Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Bägare eller våffla? | Hem | Genial storytelling? »


Världens enklaste sociala medier-strategi (och den enda du behöver)

Det här blir det sista inlägget jag skriver om sociala medier, eftersom det har blivit alltmer irrelevant som begrepp, kanske aldrig ens varit relevant och dessutom börjar bli hårresande söndertjatat (börjar bli?!).

För svaret på frågan på hur man ska använda sociala medier i sin marknadsföring är ju så enkelt. Så enkelt, rentav, att en strategi för sociala medier egentligen bara behöver innehålla två punkter. Så enkelt att jag inte behöver addera till tjatandet efter det här.

Då kör vi – "The Ultimate Two-Step Guru Guide to Social Media Strategy" (eller något annat prettopompöst):

1. Bestäm om varumärket ska agera som (A) en samtalspartner eller (B) ett samtalsämne eller både och

Theconversation  

Med andra ord: ska varumärket finnas där för människor att prata med eller prata om? Zappos och JetBlue är exempel på varumärken man kan prata med. Starbucks och Google är några varumärken folk pratar om. Eller så gör man både och. Ofta blir ett varumärke som är en bra samtalspartner också ett intressant samtalsämne, vilket såväl Starbucks som Zappos visar.

Det här är det första viktiga vägvalet man behöver göra. Vad gäller (B) så finns det en del förståsigpåare där ute som hävdar att folk pratar om ditt varumärke vare sig du vill eller inte men det är inte alls säkert, åtminstone inte i någon meningsfull utsträckning. För det första är varumärken inte ett särskilt intressant samtalsämne överhuvudtaget i människors vardag och för det andra är det få varumärken som kvalar in i en diskussion.

2. Ta konsekvenserna

Ingen strategi är bättre än konsekvenserna av den, och det gäller förstås även sociala medier. Vad betyder det då? Vad är konsekvenserna av att välja att vara en samtalspartner eller ett samtalsämne?

(A) Konsekvenserna av att vilja vara en samtalspartner

- Finns tillgänglig där människor vill kunna nå varumärket, inte bara i ett call center med tonvalsmenyer. Bygg digitala ambassader, inte slott i skogen. Facebook, Twitter, Bloggy, Google Groups, branschforum, intressegrupper, osv, osv, osv – det är där det händer.

- Se till att det är riktiga, namngivna människor som representerar varumärket istället för att det är "varumärket" som pratar. 

- Se också till att representanterna i fråga är både kunniga och beslutsmässiga. Självklart i ord men långt från självklart i handling, eftersom sociala medier fortfarande ses som något nytt och experimentellt och därför hamnar långt ner och långt ut i de flesta organisationer. Men håll er alltså borta från "twinterns".

- Använd inte sociala medier som en megafon för att basunera ut budskap. Precis som alla andra samtal människor emellan måste även ett digitalt samtal vara ett...samtal. Lyssna alltså dubbelt så mycket som du pratar.

(B) Konsekvenserna av att vilja vara ett samtalsämne

Här är det både enklare och svårare. Det enkla är att det bara finns en regel, som i sin tur är så enkel att den kan dumförklaras: Gör något som faktiskt är värt att prata om.

Det svåra är förstås att göra precis det. Grundproblemet är att det som företaget tycker borde vara värt att prata om kanske inte alls är det. Vad som är värt att prata om skulle kräva ett eget blogginlägg (kanske kommer) men i korthet kan det handla om något i produkten eller tjänsten, företagskulturen, skapat innehåll (nyttigt eller roligt) eller kommunikationen i sig. Det viktiga är att det är något som, med Seth Godins ord, är "remarkable – worth remarking about". Men det får som sagt bli ett eget inlägg.

Så där ja. Hej då, "sociala medier".

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef01157090ff95970c

Bloggar som refererar till Världens enklaste sociala medier-strategi (och den enda du behöver):

Kommentarer

Näej vänta, ta det en gång till, jag är inte riktigt med...

"Precis som alla andra samtal människor emellan måste även ett digitalt samtal vara ett...samtal. Lyssna alltså dubbelt så mycket som du pratar."

Två personer står och pratar och så lyssnar bägge två dubbelt så mycket som dom pratar?

"Söndertjatat uttryck" - Ja, döp det till vad du vill. Men faktum kvarstår: Ger man sig in i en konversation med tusentals personer, så måste man veta hur man ska...

1. Lyssna
2. Tala
3. Mäta

.. Och detta bestäms i en "Social Media Strategi"..

Mvh
Magnus

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google