Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« november 2008 | Hem | januari 2009 »


God Jul och Gott nytt År


Vi ses i januari

Kampanjer som genererar PR

På Åkestam Holst försöker vi alltid göra reklam som folk vill ta del av. Ett bevis på om vi har lyckats brukar vara om media rapporterar om kampanjen. I år har vi lyckats ett antal gånger och nu är det dags igen. Fast den här gången har kampanjen inte ens gått.

En av Spaniens större dagstidningar har skrivit om ATG´s inspelning av de nya filmerna.  DC_2501091

Tomten hittar inte riktigt till alla ungar.

Även i år samlade vi på Åkestam Holst julklappar till Frälsningsarméns ruskigt behjärtansvärda insamling – för alla ungar runt om i landet som ingen tomte hittar till. Kanske slog vi faktiskt förra årets klapprekord. God jul!

Julklappar

Krig är ingen lek

Ändå finns 300 000 barnsoldater i världens krig. Militärutgifterna närmar sig ofattbara 1300 miljarder dollar. Stöd vår och Svenska Freds kampanj för fredlig konflikthantering. Bli Fadder för Fred.

SvenskaFreds

"Det är inte främst stridsvagnar, ubåtar och stridsflygplan, utan automatkarbiner, granatgevär och pansarskott som används i de krig som rasar i världen. Mängder av sådana lätta, bärbara, vapen florerar på den svarta marknaden och när en konflikt bryter ut strömmar dessa vapen mot den nya krigsskådeplatsen. Många gånger sätts sedan dessa lätta vapen i händerna på barn och därmed får konflikten en extra och fullständigt omänsklig dimension. Så många som 90 procent av dödsoffren i krig är civila. Mer än hälften av dessa är barn. Det betyder att det dör betydligt fler barn än soldater i krig." Läs mer på www.svenskafreds.se. 

Stort tack till Petrus Olsson/Adamsky, Link, Mikas, C2, Panorama Film & Teatereffekter, Knock, Lexne och Statens Räddningsverk, Clear Channel och Göteborgs-Posten.

Och här är senaste kampanjen för Hemtex

Enligt handels utredningsinstitut skulle årets julklapp bli en upplevelse. Perfekt tajming tyckte vi, då de senaste avsnitten av enkla förändringar och hela Hemtex julkampanj handlar om just detta. Kampanjen kretsar kring en digital klapparat där vi ger tips på hur man kan ge bort julklappar från Hemtex som en upplevelse. Bild 2

Avsnitt 4:a

Lite sent omsider. Här vårt 4:e avsnitt av Enkla förändringar för Hemtex. De senaste kampanjerna har gått lysande. Kampanjvarorna från avsnitt 3 och 4:a har sålt slut. Roligt tycker vi.

Fantastiskt Luciafirande!

Dagen började så fint med tre stycken skönsjungande Lucior. Fantastisk sång! Det var nära till tårar.

Några timmar senare skred våra Postenvänner in som ett Luciatåg, med härliga julsånger och personlig text i visan.
Vad varm man blev i hjärtat.

Ni som inte fick Luciafirande idag, hoppas jag att ni får det imorgon. Underbart vackert.
Å glöm inte att: Julen kommer med Posten.

IMG_8866

IMG_8873

Citypaketet erbjuder ett bättre umgänge!

Du har säkert tänkt på att ditt umgänge påverkar hur du uppfattas av andra människor. Men har du tänkt på att detsamma gäller för varumärken?

Citypaketet är ett annonssamarbete mellan DN, GP och Sydsvenskan; tre morgontidningar som tillsammans erbjuder en miljö där varumärken kan trivas och växa. Kombinationen av den redaktionella miljön och den engagerade läsaren gör morgontidningen till ett utmärkt mediaval för att bygga varumärken.

För att illustrera detta gjorde vi ett DR som skickades till reklambyråer, mediebyråer och reklamköpare.

Den som t ex är kreatör och jobbar med varumärket 'if', fick således en t-shirt med if-logotypen tryckt på insidan. På t-shirten hänger en tag med texten "Bästa tänkbara umgänge för ett varumärke är att få vara nära en duktig kreatör som du ..." (se resten av texten nedan)

DR:et skickades ut samtidigt som vår annonskampanj för Citypaketet rullade i Dagens Media och Resumé.

Tre av utskicken:

citypaketet_tshirt.jpg

Ett nära umgänge, med logotyp på insidan:

citypaketet_annika.jpg

Tag:

citypaketet_kort.jpg

Kommer du ihåg mig?

Bild 1
Avsändaridentifikation. Det ordet har under senaste tiden blivit ett allt vanligare diskussionsämne i min vardag. Upprinnelsen till diskussionerna är att det figurerar vissa mätningar på kampanjer i TV där man låtit avsändaren dyka upp tidigt, eller figurera i hela filmen.

Mätningen påvisar att många konsumenter kan berätta att annonsör X står bakom reklamfilmen. Enligt mätningen kan man också härleda att försäljningen ökat dramatiskt, vilket tillskrivs att avsändaren (logotypen) visas tidigt i reklamspotten.

Det är lite olyckligt att en sådan här undersökning florerar helt onyanserat och okommenterat. Effekten blir att många tror att bara genom att visa avsändaren så tidigt och så ofta som möjligt så kommer det automatiskt leda till försäljnings-framgångar.

Problemet är att reklam inte fungerar så. Man kan tyvärr inte sätta likhetstecken med hög avsändaridentifikation och försäljning. Om så skulle vara fallet borde all reklam bestå av en enda stor logtyp som syns hela tiden.

Det man missar i detta resonemang är två saker:

För det första gäller det förutsättningarna. Dessa är olika för olika annonsörer. Vad ska reklamen göra för jobb? Är det att förändra attityden till ett varumärke? Ja, då kan det vara helt kontra-produktivt att visa avsändaren tidigt.

Det andra är att konsumenterna inte fungerar på detta linjära sätt. När konsumenten står inför ett val i butiken så tänker de inte, hmm vad var det nu för reklam jag såg för de här olika varumärkena. Tänk efter hur du själv väljer när du står inför val av två likvärdiga produkter från olika varumärken. Väljer du den du kommer ihåg att du sett reklam för, eller den du gillar?

Att tro att denna företeelse är lika giltig för alla annonsörer är lika naivt som att tro att om man använder samma gitarr-riff från Rolling Stones Satisfaction till en ny låt, så kommer det automatiskt bidra till att sälja miljontals skivor.

Svårigheten ligger inte i att få hög avsändaridentifikation. Det är super enkelt. Svårigheten ligger i att skapa reklam som är intressant och som mottagarna vill ta del av.

Min personliga övertygelse är att om man får folk intresserade och vill ta del av reklamen, då kommer de automatiskt att komma ihåg avsändaren. Och då kan det ibland vara bra att tänka på hur man hanterar avsändaren.

Självklart är avsändareidentifikationen viktigt och det bör framgå vem som är avsändaren men det kan göras på flera sätt. Det mest framgångsrika stavas konsekvens.

SBAB - Årets sparkonto!

I senaste numret av Privata Affärer får SBAB utmärkelsen "Årets sparkonto". Det är vi väldigt glada över och för att kampanjen gått så bra. För att citera Fredrik Begström, affärsområdeschef Konsument på SBAB; "Bara under den senaste månaden har det varit en enorm tillströmning, under den jobbigaste delen av finanskrisen. Då öppnades ett antal hundra konton per dag". Detta visar på hur bra det kan bli när man samtidigt lyckas pricka in både en bra kampanj och en bra tajming.

Så här lyder Privata Affärers motivering:

"Enkelhet kännetecknar tyvärr inte de flesta bankers sparkonton. Men denna utmanare har på ett förtjänstfullt sätt gett oss ett nytt sparkonto utan krångliga villkor och olika trappsteg samt en av marknadens bästa räntor".

SBAB_åretsSparkonto_artikel[1]

Tips till bilbranschen – gör som ni brukar

Eco_driving
Advertising Age har grävt lite i sina arkiv för att hitta exempel på innovationer som fötts tack vare tidigare lågkonjunkturer. Mest aktuellt är kanske exemplen från bilbranschen. Under 1930-talskrisen när bilförsäljningen totalt stannat av i USA lanserade ”The Motor and Equipment Association” kampanjen "Care will save your car". Kan vi inte sälja bilar så får vi sälja kringprodukter. Enkelt men smart.

Nu kanske det är dags för en repris på det tänket. Inom bilbranschen, och i alla andra branscher. Kringprodukter som förlänger livslängden för en bil (eller cykel eller spis eller frys) rimmar väl med tidens anda. Inte bara hjälper det oss att spara pengar så här i kristider, det hjälper oss också att spara på klimatet. Och det vill vi ju göra. En kringprodukt som har tagit just miljöaspekten på allvar är ecoDrive, som är ett samarbete mellan Fiat och Microsoft. EcoDrive registrerar ditt körbeteende och väl hemma tankar man över statistiken i datorn och får tips och råd kring hur man gör sitt körsätt lite grönare. Om man istället för att behöva tanka över informationen till datorn vill ha feedback på sitt körsätt direkt medan man kör bör man köpa en Honda istället. Hondas EcoAssist talar nämligen direkt om ifall du är en duktig (grön lampa) eller mindre duktig (blå lampa) ekoförare. Läs mer på Springwise.

Stora varumärken, annons 8-9.

Våra senaste annonser i kampanjen "Stora varumärken" för Citypaketet. (Publicerade i Dagens Media och Resumé.)

Alla annonser finns här på vår flickr-photostream.

Citypaketet_NGLI.jpg

Citypaketet_COOP.jpg

Eurobäst!!!

Trophy

Det är inte ofta vi finner anledning att citera artikelkommentarer från DagensMedia.se, men den här sammanställningen från gårdagens Eurobest-gala kan vi inte undanhålla er:

”Så här gick det:
 Åkestam Holst: 6 statyetter ( 2 Guld 4 Brons) Farfar: 5 statyetter (2 Guld 3 Brons) F&B: 5 statyetter (2 Silver 3 Brons) Saatchi&Saatchi: 4 statyetter (1 Guld, 3 Silver), Goss: 3 statyetter (2 Guld 1 Brons) DDB: 3 statyetter (1 Guld, 1 Silver, 1 Brons) Family Business: 3 statyetter (2 Silver 1 Brons), Happy: 2 statyetter (1 Guld 1 Silver) Garbergs: 2 statyetter (1 Guld 1 Brons) Storåkers: 2 statyetter (2 Silver) King: 1 statyett (1 Guld) Ogilvy: 1 statyett (1 Guld) Great Works: 1 statyett ( 1 Silver) Daddy: 1 statyett ( 1 Brons) Brindfors: 1 statyett ( 1 Brons)”

Tack Playground! Tack Posten! Tack Norrlands Guld! Tack RFSU! Ni håller oss på tå och vi gör allt för att motsvara era förväntningar.

Sov sött på Scandic

I vår julkampanj uppmanar Scandic alla som planerar att fira jul hos tjocka släkten att säkra nattsömnen i en riktig säng (på hotell). Boka din Julfrid här!

SCANDIC_Abribus_1185x1750mmSV_1

Snart smäller det

Fyrverkeri_1136054649
Om några timmar är det prisutdelning i Eurobest. Vi håller tummarna för att några av våra nio nomineringar har gått hem hos juryn. Följande uppdragsgivare har blivit nominerade; Posten, PlaygroundRFSU och Norrlands Guld

Tjohoo! Vi är nummer 14!

Och inte vilken nummer 14 som helst; Europas fjortonde bästa reklambyrå. Åtminstone enligt den just publicerade rankingen från Epica, den enda internationella reklambedömningen där experter från den tredje statsmakten bestämmer.

Med sex statyetter distanserade vi de flesta internationella giganterna. Det är inte illa av en i de här sammanhangen pytteliten byrå med bara ett kontor uppe i höga nord, eller hur?
Epicalogo