Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Världens enklaste sociala medier-strategi (och den enda du behöver) | Hem | Är Jamie Oliver ett tåg? »


Genial storytelling?

Storytelling
Jag kommer ihåg när jag läste om att Ryan Air skulle starta i Sverige. De hade lyckats få tag i landningstillstånd på Skavsta utan för Nyköping. Ambitionen var glasklar de skulle lansera lågprisflyg och konkurrera ut de stora flygbolagen.

De stora drakarna, flinade och önskade Ryan Air lycka till. De trodde nog att denna lilla aktör bara skulle bli en dagslända. Men ack vad fel de hade. Istället för att försvinna som en sommarbris så är det nu de stora drakarna som blöder och går omkull, medan Ryan Air är ett av de flygbolag som är bland de lönsammaste i branschen.

Det finns flera bolag som tagit efter Ryan Air och satsat på lågpris. Listan kan göras lång, men det finns ingen som lyckats lika bra som Ryan Air att ständigt bevisa sig vara det ”billigaste” flygbolaget.

För ett par månader sedan gick Michael O´Leary ut med ett pressmeddelande att Ryan Air såg över möjligheten att ta betalt av resenärerna om de ville besöka toaletten under flygningen. Det blev förstås en ganska ordentlig debatt. Tidningarna skrev löpmeter om hans planer. Föga anade de att hans utspel bara var ett smart sätt att ”bevisa” att de är det flygbolag som har lägsta biljettpriserna. Såklart skrevs det en massa artiklar om denna ”nyhet”.

Nu har Michael återigen gjort ett utspel, där han sagt att han ”ska” låta Boeing titta på möjligheterna att införa ståplatser på flygplanen. Tidningarna hugger direkt och det skrivs och debatteras om dessa ”idiotiska” planer.

Plangrafik_gif_968706w

Men det här är inget idiotiskt tilltag. Det är en medveten strategi att skapa ”buzz” om ett varumärke som vill upplevas som ett flygbolag som säljer de billigaste flygresorna. Om ståstolarna kommer att införas eller inte har ingen betydelse. Nyheten i sig bygger och förstärker uppfattningen om varumärket.

En del kan påstå att det här skapar en negativ bild av varumärket, men det spelar ingen roll. Folk känner till att om man flyger med Ryan Air så är det inte en odelad positiv upplevelse. Det är massa tillägg när man bokar, det är inte någon service att tala om, och deras regler är på gränsen till vad juridiken tillåter. Men man köper det, eftersom priset på biljetterna är så pass låga. Man ställer helt enkelt inte de kraven man brukar på ett flygbolag när man reser med Ryan Air.

Därför fungerar Michaels utspel om toalettavgifter, ståstolar eller extra avgifter för folk som väger mer än 100 kg för ett varumärke som Ryan Air. Michael O´Leary har verkligen förstått hur marknadsföring ska gå till idag. Det handlar om att få ut sin story på ett så intressant sätt för att folk ska börja prata om företaget på bloggar, i tidningar och över kafferasten. Och då krävs det nyheter som har ett intressant värde i sig.

Självklart är det bättre om nyheten är tudelat positiv men hur kul skulle det vara för tidningarna att skriva om att Ryan Air sänker priserna mellan Skavsta och Stansted? Inte speciellt eller hur?

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef011571d30c68970b

Bloggar som refererar till Genial storytelling?:

Kommentarer

I have just discovered that you are using one of my pictures (above) without permission or credit.

I would like an explanation of why you think it is acceptable to steal my work?

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google