ny utrustning.

Homer_simpson

Det andra handlar om fakta. Det finns mängder med undersökningar och case som tydligt beskriver att företag som vågar satsa på marknadsföring i lågkonjunkturer är de som vinner marknadsandelar. Men det kanske alltid är enklast att göra som man alltid gjort. Men då kanske man inte heller ska förvänta sig att något annorlunda kommer att inträffa.

Mera priser

Hurra, vi vann guld, silver och brons i New York Festival. Vi belönades med ett guld för Playground och kampanjen "Hönspappan" samt ett silver för kampanjen "Världens kallaste provrum" .

Vi vann brons för Norrlands Guld med kampanjen "The Singing Beer Tap" och för Posten med DR-kampanjen "Facebook".

More sucess for Åkestam Holst in New York Festival. Our campaign "Hatch an egg" for Playground Outdoor Equpiment won gold and the same client also won a silver for another campaign "The Coolest Dressing Room in the World"

For Norrlands Guld Beer, we won a bronze for our campaign "The Singing Beer Tap" and also a bronze for Swedish Post with the Direct-campaign "Facebook".

Och här är töserna som hämtade hem priserna.

Bild_3