Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« januari 2009 | Hem | mars 2009 »


Här skulle man vara nästa måndag

Pghq

P&G Invites Top Execs From Google, Facebook, MySpace, Twitter for 'Digital Night'

Historia lär skrivas (nåväl, åtminstone i marknadsföringens lilla hörn av världen).

Den egentliga grunden till aktiekursen

Smile

"Det finns tusentals killar som sitter och tittar i balansräkningar. Men ingen gör det vi gör, att använda kundnyttan och fråga konsumenterna för att förutspå framtida intäkter." Så säger Carl Skogsborg på fondbolaget Csat, Customer Satisfaction Fund, som DI skrev om häromdagen.

Kanske är det därför som Csat är en av få fonder som klarat sig oskadd genom den senaste tidens börsmassaker och till och med ökade i värde under januari.

Eller vadå "därför"? Vad är det de har gjort egentligen, som är så bra? Två saker:

För det första har de tänkt annorlunda än byket. Och det har i sig ett egenvärde; att tänka annorlunda är ofta en bra start för att lyckas med något, oavsett om det är reklamkampanjer, sökmotorer, möbelaffärer eller fondplaceringar.

För det andra, och det som är viktigast här, har de valt att titta bortom stenhårda kalkyler utifrån resulträkningar, balansräkningar, kassaflöden och kursutveckling, mot lite mjukare bedömningar som kundnöjdhet. Det där med "hårt" och "mjukt" är ju förrädiskt, eftersom det antyder att det ena är konkret och användbart och det andra flum.

Men så är det förstås inte. Vad det istället handlar om är att titta på det som faktiskt är grunden för företagets existens, överlevnad och framgång, nämligen vilken relation det har med sina kunder och vilket värde det skapar för dem. Som Tim Ambler på London Business School säger i sin bok "Marketing and the Bottom Line": "Marketing, in short, is the creation and harvesting of inward cash flow". Och ett sätt att bedöma, och till och med sätta siffror på, hur väl företaget kommer att lyckas med det framöver är att titta på kundnöjdheten (om man, precis som med allt annat, gör det på rätt sätt förstås). Marknadsföring och kundrelationer är alltså inte något perifert flum, utan själva hjärtat i företagandets väsen. Det är därifrån alla de andra siffrorna i grunden kommer.

Det förstår alla smarta analytiker och investerare. Och den som förstår det bäst av alla, är också den bästa investeraren av dem alla, som jag skrivit om tidigare.

30 innovationer som förändrat världen

Computer

Wharton har gjort en undersökning för att avgöra de 30 främsta innovationerna de senaste 30 åren. Här är den slutgiltiga listan:

1.    Internet, broadband, WWW (browser and html)
2.    PC/laptop computers
3.    Mobile phones
4.    E-mail
5.    DNA testing and sequencing/Human genome mapping
6.    Magnetic Resonance Imaging (MRI)
7.    Microprocessors
8.    Fiber optics
9.    Office software (spreadsheets, word processors)
10.    Non-invasive laser/robotic surgery (laparoscopy)
11.    Open source software and services (e.g., Linux, Wikipedia)
12.    Light emitting diodes
13.    Liquid crystal display (LCD)
14.    GPS systems
15.    Online shopping/ecommerce/auctions (e.g., eBay)
16.    Media file compression (jpeg, mpeg, mp3)
17.    Microfinance
18.    Photovoltaic Solar Energy
19.    Large scale wind turbines
20.    Social networking via the Internet
21.    Graphic user interface (GUI)
22.    Digital photography/videography
23.    RFID and applications (e.g., EZ Pass)
24.    Genetically modified plants
25.    Bio fuels
26.    Bar codes and scanners
27.    ATMs
28.    Stents
29.    SRAM flash memory
30.    Anti retroviral treatment for AIDS

Internet som nummer ett alltså. Inte direkt överraskande kanske. PC:n på andraplats och mobiltelefonen på tredje. Inte heller det några överraskningar. När jag funderar över mina egna dagliga rutiner så inser jag snabbt vidden av de här tre innovationerna. Jag använder dem ju alla tre i princip hela dagarna. Jag är uppkopplad dygnet runt och använder nätet aktivt en stor del av min vakna tid. Samma sak gäller givetvis datorn. Mobiltelefonen är alltid med och används ofta. Det finns tre saker jag ser till att ha med mig varje gång jag går hemifrån – nycklarna, plånboken och mobilen. Och frågan är hur lång tid det dröjer innan jag kan strunta i de två förstnämnda eftersom de har blivit integrerade i den tredje. Tekniken, både för att betala samt låsa upp saker med mobilen, finns ju redan.

Hur definierar man då vad som är en innovation? Den definition som forskarna bakom denna lista använt bygger på att det ska vara mer än bara en uppfinning. "It's something new that creates new opportunities for growth and development”. Och att skapa möjligheter för tillväxt och utveckling kan man ju definitivt sluta sig till att Internet har gjort.

Läs hela artikeln från Wharton här.

Hur dubblar man sin försäljning? Låt piraterna hjälpa till

Flynn-errol-photo-xl-errol-flynn-6229752

En av "the good guys"

Apropå den pågående Pirate Bay-rättegången är här ett uppmuntrande exempel på hur piratverksamhet kan vara riktigt bra för alla inblandade:

För ett tag sedan fick skaparna av iPhone-spelet "Whack 'em All" nys om att en crackare hade lagt ut en gratisversion av spelet på nätet. Istället för att dunka näven i bordet, tugga fradga och dra iväg en stämning bestämde de sig då för att vara konstruktiva och hörde av sig till crackaren i fråga via mail. Och för att göra en lång historia kort slutade det med att försäljningen av betalversionen fördubblades. Dessutom fick de ytterligare en intäktskälla: annonspengar från gratisversionen.

Visst, att öka försäljningen från tio till tjugo spel om dagen är långt från skiv- och filmbolagens dollarjonglerande verklighet. Men det finns något att lära sig här. Anden är ur flaskan. Samarbete är enda vägen framåt. Fildelning är kusin med open source, som redan skapat enorma värden för mänskligheten.

Det känns som att ett klassiskt Douglas Adams-citet är på sin plats här:

"Everything that’s already in the world when you’re born is just normal. Anything that gets invented between then and before you turn thirty is incredibly exciting and creative and with any luck you can make a career out of it. Anything that gets invented after you’re thirty is against the natural order of things and the beginning of the end of civilisation as we know it until it’s been around for about ten years when it gradually turns out to be alright really."

Läs hela historien om Whack 'em All här.

En titt in i framtiden—fast tvärt om.

"Imagine if you were sitting down to your morning coffee, turning on your home computer to read the days newspaper. Well it's not as far fetched as it may seem..."

>> futurismic

Alla vill vara som Jocke

Joakim Laabraaaten är en av våra nyaste tillskott. Han är dalmas, gillar röda strumpor och har lirat hockey. Han har också en av byråns finaste fotominer, en min vi alla önskar vi behärskade. (Jocke är den till vänster, nej, till höger) Skicka in din egen Jockemin och vinn en helkväll med Jocke. Det blir stöl och Jäger. "Vi är alla mycket stolta över Jocke" säger Göran Åkestam. 



Jocke_minen

Sociala medier är gammalt som...puben

Britishpubs2a

Bobbie Johnson på The Guardian skrev nyligen ett bra och enkelt inlägg om sociala medier (som ju kanske inte ens är medier, men låt oss för enkelhets skull använda det begreppet just nu). Hans sammanfattande ord är:

"Nobody talks about people down the pub laughing about Bale's expletive-laden bullying as a 'social drinking sensation'. They don't call people giggling about it on the phone as a 'social telecommunications sensation'. They call it joking, or they call it gossip, because that's what people do. Whether they do it online or offline, down the pub or on Facebook doesn't matter. 'Social media' is mainstream - we don't need to claim any more victories for it. [...] Social media is people. People talk about stuff. The end."

Med andra ord, det är dags att:

1. Sluta se på sociala medier som något nytt, konstigt och avantgardistiskt som a) bara stora popkulturella ikonvarumärken kan hålla på med eller b) man möjligtvis kan avsätta en liten lekpeng åt för syns skull.

2. Börja tänka på hur, inte om, ditt varumärke ska ta sig an sociala medier. Ett sätt att börja är att fråga sig: ska varumärket vara en konversationspart eller ett konversationsämne?

Quattro Stagioni

Tävling_Åkestam_Holst
Nya tider, nya lösningar. Quattro Stagioni är inte bara en god pizza eller ett vackert verk av Vivaldi, det är även vårt nya annonsformat gjort för lågkonjunkturer. En annons, fyra avsändare.

In new times you need new solutions. Quattro Stagioni it's not just a great pizza or a famous symphony by Vivaldi, it's also a new ad format we created for recessions. One ad, shared by four brands.

Vem minns nr 2?

Eftersom tvåans lott är att snabbt försjunka i glömska får vi göra vad vi kan för att synas och märkas, åtminstone en stund.
"Årets Byrå" är som bekant den stora kundundersökningen som varje år genomförs av undersökningsföretaget Regi i samarbete med Dagens Industri. Alla byråer med tillräcklig kundbas i Sverige är med, ingen kan välja att stå utanför. Dessutom sammanställs underesökningen i en gedigen rapport som byråerna kan använda i sin egen affärsutveckling. Man får helt enkelt svart på vitt på hur kunderna upplvever samarbetet ur ett femtontal olika aspekter, som affärsnytta, kreativitet, value for money osv.
Emellanåt viskas det i branschen om att det är en tävling i att ha mjukast rygg och smörigaste munlädret. Men jag vet inte. Kundorientering är ett självklart hedersbegrepp när vi som konsulter ger goda råd till våra uppdragsgivare. Varför skulle det vara ett skällsord för oss själva? Man kan hur som helst konstatera att vår egen utveckling i "Årets Byrå" har sammanfallit ganska väl med framgångarna även i branschens egna tävlingar, som Guldägget, Cannes Lions osv.
Jag tror för övrigt att man skulle bli ganska schizofren om man jobbade med dubbla agendor, där det som är bra för kunden står i konflikt med vad som är bra för den egna byrån eller karriären.
Hur gick det då? Bra, tack. Men inte 100 % bra. Åkestam Holst rankades som Sveriges näst bästa reklambyrå i klassen "stora byråer" efter Forsman & Bodenfors. Det kan vi förstås leva med. Men när vi lusläst rapporten ska vi självklart göra vad vi kan för att återta 1:a platsen till nästa år. Vi har en stolt rad att försvara, kolla här:Stjärnor

Fresh!


Breaktime from Gangpol & Mit on Vimeo.
Holy green jelly from Gangpol & Mit on Vimeo.
Blam from Gangpol & Mit on Vimeo.


Lite nytt från ATG/Some new stuff from ATG


Lev med i spelet

Ett stycke uppslagsannons i kvällspress för V75 på temat, Lev med i Spelet.
Plus några nya varianter på senaste filmen 30sec och 20 sec.

Ad for the ATG flgshipgame, V75, plus som new versions from the latest filmproject.

ATG Lev med i spelet 20sec

ATG Lev med i spelet 30sec

 

Stefan the trendsetter

Swopping

Det tycks som att fler än Stefan har fått upp ögonen för det där med swopping. Aftonbladet skrev igår en artikel på ämnet, där bland andra Stefan Nilsson, trendanalytiker på Trendgruppen, uttalar sig. "Swopping blir jättestort och är 2009 års stora trend. I grunden är vi trötta på konsumtionshysterin men vill ändå ha nya saker."

Läs hela artikeln.



Stefan The Swopper - En del av Postens julkampanj.

I höstas fick vi i uppdrag att komplettera den mer traditionella julkampanjen för Posten 
med en förlängning i alternativa kanaler och gärna sociala medier. Kampanjen skulle 
handla om skickande med fokus på Postens tjänster och ombud. Det fanns dock en begränsning, det saknades en mediebudget för projektet. Se casefilm nedan. 
Se Stefans blogg här.

Stefan The Swopper - On a mission from The Swedish Post

Our brief was to stimulate the posting of parcels and increase the knowledge about Posten’s services among youth, without spending one penny on media. The solution was Stefan the Swopper, a 28 years old lifestyle artist from Stockholm who was sick and tired of all his belongings and therefore decided to swap them. Everything from his apartment to toothbrush had to go within one month. 
 
The hub of the campaign was based on utilising different social media channels. We created a website where users could see the whole of Stefan’s possessions and could suggest possible swaps. The Swedish Post Office sponsored Stefan with boxes and postage, so he could send all of these valuable possessions. In total 1750 different possible swaps where uploaded onto www.stefantheswopper.com
 
It didn’t take long before this weird idea spread to blogs, newspaper and even the national TV picked up on the site creating an enormous PR effect. The site attracted more than 4 million visitors and Stefan was pleased with all his new swaps. Pls watch english version here. And The Swopper's site here.


Stefan the Swopper from Stefan the Swopper on Vimeo.

Tips: Välj HD

Från kreativt kaos till relevans

Picture 4

Click here to read the full article.

Simsalabim

Nästa vecka har vår tredje film för OLW premiär i TV. Kampanjen bygger såklart vidare på temat "dela med dig av det goda". Den här gången är det cheez doodles som står i centrum för att skapa en bättre gemenskap. Mätningarna av höstens kampanj visar att kampanjen gett god effekt med ökad reklamerinran och högre top of mind. Roligast av allt är att försäljningen går strålande.


Ut med det gamla, in med det nya

Här kommer en till annorlunda problemlösning från down under, och västkustens pärla till stad, Perth. Och för att knyta det till Sverige handlar det om 303 kampanj "Change Is Good" för IKEA från 2008.

Två gånger om året är det storstädning i Perth. Stadens invånare ställer man ut möbler man inte vill ha, är gamla eller trasiga på gatan. Antingen plockar någon annan invånare upp något som man behöver helt gratis eller så plockar kommunen upp det och gör sig av med det.

Detta såg 303 och IKEA som en chans att föra ut sitt budskap. De körde runt i de olika förorterna och satte upp lappar på de gamla möblerna med budskapet "Change Is Good". Enkelt, billigt och framförallt smart!

IKEAChangeAmbient_2-thumb-400x300  

Skrapa hem dig priset

SCRATCHIE-thumb-600x399
(bild från www.campaignbrief.com)

Som praktikant här på Åkestam Holst måste man någon gång under sin tid skriva ett inlägg på bloggen.
Nu är det dags för mig! Eftersom jag pluggar i Australien, då jag inte praktiserar här, tänkte jag delge lite reklam från down under.

För kommande Outdoor Awards har man i Sydney byggt upp en billboard som delvis är till för att locka till att anmäla sig till tävling och delvis är själva priset för bästa utomhusreklam. Man har nämligen klistrat på 10.000 skraplotter som formar Outdoor Awards loggan, där varje lott kan ge en vinst på högst $20.000 (113 398kr). Enligt Campaign Brief skulle själva skrapandet ta 20 dagar om man skrapade 1 lott per minut 8 timmar per dag.

Billboard-skylten har givetvis 24 timmars bevakning av vaktbolag så inte någon av de 100 000 bilförarna som passerar varje dag ska få för sig att börja skrapa på priset.

Kul med reklam för utomhusreklam som skapar driv att skapa bra utomhusreklam på ett annorlunda sätt!

RSS-problemet löst

Svenska
Nu ska även dessa gamla hederliga svenska bokstäver synas fint i RSS-flödet. Hoppas jag i alla fall. Om inte, hojta.

Fashion, anyone?

Apron

Förkläden är det senaste, om man får tro Trend Central (och det får man väl göra om man vill). Att bära utanpå kläderna, med fördel utanför köket. En lite mer försiktig variant finns hos American Apparel.

Vad tycker du?

Rösta i YABA!

Daytona anordnar för tillfället en omröstning om vilken som är Sveriges bästa blogg inom marknadsföringsområdet. Gillar du vad du brukar läsa här på bloggen får du hemskt gärna gå in och lägga din röst på Fabriken. Gillar du inte vad du brukar läsa här så får du gärna skicka ett mail till oss och berätta vad du saknar. Tack!

4 months until summer...

It's time to really understand what social media is.

RSS-problem

Vi har för närvarande problem med vårt RSS-flöde, vilket gör att inläggen ser mycket märkliga ut om du läser dem i en RSS-läsare. Vi håller på att försöka reda ut problemet tillsammans med Typepad, vår bloggleverantör. Tills det är ordnat får du gärna läsa inläggen direkt på fabriken.akestamholst.se, där de ser ut som de ska.

Tack till er som mailat och uppmärksammat problemet!

Vad kan man göra med 54 containers och 154 vita skinnsoffor?

För något år sedan belönades våra superduktiga kompisar på systerbyrån Knock för lanseringen av Volvo C30. Det var BEA, Best Events Award, som utsåg ”Volvo C30 Experience” till Europas bästa event under året.

Nu har lanseringen fått uppmärksamhet i en nyutkommen bok, ”Container Architecture” utgiven av Links Books i Barcelona. Boken innehåller precis som titeln antyder mest jobb från olika arkitektbyråer, därför är det extra kul att man uppmärksammar en produktion från en byrå som jobbar med tredimensionell Brand Experience i sin mest kvalificerade form.

Vi på Åkestam Holst vet sedan länge att Knock alltid levererar jobb i absolut världsklass. Nu kan ännu fler upptäcka det!

FramsidaUppslag_1Uppslag_2Uppslag_3

Var är du?

Bild 9

Mobilapplikationer som på olika sätt drar nytta av geografisk positionering har det snackats om ett tag och flera har funnits på banan sen länge, exempelvis Plazes. Nu känns det som att det börjar hända saker på riktigt, eftersom Google har gett sig in i leken med sin tjänst Latitude. Principen är enkel. Latitude använder sig i grund och botten av Google maps och plottar på kartan ut var du och dina vänner befinner er. Huruvida man faktiskt vill tala om för alla var man befinner sig har dock varit ett hett diskussionsämne vad gäller den här typen av tjänster. Det har Google löst genom att ge användaren full kontroll och valfrihet. Man bestämmer helt fritt vem som ska få se var du befinner dig och när.

Än så länge funkar tjänsten bara för vissa mobiltelefoner, såsom Blackberry och Symbian, men Google utlovar att fler (däribland iPhone) är på väg.

Stressad?

Bild 6
Mikrobloggarnas tid är förbi. Nu kommer nanobloggarna. Först ut tycks vara svenska Nanoblogg.se, som än så länge är ganska så nanosmå med sina drygt 500 medlemmar. Idén är enkel. Istället för att begränsa sitt bloggande till 140 tecken, som Twitter och andra mikrobloggar, ska man som nanobloggare hålla sig till ett, max 40 tecken långt, ord. Så för alla stressade, rastlösa personer som tycker att det tar alldeles för lång tid att fundera ut en hel mening, för att inte tala om ett helt stycke, kanske Nanoblogg kan vara intressant.

Via stefan deak.

Vardagsgodis.

Här om dagen blev vi alla på byrån lite muntra. En alldeles vanlig person hade gjort sig besväret att leta upp mobilnumret till vår vd Göran bara för att ringa och berömma reklam hon sett. Samma dam hade kvarten innan ringt ATG i samma ärende. Marie på ATG återgav samtalet i ett mail till oss som ytterligare höjde humöret. Nu får du också läsa det.

"Ibland är det extra roligt att jobba på ATG:
 Fick ett samtal idag på förmiddagen från en finska. Samtalet började med:
– Är du schekriterare till förschäljningsäfen (OBS hon är inte full utan bryter kraftigt på finska). – Ja, jag är assistent till Kent Öhlander. (Jag är nog rätt bestämd i tonen för jag är säker på att här ska det skällas om nåt).

– Då måste jag bara säga att er nya reklamfilm är det absolut bästa jag någonsin sett. Vi pratar (eller egentligen hon pratar) i säkert 5 minuter och hon bara öser beröm över reklamfilmen. Omdömen som Hollywood-produktion, fantastiska fotografer, sååå vackra hästar till att: jag är ju en gammal sääring som aldrig spelat på hästar förr men nu tänker jag börja.

Vad skit som än händer under dagen tror jag inte att jag KAN bli på dåligt humör. Den lilla finska sääringen har gjort min dag till en dj-kligt bra dag."