Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« april 2009 | Hem | juni 2009 »


Om det är någon som fortfarande tvivlar på nätets makt, läs det här

Consumerpower

• 40% av alla europeiska e-shoppare har ändrat uppfattning om vilket varumärke de ska köpa efter att ha gjort efterforskningar på nätet.

• I Sverige är siffran 42%.

• Inom hemelektronik har 59% bytt varumärke efter nätsökningar.

• Inom resor: 43%.

• Sökmotorer ses som en viktigare beslutskälla (76%) än till och med personliga rekommendationer (72%). Vilket återigen bekräftar tesen att "Google är varje företags hemsida".

• 61% tycker att prisjämförelsesajter är en viktig informationskälla.

• 57% använder sig av sajter med användarrecensioner.

Allt detta ur rapporten EIAA Online Shoppers 2008 (sammanfattning här), där det också finns fler intressanta siffror.

Ikväll börjar det: Berghs Live

Glasshalffull  

Allt i livet är en fråga om perspektiv, vilket är värt att komma ihåg i de ekonomiska jämmerochelände-tider vi lever i just nu. Och precis det gör avgångseleverna på Berghs i sin slututställning som drar igång ikväll (se program längre ner).

När alla som jobbar med kommunikation är mer eller mindre förvirrade över ett uppochnedvänt medielandskap, förändrade kommunikationsmodeller och förlorade vanor och mönster konstaterar Berghs-eleverna istället:

"Men. Vad har vi egentligen vunnit? På den frågan har vi inga och tusen svar. Det är det som Berghs Live handlar om. Vi har vunnit en helt ny värld av mediekanaler. Vi har vunnit oändliga möjligheter att engagera konsumenter. Att prata med dem och få ett svar. Vi har faktiskt vunnit en helt ny konsument som är smartare och mer påläst än någonsin."

Berghslive1 

Det låter som en utställning man inte vill missa. Och kan man inte vara där fysiskt går det även utmärkt digitalt, antingen på Stureplan eller hemma i soffan på www.berghslive.com.

Var? 
www.berghslive.com 
• Berghs School of Communication, Sveavägen 34, Stockholm, 
• Digitala jätteskärmen på Stureplan 
 
När? 
På Berghs: 
Torsdag  28/5 17.00  –  22.00 (vernissage med inbjudan) 
Fredag  29/5   17.00  –  19.00 
Lördag  30/5   11.00  –  19.00 
Söndag  31/5  11.00  –  16.00 
 
Direktsändning: 
Torsdag  28/5 19:00  -  20:30 
Fredag  29/5   15:00  -  18:00 
Lördag  30/5   13:00  -  15:30 
Söndag  31/5  13:00  -  15:00

Vi gillar Blondinbella

Bild 1 10-00-48

World Premier: Bionic Commando on a $100.000 setup

Tack för igår. Läs mer om En ovanligt stor spelupplevelse på exempelvis Spelfeber, Resumé och Hype. Prylarna finns som alltid på Pause, så vill du spela som du aldrig har gjort förr - gå till Norrlandsgatan 14.

Medan du sov

Det är rätt fantastiskt egentligen. Posten gör det möjligt för dig och mig att skicka saker ända från Krokträsk till Tjörnarp på mindre än ett dygn. Bara att lägga brevet på lådan senast klockan 18, så sätter det väloljade maskineriet i gång. I det tysta ser hjältarna på Posten till att försändelsen hämtas, sorteras och leveras genom skog och land för att landa hemma på min hallmatta redan nästa dag. För ynka 6 kr. 

Lyssna inte för mycket

öronproppar

Att företag som vill lyckas i sociala medier måste vara bra på att lyssna på människor omkring sig och inte bara prata på om det egna varumärket tycks de flesta vara överens om. Man får inte drabbas av den tredje dödssynden - girighet, som Jerker skrev i förra inlägget.

Det är definitivt rätt och viktigt att lyssna, men det är kanske inte riktigt hela sanningen. För att bli intressant måste ett varumärke våga agera en hel del inifrån ut och inte bara utifrån in. Ett varumärke som bara anpassar sig efter hur vinden blåser och vad människor tycker blir snabbt en ointressant kappvändare. Var är varumärkets egen personlighet?

Så har det varit länge, men i och med framväxten av sociala medier har det blivit allt viktigare att inte glömma bort. De varumärken som lyckats bäst i de sociala medierna är nämligen de som är genuina, äkta och sanna mot sig själva. Faust och Hausholder har skrivit en intressant artikel om ämnet som du kan läsa här. Ett av framgångsexemplen de lyfter upp är Zappos, som vi skrivit en del om tidigare.

Författarna menar att man kan få en hit i sociala medier, rent uppmärksamhetsmässigt, utan att varumärket och företaget tjänar någonting på det. Att hitta något som människor tycker är kul behöver inte vara så svårt, men om den roliga applikationen eller viralfilmen, eller vad det nu är, inte är relevant för varumärket så har man inte uppnått särskilt mycket. Möjligen lite uppmärksamt, men detta på bekostnad av att människors bild av varumärket blivit lite mer suddig. En kommunikationsstrategi för sociala medier måste starta inifrån varumärket. Vad står vi för? Vad brinner vi för? Vad kan vi prata om på ett trovärdigt sätt? När man är på det klara med det ska man definitivt lyssna på vad människor tycker och tänker.

Alltså. Lyssna på människor. För en konversation med dem. Men lyssna inte för mycket. Och framförallt, glöm inte att lyssna på det egna varumärket. Reklam måste som vanligt vara sant, relevant och intressant.

Sju dödssynder när det gäller sociala medier

6a00e0099496db883301157072796a970b
Sociala medier har de flesta insett har stor potential, och det är många som börjat fundera på att ta sina första stapplande steg ut i den sociala mediedjungeln. Då finns det några saker man bör tänka på. De mesta handlar såklart om sunt förnuft. David Grinner har listat några av de vanligaste fällor man bör undvika att trampa när man börjar sitt sociala engagemang på nätet.

1.    Lust
Att försöka addera så många vänner som möjligt i början kan lätt upplevas som desperat. Lär känna folk först och förtjäna deras respekt och vänskap. Låt kunderna bli vänner med dig istället för tvärtom.

2.    Frosseri
Många företag tar en alldeles för stor bit av tårtan när de börjar använda sig av sociala medier. Man går ut och skaffar konton på alla tänkbara platser. Det är lätt att det blir kontraproduktivt, välj istället några få platser där du vet att dina kunder befinner sig.

3.    Girighet
Det är svårt att skaffa vänner om man bara försöker sälja. Börja med att lyssna, var hjälpsam och var dig själv. Det kommer i sin tur leda fram till ökad försäljning.

4.    Lättja
Att börja med sociala medier är lätt. Men att vara närvarande regelbundet ställer lite högre krav på engagemang. Därför måste man ha en långsiktig plan om man menar allvar med sin sociala mediestrategi.

5.    Vrede
Oundvikligen så kommer det innebära en del negativ kritik. En del kritik kommer vara befogad en del inte. Men undvik att möta dessa obefogade och ibland obscena kommentarer med samma mynt. Lägg kraft på de som är befogade och försöka att bemöta dem istället.

6.    Avundsjuka
Vissa företag kommer alltid vara bättre på att utnyttja sociala medier än andra. Istället för att försöka göra som dem, fokusera på vad ditt företag har att erbjuda, inte vad de andra företagen gör.

7.    Högmod
Prata inte om din egen förträfflighet, eller bara om dig själv. Lyssna mer än du talar. På så sätt kommer ditt företag få en massa värdefull information hur ni kan sälja ännu mer.

Du kan läsa mer om tipsen på socialpath.com

If you have a bionic arm you can save the day.

Viral från CAPCOM för spelet Bionic Commando. Spela spelet på världspremiären på Pause, Norrlandsgatan 14 den 19 maj kl 18.

Ett mikroskopiskt mikrobloggsexempel på att innehåll driver sociala medier

2180507487_f2a66bfd13 
Bild: daynoir

Jag och många före mig har ju många gånger konstaterat (senast igår) att det effektivaste sättet att dra till sig uppmärksamhet och engagemang i sociala medier är att bidra med innehåll som människor har nytta eller nöje av och därför frivilligt vill ta till sig, t o m söka upp.

Igår var jag och lyssnade på ett mycket inspirerande föredrag med Dambisa Moyo (läs mer om henne här, här och här) på Handelshögskolan. Och tänkte att jag lika gärna kunde livetwittra från föreläsningen, dels som ett sätt för mig själv att föra anteckningar, dels för att dela med mig.

Den lilla insatsen gjorde att jag fick 22 nya "followers" på Twitter, vilket motsvar en ökning på nästan 8%. Egentligen utan någon vidare ansträngning. Inte för att det var jag, utan för att det var ett innehåll som folk blev intresserade av.

Ha en trevlig helg!

Välkommen på En ovanligt stor spelupplevelse

Det klassiska spelföretaget Capcom, spelutvecklarna GRIN, speldistributören PAN Vision och Pause Ljud & Bild gör gemensam sak och skapar en ovanligt stor spelupplevelse. 

Bionic_flyer_ASCII

Världspremiären av spelet Bionic Commando sker på Pause Ljud & Bild och på en bild- och ljudutrustning som kostar brallan.

En ovanligt stor spelupplevelse startar tisdagen den 19 maj, Norrlandsgatan 14. Insläpp kl 18.00. Alla är välkomna. Specialpriser på ljud och bild.

- Det kommer att bli åka av, säger Fredrik Hjelmquist på Pause. Vi har släpat hem grejer nog för att spränga skyltfönstret och vi spelar på världens största RGB LED-TV.

Du kan läsa mer på Facebook eller Hype. Annonsen ovan finns också här.

Öppna "digitala ambassader" – och två andra lärdomar

I fredags tillbringade jag dagen på fjärde upplagan av Disruptive Media Conference och blev väldigt glad av alla bra talare och alla intressanta tankar de satte igång.

Jag tänkte inte trötta ut er med en total sammanfattning av dagen – dels för att det redan finns några bra sammanfattningar där ute (t ex här, här och här), dels för att du kan se de flesta presentationerna i sin filmade helhet här.

Istället vill jag dela med mig av de tre viktigaste tankarna jag tog med mig från dagen.

1. Öppna "digitala ambassader"

3237350558_6df89285ca 

Bild: antony mattox

Att det är smartare, billigare och bättre för ett varumärke att vara där människor redan befinner sig i det digitala landskapet istället för att försöka locka dem till varumärket.se är något som allt fler verkar förstå, eller åtminstone prata om. Ändå är ryggmärgsreflexen hos de flesta företag fortfarande att bygga "slott i skogen" i form av företags-, varumärkes- och kampanjsajter och sedan tro att man är klar.

Steve Rubel, Director of Insights på Edelman Digital och mannen bakom den utsökta bloggen Micro Persuasion, hade en utmärkt metafor för hur man bör agera på nätet: Öppna "digitala ambassader" där människor är. Det kan vara på Google, Facebook och Twitter, det kan vara i branschspeficika communities, det kan vara i andra digitala nav.

Hemsidan då? Jo, den behövs förstås också. Men hur och i vilken omfattning bör man fundera på. Steve Rubel satte huvudet på spiken även här genom att säga så här: "Google is every company's homepage". Ibland har jag blivit rätt förbluffad över hur människor i min egen omgivning till och med söker sig fram till en sajt via Google även när de faktiskt vet vad sajtadressen är. Men så är det och Googles betydelse kommer knappast att minska.

Google är varje företags hemsida + Öppna digitala ambassader = Vägen framåt

2. Att skapa innehåll behöver inte betyda att skapa innehåll

47429912_2aae673b5d

Bild: brtsergio

Men om man nu ska vara där ute där människor är – och det ska man – måste man förstås tänka på att inte skräpa ner sin omgivning och göra livet surt för de individer som är där av helt andra anledningar (dvs alla). Man bör med andra ord inte springa runt och gallskrika sitt säljbudskap. (Här kan jag även rekommendera Alan Wolks utmärkta resonemang om "Your Brand Is Not My Friend".)

En självklarhet, kan tyckas. Jo, i teorin men inte alltid i praktiken. För det är precis så de flesta företag hittills utnyttjar sociala medier – som ännu en megafon att basunera ut budskap i, utan någon som helst eller i bästa fall extremt knapphändig dialog. Som Brian Solis uttryckte det i fredags: De flesta företag tror att de blir en del av Konversationen bara genom att öppna ett Twitter-konto och starta en Facebook-grupp.

Sättet att bryta igenom och att bli uppskattad är istället att skapa nyttor och göra sånt som människor vill ta till sig. Helst sånt som de vill använda eller återkomma till om och om igen. Och allra helst sånt som löser problem, eftersom människor i allt högre utsträckning använder sociala medier just för problemlösning.

För att återknyta till tanken om att Google är varje företags hemsida, handlar det om att skapa innehåll som människor "will discover and pull through search". Fördelen med det är dubbel. För det första kommer de som använder innehållet att gilla det och därmed ditt varumärke. För det andra kommer det i sin tur generera word-of-mouth i form av länkningar och omnämnanden som gör att varumärket hamnar högre i resultatlistan på Google. En skönt positiv spiral, med andra ord.

Här kan man dock som varumärkesägare börja darra lite på underläppen, eftersom meningsfullt innehåll inte är något man snyter ur näsan bara så där. Men det behöver man inte. Steve Rubel poängterade att ett varumärke lika gärna kan agera curator, dvs vara någon som samlar relevant innehåll från andra håll. Se t ex Alltop för ett enkelt men illustrativt exempel. (Skillnaden mellan en curator och en aggregator – som också blivit allt populärare – är hårfin, men för mig skiljer sig en curator från en aggregator på två sätt: dels genom att sovra innehåller hårdare, dels genom att presentera det på ett aptitligare sätt. Lite NK mot ÖB.)

"All brands can now be media companies" och "Every niche out there that you can think of will have a digitial curator", sa Steve Rubel. Det finns ingen anledning att inte ditt varumärke kan bli det.

3. "It's about people, stupid"

2547887749_8000b11c28

Bild: TheConcreteJungleBook

Att sociala medier handlar om människor var något som nästan alla talare var på, utifrån lite olika perspektiv.

Chris Heuer från Social Media Club pratade om att "social organizations are soulful organizations", att det inte längre går att skilja mellan företagande och känslor och att moderna företag måste stå för något, ha en åsikt, för att bli intressanta. Precis som människor.

Brian Solis menade att sociala medier inte är en fråga som bara kan förpassas till marknads- eller PR-avdelningen utan att "every department needs to socialize itself", att människor på så många håll som möjligt i företaget måste interagera med människor på nätet – eller åtminstone finnas tillgängliga för interaktion.

Steve Rubel sa samma sak, med tillägget att man även bör identifiera "corporate all-stars" som är bra representanter för företaget ute på nätet. Det viktiga här är att det är personer med en "authentic voice", inte med en fin titel i organisationsdiagrammet.

Sedan kan ju förstås VD också ha en äkta röst, vilket inte minst Tony Hsieh på Zappos visar. En av få som visar det här på hemmaplan, och som gör det utomordentligt bra, är Saltå Kvarns VD Johan Ununger, som också talade på Disruptive Media. En av de mest inspirerande sakerna med hans historia är att han bara för några år sedan var rätt skeptisk till bloggar och andra sociala medier men blivit frälst längs vägen. Idag bloggar han på Saltå Kvarn-bloggen med både nytta och nöje som följeslagare. Till exempel berättade han så här om ett inlägg där han frågade kunderna om idéer för nya produkter: "Det tog mig fem minuter att skriva det där inlägget och sedan fick vi in över hundra idéer på nya produkter." Rätt hyfsad produktivitet, kan man tycka.

Ett stort tack till Annika Lidne, Beata Wickbom och Disruptive Media för en lysande dag!

Handlingen är det man minns

2971605692 

Anna Odell. Hennes namn är på allas läppar. Mer publicitet har nog varken hon eller konstfack fått sen hon genomförde sitt slutprojekt, att fejka och dokumentera en psykos. Årets konstfackutställning verkar bli den mest besökta utställningen någonsin enligt uppgifter från realtid.se .

Hennes konstverk har också fått diskussionen kring konsten i allmänhet att öka i intensitet. Det debatteras i tidningar, i TV på bästa sändningstid och på kafferasten. Visst kan man spekulera i om det är moraliskt korrekt, effektsökeri eller t o m om det är konst. Men en sak är glasklar. Hon har satt sitt eget varumärke på kartan blixtsnabbt och även bidragit till att debatten och intresset kring konst och konstfack fått sig en rejäl skjuts.

Varför blir inte de andra konstnärstudenternas slutprojekt lika uppmärksammade och omskrivna? Ja, självklart handlar det om att Anna Odell bryter ny mark genom hennes spektakulära konstverk, men också att hon faktiskt gör något. Inte bara ett konstverk i vanlig traditionell mening, utan hon genomför en personlig handling med sig själv som en del i konstverket.

Vad kan man då som marknadsförare lära sig av det här? Egentligen två saker. För det första. Att göra något är alltid kraftfullare än att bara prata om sin egen förträfflighet. Det är handlingen man kommer ihåg. För det andra handlar det om att ständigt utmana det konventionella. Om Anna Odell hade gjort ett traditionellt konstverk så hade hon naturligtvis inte fått samma uppmärksamhet.

Den enda risken som man bör ta i beaktning är hur relevant de handlingar man genomför är. Men det är ju upp till oss som marknadsförare och uppdragsgivare att bedöma.

Tänk vad intressant vår bransch skulle bli om vi kunde få se företag som marknadsför sig genom samma princip. Att handla istället för att bara prata!

Än en gång visar nätet upp sin bästa sida

Gravidlooken

Idag är det premiär för Gravidlooken, Sveriges första stora modesajt för gravida. Vilket än en gång visar att det på nätet finns plats för allt. Inget är för smalt. (Och precis där biter jag mig i tummen för att avstå från en ordvits.)

Launch of the v.Speed

A worldwide campaign for Puma Football and the v.Speed boot before 2006 FIFA World Cup. 

OLW chips = Fredagsmys

Bild 1

I veckan går OLWs nya reklamfilmer upp på TV, det första resultatet av en förändrad målgruppsstrategi. Från att under flera år inom segmentet chips varit en nischad utmanare till Estrella, går OLW nu mot marknadsledarskap under 2009. Nu är inriktningen därför breda grupper som inkluderar familjer och fokus ligger på helgen, då ca 70% av all chipsförsäljning sker.

Tillsammans med Åkestam Holst arbetar man nu vidare från den reklamplattform som skapades för ett år sedan; ”Dela med dig av det goda”. Nu är det dags att ta hand om fredagsmyset, det enskilt starkaste, viktigaste och mest karaktäristiska tillfället för snacks.

Fredagsmyset har blivit en minihögtid som omfattar alla åldrar och samhällsgrupper och som är nära förknippad med snacks. Självklart vill OLW vara det naturliga valet i det sammanhanget.

This week OLW:s latest commercials will air on TV. The spots are the first result of a changed consumer strategy. For many years OLW has in the Chips-segment been a niche challenger against the dominant Estrella, but now OLW is going for market leader ship. Instead of talking to young kids as before, OLW is now targeting a broader group, including families with children. Focus is also on weekend sales, where OLW has 70% of its total sales.

Beckers

Rapport från One Show Interactive: Guld till Playground och brons till Swoppern!

Bild 4
Bild 3

Det var ganska många svenskar där, bland annat från BBH och det blev ett jäkla fint jubel då det stod klart att Åke fick guld. Att i publikvimlet glida förbi Crispin, Droga och de andra för att hämta pennan var fantastiskt. Guldpennan väger som bly, och bronspennan är verkligen inte fyskam den heller.

Mycket roligt! Ses på tisdag,

/Åke

ON TOUR

We are currently on a Nordic (rock)tour shooting tv-commercials for Scandic.

DSC00483 

DSC00482
Our tour bus  (wich also has housed stars like REM, Elton John, Seal, Kent, Thåström and last week Christer Sjögren.)

DSC00488
Director Oskar Bård tries out a new look.

DSC00492
When thinking of ideas in Finland we always follow the tradition of sitting in a sauna. 

Have a nice weekend / Trevlig helg / God helg / Iloista viikonloppua!

Ta en titt på modern japansk konst

Blev extra glad när jag hittade den här siten och kunde spana in det senaste från unga japanska konstnärer.

Bild 3
Jag har en förkärlek till japansk konst och kommunikation. Den är omgärdad av en stor tanke, en filosofi som både hämtar kraft i deras tusenåriga arv och deras nyfikenhet på framtiden. Det gör att konsten känns framåtskapande men ändå meningsfull och betydelsefull. Sen att de är benhårda på estetik och perfektion borde inspirera fler kreatörer i väst att utveckla sitt tålamod och envishet – att vässa en god idé tills den är fulländad i sitt genomförande och inte bara som tanke.

Bild 4

Bild 5

Art we love är som ett smörgåsbord av moderna konstnärer som ger dig den där välbehövliga energikicken och får fart på fantasin.

 
 

Mitt i all stress.. Åsne-ekipage siktat på E45!

84926


Tidigare idag har en kvinna långsamt färdats i en vagn dragen av två åsnor på E45. Kvinnan som är från Danmark har bara uppgett att hon är på väg norrut.

Strax innan lunch kom samtal till polisen från trafikanter på E45:an som hade siktat ett annorlunda ekipage vid Marieholmsbron. En kvinna i 50-årsåldern färdades norrut med en vagn dragen av två åsnor. Hon har även med sig en Rottweiler i vagnen.

Polisen hade ingen anledning att stanna kvinnan men Vägverket beslutade att skicka ut en så kallad vägassistansbil. Föraren Thomas Hasselberg fick uppdraget.
- Jag trodde först att det var ett skämt. Jag kom ikapp henne strax efter Slakthuset och gick ut och pratade med henne, hon gick bredvid vagnen och verkade vara lugn och sansad. Hon var från Danmark och sa bara att hon skulle norrut. Hon var inte påverkad av någonting eller så. Hon var vid god vigör.
Thomas Hasselberg följde efter åsne-ekipaget i en knapp halvtimme.
- Jag låg efter med krockskyddet utfällt. Det finns ingen väggren där och folk kör som galningar i kurvorna. Det var livsfarligt. Jag följde efter henne tills hon kom ut på raksträckan efter Lärje-motet.

Just nu har kvinnan tagit en paus och har parkerat sin vagn i närheten av Agnesbergs-motet, någon kilometer söder om Angeredsbron. Danskan har lagt sig för att sova i sin vagn och de två åsnorna betar till synes fridfullt i det gröna gräset.

Då ekipaget inte utgör någon direkt trafikfara har polisen än så länge ingen anledning att ingripa. Vagnen är ett LGF-fordon som därmed har rätt att färdas på en huvudled. Om kvinnan förverkligar sina planer på att ta sig norrut via E6:an så kommer dock polisen att rycka ut. En vagn dragen av två åsnor får inte färdas på en motorväg, uppger Jan-Erik Tano vid polisens cityenhet.

Tänk att det fortfarande finns ett liv utan Facebook, Twitter, iPhones osv..

En omogen kampanj

Byrån har gått bananas och gjort en omogen kampanj för Scandic. Kampanjen syns just nu på närmare 150 hotell i norra Europa. Skynda att boka innan 31 maj då priserna mognar!

RUMSAFFISCH

Bordsryttare_Sve 

Rumsaffisch_Polen 

Bordsryttare_Polen 

Rumsaffisch_Eng 

Bordsryttare_Eng 

Fotograferat har Carl Kleiner på Agent Bauer gjort.

Stora Energipriset

Bild 12
Vår första kampanj för Sweco är för Stora Energipriset. Stora Energipriset är en tävling som premierar företag som genomfört energibesparande åtgärder under året. Ett pris som Sweco delat ut sedan 1984. Uppgiften vara att öka kännedomen om priset och få fler personer att antingen ansöka eller nominera någon man känner.

Vår lösning var helt enkelt att visa på olika exempel på energibesparande åtgärder för att skapa nyfikenhet och intresse. Vi gjorde helt enkelt en kokbok utan kok, för att visa att man med små medel och lite kreativt ingenjörskap kan minimera sin energiförbrukning. Den här kampanjen genomfördes pararellt med arbetet med kommunikationsplattformen och reklamkoncepet, och har därför inte riktigt samma anslag som de kampanjer som kommer.

Redan nu har Sweco fått mängder med ansökningar och förslag på energibesparande recept samt en massa PR. Kokboken kommer ut efter sommaren.

Kan 100-wattaren bli en bättre tävling?

Skalan

Eller är den fulländad? Oavsett vad du tycker, gör gärna din röst hörd på bloggenomeffekt.se.

Bloggen är navet i det nya och beundransvärda initiativet från en grupp avgångselever på Berghs att försöka utveckla 100-wattaren som tävling. Till sin hjälp har de samlat ihop en expertgrupp som ska fungera som tankesmedja och katalysator för att komma med konkreta idéer för 100-wattarens framtid, och som i sin tur gärna tar hjälp av dig.

Läs mer här och här.

The best ad placement, or when advertising went too far?


Suckarnas bro
Before and after advertising.

The Bridge of Sighs - one of the most popular tourist attractions in Venice. Covered in an ad from Chopard, a Geneva-based luxury watch, jewelry and accessories company.

Fish 'n' chips served in great company

The agency has done a direct marketing/brand experience event/sales promotion for Citypaketet. The food was handed out together with a morning newspaper to Sweden's advertising elite after Guldägget.

Fishnchips_lowres