Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« juli 2008 | Hem | september 2008 »


Ditt varumärke är en liten plastgubbe med något rött som ser ut som ett svärd

Igår hamnade jag plötsligt i ett mailsamtal med en plannerkollega, som bl a kom att handla om vad varumärken egentligen har för betydelse i människors liv. Jag tror att vi var överens om att när man jobbar med reklam eller kommunikation i någon annan form hela dagarna så är det väldigt lätt hänt att man börjar överskatta hur mycket tid och tankekraft vanliga civila faktiskt ägnar varumärken.

Det fick mig att tänka på filmsnutten nedan och därför tänkte jag dela med mig av den. Bry dig inte om att killen sitter i ett kök och ser ut som han precis har vaknat (eller håller på att somna). Han heter Russell Davies, är en av Storbritanniens främsta planners och det han säger är värt att ta med sig. Titta gärna.

En seger för både och

Hmochjag

Dagens outfit: tre femtedelar H&M. En typisk Dan-dag.

"Svenska modebolaget H&M är numera störst i världen" står det i en notis på Dagens Handel idag. Med sina 1.569 butiker har H&M flest butiker av världens modeföretag. Det är förstås värt att fira. Men varför egentligen? För att jag älskar H&M? För att H&M är svenskt? För att de bevisat att ett namn inte är allt (det är svårt att tänka sig ett hopplösare varumärkesnamn än Hennes & Mauritz)?

Säkert. Men framför allt för vad H&M kan lära alla som jobbar med att positionera och marknadsföra varumärken: att vi lever i ett både-och-samhälle, inte ett antingen-eller-samhälle. Den ultimata valfriheten för en konsument är att inte behöva välja, t ex mellan snyggt och billigt som i fallet H&M. Inget företag har fattat det bättre eller i en större skala. Det finns många som säljer billiga kläder men inte så många som inte får det att kännas billigt – och det gör förstås hela skillnaden.

Prisochkvalitet

Ikea är ett annat lysande exempel på både-och-filosofin. Ett nyare men lika bra exempel är Method, men då som ett bevis på att man inte behöver välja mellan miljövänlighet, effektivitet och snygga förpackningar (vilket dessutom står på helt egna ben som en total innovation i kategorin). Vi kan se det på flera håll och lär få se det på ännu fler.

Kompromissernas tid är helt enkelt förbi. Det finns allt färre anledningar att ge avkall på något för att få något annat, vilket gör att man som konsument inte bara kräver både-och, utan förväntar sig det. Och H&M var först med att lära oss det. Det, om något, är värt att fira.

Det här är också bra

Williamrast

Justin Timberlake är inte bara popikon, reklampelare, en av världens sexigaste män och en hyfsad dansare – nu har han dessutom ett eget klädmärke. Inget iögonfallande där, med tanke på att var och varannan artist den vägen vandrar. Men kampanjen bakom är intressant. Skön, modern, sevärd och väldigt mycket på bollen i det digitala landskapet. Och vem står bakom kameran? Jonas Åkerlund. Trevligt.

Ta en titt: William Rast.

Modern marknadsföring

Så här dras en slipsten av ett företag som fattat.

Först var det någon som la upp den här på Youtube:

Och då svarade EA Sports genom att lägga upp den här:

(Via Micro Persuasion)

Premiär för världens kortaste inredningsprogram

Bild_1

De senaste åren har intresset för heminredning fullkomligt exploderat, men i takt med det ökade intresset har också kraven blivit enorma. Inredningsprogramen försöker överträffa varandra genom att riva, kasta och bygga nytt. För många människor har inredning blivit krafyllt och ångestladdad.

Det vill vi och Hemtex ändra på! Genom att göra världens kortaste inredningsprogram visar vi att heminredning kan vara enkelt, kravlöst och okomplicerat.

Tillsammans med Frida Wanselius hjälper Hemtex familjer runt om i landet med att enkelt förändra sina hem.

I TV visas nedklippta versioner av TV programet som återfinns i sin rätta längd (5 minuter) på hemtex.se

Vi har även tagit fram ett nytt grafiskt uttryck som återfinns i både tidningsannonser och i de 207 butikerna runt om i norden.

När jag hör orden "traditionell reklam fungerar inte längre" osäkrar jag min revolver

Och här är en anledning:

"67 procent av sökmotoranvändarna fick inspiration till sina sökningar från saker de sett eller hört i traditionella reklamkampanjer, varav 39 procent köpte produkter från det företag som inspirerat dem att göra själva sökningen. Enligt studien är tv-reklam det som leder flest användare till att göra sökningar. "

(Via Internetworld)

Östersjöns hetaste dansgolv tar ett steg till

I natt släpper Viking Line världens första dansmatchningssajt som använder video! Dance Match är sajten som matchar dina moves och steg med andras och väljer ut din perfekta danspartner. Viking Line har sedan 2005 arbetat med konceptet Östersjöns hetaste dansgolv och nu tar dansgolvet ett steg till. Det enda du behöver göra är att knappa in dansstilarna du tycker om och filma dig själv till din favoritlåt. Den perfekta danspartnern presenteras därefter till dig och ni kan sedan om ni vill träffas och dansa på något av Viking Lines heta dansgolv.

Hittar du någon på sajten som du gillar och bjuder upp, bjuder Viking Line på kryssningsbiljetten. Varje vecka blir det också danstävling med lyxkryssningar och danslektioner av Tony Irving i potten.

Dansamatchningssajten lanseras med stöd av bl a TV-reklam och banners under hösten.

Viking Line Dance Match

Web1_2

 

Web_2_2

 


Vili_bannerkvadrat_2

 

Banner_match

Reklampause på sidan 112

Under min semester i USA besökte jag ett antikvariat som sålde böcker till kilopris. Ur en låda märkt 50 cent plockade jag upp en bok som jag tyckte hade ett fint orange omslag. Efter att ha bläddrat igenom sidorna snabbt med tummen såg jag att boken hade ett instick i tjockare papper. En annons för Kent cigaretter var inlimmad mellan sidorna 112 och 113, precis där huvudpersonen i boken besöker en bar och tänder en cigarett...

Frenzy_2

Hur mår vi egentligen?

Kallur

Det börjar lida mot höst och de flesta är tillbaka på jobbet igen. Sverige ser ut att göra sitt sämsta OS på över hundra år och den där värmeböljan verkar aldrig dyka upp. Så, hur mår vi egentligen?

Projektet We feel fine söker av bloggosfären och fångar upp vilka känslor vi bloggar om just nu. Man kan t.ex. få svar på om vi är lyckligare än normalt, hur vädret påverkar våra känslor och vilket land eller vilken stad som är lyckligast.

We feel fine bygger, som så många andra webbtjänster just nu, inte på något eget content. Istället använder man en liten del av de enorma mängder innehåll som redan finns på webben och sätter det i en ny kontext. Tillvägagångssättet är intressant. Hur många möjligheter finns det inte att ordna webbens innehåll på nya sätt?

Grundarna själva ser tjänsten som ett ständigt förändrande konstverk skapat av oss alla. ”It will grow and change as we grow and change, reflecting what's on our blogs, what's in our hearts, what's in our minds.”

Intressant nog är att svenskarna överlag, i alla fall de 200 bloggare som utgör underlaget, verkar må lite bättre än normalt just nu.

Comment, "Aquéstamme Aulste" Monsieur ?

Zz

Onsdag den 20 augusti 2008, Ullevi, Göteborg. Mitt livs fotbollsmatch. Äntligen möts Sverige och Frankrike. Självklart jag ska dit. Och Petter (lagkamrat på byrån) ska följa med.

Jag är anställd som AD-assistent nu. Det är helt otroligt, jag är mer än lycklig och vill tacka alla på Åkestam Holst. Det är både spännande och roligt att få jobba på den här byrån. En plats som känns mer som hemma med familjen än Neos kalla box kontor (The Matrix).

Så, hur skulle Åkestam Holst reklambyrån se ut om den var i Paris? Blonda luggar skulle vara mörka, Tour Eiffel istället för Kaknästornet, Kungsgatan förvandlas till Rue de Rivoli. En Jambon-beurre istället för en tunnbrödsrulle?
Vad jag vill bjuda er på är ett (personlig) val mellan dem "små" franska reklambyråerna som utmanar de stora internationella byråerna, "The Worldwiders"! Familjebyråer som vi kan kalla dem. Där kreativitet är synonymt med nöje och där alla jobbar med glädje.



Ikea Sultan Ikea Dog by La Chose

Eurostar print by LEG

Volkswagen Touran by Agence V

Citroën Rubick's Cube by H

Orangina by FFL

Orange Goldfish by Marcel

Virtuella världar 3.0?


'Warcraft' Sequel Lets Gamers Play A Character Playing 'Warcraft'

Avgörandets stund

Krig
Imorgon fredag ska det alltså avgöras. Vilka är starkast, snabbast och pricksäkrast? Nej, jag pratar inte om OS. Jag pratar om slaget om Stockholm. Det har gått ut ett upprop, framförallt via Facebook, att slaget mellan norr och söder en gång för alla ska avgöras. Scenen är Gamla stan och rekvisitan är vatten, mjuka frukter etc. Över 7000 personer har anmält att de tänker deltaga. Det ska bli intressant att se hur det går.

Vad som också är intressant är själva uppkomsten av den här typen av evenemang/aktiviteter. Det blir allt vanligare att personer som inte känner varandra samlas för att utföra något vid en förutbestämd tidpunkt. Fenomenet kallas flash mobs och är, enligt Wikipedia, när en grupp människor plötsligt samlas på en offentlig plats, och där gör någonting oväntat. Det kan handla om allt från att 400 personer hejar på ett slumpvis utvalt knattelag i fotboll, till att ett antal personer på samma plats vid en bestämd tidpunkt fryser sina positioner och står helt stilla i en minut, att ett antal tvillingpar hoppar på en tunnelbanevagn och agerar varandras spegelbilder, eller som fallet är imorgon träffas för att leka vattenkrig.

I många fall samlas man inte ens på en gemensam plats utan genomför bara en gemensam handling vid samma tidpunkt. För några månader sen skulle vi bära något rött för att visa att vi tar avstånd från regimen i Burma och ikväll ska vi tända ett ljus i fönstret för att visa att vi stödjer Tibet. Huruvida detta definieras som flash mobs eller inte är jag osäker på, men det känns irrelevant.

Springtime publicerade för ett tag sen flera blogginlägg om flash mobs och liknande fenomen under rubriken folkrörelse 2.0. Och det är väl just vad det handlar om. Internet och de sociala nätverken har gett oss verktygen att skapa högst tillfälliga organisationer runt högst tillfälliga ämnen. Med dessa verktyg till hjälp kanske vi faktiskt är på väg mot demokrati 2.0, där vi alla kan göra våra röster hörda. Synd bara att det första dessa nya möjligheter leder till är att vi ska kriga mot varandra. Men det är väl så det brukar vara med framstående innovationer.   

Behövs budskapet?

Stop
Det där med branded entertainment är ju rätt så på tapeten i branschen. Cadbury-gorillan, som skaparna anser är branded entertainment, har det kanske skrivits tillräckligt om vid det här laget men hela den uppkomna diskussionen sätter fingret på en relevant och intressant frågeställning. Nämligen den om ”vadet” och ”huret”, hjärnan och hjärtat.

Att vi människor inte är helt rationella varelser har forskare, reklamare och de flesta andra, varit överens om rätt så länge. Varumärkesbyggande reklam bör således, för det mesta, inte tilltala konsumenternas hjärnor utan deras hjärtan. Det skriver nog de flesta under på. Så långt inga problem. Men sen då? Agerar verkligen byråer utifrån det här synsättet?

Paul Feldwick har skrivit en intressant artikel på ämnet. Han menar att vi fortfarande är kvar i gamla tankebanor och att det tydligaste beviset för det är att vi fortfarande är insnöade på att all kommunikation ska leverera ett budskap. Om nu hjärtat och det emotionella är det som faktiskt får konsumenterna att tycka bättre om ett varumärke, varför envisas vi med att alltid haka upp oss på att kommunicera ett budskap? Det tilltalar ju hjärnan i betydligt högre grad än hjärtat.

Slutsatsen är alltså att när vi vill skapa en varaktig relation mellan konsumenten och varumärket så borde vi fokusera mer på ”huret” och mindre på ”vadet”. Det spelar egentligen ingen roll vad reklamen pratar om, så länge den gör det på ett skönt, roligt eller intressant sätt, som visar vad varumärket i fråga står för. Budskapet behöver kanske inte vara ett stående inslag i den kreativa briefen. Istället är det tonaliteten och genomförandet som borde vara i fokus.

Branded entertainment handlar för det mesta helt och hållet om ”huret”. Den gemensamma nämnaren mellan annonsörsfinansierade TV-program, webblösningar som Diesels Heidies och Cadburys gorillafilm är att de i princip saknar budskap. De koncentrerar sig istället fullt ut på att leverera en känsla och visa vad varumärkena står för, vilket ofta är vad som krävs för att få folk att tycka om varumärket. Självklart får inte relevansen glömmas bort i ekvationen, men så länge tonaliteten eller känslan rimmar med varumärket så är reklamen relevant i mina ögon.

Så, branded entertainment, eller vad man nu vill kalla det, och all annan reklam som struntar i budskapet och koncentrerar sig på att leverera känslor och stämningar är nog här för att stanna.

Ny kampanj för RFSU

En rykande färsk kampanj för RFSU:s graviditetstester syns just nu på utomhusaffischer, i utvalda magasin och på nätet.

Bild_2

Bild_4   Bild_3_2