Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2010 | Hem | april 2010 »


Första balkonglunchen

IMG_0660
IMG_0661

Balkongluncherna på Åkestam Holst är fantastiskt trevliga. Riktigt varmt och skönt var det i solen idag.

Märkesdukar


2009-12-31-l--2009-10-29-l--da_Vinci_La_Bella_Principessa

Länge trodde man att La Bella Principessa var målad av en duktig tysk. Tavlan (som just nu är på besök i Göteborg) värderades 2007 till runt 140 000 kr.  Några fingeravtryck upptäcktes sedan på tavelduken som visade sig vara ditkladdade av ingen mindre än Leonardo da Vinci. Vips var exakt samma tavla värd en dryg miljard.

Sällan har väl varumärkets betydelse varit tydligare. Och mer lönsamt.

Det hänger på håret

Modehusen brukar ju fnysa och vända ryggen åt lågpriskedjorna som har gjort en stor business av att plagiera på kortast tänkbara tid. Kanske har det gått så fort att de hinner kopiera varandra i real tid.........se de två pågående reklamkampanjerna för Kappahl (kom ut förra veckan) och Gina Tricot (kom ut denna vecka). De var på håret lika, eller vad tycker du?

Bild 6

Bild 7
 


 

Bäst före datum

Ramverkslogga

Bild 4


Nya Moderaterna - men vad är nytt?

Nu när valstriden närmar sig och partierna rustar för fullt, känns Nya Moderaternas logga som en gammal nyhet.

När jag jobbade med FMCG på L'Oréal klassades en nyhet som en produkt som fått en ny egenskap tex en mascara med förbättrad formula (läs: ännu längre fransar :-)) eller en produkt som inte fanns sedan tidigare såsom mascara med aloe vera. Livslängden för en nyhet är och var kort, jättekort. Och det är ju själva grejen med att få kalla det en nyhet, eller ny - det har en begränsad tidsperiod kopplad till sig vilket skapar nyfikenhet. Nu känns ju FMCG och mascara ganska långt i från politik och Moderaterna men ofta ligger ju FMCG i framkanten när det gäller att hitta nya sätt att skapa försäljning, vilket Moderaterna uttnyttjade i förra valet men det de inte har fattat är att de inte längre är nya och då kan de ju inte heller kalla sig för nya. För 2010 har de ingen ny formula (partiledare) eller helt ny allians att kommunicera. Eller sitter de på triumkortet som ska lanserar lagom till hudvårdsfönstret i vecka 16? Då kanske de skulle ta i med Nyare Moderaterna så man förstår att de hela tiden förnyar sig för att svara mot utvecklingen i samhället och hos individer.



Hjälp människor att umgås!


                    Bild 10

The new audience av Mark Earls är till viss del den typ av ”allting-har-förändrats-så-reklam-fungerar-inte-längre-artikel” som man ser lite för ofta, men den har också några poänger. En är följande citat:  

”It's what the audience members do, say and create (socialise) around the product you make that creates the real value for everyone. Your product and your marketing are primarily of value only in so far as they create an excuse for the audience to 'socialise' around.”

Huvudet på spiken. Människor är inte intresserade av reklam (och har aldrig varit), de är intresserade av att interagera med andra människor. Om reklam eller varumärken kan hjälpa till med det så tar man dem gärna till sig. Ganska så självklart egentligen, men det känns som att det ganska ofta glöms bort någonstans mitt i diskussionerna om vilket som egentligen är det huvudsakliga budskapet och hur stor loggan ska vara. Allt det är faktiskt rätt så ointressant jämfört med strävan efter att reklamen ska lyckas fylla någon form av funktion i människors liv. Till exempel att hjälpa dem konversera med varandra.

Behind the scenes

Vi har tidigare berättat om hur det gick till när vi skapade Apotek Hjärtats film “Länge Leve Livet”. Nu kan du även se hur det gick till bakom kulisserna.

Åkestam Holst drar sig ur Resumés "Reklamallsvenskan"

Vi gör det ihop med 27 andra byråer, av vad vi tillsammans tycker är mycket goda skäl. Du kan läsa mer om dem i den här bilagan.

/ Åkestam Holst

Bjorn from Boulder

Morgonkaffet hann inte ens kallna förrän vår nya praktikant Björn Gustavsson från Hyper Island plockade isär sin laptop och installerade en ny hårddisk (visserligen blev 4 skruvar över men macen fungerar). Innan dess har han jobbat over there på en firma som ligger i Colorado. Välkommen till oss Björn.


IMG_0205

Sökes: Ny smak


GetAttachment.aspx

Lapptäcke. Så heter ett kul litet konstverk av Lisa Dalenius som hänger på Liljevalchs Vårsalong just nu. (Gå och se!) Hon har gjort ett collage av glömda inköpslistor från tiden då hon satt i kassan på Konsum. En del är långa, andra korta. Kattmat, senap, folköl. Tydligen kan hon lista ut vilka som glömt en del lappar. Så förutsägbara är somliga. Jag, till exempel. Min lista ser nästan alltid likadan ut. Oftast kryddad med en relationsmarknadsförd blöjkupong och några klibbiga pantkvitton. Ibland skriver jag diffust en post som heter ”mat”. Det betyder att jag ska komma på något spontant i affären att köpa till middag. Det brukar bli köttfärs.

Men kom igen, det är väl bara att köpa några nya grejer, tänker du kanske. Hur svårt kan det vara? Bara att följa ett nytt recept.  Se, det är däri utmaningen ligger. Jag behöver hjälp att komma utanför min matkomfortzon. Jag skulle behöva en inköpstombola i min mataffär, där jag kan slänga in min tråkiga lapp och ut svävar istället en uppfriskande inköpslista från någon annans liv och smak att följa.

I väntan på att tombolan infinner sig, slänger jag istället ut en öppen fråga: Ska vi byta inköpslistor med varandra? (Jag kan locka med högrev denna vecka)

Ta en Staycation på Scandic!

Man behöver inte åka långt för att komma bort och ladda batterierna. Att bryta vardagsmönstret med en Staycation på Scandic kan göra underverk.

Logo placement : win

Logorama1

Logorama2 

Logorama3 

Logorama4

Franska designstudio H5 har gjort ett extremt väl arbetad jobb med kortfilmen Logorama. Det är ingen förvåning att filmen vann en oscar i Animated Short Film kategorin.

Grattis Ludovic Houplain, Hervé de Crécy och François Alaux !

ps: Har ni tur kan ni se den på Youtube eller Vimeo... Eller kan ni klicka här !

Småkryp och jättar visar vägen

Oavsett hur du känner inför spindlar är en hållbar framtid värt att kämpa för, och därför ska vi hantera vår jord och de som lever på den varsamt. Så tänkte Posten och skapade den miljöanpassade direktreklamtjänsten Klimatekonomisk DR, där varje steg har lägsta möjliga miljöpåverkan. Nu kan flera göra som Coop och andra stora användare av direktreklam, använd Posten Klimatekonomisk DR.

banner
Spider

Kampanjen går i affärsmedia och naturligtvis använder vi Posten Klimatekonomisk DR för ett utskick till några extra utvalda. Kanske är du en av dom?


Jorden

Äntligen är vår Patent Director här!

Henrik PD

En del reklambyråer blir allt skickligare på att arbeta utanför de traditionella reklamramarna. På Åkestam Holst har vi länge sett oss som en sådan byrå. Om man ska sätta kundens affär i första rummet kan man inte längre tro att de bästa lösningarna på alla problem alltid är annonser, reklamfilmer, banners, kampanjsajter etc. Ibland är lösningen något mer än reklam.

Under 2009 och början av 2010 har vi haft förmånen att starta ett antal nya samarbeten och tillsammans med våra befintliga lojala uppdragsgivare märker vi alltmer hur kravet på affärsfokus, kreativitet och innovationsförmåga utanför reklamarenan växer fram.

Därför har vi skapat en ny tjänst på byrån.

Henrik Adenskog är nyutnämnd Patent Director på Åkestam Holst och utöver sina tidigare åtaganden inom bl a resarch kommer han att vara ansvarig för att söka patent, mönsterskydd, namnskydd och andra juridiska värn för ensamrätten. Under 2010 kommer Henrik att ansöka om ett antal nationella, såväl som internationella patent för Åkestam Holsts räkning, för innovationer som vi utvecklar till förmån för och i samarbete med våra kunder. Mycket spännande med andra ord, och vi passar på att hälsa Henrik välkommen till den nya tjänsten!

 

We finally got a Patent Director!

Some advertising agencies become better and better at working outside traditional advertising boundaries. We have long perceived ourselves as such an agency here at Åkestam Holst. If you are serious about putting your clients’ business success at the top of the agenda, you can no longer behave like the best solutions to all your clients’ problems are print ads, commercials on tv, web banners etc. Sometimes, the solution is more than pure advertising.

During the course of 2009 and in the beginning of 2010, we have had the pleasure to engage in a number of new relationships and together with our existing loyal clients, we feel that the demand for a stricter focus on business, as well as creativity and innovativeness outside the advertising arena, becomes more and more prominent.

Consequently, we have created a new position.

Henrik Adenskog was recently appointed Patent Director at Åkestam Holst. Apart from his previous commitments, e.g. research, Henrik will be responsible for patent application, as well as design protection, name protection, and other legal exclusive rights. Henrik will file a number of applications for national and international patents during 2010, for innovations that we at Åkestam Holst develop on behalf of, and in collaboration with our clients. Very exciting indeed. Congratulations to your new job, Henrik!

It's only mys and mys!

Fredagsmysreggae.mp3

Kan det bli mer fredagsmys än fredagsmys med reggae? Vi vet inte än, men när man lyssnar på Desmond Foster och Mary N'diayes version av fredagsmys så undrar man. Cd-singeln finns snart i din butik, spotify, itunes, you name it. Men du kan höra den här redan nu. Håll till godo.

Desmondmary

Det finns inga genvägar

Redan 1896 konstaterad bryggarmästare John L Skantze, grundaren av Falcon, att det inte fanns några genvägar till att brygga ett riktigt gott öl. Det är fortfarande lika giltigt idag och det är på den insikten vi har byggt all vår kommunikation för Falcon kring. Falcon är det äkta, genuina ölet för svenska män som inte tar några genvägar oavsett vad de än ska göra.

Förutom filmen har vi även utvecklat falcon.se. Dock dröjer det några dagar till innan sajten är tillgänglig för besökare. Vi har också tagit fram en helt ny design för flaskor och burkar utifrån det nya koncepet. Vi återkommer med ett inlägg om det när den nya desigen kommer börja synas i butikerna. Så länge kan du skymta den nya designen i filmen.

Fan också

Avisdan

Ibland sägs det att man vet att en idé är riktigt bra om man blir avundsjuk och kanske lite förbannad för att man skulle vilja ha kommit på den själv. Samma sak kan gälla blogginlägg. Därför skulle jag vilja lyfta min hatt och lägga den vid Micco Grönholms fötter för det här inlägget om varför människor köper det de köper.

Några poänger han gör:

  • Att fokusera för mycket på varmärkets/produktens funktionella aspekter är en säker väg rakt ner i diket.
  • Ett varumärke bör göra allt det kan för att undvika att utsätta sig för det Micco kallar "intellektuell konkurrens".
  • Världens bästa bilförsäljare genom tiderna (?) Mark Michalek sa så här om hemligheten bakom sin framgång: "Make a friend, sell a car".

Bingo. Jag kunde inte sagt det bättre själv (men önskar att jag hade det).

Statistik i 3 minuter och 43 sekunder


JESS3 / The State of The Internet from JESS3 on Vimeo.

Tänk att få äga ett ord

Fredagsmys. Ett ord. Många dolda njutningar. För stor och små. För ung och gammal. Tänk att få äga det ordet. Att få människor att säga det, längta dit och samtidigt tänka på ett speciellt varumärke. Ofta och mycket. Några få företag har lyckats med bedriften att äga ett begrepp och sätta ett likhetstecken mellan fenomenet och varumärket. Jeep är ett sådant ord. En Jeep är en Jeep. Inget snack om den saken men ändå så häftigt att ett bilmärke kan definiera hela kategorin för terrängmotorfordon. Samma sak med Cola. Och nu Fredagsmys = OLW. Den här bilden från skylten på PUB i Stockholm och OLWs ostbågar tycker jag stärker min matematiska formel.

Bild

Vi skyltar om ett hundraårigt varumärke, del II

Annonser_pressb

Butiker2

Korvbyran5
Kanelbullebyran5
Glassbyran5
Bananbyran5
Ostsmorgasbyran5
Erbjudande20

Mellanmalsbyran_se

Del I: Vi skyltar om ett hundraårigt varumärke

Länge leve livet - första filmen för Apotek Hjärtat / Long live life - our first ad for Apotek Hjärtat

Med sina drygt 200 apotek är Apotek Hjärtat den största nya aktören på den avreglerade svenska apotektsmarknaden. Apotek Hjärtats idé är att finnas vid människors sida i alla livets faser, i både med- och motgång, för såväl friskvård som sjukvård, i nöd och lust – för att göra äventyret livet så bra och hälsosamt som möjligt. För att få en personlig, analog känsla i filmen byggde vi tillsammans med produktionsbolaget Popcore en 5x5 meter stor modell av berg- och dalbanan. Skådespelarna filmades sedan separat och monterades in i miljön med hjälp av greenscreen och motion control-teknik, och sedan adderade postproduktionsbolaget Swiss sin magi i form av det mest omfattande och komplexa motion control-jobb de någonsin gjort.

With its 200+ pharmacies across Sweden, Apotek Hjärtat ("The Heart Pharmacy") is the main contender on the newly deregulated Swedish pharmacy market. Apotek Hjärtat's idea is to stand by people's side in all phases of life, in both the ups and downs, in both sickness and health, in good times and in bad – making the great adventure of life as enjoyable as possible until an even greater one do us apart. To give the ad a personal, analog feeling production company Popcore built a real-life, 5x5 m roller coaster model for the shooting. The actors were then filmed separately and fitted onto the model by means of greenscreen and motion control technology, setting post-production company Swiss up for the most comprehensive and complex motion control work they've ever performed.