Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Mera priser | Hem | Händer det något i musikbranschen? »


Reklam, fortfarande en kostnad?

Bild_1
Den senaste tiden har vi dagligen blivit påminda av media att vi sannolikt står inför en rådande lågkonjunktur. Även om många av industrierna och företagen i Sverige verkar gå för högtryck så har media (och börsen) bestämt sig för att det ska bli en lågkonjunktur. Punkt slut.

Reklambranschen är rätt konjunkturkänslig och brukar först av alla branscher märka av konjunkturens nycker. Även om det just nu känns som en lågkonjunktur är väldigt avlägsen, så vet vi att för eller senare kommer det att bli sämre tider.

Och när det blir sämre tider, så brukar de första åtgärderna vara att dra ner marknadsföringen, därav branschens konjunkturkänslighet. Jag tycker att det är oerhört anmärkningsvärt att man skär på just den posten, när företaget börjar gå dåligt.

Men det kanske är föga förvånande när man fortfarande hör personer i ledande befattning på företag som fortfarande ser på marknadsföring som en kostnad.

Det är två saker som jag inte riktigt förstår i det här resonemanget. Det första handlar om sunt bondförnuft. Tror verkligen dessa personer att man kan spara sig till framgång? Finns det någon som har ett exempel på detta? Jag tycker det känns ungefär lika korkat som att en idrottsstjärna som hamnat på dekis försöker nå framgång genom att sluta att träna och inte köpa ny utrustning.

Homer_simpson

Det andra handlar om fakta. Det finns mängder med undersökningar och case som tydligt beskriver att företag som vågar satsa på marknadsföring i lågkonjunkturer är de som vinner marknadsandelar. Men det kanske alltid är enklast att göra som man alltid gjort. Men då kanske man inte heller ska förvänta sig att något annorlunda kommer att inträffa.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
https://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef00e5539a57038834

Bloggar som refererar till Reklam, fortfarande en kostnad?:

Kommentarer

Den enkla förklaringen på detta synnerligen irrationella beteende är att Sverige är ett gammalt industrikapitalsamhälle. En stängd stat utan omvärldsberoende där Keynes kontracykliska stabiliseringspolitik fortfarande fungerar. Ett land där vi i fabriker tillverkar produkter av god kvalitet som köpes och nyttjas av tacksamma konsumenter utan att det behövs säljfrämjande dunster som reklam och marknadsföring.
Fatta att kineserna kommer att käka upp oss.

En intressant men något dyster reflektion Lord Fredrik. Riktigt så illa är det nog inte eftersom reklaminvesteringarn ökar, men visst kommer Sverige få det tufft när de stora nationerna får fart på ekonomin.

Nä, inte riktigt. Mitt förra inlägg var aningen raljerande. Det är inte ens säkert att vi blir uppkäkade. Om de folkrikas folk börjar kräva standard och lön i ökande takt kommer det inte att bli samma lönsamhet att producera där längre. Men det är ingen anledning för Industrikapitalsverige att slappna av och återgå till navelpillandet.
Vad tror du är roten till de ökade investeringarna? Ökad insikt eller ökad ängslan över vad konkurrenterna håller på med? Knappast det förstnämnda, eller?

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google