Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« januari 2010 | Hem | mars 2010 »


Runtrunt

Skiva

Nu har 10 miljarder låtar sålts på iTunes. Helt otroligt. Men vad som är lika intressant (?) är att skivförsäljningen samtidigt har vänt uppåt för första gången sedan år 2000. Framförallt ökade den digitala försäljningen under 2009, men även försäljningen av fysiska cd-skivor är på uppgång. Det är läge att fira kan man tycka.

År efter år har det tjatats om cd-skivans död pga fildelning och inköp av musik till olika bärbara musikspelare och datorer. När jag köpte en sprillans ny stereo för några år sedan – med vinylspelare och allt – tyckte flera bekanta att det var en väldigt märklig investering. En förstärkare utvecklad särskilt för hemmabiobruk ratades till förmån för en förstärkare som var speciellt utvecklad för musikavlyssning. ”Varför då, skivan sjunger ju på sista versen?”, sa en kompis.

Det finns dock en värld av musikälskare som har en speciell relation till den fysiska och faktiska skivan och denna är alltså nu på väg tillbaka för att frälsa fler. Det kan tänkas bero på flera saker. IPRED-lagen är förstås en viktig förklaringsfaktor, men skivförsäljningen ökar även på andra håll i världen där ingen sådan lag råder. Vidare har streamingtjänster som Spotify och liknande medfört att framförallt unga (de största fildelarna) har ändrat sitt musikkonsumtionsbeteende – flera initierade har dragit slutsatsen att den här typen av musiklyssnande har lett till ökad försäljning av skivor, inte tvärtom.

Men en helt annan typ av bidragande faktor som är extra intressant är att en skiva inte längre bara är en skiva. Man kan hävda att det har varit så länge, men det blir tydligare och tydligare hela tiden, och det är förmodligen avgörande för skivans fortlevnad. I en artikel i DN Kultur i slutet av förra året belyste man t.ex. det faktum att marknaden för svulstiga cd-boxar har exploderat. Det är ett sätt att få de som redan älskar det fysiska skivformatet att vilja betala ännu lite mer och genom att paketera musiken i en snygg box, med extragrejer som t.ex. fotohäften, plektrum, dekaler osv. osv. har man skapat någonting nytt av en obsolet produkt. Det kan dessutom vara det som är tricket för att få de som har gett upp, eller är på väg att ge upp skivan, att bli nyförälskade i formatet. Eller att få den yngre generationen som knappt har någon relation till skivor att upptäcka det.

Boxarna och skivförpackningarna blir alltmer extravaganta; förra året släppte AC/DC en cd-box i form av en gitarrförstärkare som man faktiskt kan koppla in och spela med. Lady Gaga släppte nyligen en specialutgåva av sin senaste skiva med bl.a. pussel, dockor, personliga meddelanden och en liten hårtuss (från hennes eget huvud… sägs det). Rammstein tog det hela åt ett annat håll och släppte sitt senaste alster i en box innehållandes avgjutningar av bandmedlemmarnas penisar. Andra har släppt skivor med bonuslåtar, nedladdningsbart material, minidokumentärer musikvideor m.m. Kort sagt har man hittat nya sätt att göra skivan lite mer spännande och betydelsefull igen och för de inbitna skivälskarna är det rena rama julafton varje gång.

Vad som händer inom skivindustrin är exempel på hur slumrande produkter, avdankade varumärken och sakta utdöende produktkategorier kan göras relevanta igen. Det handlar som så ofta annars om att bryta lite gamla regler och att rita om givna mönster. I fallet med skivor kan man fråga sig om det är musik på skiva man köper eller något helt annat. Musik handlar ju för de flesta om känslor och upplevelser och genom att paketera skivan tillsammans med andra saker förstärker och förhöjer man upplevelsen. Egentligen är det alltså en omdefinition av vad en skiva är eller bör vara… nu verkar det snarare som att skivan endast är en del i helhetsupplevelsen.

Läsplattorna går ju också som tåget. Häromveckan rapporterades det bl.a. att Bonniers läsplatta Letto har sålt slut och Kindle är Amazons ”#1 best selling product”. Det ger ytterligare anledning för många att tro på argument om bok- och tidningsdöden. Samtidigt minskar vykorts- och julkortsskickandet för varje år och istället mailar, sms:ar och facebookar vi när vi vill skicka hälsningar från semestern eller önska en god jul. Men boken och vykortet lär knappast vara på väg att dö. Tvärtom finns det fler anledningar än någonsin att blåsa nytt liv i dem. Vänta bara.

 

Vi skyltar om ett hundraårigt varumärke

"Idag när jag gick förbi en Pressbyrå-butik såg jag att skylten var nere. Nu fick jag höra av en kompis att de bytt namn till Bananbyrån! Galet roligt tycker jag! Har det hänt på fler håll i Sverige?"

"Va? låter ju stenfake.."

Vårt första jobb för Pressbyrån håller som bäst på att komma upp. För att visa att Pressbyrån är bäst i Sverige på mellanmål skyltar vi om ett urval av byråer i Sverige. När många av de 4,6 miljoner som passerar sin byrå nästa vecka kommer de att mötas av:

Justa bananer                       Foto: Yvan Archimbaud och Erika Drake af Hagelsrum

Trevlig helg! Fortsättning följer nästa vecka. Då blir det fler byråer, foton, annonser och några splitternya byråsiter. 

Med vänliga hälsningar, 

Reklambyrån (sorry, kunde inte motstå)

PS. Premiärlyssna på Kanelbullebyråns radioreklam.

Våra reklamkampanjer blir redaktionella angelägenheter

Bild 2

Vi och våra uppdragsgivare börjar bli bortskämda med att våra kampanjer får redaktionellt utrymme. Vår nya kampanj för Sweco är inget undantag. Klicka här om du vill läsa hela artikeln.

 

OS i grafisk formgivning

OS-affischer

Var det bättre förr? De fem första Vinter-OS-affischerna respektive de fem senaste. Vill du se fler så finns en komplett samling affischer och loggor från samtliga olympiska vinterspel här. Ganska intressant att följa utvecklingen.

Gunnar och webbredaktör´n tackar och bugar…

Aretsbyra2010

Det var inte så svårt att stå ut med Dagens Industris lite roliga bild-byline i morse. Igår kväll utsågs vi för femte gången på sju år till ”Årets Byrå” i Sverige av analysföretaget Regi. Två andraplatser kompletterar en rad som vi förstås måste nypa oss i armen för att riktigt inse att den är sann.

Hur ska den här utmärkelsen rankas i relation till t ex byråns Canneslejon, Guldägg och 100-wattare? Är det egentligen en tävling i mjukast möjliga rygg och undfallenhet inför uppdragsgivares humör och nycker?

Vi vet att belackare gärna har beskrivit Regi-undersökningen precis så, eftersom det är byråernas egna kunder som utgör jury. Och så kanske verkligheten kan beskrivas i reklambranschen. Av den som toppade sin karriär för 25 år sen.

Idag sammanfaller kundnöjdhet, affärsnytta och kreativ standard. Bara den konsult som med integritet och professionalism står upp för sina rekommendationer kommer i långa loppet kunna behålla och utveckla sina kundrelationer.

Igår kväll delade vi prispallen med King och Forsman & Bodenfors. Det är ett gott sällskap som vi inte är obekanta med från tävlingar där kreativitet ska belönas och bevisar därmed tesen om kreativitetens giftermål med kundnyttan. Dagens Industri framhåller dessutom att det är de ägarledda, entreprenörsdrivna byråerna som har de nöjdaste kunderna. Förklaringen är kanske så enkel som att vi kan ägna all uppmärksamhet till våra kunder och slipper snegla mot någon sträng förälder på Madison Avenue eller Wall Street. Det känns rätt skönt.

Fantastiska bilder

T29_21966823

För ett ögonblicks njutning och fascination kan jag varmt rekommendera Boston Globes "The Big Picture", t ex bilden ovan från samlingen "Tough Guy Challenge 2010".

Bra av Micke Dahlén (igen)

Dahlen_467_263469a

Om du missade den, läs gärna Micaels Dahléns krönika hos Veckans Affärer från igår, "Gör det du är sämst på". Den handlar lite om Dolph, lite om Magnus Samuelsson och lite om Saab, men särskilt det här avsnittet är viktigt:

"Om Iphone över huvud taget är en bra mobiltelefon är svårt att svara på. Bland alla de hundratals miljoner Google-träffar den genererar har jag inte hittat en enda som handlar om dess telefonkvaliteter, du vet det där som har att göra med att ringa, som mobiltelefoner var tänkta att vara till för."

Fast i ärlighetens namn missade han en sajt: den här.

Ett nytt litet bageri har öppnat

Det är randigt, gott och ligger i ditt kvarter. Närmare bestämt i din butik. Ja, ibland händer det oväntade. Som att Carlshamn Mejeri öppnar ett bageri till exempel. Det är bara att kliva in i din butik och köpa mixer för saftiga muffins, cookies m bitar av choklad & frasiga våfflor/plättar. Välkommen!

Muffins_Mix
Våffel_Plätt
Cookies

Sweco hjälper dig och dina vänner att mötas

Sweco_Application_Ikon2_utanbakgrund Enriching project #23 212 of 31 000. För att underlätta för dig och dina vänner att ses har vi tillsammans med Sweco utvecklat en iPhone-applikation som hjälper er att peka ut den mest rättvisa mötesplatsen - halvvägs! Baserat på era aktuella positioner räknar applikationen GetTogether ut var ni mest demokratiskt kan ses på en kopp kaffe.

GetTogether är utvecklad av Åkestam Holst i samarbete med Buckadero och Swecos ingenjörer inom Geografisk IT, som dagligen jobbar med liknande men lite mer komplicerade arbetsuppgifter. Exempelvis har de hjälpt till att ruttoptimera tidningsdistributionen av Expressen och Aftonbladet.   

Ladda ner applikationen här eller via App Store i din iPhone.

DN har fått upp ögonen för bra reklam

ATG-artikel

Var inte så seriös

Efter att ha varit pappa i snart ett halvår tänker jag ännu mer på hur individer fungerar än vad jag gjorde tidigare, och jag har funderat en hel del på hur en människas inlärningskurva ser ut. Det är både fascinerande och skrämmande. Kanske har du hört förut att en människa aldrig lär sig så mycket och utvecklas så mycket som under de tre förEinstein_babysta åren av hennes eller hans liv. Människan gör sådana extrema framsteg under denna period, som att man lär sig gå, kommunicera, utveckla ett jag osv. Och ju fler saker man lär sig, desto bättre koll har man på ”rätt” och ”fel”. Eller snarare vad som allmänt anses vara rätt och fel.

Jack Foster har skrivit en bok som heter ”How To Get Ideas” och den handlar om hur man gör hjärnan mer mottaglig och öppen för idéer (dvs. hur man ökar sannolikheten för att man ska få idéer). I ett kapitel skriver han om just fördelen med att agera mer som ett barn. Poängen är att barn inte har hunnit skapa en massa förutfattade meningar och djupt rotade rutiner, vilket gör att deras sinnen är mycket mer öppna. Barn ställer frågor som ”får marken ont när det regnar?” och ”vem kom på att det skulle vara sju dagar på en vecka?”. Det finns inga självklarheter och det mesta saknar ramar och regler när man är barn. Det motsatta gäller för vuxna personer – det finns självklarheter, ramar och regler kring precis allting. För vuxna finns det dessutom väldigt ofta en ”senaste gången”, vilket det inte gör för barn. Barn har många fler ”första gången”.

Foster citerar Charles Baudelaire och skriver ”…if you can revisit the wonder of childhood you can taste genious” och menar vidare att det är barnet inom oss som är kreativt, inte den vuxna personen. Einstein ska tydligen själv ha sagt att han började filosofera kring tid och rum först som vuxen person, då han var sent utvecklad i sitt intellektuella tänkande. Den sena utvecklingen gjorde alltså att han inte tänkte på sådant som barn ofta gör förrän han var vuxen. När han väl ”kommit ikapp” tillät han sig grubbla på detta vis, och vips så hade vi relativitetsteorin. Picasso lär också ha sagt att alla barn är konstnärer, men att kruxet är hur man forstätter att vara en konstnär när man har vuxit upp.

Jack Foster uppmanar alltså vuxna personer att försöka tänka mer och agera mer som barn i fler situationer. Även i professionella sammanhang. Gör vi det så lär vi ha lättare att komma framåt och lättare att få bra och starka idéer. Så nästa gång du känner att du på något sätt har kört fast ska du kanske fråga dig ”hur skulle jag ha agerat om jag var fem år gammal?”.

 

Från och med nu är det slutsnackat om hållbarhet.

SWEC043_Mosaik_31000

Sweco genomför årligen 31 000 projekt, alla med fokus på hållbarhet. Det tycker vi är smått fantastiskt. 31 000 hållbara projekt är ju faktiskt 31 000 historier värda att berätta. Det har varit utgångspunkten i den rikstäckande reklamkampanj vi nu rullar ut för Sweco.

I kampanjen vill vi befästa att Sweco, till skillnad från många andra, inte bara pratar om hållbarhet, utan faktiskt verkar för ett hållbart samhälle i praktiken. Något som förra årets 31 000 genomförda projekt alla är konkreta bevis på.

Förutom att berätta om Swecos egna hållbara projekt har vi, för att alla ska förstå vad företaget står för, dessutom tagit fram några projekt som är av en lite mer lättsam karaktär. Genom att applicera ett relativt komplicerat begrepp som hållbarhet på något alldagligt som frisyrer och matlagning, kan alla (även personer som inte är ingenjörer) relatera till och förstå Swecos agenda. Men de kommunikativa projekten har inte bara ett pedagogiskt syfte. De visar också att Sweco tänker steget längre än andra när det kommer till hållbarhet. Projekten är inte bara snack, utan precis som allt annat i Swecos värld, verkstad.

 

Sweco carries out 31 000 projects each year, all of them with a focus on sustainability. We think that is quite amazing. 31 000 sustainable projects – that is 31 000 stories worth telling. That was the starting point for the campaign we now are launching for Sweco.

In the campaign we want to convey that Sweco, in contrast to many others, not only speaks about sustainability but also acts for a sustainable society in practice. Something that last years 31 000 projects all are concrete evidences of.   

Apart from telling about Sweco’s own projects, we have also come up with a few projects that are a bit easier to grasp. Through applying a relatively complex concept like sustainability on something trivial like haircuts or cooking, everyone (also people who aren’t engineers) can relate to and understand Sweco’s agenda. However, these projects do not only have a pedagogical purpose. They also show that Sweco thinks a little bit further than others when it comes to sustainability. Just like everything else in Sweco’s world the projects aren’t just talk. Sweco has actually carried out all of the projects in practice
.

Reklamfilmen ”The Sustainable Playground” handlar om Swecos vision och verklighet, deras gemensamma drivkraft och alla deras projekt. I filmen dramatiseras Swecos tanke- och angreppsätt med en lekplats där barnen generar energi, bara genom att vara sig själva. Och filmens värld är inte långt ifrån verkligheten. I Kil pågår sedan ett halvår tillbaka byggnationen av förskolan Skogsgläntan (Enriching project #18563) som Swecos arkitekter varit med och utformat. Skogsgläntan kommer bli ett lågenergihus, eller s.k. passivhus. Grundtanken bygger på att så långt som möjligt utnyttja naturliga värmekällor, i form av människor och utrustning, för att värma upp huset.

UtomhusenheterAbribus2
Abribus1


Abribus3Abribus4


Abribus5Abribus6

Fenomenet Dolph

Dolph-lundgren-342
Är det inte anmärkningsvärt att skådespelaren Dolph Lundgren gått från en föraktad B-skådis till en av Sveriges just nu mest folkkära artist? Vem trodde att vi skulle få se Dolph vara programvärd för Melodifestivalen för 6 månader sedan? Men vid en lite djupare studie av fenomenet så kanske det inte är så sensationsartat.

Dolph försökte i början av sin karriär utmåla sig som en riktig hårdkokt skådespelare i sann amerikansk anda. Många kommer nog ihåg när han blev intervjuad i svensk TV i början av 80-talet och han hade ”glömt” bort det svenska språket. Dolph försökte måla upp bilden av sig själv som en framgångsrik stor Hollywoodskådis. Med vältränad kropp, stora muskler och ett perfekt utseende skapade han rubriker som en översittare på höga hästar som alla älskade att hata. Och det var nog många som log i mjugg när filmerna gick upp och total sågades av kritiker jorden över.

Den stora vändningen kom för ett par månader sedan när Dolph var sommarpratare i P1 och berättade om sin tuffa uppväxt och hur han blev misshandlad av sin far. Helt plötsligt hade varumärket Dolph visat upp en annan sida av sig själv som var mindre ytlig och förändrade allmänhetens syn på sig själv.

Om det var en slump eller genomtänkt låter jag bli att spekulera i, men det Dolph lyckades göra skulle man i marknadsföringstermer kunna kalla för en ”ompositionering” av sig själv. Över en dag hade varumärket Dolph gått från en vältränad, snygg B-skådis som försökte ge uttryck över att vara perfekt till lika vältränad och snygg B-skådis men det perfekta hade bytts ut mot det mindre perfekta. Effekten av den här ompoistionering tog fart omedelbart och blev oerhörd. En klar kandidat till 100-wattaren . Hela svenska folket tog Dolph till sina hjärtan och jobberbjudandena stod som spön i backen.

Vad kan man då lära sig av det här om man jobbar med varumärken och kommunikation? Min enkla analys är helt enkelt att om ett varumärke (eller person) vill bli omtyckt och vald oftare så får man helt inte vara för perfekt. Varumärken måste helt enkelt ha brister och visa upp dem ibland – även om de inte behöver handla om en sådan tragisk uppväxt som i Dolphs fall.

Och precis som Dan skriver i ett tidigare inlägg att det även finns studier som pekar på placera sitt varumärke i negativa sammanhang kan ha positiv effekt. Vilket jag anser att Dolph är ett levande exempel på.

Kreativ vinkling på alla nya GPS-tjänster

Pleaserobme

Något att tänka på för alla användare av Gowalla, Foursquare och andra GPS-tjänster där ute. (Tack Mattias, för tipset.)

Är det verkligen så här illa?

Från dagens DI:

Att_famla_i_blindo

Ska jag skylla på minnet eller Just D?

(Här kommer ett inlägg för oss som varit med ett tag. Så om du är född efter 1980 eller så, kommer du tycka att jag är precis så mossig som jag troligen är.)

För någon vecka sedan började Adam och Fredrik prata om den där gamla Snickers-reklamen som "alla" kommer ihåg. Och när jag skulle berätta vad det var jag själv mindes av den räknade jag upp tre saker:

  1. Det var en kille som flottade timmer.
  2. Han sa något i stil med "när det börjar kurra i magen, då tar jag en Snickers".
  3. Han pratade dalmål.

Tjenare. Det visade sig vara nästan helt fel (fast en av tre var å andra sidan inte så dåligt). Titta själv:

Kurret i magen och dalmålet fanns där, men det var ju någon helt annan som sa det. En anonym och ointressant person som jag överhuvudtaget inte kommer ihåg. Så varför minns jag så fel? Jag kan komma på två möjliga förklaringar.

Antingen är det Just D:s fel:

Eller, mer troligt, så har det med vårt sanslöst ständigt sprattspelande minne att göra. Det finns mycket man fortfarande inte vet om hur våra minnessystem fungerar men en sak vet men helt säkert och det är att ett minne inte är en korrekt ögonblicksbild av det förflutna. Minnen rekonstrueras varje gång vi "minns" dem och påverkas av en uppsjö av saker som inte har något med själva originalhändelsen att göra. Och ibland finns det inte ens någon originalhändelse – minnen kan vara helt fiktiva, planterade genom t ex psykologiska experiment, berättelser eller bilder. (Jag läste faktiskt häromdagen om någon som hade som en orealiserad affärsidé att sälja fiktiva, copypastade bilder och filmer som visar hur föräldrar har varit på Disneyland och andra ställen med sina barn när de var små, utan att egentligen ha varit det. Billigt och bra, eftersom det mesta man minns från sin barndom troligen ändå har sitt ursprung i bilder, berättelser och filmer, inte i själva händelserna i sig. Jag kommer ironiskt nog dock inte ihåg var jag läste det.)

817425185_810703efa6 
Bild: Guillermo

Det man också vet om hur minnen formas är att de blir starkare om den känslomässiga upplevelsen i samband med originalhändelsen är stark. Här är det också värt att nämna att det inte, som vissa verkar tro, bara är känslomässigt negativa händelser som leder till starka minnen. För att ett minne ska formas är det avgörande hur känslomässigt laddad upplevelsen är ("the quantity of arousal"), inte huruvida känslorna är positiva eller negativa ("the quality of valence"). För oss som sysslar med reklam betyder det till exempel att vi inte behöver vara rädda för att placera reklam i sammanhang som är känslomässigt negativt laddade. Tvärtom så kan det mycket väl ge högre effekt på hur varumärket fastnar, särskilt i det undermedvetna (där det sedan har en enorm betydelse för våra köpbeslut, men det är ett annat blogginlägg).

Så min amatörmässiga slutsats om vad som är i görningen vad gäller Snickers är denna:

  • Jag såg reklamfilmen uteslutande på bio (det var tider det), en miljö där man är fylld av förväntan och känslor.
  • En timmerflottare är ovanligt och spännande, dvs ger en känslomässig impuls utöver det vanliga. Dalmål är varmt, förtroendeingivande och helylle på ett ursprungligt vis som också frammanar vissa känslor. Och uttrycket "kurrar i magen" är antingen roligt eller töntigt nog att väcka vissa känslor det också.
  • En person bakom ett grönsaksstånd väcker å andra sidan inget alls hos mig.
  • Så jag har helt enkelt tagit de saker som har någon laddning för mig och pusslat ihop dem till ett enhetligt, men felaktigt, minne som passar in i min egen historiebeskrivning. Skönt.

Avslutningsvis är det intressant att notera att den som lagt upp Snickers-filmen på YouTube konstaterar att: "Det som gjort reklamspoten odödlig är reklammakarnas fullkomligt bristande fingertoppskänsla. Kvinnan som tar en Snickers 'när det kurrar i magen' jobbar i ett dignande fruktstånd och killen som flottar timmer i djupaste Norrland låter och ser ut som en östermalmsbrat i stickad tröja". Men tänk om reklammakarna i själva verket var minnesforskande genier som visste precis vad de höll på med? Var är ni idag? Träd fram, jag ber er!

Eller förresten, jag skojar bara. Allt är Just D:s fel.

Du vet inte vad andra människor tycker!

Psychologist

Utmärkta bloggen Psyblog har skapat en lista de kallar ”10 More Brilliant Social Psychology Studies: Why Smart People do Dumb or Irrational Things", som precis som namnet antyder har samlat ett gäng intressanta och mer eller mindre klassiska experiment inom socialpsykologi. Mycket intressant läsning för kommunikationsintresserade.

Den nya listan fick mig också att upptäcka föregångaren "10 Brilliant Social Psychology Studies...", där jag fastnade bl.a. för en artikel med titeln ”Why We All Stink as Intuitive Psychologists”, som redogör för en serie experiment med syfte att reda ut hur bra vi är på att bedöma hur andra människor kommer att agera i olika situationer. Resultatet visar, inte helt oväntat med tanke på titeln, att vi är rätt så kassa på den uppgiften. Vi tenderar helt enkelt att tro att alla andra kommer agera precis som oss själva. Och inte nog med det, vi tycker dessutom att de personer som inte väljer som oss själva är rätt så konstiga. Kan vara värt att ha i åtanke nästa gång du motiverar ett beslut med något i stil med ”så kommer alla tycka” eller ”så fungerar människor”. Det där ”människor” borde nog bytas ut mot ”jag”, och för att få reda på hur människor verkligen tycker och tänker kanske du ska fundera på att göra en liten undersökning. (Ja, jag är planner.)

Säg det med en sång

Inför Guldägget synas inte bara det vi gör, utan även det vi hör. Dagens Media och Guldäggsbloggen har huggit tag i vår lista på Spotify. Betyget blev:

Bild 4

Håller du med? Lyssna och lägg gärna dit en låt.

Praktikanten lär sig vikten av att mäta

Sedan snart fem veckor har jag, en civilekonomstuderande student, fått känna på lite äkta reklammakeri. Detta har inneburit allt ifrån att ”fråga folk på stan” till att skriva ihop mina tankar och åsikter, eller andras åsikter som jag känt att jag kunnat dela när det exempelvis gäller hur man mäter reklam. Vid första anblicken kändes den uppgiften rätt svår och knepig men ju mer jag satte mig in i den och ju mer jag läste om det desto mer märkte jag vilken otroligt viktig del detta är för ett företag som vill vara lönsamt. Många företag har idag förstått att man måste mäta, mäta den reklam man gör för att på så sätt kunna se svart på vitt om den varit effektiv eller inte. Men vad är då effektiv reklam? Många företag mäter idag de som lättast går att mäta, exempelvis försäljning och diverse obs-värden. Detta medför alltför ofta att företag inte mäter rätt saker utan ”bara mäter”, det vill säga, de gör saker rätt men inte rätt saker. Detta märkte jag tydligt när jag började kolla runt vad de generella åsikterna kring mätning av reklam var. Den första viktiga aspekten som man bör förstå, eller i alla fall aktivt arbete med att försöka förstå är att få klart för sig vad det är som driver försäljningen. När man sedan har lyckats med det så är det lättare att mäta dessa, alltså de rätta variablerna. Att mäta effekterna av reklam kan i många avseenden vara svårt eftersom det finns många variabler som kan påverka lönsamheten av en kampanj. Att många företag dessutom använder sig utav flera mediekanaler vid sin marknadsföring skapar ytterligare svårigheter med att isolera de aktuella variablerna för att på så sätt lättare kunna mäta, förklara och förstå utfallet. Att majoriteten av konsumenternas beslut dessutom fattas på emotionella grunder belyser bara lite tydligare hur viktigt det är att mäta rätt saker.

Detta var ett litet inslag på den typ utav uppgifter som en, än så länge, alltför teoretiskt ankrad student har fått tampas med. Det har varit otroligt intressant och väldigt inspirerande samtidigt som det varit utmanande. Finns det ens några rätt och fel inom detta komplexa område? Sammanfattningsvis tycker jag att detta område inom marknadsföring verkar så intressant att jag funderar på att skriva min kommande examensuppsats om detta.

Tack Åkestam Holst för den tänkeverksamhet ni väcker hos en kunskapstörstande tjej!

Pe0062405 

 

Une petite mousse?


Range 
Notes

Några på byrån har bestämt sig att bli bättre på öl, och det är en bra idé.
Därför bjöd vi in ölexperten Johan Thor för att berätta lite om hur man dricker öl (egentligen).
Var det kul? Var det gott?
Jo det var det, men främst av allt var det lärorikt.
Nu vet vi på Åkestam Holst vilka typer av öl finns, i vilken temperatur är ölen som godast, vilka länder har världens "bästa" öl, men det viktigast är hur man häller ölen i glaset.

Tack så mycket Johan Thor!

OLW Fredagsmys 2.0

Har du sett de nya Fredagsmys-filmerna som gick upp i början på denna månad? Om inte, klicka nedan: 

Långrandigt i skafferiet

Nu finns våra nya förpackningar för Carlshamn Bageri ute i landets butiker. Det är en naturlig fortsättning på den relansering av ett omtyckt varumärke vi startade för tre år sedan. Carlshamn Mejeri är den snabbast växande aktören i segmentet Non-Dairy. När vi nu kliver upp på mjölhyllan gör vi det med produkter som chokladmuffins, cookies och våfflor. Himmelskt gott gotti gott gott!

Our new packaging range for Carlshamn Bakery are now on display in a food store close to you. It´s a natural step in the relaunch strategy started tree years ago for this popular household brand. Carlshamn Mejeri is the fastest growing player in the segment Non-Dairy. As we climb up on the top shelf we introduce products like chocolate muffins, cookies and waffles. Heavenly good goodie good good!

Carlshamn_Packshots2
 
 

En svettig annons

Playground annonserar regelbundet i magasinet Åka skidor. Den här gången skulle fokus ligga på produkter i merinoull - kanske världens bästa material. Såhär blev lösningen:

Playground_svettannons


Skicka kärlek!

Ett vykort är fortfarande den mest personliga hälsningen. I Postens Alla hjärtans-kampanj kan du göra ditt vykort ännu personligare genom att göra en egen löpsedel eller en serie och skicka till någon du tycker om.

Klicka här för att skicka ett eget vykort!

Aftonbladet

Riktigavykort_blog

Nu blir det mera fika – Göteborgs Kex väljer Åkestam Holst som ny reklambyrå!

Brago liggande

Sedan en tid tillbaka blev det klart att Åkestam Holst är ny reklambyrå för Göteborgs Kexs klassiker Brago. Det är vi väldigt glada och stolta över. Första uppdraget blir en kampanj med bl a ny reklamfilm för att vitalisera varumärket och kategorin. 

Brago är Sveriges näst största varumärke inom Kex & Kakor och har varit en svensk klassiker sedan 1953 (till exempel åt Ingmar Bergman tre Brago-kex och drack ett glas svartvinbärssaft vid samma tid varje dag). Kategorin är lite slumrande och Åkestam Holsts utmaning är därför att hjälpa till att vitalisera Brago och den svenska fikatraditionen.

I över hundra år har svenska folket knaprat på kex och kakor från Göteborgs Kex. På självaste luciadagen 1888 började kexbageriets förföriska dofter sprida sig över området kring Nordre älv i centrala Kungälv. Sedan dess har generationer av kungsälvsbor kunna njuta av doften av nybakt från bageriet vid älven, där tillverkningen fortfarande pågår. Även i Örebro bakades det kex tidigt, men under årens lopp köpte Göteborgs Kex successivt allt större aktieposter och 1967 blev Örebro Kex ett helägt dotterbolag till Göteborgs kex och 1975 övergavs namnet Örebro Kex helt.  I slutet av 1970-talet såldes familjeägda Göteborgs Kex till Marabou som ville bredda sin verksamhet.

Sedan 1994 ingår Göteborg Kex i norska Orklakoncernen och bageriet producerar nu kakor och kex till såväl våra norska som finska grannar under varumärkena Saetre Kjeks och Kantolan.

Power to the people!

Liftarn_A_raised_fist

Historien bleknar snabbt. Att det för bara hundra år sedan, i början av nittonhundratalet, var i praktiken omöjligt för människor utan förmögenhet att försäkra hus, hem eller sina liv förefaller osannolikt. Men sådan var verkligheten, långt innan Ikea och H&M upptäckte värdet och vikten av den vanliga människan som kund.

1908 bildades så den ömsesidiga brandförsäkringsföreningen “Samarbete” och sex år senare “Folket”, som erbjöd livförsäkringar. Båda ägdes av sina försäkringstagare med idén om gemensamt ansvar och Ingen behövde vara rik för att teckna en försäkring.  Därmed var isen bruten och många är de finansaktörer som sedan dess har försökt tjäna en hacka på människors behov av trygghet.

Både “Samarbete” och “Folket” finns kvar, sedan 1946 under det gemensamma namnet Folksam. Det som är sig likt är idén om att det är kunderna som själva ska äga sitt försäkringsbolag, inte anonyma finanshus eller ansiktslösa kapitalägare. Det som är nytt är att Folksam från och med nu samarbetar med reklambyrån Åkestam Holst för att ännu tydligare kommunicera sina värderingar och nyttor för gamla och nya kunder.

Vi är både glada och stolta över att få förvalta och förnya ett så hedervärt arv!      

Nytt uppdrag som förändrar Sverige

AH_Hjarta_Gron_RGB

Gamla statliga Apoteket har tagit sjumilakliv de senaste åren från den öststatsatmosfär man kunde uppleva tidigare. Tror du det hade hänt om inte en avreglering hade varit på gång? Det kan man förstås bara gissa, men sannolikt kommer den positiva utvecklingen fortsätta, nu när ett antal aktörer ska försöka vinna kundernas hjärtan.

Störst av alla de nya blir Apotek Hjärtat med 208 apotek väl spridda över landet. Efter en snabb och mycket intensiv urvalsprocess i slutet av förra året kom vi överens om ett samarbete som kommer att bli både utmanande, roligt och viktigt.

Apotek Hjärtat är bemannat av mycket dugliga personer på central nivå. Och kompetensen ute på apoteken är precis lika hög som tidigare när personalen var statligt anställd.
Kommunikationen kommer initialt vara en av de mest differentierande faktorerna. Efter hand kommer förstås även kundupplevelsen och erbjudandet bli allt mer särskiljande. Men vem kommer att bli skickligast i att vinna kundernas gunst?

Frågar du oss så hörs det redan på namnet. Den vinner som har hjärtat på rätta stället!