Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« september 2009 | Hem | november 2009 »


Fredagsmys!

Som vi har uppmärksammat här på bloggen så börjar begreppet fredagsmys sprida sig ordentligt. Vi har hela tiden varit övertygade om att det har varit tack vare vår reklam för OLW. Alla har dock inte varit lika övertygade. Från vissa håll har vi hört röster om att begreppet funnits och använts sedan länge, och att OLW helt enkelt hakat på trenden. En liten spaning med hjälp av Google Insights bringar klarhet i frågan. Visst, folk har pratat om (och googlat) fredagsmys även tidigare. Men det har definitivt hänt något under 2009.

Googles senaste offer

Det ser kört ut för GPS-navigeringsföretagen...

Läs mer här.

Gör din drömannons innan någon annan gör den!

Tre nya annonser för Bonniers reklamtävling Nya Uppslag. Annonserna har gått i branschmedia. 

Klicka på bilderna för bättre upplösning: 

3

1

2

Hemma-hos-marknadsföring

DR är post. Posten kommer ända in i ens hem. Post är privat och personligt. Står det dessutom ens namn på är det riktigt personligt.

Även om man läser annonsen i sitt hem, eller ser reklamspoten i sitt hem så ÄR den inte i ens hem. Det finns ett mellansteg. Annonsen är i tidningen. Filmen är i tv:n. Dessutom är DR något man själv tar ställning till. Man inte bara råkar öppna ett DR och läsa det som när man bläddrar i en tidning. Man väljer DR (eller väljer bort DR, som en ovälkommen gäst man stoppar vid dörren).

I vår nya kampanj för Posten berättar vi om grunderna i Hemma-hos-marknadsföring.

Affisch_blå_lowres
 

 

OLW Fredagsmys ny smak

Nu lanserar OLW en ny smak, Sourcream och Bearnaise.

sssss

Fredagsmys är stort på Facebook, se det härliga initivativet "Vi som älskar fredagsmys".

Dags att köpa vinterjacka

Vintern är tillbaka (snart i alla fall) och likaså dunjackorna på Playground. Att en dunjacka håller värmen är självklart viktigt, men nästan lika viktigt är att den inte väger för mycket samt ger dig optimal rörelseförmåga.

Den här helsidan hittar du i nästa nummer av magasinet ”Åka skidor”.

HR_Playground_430g


Café Opera har fått en ny konkurrent

Fredagsmys_cafeopera

Glöm det, det finns bara en typ av fredagsmys.

5 nomineringar i 100-wattaren!

100w5

Det gör oss till bästa byrå tillsammans med DDB inför prisutdelningen den 5:e november. Håll tummarna!

ATG "Lev med i spelet" - Konsumentreklam
OLW "Fredagsmys" - Konsumentreklam
SBAB "Spara genom tiderna" - Konsumentreklam
Pride "How hetero" - Smart reklam
Playground "Sömnlös på Playground" - Smart reklam

Tack!

Takingabow

Jag blev väldigt glad för det här:

"Hej, Ville bara säga att er blogg är en underbar källa till kunskap och inspiration. Jag önskar att fler var så frikostiga med att dela med sig av sina tankar och idéer. På tal om starka känslor så lyssnar jag på Miike Snows fantastiska låt Burial (www.youtube.com/watch?v=lOXnSdXV-0I&feature=related) just nu och kommer nog aldrig glömma lärdomen i detta inlägg.

Heteron-ormen slår rekord igen!

   Pride + Twitter + Spotify = succe

Säg så här: Vi jublade inte kollektivt när vi fick höra temat för årets Pridefestival, som vi åtagit oss att marknadsföra. "Hetero-normen" kändes spontant både lite abstrakt och svårpratat. Heteron-ormen var det interna begreppet ett tag, bara för att avdramatisera problemet en smula... 

Sen gick det ju som det gick. Se tidigare poster här och här. Och nu, den kanske roligaste bekräftelsen hittills. Pride är årets mest uppmärksammade kulturevent, efter att inte ens varit på listan förra året. Trots att det 2008 var Europride i Stockholm.

How hetero is your Spotify
How hetero is your Twitter

6 x London International Awards!

Åke fick ett mail häromdagen.. nu håller vi tummarna om det blir awards eller ej i november.

Image 

Vad är på riktigt och vad är på låtsas?

En meningslös uppdelning är vad det är. Och om det finns någon skillnad mellan det faktiska och det upplevda, behöver världen mer av det senare och mindre av det förra. Här är en både underhållande och tankeväckande presentation i det ämnet av Rory Sutherland, Executive Creative Director på OgilvyOne London.

Och om du inte hinner titta på hela, missa för allt i världen inte det fullkomligt briljanta Shreddies-caset han berättar om från och med minut 11:57.

Pride + Spotify = media!

Några tidningar som skrivit om Pride+Spotify idag.. Åke tackar och bockar!

Pride + Spotify = sant!

Bild 10

Idag släpper Stockholm Pride nästa del av sin "How Hetero"-kampanj. Denna gång sker det tillsammans med Spotify, där du nu har möjlighet att testa hur hetero din spellista är.


- Efter succén med twitter-testet "How Hetero" i somras ser vi detta som ytterligare ett steg i synliggörandet av både vår kampanj kring heteronormen och av Stockholm Pride i övriga delar av världen. Vi ansöker om att arrangera World Pride 2014 och ser "How Hetero" som ett roligt och interaktivt sätt att placera Stockholm Pride på världskartan, säger Claes Nyberg, ordförande för Stockholm Pride.


Det var i juli som Stockholm Pride lanserade cybertestet "How Hetero". Testet genererade en halv miljon besökare och över 200 000 användarnamn på Twitter heterotestades. "How Hetero" blev världens mest omtwittrade länk under två dagar - samma vecka som Michael Jacksons bortgång och världspremiären av nya Harry Potter-filmen. I internationell media var framgången också ett faktum när bland annat MTV Brasilien lyfte fram kampanjen. Några av de största tekniksajterna - Mashable.com och Creativity.com - ansåg att det var veckans höjdpunkt och Entertainment Weekly uppmärksammade satsningen.


- Det är en naturlig fortsättning att överföra "How Hetero"-kampanjen till Spotify. Det är ett öppet medium och det finns tydliga föreställningar kring vad du som person har för identitet eller sexuell läggning beroende på den musik du lyssnar på, säger Martin Cedergren, creative director på Åkestam Holst.


How hetero is your Spotify

How hetero is your Twitter

Radio för Sibylla

Nu på måndag går vår nya kampanj för Sibylla upp. Raggarmeal; Två korvar, mos, räksallad och en Pucko för bara 45 kr.

Välkommen till Sibylla!

Radiosymbol_2

Lyssna på The Raggers

Lyssna på Moon-kören

Lyssna på Ekebyfältet

ÅHs raggarskara

I fredags visade byrån prov på oanade raggartalanger. 25 entusiaster ropade i kör "Moona Moona!!". Nästa Sibyllakampanj är för "Raggarmeal" där vi självklart spelar på "Raggartema". Den 12 oktober går spotarna upp.

Tack alla på byrån som ställde upp!

Moona2


Moona1

En annons för alla skidjunkies


Vintern närmar sig och med den förhoppningsvis snön. Ska du åka skidor i vinter (vilket du borde) är det viktigt med bra utrustning och rätt kunskap. Du hittar båda delarna på Playground. Här är en helsida som byrån har gjort och som kommer att synas i nästa nummer av magasinet ”Åka skidor”.

Playground_Lavinannons