Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2009 | Hem | april 2009 »


Welcome to the jungle!

Social-networks-logos


Jupp, you´re right..

It is insane!

This is what you need to learn before calling yourself "Master of Social Media"!

See you in four days.. or years?

Apropå att må dåligt

Och att tänka tvärtom.

("Do you know what it's like to be around these people? It's pretty fucking annoying.")

Vi mår nog inte så dåligt som vi tror

2446807708_a2f13efa33

Bild: kirikiri

Det pratas rätt ofta om att vi mår så dåligt i Sverige. Men är det verkligen så? I en bra artikel i Svenska Dagbladet skriver Lars Dencik, professor i socialpsykologi, om att ryktet om vår psykiska ohälsa i själva verket kan ha andra anledningar:

1. Den svenska klagokulturen
Vi gillar att gnälla, helt enkelt. Men vi får inte glömma att vi mår dåligt på en mycket hög nivå.

2. Höga förväntningar
Om att allt ständigt ska gå uppåt och framåt. Och förväntningarna stiger snabbare än utvecklingen.

3. Jämlikheten
Vi ska inte bara kunna bli lika bra som grannen utan vi vill vara jämlika också med dem som har det mycket bättre än vi.

4. Öppenheten
Vi kan tala öppet om våra bekymmer utan skam, något som fortfarande är ovanligt i de flesta andra länder.

5. Mer (osäker) förälder per barn
Föräldrar är mer oroliga nuförtiden och fokuserar dessutom sin oro på färre barn.

6. Var och en är sitt livs projektledare
Idag är ’ödet’ avskaffat och känslan att ”det hänger på mig” kan bli tryckande.

7. Seriella separationer skadar tilliten
Den enda punkt som egentligen är oroande; barn som råkar ut för flera separationer skadar både deras tillit och självtillit.

Visualisera mera!

2009_flickr

I takt med att vi fyller nätet med mer och mer information, av en mängd olika slag, ökar behovet av nya sätt att visualisera och kategorisera informationen. Det har gett upphov till en rad nya innovativa sätt att presentera information.

Det här medför en intressant sak. Nämligen att jag tar till mig informationen på precis det sätt jag känner för. Jag kan hitta mitt eget sätt att tillgodogöra mig informationen i en nyhetsartikel och kan strukturera upp data så att jag får den vinkling på analysen som jag önskar. Eftersom det för det mesta finns en massa olika sätt att se på ett problem, en nyhet eller en samling statistik så ökar naturligtvis chansen att man finner något verkligt intressant när det är 1000 personer som vrider och vänder på informationen istället för en eller två.

New York Times har förstått det. Tidningen har sen ett tag tillbaka en tjänst de kallar Visualization Lab. Det är ett fantastiskt litet verktyg som låter vem som helst gå in och anpassa data efter sina önskemål för att sen dela med sig av sin egen version av ett diagram till övriga läsare. New York Times känns också i övrigt som den tidning som gått längst vad gäller att faktiskt inbjuda läsarna till interaktion och konversation. Alla nyheter går att kommentera och det är lätt för externa företag och tjänster att integrera tidningens nyhetsflöden i egna applikationer.

Andra exempel på nya sätt att presentera och visualisera information är t.ex. We feel fine, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, Twittbrowser, som visualiserar ditt Twitternätverk och Binsworld, som har gjort ett försök att visa hur världen skulle se ut om vi bara var 100 personer som både i en och samma by.

Riktigt intressant börjar det bli när visualiseringen inte bara visar upp en ny infallsvinkel på något utan faktiskt också är användbar. Det är Modista.com. Det är en webbsida som säljer bl.a. skor och väskor, men på ett lite annorlunda sätt. Istället för att kategorisera och exponera skorna baserat på varumärke eller kollektion så utgår man från visuell likhet. Klickar jag på en brun skinnsko så kommer alla liknande bruna skinnskor upp. Lite samma tänk som rekommendationerna på exempelvis Amazon, men visuellt. Enkelt men smart.

Vill du gräva dig ner djupare i det oändliga utbudet av snygga och användbara visualiseringar, kolla in Infoshetics.com.

Hur en banner fick mig att hata Siemens

1. Jag sitter och läser en artikel på time.com: "10 Ideas Changing the World Right Now"

2. Så fort jag är lite vårdslös med musen fläker en Siemens-banner ut sig och skymmer/irriterar:

Siemensbanner 

3. Hur får jag bort det här störningsmomentet? Ingen aning.

4. Sådärja, jag kommer aldrig köpa Siemens.

(Förlåt, jag brukar inte gnälla här på bloggen. Men denna gång kunde jag inte låta bli.)

Här var det praktikanter!

Hej! Vi kommer från Berghs reklametta, RAC0810. Ni som jobbar på Åkestam.Holst har vi förhoppningsvis redan hälsat på.

Några av er andra kanske kommer ihåg oss som klassen som gjorde den där sköna AdAid-grejen. Men det är bara två av oss som är praktikanter här på byrån förstås, hur skulle det se ut med 27 praktikanter? Den schyssta kaffemaskinen skulle sprängas, bara för att nämna en sak.

Här ska ni få en bild på hur vi ser ut:

Guldägg och så3

Från vänster: Elsa Lindblad, som läser copy. Fredrik i vår klass som inte praktiserar med oss, han råkar bara stå där. Och så Andrea Gezelius, som läser ad.

Vi jobbar med lite olika saker, men de är hemliga så vi får inte säga något mer om det. (Om vi tar emot mutor? Vad är det för fråga? Jobbar du på Åkestam.Holst är du däremot välkommen att ge oss jobb som du vill bli av med.)

Istället bjuder vi på den här härliga låten, som nästan garanterat får dig på bättre humör. Lill Lindfors – En man i byrån

Om du vill läsa mer om och av oss så skriver vi om praktiken, snutkaffe och annat viktigt på vår egen blogg, där du bland annat hittar en egen tolkning av låten ovan.

Jocke-minen - FINAL

Vi har lyckats vaska fram två finalister i tävlingen om bästa Jocke-minen. Båda känns som värdiga vinnare, men det är trots allt bara en som kan vinna en eftertraktad stöl och jäger-kväll med Jocke. Vem är din favorit? Lämna gärna en kommentar med din röst så korar vi vinnaren inom kort.

Jocke

Finalist nr 1 - Erik

Image

Finalist nr 2 - Anonym

Erik

Originalet - Jocke

Fest och glam!

Kenneth


Rummet2

Fröken Ellen Viola Stamholsts nya rum. Åke Stamholsts syster har under många år pendlat mellan Paris och Kapstaden, men beslutade nyligen att hon på ålderns höst vill vara närmre sina släktingar. På Frökens begäran har alltså ett rum iordninggjorts för att på bästa sätt tillmötesgå hennes stil och levnadsstandard. Vi snackar blommiga tapeter, ståndaktig soffgrupp och praktisk sekretär. Dessutom sammetsgardiner (för att minska eventuellt drag), bröstkarameller (om förkylningen ändå skulle slå till!) och Grådask.

Fröken Stamholst blev glatt överraskad över att rummet stod klart så snabbt, och bjöd under fredagsnatten in till ett hejdundrande kalas. Det bjöds på finaste sherry, portvin, cigariller och småkakor!

Happy Tuesday! Thanks Creativity.

Top_5

Sälj dig –  det är okej

Minns ni Izabella Scorupco´s hit Shame, Shame, Shame från 1992? En cover på en diskolåt från sjuttiotalet. Låten användes av Hennes & Mauritz i en reklamkampanj, vilket gjorde att svenska folket döpte om henne till Izabella Korrupco.

Det var det.

I rykande het artikel på dn.se uppmärksammas fenomenet music branding:

"Till exempel fick Robyn i höstas en mobil från Sony Ericsson för att ta bilder av sitt liv. Nu auktioneras de ut för välgörenhet. Fokus är inte längre att den coola artisten sålt sig till kapitalet, det är att artisten samarbetar med kapitalet för fina syften.

Marknadsförare och pr-personer har på det och liknande sätt skaffat sig väldigt mycket mer fingertoppskänsla för att nå målgrupperna i dag. Misstagen är gjorda, inte heller företagen vill associeras med någon som kallas sellout. Ofrånkomligen är det annorlunda att se något som skulle kunna vara en ytterst påkostad musikvideo (som Sonys studsbollsreklam med José González eller den aktuella Nike-reklamen ”Men vs. women” ackompanjerad av Gnarls Barkley).

Inte för att det gör världen helt säker för ångestframkallande pinsamheter. Ett aktuellt exempel är den bakom-kulisserna-video Coca Cola gjort till sin reklamfilm med sångerskan Duffy. Att se henne totalt hjärndött berätta om hur Cola light ger styrka till unga kvinnor åtföljt av en massa reklamarblaj lyckades på ett par minuter sänka allt eventuellt förtroende för henne, Coca Cola och reklambyrån Mother."

Läs hela artikeln här:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/salj-dig-det-ar-okej-1.827527

Olympiatravet kommer till stan/The Olympic trot comes to town


ATG_Imp_Olympia_520x372
V75 har börjat året succéartat och omsättningen har slagit alla tidigare rekord. Nu är det dags igen för Olympiatravet. Den första delfinalen av fyra gick av stapeln på Bergsåker i lördags. Nu väntar Jägersro, Syndbyholm, Romme och slutligen final på Åby den 18/4. Var med i jakten på vinnaren, du med.

V75 has started 2009 with a outstanding success, the revenue is breaking all earlier records. Now it´s time for the yearly event, the Olympic trot. The first of four partfinals where battled on Bergsåker this Saturday. Ahead is Jägerso, Sundbyholm, Romme an the final at Åby the 18th of april. Join the game.

Vi ger fyrkantigheten ett ansikte.

I våra ögon är en fyrkantig värld en bättre värld, för den gör att det blir färre transporter, smidigare omlastningar och att delarna i logistikpusslet passar ihop. Vår senaste kampanj för Posten Logistik går i fack- och affärspress, tryckta och digitala (Daddy), för att nå hela vägen in i styrelserummen där många logistikbeslut fattas. Be square and be there!





"You weren't considered a man unless you were smoking"

1109OB1

En av höjdpunkterna (en av många) varje vecka i The Economist är dödsrunan mot slutet i tidningen. Och det behöver man inte vara ett dugg makabert lagd för att tycka. Sidan levererar nämligen så gott som varje gång ett bländande livsporträtt av emellanåt kända människor men oftare halvokända. Det är mänskligt, det är känslomässigt, det är ett ögonblick av mikroantropologisk insikt.

Förra veckan handlade dödsrunan om Alan Landers, f d tobaksmodell för Winston som nu dött i cancer. Jag kan verkligen rekommendera en läsning. Både för det är ett tragiskt levnadsöde som tecknas och för att det är ett nedslag i en annan tid, en annan plats.

Här finns den.

Sitter du ner? Är du säker? Bra

Då kan du kolla på det här. Det är framtiden. Och TED när det är som absolut bäst. Bara att börja fundera på vad det här kommer att få för konsekvenser för reklam, kommunikation och varumärken gör att man blir alldeles yr i mössan.

(Tack till Olle för tipset.)

Också ett sätt att se på Twitter

Lite sarkasm sitter aldrig fel:

(För övrigt heter jag dlandin på Twitter. Och har glasögon. Emellanåt.)

Så här tjänar man 100.000 dollar i månaden när man är 15 år

Jo, det är sant. Åtminstone om man ska tro Trendcentral. 15-åringen heter Lucas Cruikshank och han har över 33 miljoner visningar på sin YouTube-kanal och nästan en miljon prenumeranter.

IT-erans hjältar började i garaget. YouTube-erans börjar i sovrummet.

Inbjudan

Idag har copy writers och art directors fått en inbjudan i brev lådan som vi gjort för citypaketet. Den bjuder in till Guld skrift seminariet som är en hyllning till alla copy writers. Så här ser inbjudan ut för dem som inte fått någon.
Klicka på bilden för att försöka läsa >>
HR_CITY011_Guld-Brev_E4

Det finns inga lik i garderoben längre!

Big_skelleton Idag finns det ingen möjlighet för en offentlig person eller företag att ha några hemligheter. Varje snesteg, misstag eller oförrätt blir snabbt en offentlighet. Ett blogginlägg från en missnöjd kund kan spridas med ljusets hastighet och går från en persons enskilda vendetta till en publik sanning på ett litet kick. En VD som missbrukat sin ställning hängs ut i kvällspressens samma dag.

Vissa företag har förstått det här och tagit konsekvenserna av denna självklarhet. De vet att det är kunderna som dikterar villkoren, har makten, ställer kraven och bestämmer. Och de vet också att det är de som berättar för andra om vad dom tycker. Dessa företag har förstått att det inte är det långsamma mun-till-mun som gäller längre utan det är world of mouth som styr. De låter kunder och allmänhet ha full insyn i företaget. Total transparens gäller. Man lever som man lär, man håller det man lovar och lovar inte mer än man kan hålla. Egentligen ganska enkelt och självklart.

Trots att detta inte kan vara någon nyhet för någon så man blir fortfarande förvånad över att det ständigt dyker upp fall där vissa handlingar (eller ickehandlingar) skjuter varumärket i sank.

Självklart är ingen fullkomlig, men det minsta man kan begära är att företagen tar konsekvenserna av sina löften som man basunerar ut till marknaden. Senaste veckan har det figurerat två fall i media där man inte riktigt levt som man lär. Det är två företag i finansbranschen som trampat i klaveret. Kunderna har fått sämre villkor på grund av sämre konjunktur. Trots sämre resultat så ska personer i företagsledande ställning ändå ha ännu mer betalt. Det blir lite komiskt när ett av företagens löften handlar om att man som kund ska få mera kvar…

En klok person sa en gång att "skillnaden mellan reklam och journalistik är att reklamen måste vara sann”. Detta konstaterande är mer sant idag än någonsin. Om företag idag ska vinna kundernas gillande så måste det man säger, lovar eller gör vara sant till ett hundra procent, i annat fall så kommer det att slå tillbaka med full kraft.

Så förhoppningsvis kommer det inte finnas några lik i garderoben eftersom dessa blir offentliga snabbare än vad företagen hinner dölja dem.

Status igår och idag

Eco-status

Träffsäker bild från Trendwatchings senaste rapport. Ekologi och hållbarhet är den nya statussymbolen.

I kväll startar Pause stora rea

Det är köpläge. Världens ekonomer är eniga - den som satsar i lågkonjunktur får mångdubbelt tillbaka. Det här gäller även för ljud- och bildprylar som du köper på Pause. På alla högkonjunktursprodukter får du priser anpassade för lågkonjunkturer. Med andra ord: Ska du köpa en ny tv, stereo eller en hembioanläggning är det nu du ska göra det. 

Kom till Pause och upplev lågkonjunkturens uppsida. I kväll torsdag klockan 18 sätts det hela igång. Det kommer även bli ett högtalartest som visar det kloka i att dra på. Utforska hur din kropp reagerar på ett par Amphion Krypton och bygg på din rabatt ytterligare. 

I annonsen nedan jämförs låg- med högkonjunkturspriser.

Pause_Helsida_SvD

När du är på hungrigt humör

Vår senaste kampanj för Sibylla. Super Meal, en 150g hamburgare med strips och dryck. Går i kvällspress och radio.

Annons 1 Super Meal


Annons 2 super meal


Annons Super Meal 3

Download Flygtornet_45s

Download Kyrkan_45s

Goda nyheter från Carlshamn Mejeri.

Vad sägs om Soygurt, Havredryck och Soyadryck i olika färger och smaker? Väldigt nyttigt och otroligt gott!  Och reklam har vi gjort för det också. Den kan du se i TV, tidningar och här på bloggen:

Amelia_A_225x296
Amelia_B_225x296
Amelia_C_225x296

Najpopularniejsze hotele skandynawskie przeniosły się do polski!

Skandinaviens populäraste hotell flyttar till Polen!

I förra veckan gick startskottet för den stora lanseringskampanjen av Scandics två hotell i städerna Wroclaw och Gdansk. Med rykande färska och färgstarka dagsannonser, utomhusvepor, stripade taxibilar och flygplatser lyckas ingen undgå att Scandic nu finns i Polen.

Kampanjen heter "Allt ingår i priset" och bygger på fyndiga rubriker som lyfter fram fördelarna med att bo på Scandic - gym, frukost och trådlöst internet ingår alltid i rumspriset!  På veporna och taxibilarna står det att Skandinaviens populäraste hotell har flyttat till Wroclaw respektive Gdansk. På de två tidningsannonserna står det "Alla våra rum utom ett är avkopplande" som förklaras i brödtexten med en av fördelarna med att bo på Scandic - de har gratis gym. På den andra annonsen står det "Lunchtips - ställ in den". På Scandic ingår nämligen en stor och mättande frukostbuffé i priset. På den sista annonsen uppmanas gästen till "Gör dina bankärenden under täcket" eftersom fritt trådlöst internet på rummet (tillsammans med gym och frukost) alltid ingår i priset när du bor på Scandic.

Bild_scandic1

Scandic_blå4   

Scandic_grön4
 

Gdańsk-Podwale-Scandic (02) 

Sopot-Scandic (01)

Gdańsk-Jaśkowa-Scandic (08)

Taxi_2

Taxi_3

Och nu blir det logotypefestival


Ibm


Apple


Pepsi


Google

Kan du din designhistoria? Apple har inte alltid varit ett äpple. Siten InstantShift.com listar i artikeln 20 Corporate Brand Logo Evolution 20 klassiska loggor och berättar historierna om hur de kom till. 

Integritet eller relevans?

Kamera

FRA och IPRED har gjort att den personliga integriteten har lyfts upp till en hett debatterad fråga den senaste tiden. Det verkar som att debatten har gett resultat och påverkat i alla fall ungdomars attityder till övervakning och integritet. Kairos Future rapporterar nämligen att ungas acceptans för övervakning, i alla dess former, sen förra året har minskat märkbart. Värst är det, enligt undersökningen, när privata företag kränker ens integritet. När staten gör det ses det som något mer ok. Det intressanta är att förhållandet är det omvända på Internet. Det uppfattas vara ett värre intrång i integriteten om staten övervakar enskilda personer på internet än om privata företag gör detsamma.

Men hur långt sträcker sig då våra krav på ökad personlig integritet? En intressant aspekt av frågan är balansen mellan integritet och relevant reklam. ICA:s initiativ i höstas att anpassa utskicken till sina medlemmar baserat på vad man handlar fick en hel del uppmärksamhet. Vissa upplever att det är fantastiskt att man får rabatt på varor man faktiskt vill köpa snarare än saker man är totalt ointresserad av. Andra upplever det dock som integritetskränkande och otäckt. Enligt ICA själva är det dock få kunder som klagat och avsagt sig de riktade erbjudandena.

Att hitta balansen mellan att leverera riktad, och därmed relevant, reklam och att inte kränka människors personliga integritet kommer att bli en utmaning för branschen framöver. Frågan är om det räcker med att låta konsumenter ha möjligheten att avsäga sig den riktade reklamen eller om man ska gå så längt att man som konsument aktivt måste välja att få riktad reklam skickad till sig. EU yrkar, enligt en artikel i Realtid, på det senare. ICA tycks dock ha smitit undan detta på ett enkelt sätt genom att skriva in några finstilta ord i det avtal man skriver på när man blir medlem. Detta sätt att hantera frågan blev också godkänt av datainspektionen.

Så var går då gränsen mellan integritet och relevans? Ingen aning. Det varierar säkerligen från gång till gång och person till person. Det enda man kan säga är nog att det, som vanligt, handlar om att lyssna. För att hitta balansen måste företag vara extremt lyhörda för människors tankar och åsikter. Jag som konsument måste känna att det är jag som har kontrollen. Så länge jag känner det kommer jag att vara supernöjd med att få rabatt på pasta istället för blöjor.