Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« oktober 2008 | Hem | december 2008 »


Rullande julklappar från Posten Logistik

Julbil2

Lagom till jul har vi slagit in valda delar av Postens transportfordon i riktigt juliga paket med rosett och allt. Det du kan göra för att överleva julstressen är att gå in på Postens lilla julklapps-kom-ihåg så får du tips och råd som underlättar.

Vi suger i oss.

Det kom ett mail till byrån. Visst, det kommer många. Men det här var särskilt uppmuntrande i novembermörkret. Läs själv:

Om jag har förstått det rätt, så är det ni som har skapat SBAB-reklamen. Jag tycker den är helt fantastisk!

Jag gör vad som helst för att komma över en affisch med paret som kramas- sänk elementen. Har ni några ex kvar, går den att köpa? Jag vill ha den i vårt sovrum!

Jag undrar också över hemmakväll-rätt modell (vardagsrummet...) och Matlåda (köket)-affischen.

Det är inte ofta jag reagerar över reklam, men er kampanj var jag tvungen att stanna och beundra. Dessutom blir man på bra humör av den. Nu har dom bytt ut kramen mot en burk med Knorr Aromat...

Snälla hör av er, både om det går eller om det är omöjligt.

Stort tack från Frida

Kolla också in det här blogginlägget:
http://mikaelcarlsson.wordpress.com/

Kan det vara kärlek?

Det här med kärlek är inte helt lätt att förstå sig på alla gånger. Hur känns det egentligen när man är kär? Bränner det i bröstet? Svider det i halsen? Vår nya kampanj för Losec mups försöker reda ut begreppen.

Film



Radio
Radio 45s, "Grabbarna"
Radio 45s, "Marit"
Radio 45s, "Burning yearning"

Annonser
oljeplattform.png
skogshuggare.png
kapten.png

Årets julklapp: en ny släkt

Dnatest

För bara 399 dollar kan du i år skänka svaret på den största gåtan av alla till någon du gillar: vem man är och var man egentligen hör hemma i världen. Åtminstone fysiskt. Precis så här enkelt är det:

Howto 

Spotta, skicka, surfa, klart. Och ja, det funkar även från Sverige. Här kan du läsa mer:
TIME's Best Inventions of the Year: The Retail DNA Test

Stora varumärken

Vår senaste kampanj "Gör ditt varumärke större" för Citypaketet. Kampanjen går som helsidor i Resumé och Dagens Media.

Olw

Sibylla

Apollo

Max

Atg

Onoff

Skylt

Hur man blir en party crasher i sociala medier

Used-car-salesman

AT&T har gjort ett försök att nästla sig in i sociala medier i form av en webbserie med YouTube-stjärnan iJustine. Det har gått sådär. Eller rättare sagt uselt. 31.000 tittar, varav 20.000 kommit från att iJustine lagt upp ett par av filmerna på sin egen blogg.

Advertising Age har en bra artikel om floppen, där du också bör läsa kommentaren från Philip Knab (nr två bland kommentarerna). Har slår nämligen huvudet på spiken: Att i efterhand försöka reproducera något som hände utan att någon kunde förutspå det - dvs det som är det återkommande temat i alla YouTube-stjärnors rise to fame - är hiskeligt svårt, för att inte säga omöjligt. 

Det här skriver jag inte för att racka ner på AT&T, utan för att visa hur annonsörer fortsätter att brottas med sociala medier utan att komma så långt. Än.

Postens julfilm

Ett lika säkert jultecken som adventsstjärnor i fönstren och stjärngossemössor på sned är Postens årliga julfilm. Som vanligt är filmens främsta uppgift att påminna om sista datum för julkorten. Trots de frimärkta brevens prognostiserade svältdöd drar vi tillsammans iväg över 40 miljoner julkort varje år till nära och kära och inget annat sätt att få en julhälsning är mer välkommet.

Årets julfilm bygger vidare på det nya manér vi sjösatte i våras, dör Postens tjänster symboliseras av en rörlig ikon, en liten figur som redan vunnit folkets kärlek. Det här gången flyttar han både paket och julkort. Precis som Posten.

Free spam for all

Man blir glad av sånt här:

"...we're taking our most viewed clips and uploading brand new HQ versions. And what's even more, we're letting you see absolutely everything for free."

...och nu är den här!

Culturebook

Igår damp den ned på mitt skrivbord, Zappos.com Culture Book. Två dagar tog det, hela vägen från Las Vegas, skickad med UPS. Till en planner på en liten reklambyrå uppe vid Nordpolen som de aldrig har hört talas om. Varför denna överleverans? Därför att "great service" sparkar kortsiktiga kalkyler i baken och bygger varumärket, dvs relationerna med existerande och framtida kunder. Vid tangentbordet sitter numera en av dem.

Tidigare inlägg:
Fantastiska varumärken har alltid börjat och kommer alltid att börja inifrån (tre dagar sedan)
Nu är det bara att vänta (två dagar sedan)

Är sociala medier överhuvudtaget medier?

Donotdisturb

Hos Advertising Age finns en mycket intressant artikel där Procter & Gambles chef för interaktiv marknadsföring och innovation Ted McConnell uttalar sig om svårigheten för marknadsförare att göra något av sociala medier – ett begrepp som han dessutom tycker är helt fel redan från början:

"I think when we call it 'consumer-generated media,' we're being predatory, Who said this is media? Media is something you can buy and sell. Media contains inventory. Media contains blank spaces. Consumers weren't trying to generate media. They were trying to talk to somebody. So it just seems a bit arrogant."

Om du vill läsa mer:
Kommer marknadsförare någonsin att kunna göra något vettigt med sociala medier? (sep 2008)
Ditt varumärke är inte min kompis (okt 2007)

Twittrare tvingar läkemedelsbolag till reträtt

Motrin

Oavsett om det var en spontan reaktion eller en konspiration är "Motrin moms" ett fint bevis på att allt prat om ökad konsumentmakt tack vare social medier faktiskt inte bara är prat.

Läs hela historien hos Advertising Age.

Kärlek och shopping

Nya studier av vad som faktiskt händer i våra hjärnor när vi är kära visar, enligt Helen Fisher, att kärlek främst är förknippat med aktivitet i den del av hjärnan som ägnar sig åt belöningar.

Zeus Jones redogör för den intressanta kopplingen att samma del av hjärnan också är i högsta grad involverad när vi shoppar.

”She (Helen Fisher) discovered that the part of the brain that lights up when we’re in love is one that’s associated with reward. It’s a part of the brain that generates craving, which is why love often becomes and obsession or an addiction. However it’s also the part of the brain that’s associated with new things or purchases. Clearly this explains why lonely people (or lonely countries) go shopping more than others, we look to physical things as surrogates for relationships, we look to stuff to replace love.”

Zeus Jones för baserat på detta ett resonemang om att man kanske kan ersätta fysiska produkter med relationer. Om konsumenterna för tillfället inte har råd att köpa den där dyra prylen så kanske de nöjer sig med att få något slags personlig relation till varumärket, via exempelvis sociala medier. Kanske har man lite för stor tilltro till betydelsen av varumärken i människors liv när man drar paralleller till kärlek, men det är ändå en intressant tanke.

Det här knyter an till några av mina tidigare inlägg om ”unproducts”, och visar att dessa tankar kanske har lite substans. Om våra hjärnor rent fysiologiskt får i princip samma stimulans av att köpa produkter som av att ha relationer så borde man ju kunna minska betydelsen av de fysiska produkterna. Istället borde varumärkesägare fokusera på hur man kan låta konsumenterna inleda någon form av relation med varumärket, utan produkter. Och självklart hur man skapar en affär av relationen.

Apropå fysiska produkters minskande betydelse, läs förresten det här intressanta inlägget på Mine goes to eleven. Det handlar om att vi är på väg mot en uppmärksamhetsekonomi där pengar och fysiska produkter kommer att tappa allt mer i värde. Istället är det uppmärksamhet som är morgondagens bristvara och det som är eftertraktat. 

Nu är det bara att vänta

Som sagt, service:

from: dan.landin@akestamholst.se
to: tony@zappos.com
date: Sun, Nov 16, 2008 at 22:11
subject:
Culture book?

Hi,

I just saw your presentation from the Web 2.0 Summit on Youtube and I was completely blown away. Wow! Very impressive stuff.

I'm an account planner (weird name for "strategy guy") at an ad agency in Stockholm, Sweden, so I realize that you probably won't be able to send me a copy of your culture book across the globe. But I thought I'd ask anyway: Would it be possible? If not, it's fine. Zappos will still have rocketed its way into my top three list of companies I admire.

Thanks again!

All the best,
Dan

--------
Dan Landin | Planner | Åkestam Holst
Web/Blog: http://www.akestamholst.se
Office: +46 [0]8 14 11 11 | Cell: +46 [0]709 601 888
Address: Kungsgatan 5, Box 7103, 103 87 Stockholm, Sweden


from: tony@zappos.com
to: dan.landin@akestamholst.se
date: Mon, Nov 17, 2008 at 18:45
subject: Re: Culture book?

Thanks for your email! We'll be sending out the culture
book to you right away and you should be receiving it
within the next few days.

Please let me know if there's anything else I can do for
you, and if you're ever in the Las Vegas area, be sure
to stop by our offices for a tour!

---------------
Tony Hsieh
tony@zappos.com

Inside Zappos at http://blogs.zappos.com
Follow me at http://twitter.com/zappos

Fantastiska varumärken har alltid börjat och kommer alltid att börja inifrån

För att ha gått på Harvard och sålt sitt första bolag till Microsoft för 265 miljoner dollar har den här killen ett svårbegripligt darr på rösten när han pratar. Men han gör det bra, och det han säger är ännu bättre. Tony Hsieh (uttalas Shay) är numera VD för näthandelsföretaget Zappos.com och berättar varför företagskulturen - inte produkterna, logistiken eller inte ens kunderna - är prioritet nummer ett på Zappos. Skälen är sammanfattningsvis två:

  1. Är kulturen rätt följer resten automatiskt, särskilt hur man behandlar sina kunder. Zappos handlar mer än något annat om att leverera bästa möjliga service och kundupplevelse, och det enda sättet man kan göra det är genom människor som älskar att gå till jobbet.
  2. Kulturen är varumärket och varumärket är kulturen. I dagens transparenta värld blir det allt mer omöjligt för ett företag att visa upp ett ansikte utåt och ett annat inåt. Dessutom är det slöseri med pengar. (Andra bra exempel: Ikea, Starbucks, Virgin, Toyota, Google...)

Några andra godbitar:

  • Ett av de bästa varumärkesverktygen som finns är telefonen. Då har man kundens odelade uppmärksamhet i 5-10 minuter och sköter man den kontakten rätt skapar man något som kunden kommer att minnas under lång tid framöver och dessutom berätta för andra. Så istället för att se sitt call center som en kostnad som ska minimeras ser Zappos sitt call center som ett strategiskt verktyg.
  • Ett sätt på vilket Zappos bygger sin kultur är att ge ut en "Culture Book", där de anställda har skrivit både positiva och negativa kommentarer om företaget. Boken är helt oredigerad och ges dessutom bort gratis till människor utanför Zappos.
  • På Zappos har man tio kärnvärden. Men skillnaden mellan dem och vanliga nonsenskärnvärden som inte når längre än till en affisch i företagets reception, pratar Zappos om "commitable core values". Definitionen? "You're willing to hire and fire based on the core values."
  • Kulturen skapar historier. Om nöjda kunder, om anställningsprocessen, om medarbetare som gör långt mer än det som tjänsten kräver. Historier som bygger varumärket och som inte sällan får fötter. Och som framförallt är äkta, inte påklistrade eller överdrivna.

Så här driver man moderna företag och modern marknadsföring i en platt värld. Inifrån och ut. Man skapar något som är så bra så att de som kommer i kontakt med det blir frälsta och gärna sprider ordet (t ex så här). Det behöver inte vara en revolutionerande produkt eller teknik. Och det behöver inte hängas upp på en entreprenörsstjärna som mer eller mindre ensam bär varumärket på sina axlar. Allt som krävs är att det är något som, med Seth Godins ord, är "remarkable". Något värt att lägga märke till.

Äntligen!


YouTube Contest Challenges Users To Make A 'Good' Video

Kamprad for president!

Ingvar

Medieakademin publicerade nyligen sin årliga förtroendebarometer. Det är en undersökning som sedan 1997 redogjort för svenskarnas förtroende till olika större institutioner, medier och företag. Årets största förändring i förtroende har skett för Volvo, som tappat 10 procentenheter. Med det som känns mest intressant är egentligen inte förändringarna, utan det faktum att IKEA gång på gång toppar undersökningen. Svenskarna har alltså större förtroende för IKEA än för t.ex. Sveriges Radio, SVT, DN och Riksdagen. Det är kanske inte en helt korrekt jämförelse med tanke på att frågan man ställt är: "Hur stort förtroende har du för det sätt på vilket följande institutioner och verksamheter sköter sitt arbete". Svenska folket skulle troligen inte ha särskilt högt förtroende för IKEA som Regering eller Riksdag, men resultatet får mig ändå att fundera. Borde företag som vill förbättra sin trovärdighet välja IKEA som medie snarare än DN och SvD? Sänker det IKEA:s trovärdighet när de annonserar (konsumenterna har ju högre förtroende för IKEA än för medierna)? Borde IKEA kanske börja släppa in extern reklam i sin egen reklam (katalogen)? Det där med reklam i reklamen är ju för övrigt ett intressant område... Jag får återkomma till det.

Det är först när det är tråkigt som det blir intressant

För ett tag sedan refererade jag i ett inlägg till Clay Shirky, som bl a sagt att "communication tools don't get socially interesting until they get technologically boring". Det är därför som email, inte Facebook eller Twitter, utan tvekan är det viktigaste sociala nätverket idag.

Men varför inte höra Clay Shirky själv säga det istället? Det gör han i intervjun nedan, och passar på att bjuda på en hel del andra godbitar när han ändå är igång.

(Via Faris Yakob)

Zombies lär oss hantera finanskrisen

World-of-warcraft
Finanskrisen har tydligen inte bara drabbat oss i den fysiska världen. Även i World of Warcraft har en smärre finanskris utbrutit sen en kraftfull invasion av en zombiearmé lyckats slå ut ”the Auction House”, vilket är centrumet för hela WoW:s ekonomi och marknad. Christopher S. Penn har analyserat den uppkomna situationen och drar några slutsatser kring hur invånarna i world of warcraft hanterat krisen. Intressant nog är slutsatserna lika relevanta för spelarna i onlinevärlden som för ekonomer som agerar i den fysiska världen. Läs det här blogginlägget på The Social Path för att ta del av Christophers tips.

Lika sant den här gången

En tidlös klassiker som jag blev påmind om idag när jag öppnade min mail. Det är när alla andra är på defensiven som man kan ta marknadsandelar:

(Tack till Xtreme Information)

Vi vann! Men det blev ingen promenadseger.

I 8 veckor har vi i konkurrens med 22 andra byråer kämpat i löpartävlingen ByråNikePlus. Initiativet kommer från Brimpan och Joakim Norman. Deltagare och åskådare har kunnat följa den spännande tävlingen via en egen site och på den officiella sidan på www.nikeplus.com. Riktigt läskigt blev det när en konkurrent brutalt klipper av några av sina sämsta löpare, i ett desperat försök att förbättra sitt byråsnitt! Men vad hjälper det när Åkestam Holst sluter leden och bryter mållinjen som segrare!

Screenshot_3