Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« juni 2009 | Hem | augusti 2009 »


Hur dömer heteronormen dig?

För att få svar på frågan behöver du ett aktivt Twitter konto och sedan är det bara att besöka vårt test HOW HETERO? Den är en del av vår kampanj för Stockholm Pride 2009 som har som främsta mål att synligöra heteronormen och hur den begränsar oss i vardagen och speciellt HBT-personer. Festivalen startar den 27 juli och håller på till den 2 augusti. Biljetter köper du här!

HOW HETERO

Sleepless @ Playground - The case study video


Sleepless_at_playgro#208151

Sleepless at Playground - online from Ourwork on Vimeo.


Åkestam Holst + Carlsberg = Skål!

Vi dricker Carlsberg Åkestam Holst har i dagarna valts till huvudbyrå
för Carlsberg Sverige. Med en stor skål i Festis, Pripps, Falcon, Carlsberg och Ramlösa med flera hälsar vi Carlsberg välkomna. Vi är mycket glada för förtroendet. Fortsättning följer!


Finns det skrivmaskiner i himlen?



Jan Cederquist var min stora idol och förebild de första 10 åren av min karriär, från mitten av 70-talet. Han stod för stil och värdighet, för intelligens och värme i en reklamvärld som bara långsamt börjat förstå att konsumenter kan tilltalas som tänkande individer. Säkert var det Leon Nordin som var pionjären och vägbrytaren, men Janne Cederquist var den som tog just skrivandet ytterligare ett steg, till nästan poetiska höjder, om än aldrig pretentiöst eller högtravande.
När första upplagan av boken ”Ord till salu” kom ut och jag läste Jannes kapitel som började ungefär ”Kom och sätt dig här bredvid mig vid min skrivmaskin…” så var det inget annat än språklig magi. Det är nog fortfarande den bästa introduktion till copywriting som skrivits. Pedagogiskt, mänskligt, inkännande.
Idag låter det säkert konstigt, men för mig och många andra som var rookies på 70-talet var det en högtidsstund varje gång en ”Hall&Ceder-kampanj” gick upp på sid 3 i DN eller på stortavlor och pelare. Lite som när Beatles släppte en ny singel tio år tidigare.
När jag kommit en bit i min egen karriär, i början av 80-talet, blev jag så erbjuden jobb på Hall & Cederquist, det finaste man kunde bli på den tiden. Jag gick upp till byrån en kväll och satt och pratade med Janne i hans rum i några timmar. Vi pratade om reklam förstås, men också om livet och musik, vi var båda basister även om Janne nog tog bättre hand om sin talang än vad jag har gjort (om jag nu någonsin haft någon). Det var en magisk kväll, livet som kreatör blev lite större i Jannes närhet.
Nästa dag ringde jag och tackade nej till jobbet på Hall & Cederquist. Jag kände mig helt enkelt inte värdig, trodde inte att jag skulle räcka till eller leva upp till de skyhöga förväntningarna. Jag fegade ur, helt enkelt.
Självklart har jag funderat många gånger hur det blivit om jag tackat ja, om jag fått förmånen att jobba några år i Janne Cederquists närhet. Sannolikt hade jag lärt mig massor som jag nu inte kan. Men gjort är gjort och idag när vi fått veta att Janne inte längre finns ibland oss känns just den funderingen väldigt futtig.
Istället hoppas jag att vi alla, som försöker förstå hur bra reklam egentligen blir till, sänder en tacksamhetens tanke till Jan Cederquist. Han visste, han var en föregångare och inspiratör. Både som person och yrkesman.

Åkestam Holst ingår partnerskap med Stockholm Pride

Tillsammans har vi producerat en kampanj som ska belysa årets tema (Hetero) vars syfte är att synligöra heteronormen och vilka konsekvenser den ger i samhället i stort, men också hur den påverkar oss alla i vardagen. Oskrivna regler över hur en “riktig” kvinna eller man ska vara. Att sprida gamla unkna heteronormativa föreställningar tycker vi stinker! Följ med oss på Stockholm Pride 2009, det startar den 27 juli och pågår till den 2 augusti. Köp biljetter här!


Klicka här Download Stockholm Pride om du vill ladda ner filmen som Esteban producerat, gillar du musiken "I Wanna Run" av Nina Ramsby och Brent Hunter finns den såklart på Spotify.

Digital musik blir fysisk

Music_tee

Musikbranschen fortsätter att söka efter nya sätt att distribuera musik. Senaste exemplet är The Music Tee. Idén bygger helt enkelt på att sampaketera en fysisk produkt med en digital. T-shirten har skivomslaget, för tillfället t.ex. Mos Defs nya album The Ecstatic, på framsidan och låtlistan på ryggen. På köpet med t-shirten får man en kod för att kunna ladda ner albumet.

Det här är intressant av flera anledningar. För det första så är det ännu ett exempel på hur den fysiska och den digitala världen smälter ihop alltmer. Mer om det här och här.

The Music Tee är också ett intressant exempel på ett nytt sätt att manifestera sin skivsamling. En viktig funktion som den fysiska cd- eller lp-skivan fyller (eller fyllde) är ju att visa upp för människor runt omkring oss vilken musiksmak vi har. Detta blir givetvis svårare när vi laddar ner musik snarare än att köpa skivor. Det är helt enkelt inte lika mycket ”show off”-effekt i en MP3:a som i en fysisk skiva.

Att sampaketera digitala nedladdningar med en t-shirt är ett sätt att ge människor möjligheten att umgås mer med sina favoritartisters varumärken samt visa upp vilken musik man lyssnar på. Jag är övertygad om att det finns, och framförallt kommer dyka upp, en rad andra.

Via Trendcentral och Springwise.

Är Jamie Oliver ett tåg?

Som vi tidigare berättat har Jamie Oliver tagit fram en barnmeny i samarbete med Scandic. Ratta in en kommersiell radiostation under semestern så är chansen stor att du får höra någon av dessa tre radiospottar. (Flickorna Larsson har producerat.)


Afro15

Scandic - Frukt.mp3
Scandic - Hund.mp3
Scandic - Tåg.mp3

Genial storytelling?

Storytelling
Jag kommer ihåg när jag läste om att Ryan Air skulle starta i Sverige. De hade lyckats få tag i landningstillstånd på Skavsta utan för Nyköping. Ambitionen var glasklar de skulle lansera lågprisflyg och konkurrera ut de stora flygbolagen.

De stora drakarna, flinade och önskade Ryan Air lycka till. De trodde nog att denna lilla aktör bara skulle bli en dagslända. Men ack vad fel de hade. Istället för att försvinna som en sommarbris så är det nu de stora drakarna som blöder och går omkull, medan Ryan Air är ett av de flygbolag som är bland de lönsammaste i branschen.

Det finns flera bolag som tagit efter Ryan Air och satsat på lågpris. Listan kan göras lång, men det finns ingen som lyckats lika bra som Ryan Air att ständigt bevisa sig vara det ”billigaste” flygbolaget.

För ett par månader sedan gick Michael O´Leary ut med ett pressmeddelande att Ryan Air såg över möjligheten att ta betalt av resenärerna om de ville besöka toaletten under flygningen. Det blev förstås en ganska ordentlig debatt. Tidningarna skrev löpmeter om hans planer. Föga anade de att hans utspel bara var ett smart sätt att ”bevisa” att de är det flygbolag som har lägsta biljettpriserna. Såklart skrevs det en massa artiklar om denna ”nyhet”.

Nu har Michael återigen gjort ett utspel, där han sagt att han ”ska” låta Boeing titta på möjligheterna att införa ståplatser på flygplanen. Tidningarna hugger direkt och det skrivs och debatteras om dessa ”idiotiska” planer.

Plangrafik_gif_968706w

Men det här är inget idiotiskt tilltag. Det är en medveten strategi att skapa ”buzz” om ett varumärke som vill upplevas som ett flygbolag som säljer de billigaste flygresorna. Om ståstolarna kommer att införas eller inte har ingen betydelse. Nyheten i sig bygger och förstärker uppfattningen om varumärket.

En del kan påstå att det här skapar en negativ bild av varumärket, men det spelar ingen roll. Folk känner till att om man flyger med Ryan Air så är det inte en odelad positiv upplevelse. Det är massa tillägg när man bokar, det är inte någon service att tala om, och deras regler är på gränsen till vad juridiken tillåter. Men man köper det, eftersom priset på biljetterna är så pass låga. Man ställer helt enkelt inte de kraven man brukar på ett flygbolag när man reser med Ryan Air.

Därför fungerar Michaels utspel om toalettavgifter, ståstolar eller extra avgifter för folk som väger mer än 100 kg för ett varumärke som Ryan Air. Michael O´Leary har verkligen förstått hur marknadsföring ska gå till idag. Det handlar om att få ut sin story på ett så intressant sätt för att folk ska börja prata om företaget på bloggar, i tidningar och över kafferasten. Och då krävs det nyheter som har ett intressant värde i sig.

Självklart är det bättre om nyheten är tudelat positiv men hur kul skulle det vara för tidningarna att skriva om att Ryan Air sänker priserna mellan Skavsta och Stansted? Inte speciellt eller hur?

Världens enklaste sociala medier-strategi (och den enda du behöver)

Det här blir det sista inlägget jag skriver om sociala medier, eftersom det har blivit alltmer irrelevant som begrepp, kanske aldrig ens varit relevant och dessutom börjar bli hårresande söndertjatat (börjar bli?!).

För svaret på frågan på hur man ska använda sociala medier i sin marknadsföring är ju så enkelt. Så enkelt, rentav, att en strategi för sociala medier egentligen bara behöver innehålla två punkter. Så enkelt att jag inte behöver addera till tjatandet efter det här.

Då kör vi – "The Ultimate Two-Step Guru Guide to Social Media Strategy" (eller något annat prettopompöst):

1. Bestäm om varumärket ska agera som (A) en samtalspartner eller (B) ett samtalsämne eller både och

Theconversation  

Med andra ord: ska varumärket finnas där för människor att prata med eller prata om? Zappos och JetBlue är exempel på varumärken man kan prata med. Starbucks och Google är några varumärken folk pratar om. Eller så gör man både och. Ofta blir ett varumärke som är en bra samtalspartner också ett intressant samtalsämne, vilket såväl Starbucks som Zappos visar.

Det här är det första viktiga vägvalet man behöver göra. Vad gäller (B) så finns det en del förståsigpåare där ute som hävdar att folk pratar om ditt varumärke vare sig du vill eller inte men det är inte alls säkert, åtminstone inte i någon meningsfull utsträckning. För det första är varumärken inte ett särskilt intressant samtalsämne överhuvudtaget i människors vardag och för det andra är det få varumärken som kvalar in i en diskussion.

2. Ta konsekvenserna

Ingen strategi är bättre än konsekvenserna av den, och det gäller förstås även sociala medier. Vad betyder det då? Vad är konsekvenserna av att välja att vara en samtalspartner eller ett samtalsämne?

(A) Konsekvenserna av att vilja vara en samtalspartner

- Finns tillgänglig där människor vill kunna nå varumärket, inte bara i ett call center med tonvalsmenyer. Bygg digitala ambassader, inte slott i skogen. Facebook, Twitter, Bloggy, Google Groups, branschforum, intressegrupper, osv, osv, osv – det är där det händer.

- Se till att det är riktiga, namngivna människor som representerar varumärket istället för att det är "varumärket" som pratar. 

- Se också till att representanterna i fråga är både kunniga och beslutsmässiga. Självklart i ord men långt från självklart i handling, eftersom sociala medier fortfarande ses som något nytt och experimentellt och därför hamnar långt ner och långt ut i de flesta organisationer. Men håll er alltså borta från "twinterns".

- Använd inte sociala medier som en megafon för att basunera ut budskap. Precis som alla andra samtal människor emellan måste även ett digitalt samtal vara ett...samtal. Lyssna alltså dubbelt så mycket som du pratar.

(B) Konsekvenserna av att vilja vara ett samtalsämne

Här är det både enklare och svårare. Det enkla är att det bara finns en regel, som i sin tur är så enkel att den kan dumförklaras: Gör något som faktiskt är värt att prata om.

Det svåra är förstås att göra precis det. Grundproblemet är att det som företaget tycker borde vara värt att prata om kanske inte alls är det. Vad som är värt att prata om skulle kräva ett eget blogginlägg (kanske kommer) men i korthet kan det handla om något i produkten eller tjänsten, företagskulturen, skapat innehåll (nyttigt eller roligt) eller kommunikationen i sig. Det viktiga är att det är något som, med Seth Godins ord, är "remarkable – worth remarking about". Men det får som sagt bli ett eget inlägg.

Så där ja. Hej då, "sociala medier".

Bägare eller våffla?

Glass

Stämningen var på topp då Kenneths Glassbar slog upp portarna! Här njöts klassikern jordgubb/vanilj i våffla med chokladsås och strössel. Åke var på sitt bästa humör och fick i sig närmare 40 glassar! Härliga sommar!

Läs om ett geni

Tonyhsieh

Det här är ingen dålig avslutning inför semestern, jag lovar. Artikeln är lång men ger gott om belöning så den är väldigt värd din tid. Den handlar om Tony Hsieh, VD för Zappos, som jag skrivit om tidigare.

Vad ska man säga? Han är en innovatör, en superentreprenör, en inspiratör, ett geni. Och det som ofta utmärker genier är att det de säger och gör verkar så oerhört självklart – när de väl har sagt och gjort det.

"The Zappos Way of Managing" (INC. Magazine)

Bra jobbmusik

För dig som emellanåt tröttnar på iTunes eller Spotify eller helt enkelt vill upptäcka ny musik på ett skönt passivt sätt, är här två tips på mixtjänster. Alltså ställen där vem som helst kan lägga upp kategoriserade musikmixar. Det finns mycket bra där, så testa.

Pacemaker_sticker_logo_RGB_100                   Mixcloud-logo 

(Mixcloud är fortfarande invite-only, men det går snabbt att få en inbjudan.)

En liten spalt

Vår spalt för Pause har blivit recommended. Tack!

Skydda dig i sommar

Proderm

Vi arbetar bara med uppdrag där vi kan stå för produkten eller tjänsten. Det är enkel princip. Just idag står vi extra mycket för Playgrounds solskyddsprodukter. Där finns inte bara Proderm, världens bästa solskydds-mousse som varken kladdar eller försvinner när du badar eller svettas. Dessutom säljer Playground superfina solskyddskläder för barn från Houdini och nya tuffa märket Solkatt.

Gå till Adolf Fredriks Kyrkogata 15 (runt hörnet från Drottninggatan, ett par kvarter norr om Hötorget) före ledigheten och bunkra upp för många långa dagar på stranden, i kajaken, på båten eller bara i solen. Hälsa från Åkestam Holst så får du 10% rabatt på allt du köper under hela juli. Du kan också handla direkt på Playgroundstores.com. Men rabatten får du bara om du förgyller butiken med ett besök på riktigt!