Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« december 2009 | Hem | februari 2010 »


Ta hem dina hästar i helgen! / Bring home your horses!

Annons för V75 i kvällspress och dagspress / Ad for Swedish horse racing in the evening and daily newspaper.

ATG_Uppslag

Foto: Peter Alendahl

Vi vill bara berätta

Bild 10

att Göran nyligen delade skidlift med Mark Zuckerberg. Mer info kommer snart.

En arg casefilm och ett glatt resultat

Veckan innan jul var det full rulle på Playground. Nu vet vi att kön i kassan resulterade i en försäljningsökning på hela 103 % jämfört med föregående år. Förbannat kul tycker vi och passar på att bjuda på en färsk casefilm som presenterar julens kampanj lite mer ingående.

Hur hetero är dina vänner?

Bild 2

Idag knyter Stockholm Pride ihop säcken med den fjärde och sista delen av kampanjen "How Hetero". Denna gång ska hetero-normen döma dina vänner med hjälp av Facebook. Frågan är bara hur hetero detta gör dig

Äntligen semester

För drygt ett år sedan sjösatte vi Apollos nya konceptet ”Välkommen till friheten”.
Vi gjorde det med en film som beskrev den känsla av frihet som är människors främsta drivkraft för att resa på semester. Detta blev starten för ett långsiktigt arbete med att bygga känslomässiga band mellan charterresenärer och varumärket Apollo. Allt i syfte att göra Apollo valbart för fler människor. Filmen, och inte minst filmmusiken, blev mycket uppskattad och bidrog till att driva vår försäljning.
    Nu är det dags för nästa steg. Precis som tidigare vill vi att Apollo ska utstråla en mer personlig charterupplevelse jämfört med konkurrenterna. Och vi ska dramatisera detta inom vårt reklamkoncept Välkommen till friheten.
Med start den 18/1 börjar vår nya film rulla på TV och Internet.
    När alla aktörer visar vajande palmer, blått hav och glassätande barn i sina filmer finns risken att tittaren blandar ihop vem som var avsändare av filmen. Därför har vi sökt ett mer unikt uttryck, en egen reklamvärld, som tydligare särskiljer Apollo från konkurrenterna.
    Apollos nya film bygger på den enkla men relevanta insikten att förväntan inför en semesterresa är en nästan lika stor upplevelse som resan i sig. I de kundundersökningar vi genomförde i våras framkom t ex att ”man reser tre gånger – före resan, under resan och efter resan”. De flesta människor känner igen kittlingen som uppstår när man börjar planera nästa semester och längtan som växer sig starkare och starkare när man väl bokat sin resa. Längtan efter att få stänga jobbdatorn, packa resväskan, ställa krukorna i badkaret och ge sig iväg. Längtan efter frihet.
Med denna film får vi ett unikt uttryck för Apollo, samtidigt som vi lägger beslag på något som alla känner igen sig i och som alltså är brett och folkligt.
    Musiken vi valt är en äkta klassiker. ”Everybody’s Talkin” av Harry Nilsson slog igenom som titelsång i den Oscarsbelönade filmen Midnight Cowboy från 1969. Vi använder ett nyinspelat arrangemang gjort av svenska Music Super Circus som ligger mycket nära originalet. Filmen är regisserad av Jesper Ericstam och producerad av filmbolaget Social Club.

Se Aftonbladets inslag om vår senaste ATG-film

Att få 450 kilo häst att sitta still i en roddbåt kräver sina knep. Att ett nyhetsmedium som AB gjort ett inslag om hur det gick till är roligt. Ännu roligare är att de valt att fokusera på det viktigaste: Att reklamen bidragit till ett rekordresultat för ATG. Faktum är att svenska ATG krisåret 2009 var det hästspelbolag som gick bäst i världen sett till omsättningsökning.

Good news about our latest ATG ad.

It takes some tricks to make a horse sit still in a rowboat. We had hopes that a mayor news corporation would like to tell the story about how it was done. And we where delighted that they chose to emphasise on the most important thing about the campaign, e.g. that our ads has contributed to a turnover record for ATG. In the meagre year of 2009 ATG was the worlds’ most successful horse betting company when it comes to increase of turnover.

Har du alla hästar hemma? / Do you know your horses?

Bild 14

2009 blev en makalös succé för ATG. Omsättningen ökade från 11.9 miljarder till nästan 12.7 miljarder. Över tre år har nu ATG ökat omsättningen med 1,5 miljarder kronor. Kampanjåret 2010 börjar med ett nytt tema, "Har du alla hästar hemma?" och en ny film regisserad av Traktor och filmad av Linus Sandgren i Valencia under november månad. Samtidigt hälsar vi Harry Boy välkommen i nya kläder, redesignad av Acne JR. Gott nytt travår 2010 önskar vi ATG.

2009 was indeed a marvelous year for ATG. The revenue increased from 11.9 billion swedish crowns to 12.7 billion. Over three years time it has now increased 1,5 billion crowns. 2010 begins with the release of the new concept, "Do you know your horses?" and a new ad directed by Traktor, shoot by Linus Sandgren in Valencia in november. At the same time we say welcome to Harry Boy in a new shape, redesigned by Acne Jr. We wish ATG a Happy New Year of trotting 2010.

Titta på filmerna/watch the ads

1439/2010


Nu när många satsar på den digitala världen, kan vi ta en liten paus och njuta av den goda gamla tiden...

Bonne année!