Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« september 2010 | Hem | november 2010 »


@ Åkestam Holst we never repeat ourselves

H&ACreative Director Andreas & Patent Director Henrik

@ Åkestam Holst we think outside the box but inside one closet

J&PCreative team Jocke & Petra

Pause Ljud & Bild

Lite radio för Pause. För bästa upplevelse använd hörlurar.

Klicka här för att spela upp...

Bild 1

Vi som älskar Wikipedia

Nu kan man läsa på Wikipedia att "Vi som älskar fredagsmys" är den näst största svenska gruppen på Facebook, med över 200 000 medlemmar. Smått fantastiskt.

OLW fredagsmys

Finaldags!

I Postens tävling ”Ljudet av vadsomhelst” har svenska folket listat ut vad som gömmer sig i 77 gröna förpackningar. Endast tre paket återstår nu (som tillsammans har fått drygt 38 000 gissningar). Har du bättre hörsel/fantasi än alla andra? Upp till bevis på ljudetavvadsomhelst.se

Ljudetavvadsomhelst_3paket

(Tidigare vinster: pussel, väckarklocka, Nintendo DS, pepparkvarn, skärp, peruk, manschettknappar, iPod, huvudmassage, verktygslåda, stormkök, djungelvrål, karbinhakar, cykellås, pingisrackets, pulsklocka, vinöppnare, termos, ryggsäck, stearinljus, ljuslykta, galgar, walkie-talkie, tesil, skidglasögon, jongleringsbollar, golfpeggar, kortlek, träskor, stetoskop, ostbågar, salladsbestick, drinkshaker, blockflöjt, sovsäck, vetekudde, brevlåda, häftapparat, xylofon, kastanjetter, nötknäckare, mortel, cykelhjälm, te, förbandslåda, halsband, radiostyrd helikopter, parfym, bestick, kritor, kulram, golfbollar, elvisp, triangel, eltandborste, tuggummin, ljusstakar, badsalt, kinderägg, trumpinnar, plockepinn, cd-skivor, kastrull, schackspel, hårborste, flip flops, vattenpistol, hopprep, solglasögon, iPal, knäckebröd, yatzy, boxhandskar, ficklampa, staffli, ankare, cykelpump)

“Tjurruset är inget dj-vla fredagsmys”

Kampen om 1:a platsen på snackstronen har inga gränser!

Tjurruset
"Vid kärret vid 3,5 kilometers löpning ropade tjejer från Estrella ut budskapet att Tjur Ruset inte är något jävla fredagsmys. Något som de 4 000 deltagarna nog skrev under på."

Källa: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=965003

Förlåt oss, reklamare.

Posten och Google lanserar just nu (med vår hjälp) ett nytt verktyg som i värsta fall kan göra en och annan reklamare arbetslös. Det heter Reklamfixaren. Än så länge en betaversion, men alldeles för bra för att inte börja använda genast. Med den kan landets alla småföretagare göra sina egna reklamutskick, helt på egen hand.

  Posten_lunchforetagare


Kreativitet är att kombinera

För att hänga på Saras inlägg från igår, kan man väl konstatera att den bästa definitionen av "kreativitet" just är "att kombinera existerande kunskap på nya sätt". Här är en fin film om just det:

Två i ett

 

Bild bianchi

 

Idag öppnade ett nytt café runt hörnet från byrån. Men det är inget vanligt café, utan cykelkungen Salvatore Grimaldis nya butikskonceptet Bianchi Café & Cycles. Man kan alltså både köpa en hoj och få en espresso, samtidigt. Intressant koncept.

Kreativitetsgurun Fredrik Härén brukar säga att det inte finns några nya idéer, utan bara kombinationer av gamla. Just därför är det en bra kreativitetsövning, att koppla ihop två till synes olika ting och se om man kan skapa något nytt. Eller bara lätt begagnat i alla fall.

Ändå är det förvånansvärt sällan man ser oförväntade mixar. Vår planner Dan tipsade om Dental Spa som finns i Bangkok. Där begreppen tandläkare och spa kombinerats till något nytt och rafflande.
Själv satt jag i frisörstolen hos Jons Ljud & Hår i Flen när jag skulle gifta mig. Högtalarsystem och hårsprej i skön förening. Egentligen ganska enkelt; kunden är avslappnad och inställd på att unna sig. Ett perfekt tillfälle för att presentera bra ljud.
”Rökt fisk & video” från Sällskapsresan 3, 1988, var helt enkelt före sin tid.


Och du. De bjuder på allt kaffe på Bianchi tom lördag. Prova själv!

En kaffe kommer sällan ensam 2.0

Den nya kampanj för vår fina kaffekopp fortsätter på devisen ”En kaffe kommer sällan ensam”. Visst låter det som en traditionell pris- och produktkampanj? Vi valde istället att göra en ännu enklare, ännu synligare kampanj som leker med ord och bild.

Här kommer ett exempel. De andra var Latte med Banan, Cappucchino med chokladbit.

Eurosize_Sida_1

 

Vilket av följande är ett ”Mellanmål”?

Pressbyrån = Mellanmålsbyrån.

I höstens tredje kampanj på temat ”Mellanmål för alla smaker” visar vi upp några av Pressbyråns 100 olika mellanmål…och lite till. Ett äpple för den hurtige,

Mellanmal_Sida_1

en påse nötter för den som behöver tugga på nått,

Mellanmal_Sida_4

och en rå fisk..ehh för den som är sugen på humörhöjare.

Mellanmal_Sida_2

Pressbyrån har något som passar alla.

Mellanmal_Sida_6

I radiospottarna pågår en traditionell frågesport som går ut på att gissa vilket av croissant, nötter och kaviar som inte är ett ”mellanmål”.

02 nötter_20s



Sökmotoroptimera Bloggen?

Igår hade vi Be Better Online på besök. De berättade om hur optimering funkar på Google. Varför en site hamnar längst upp på organiska söklistan? Och hur du kan förbättra dina chanser att bli topp-3 på relevanta sökord? Lösningen heter:

Sökmotoroptimering = steg 1, välja rätt sökord och bygga en teknisk och innehållsmässigt optimal webbplats så att Google och andra sökmotorer på enklast möjliga sätt förstår vad webbplatsen är relevant för vid indexering.

Länkkraft = steg 2, förbättra placeringarna för de sökord man valt att optimera genom länkkraft. Det skapas genom att andra webbplatsägare indirekt säger till Google att de rekommenderar webbplatsen för sina besökare genom att de länkar till den. Ju fler starka, relevanta och bra webbplatser som länkar till ens egen webbplats desto bättre.

Som reklambyrå behöver vi tänker på det här redan vid idéandet och att ställa krav på de webbyråer vi jobbar med för kampanjsiter eller hemsidor. Då förbättras våra chanser att vår blogg och alla andra digitala kampanjer hamnar långt upp på söklistan för relevanta sökord på Google --> mer relevanta besök och i slutändan en nöjdare kund.

Bild 2

Bildtext: vår kära blogg ligger inte i toppen. Dags för optimering?

Fira Kanelbullens dag!

Fira Kanelbullen i dagarna 3! Tillsammans med Pressbyrån har vi skapat 2 nya helgdagar, Kanelbulleafton och Annandag kanelbulle. Nu kan du både värma upp inför Kanelbullens dag och få rykande färska bullar dagen efter. Konceptet lanserades med utomhusannonser och i dagspress kring Kanelbullens dag 4 oktober.

PRES_0007_Kanelbulledagar_DNhelsida_NY_lowres_Sida_1
PRES_0007_Kanelbulledagar_DNhelsida_NY_lowres_Sida_2
PRES_0007_Kanelbulledagar_DNhelsida_NY_lowres_Sida_3

 

Direkt från Hjärtat/Right from the Heart

Varsågod, Apotek Hjärtats senaste film och lansering av den nya egna produktserien Hjärtat. Kvalitetssäkrade produkter för hela kroppen som gör vardagen lite skönare.

Here you are, The Heart Pharmacys new TVC and the launch of their new private label, Heart. Qualitytested bodyproducts that makes your everday life a little nicer.

Productioncompany: Gifford

ATG/V75 Spelet som ger flest miljonärer

Ny kampanj för V75. Spelet som år efter år bevisar sig. Inget annat spel producerar så många nya miljonärer.

Produktion: Traktor/The Producers

Musik: C.F. Händels "Lascia Chi'o pianga"

ATG_Miljonkampanj

Print

Film

För allt du bryr dig om

Folksams kampanjen fortsätter i full fart. Nedan finner du två annonser och den senaste filmen.

 

LOW-Folksam_251x372

 

V1_FOLK_0009_Falgar_annons_251x372

 

    

Dålig magkänsla?

Tre nya radiospotar för Sibylla som går i etern just nu. Dålig magkänsla? 

Sibylla far

Sibylla granne

Sibylla bil

Är undersökningen framför dig att lita på? Fråga din ficka

Doesitmatter


När man jobbar med reklam passerar allehanda undersökningar ens väg. Vissa bra, andra av dubiös kvalitet och vissa till och med med dubiöst syfte. Så hur ska man veta vad man ska lita på?

Det är förstås inte helt enkelt. Men en bra början är att ladda ner "Does It Matter?" till din iPhone, om du har en sådan. Där kan du på några sekunder se om t ex procentskillnader i en undersökning är statistiskt signifikanta eller bara ett resultat av slumpen. Eller vad felmarginalerna vid olika urvalsstorlekar är.

Undertiteln säger väl allt: "Putting an end to meaningless research debates". Inte kostar den något heller. Här hittar du den i iTunes Store.

(Tack till Jonas Söderström för tipset!)

Happiness by the metre!

For all you non-swedish people out there, here is an english summary of a campaign we did for the Swedish Post. Enjoy!

Happiness By The Metre - Campaign from Ourwork on Vimeo.


Web production: From Sthlm With Love

Does this make you appy?

One-billion-apps-hero-20090418

Den mobila applikationsmarknaden växer så det knakar. I maj 2008 fanns det totalt två stycken (!) applikationer att välja mellan på App Store, sju månader senare var den siffran uppe i över 15 000. I år passerade antalet applikationer för Iphone 200 000 och väntas fortsätta öka i nästan samma takt en bra bit framöver.

Det finns relativt lite statistik kring svenskars applikationsinköp och nedladdningar. I en undersökning som Mediavision har låtit göra uppgav i alla fall 62 % av alla svenska Iphone-innehavare att de har köpt applikationer under de senaste tre månaderna. I december 2009 köpte vi svenskar också Iphone-applikationer för cirka 11,5 miljoner kronor, med den siffran är antagligen betydligt högre idag.

Vänder vi däremot blicken mot den globala marknaden finns det lite mer konkret statistik att hämta. Enligt Gigaom laddas 4,8 iPhone-applikationer ned i snitt världen över per användare och månad, för en genomsnittlig kostnad av 4,37 dollar. Det ger en total applikationsförsäljning per månad på 250 miljoner dollar. Än mer svindlade siffror är att år 2009 hade i snitt varje Iphone-användare laddat ner 57 applikationer!

Frågan är om detta är ett nyhetens behag eller om applikationsförsäljningen kommer att fortsätta växa framöver. Vi kan i alla fall konstatera att konkurrensen i den mobila applikationsdjungeln är och kommer säkerligen att förbli väldigt hård. Därför gäller det att sticka ut och erbjuda nya och kreativa applikationer som konsumenterna vill ha. Eller så kan man alltid skapa en applikation precis som alla andra och hålla tummarna på att bli en av de 57 lyckligt lottade.

Ljudet av vadsomhelst

Med Postens förpackningar med porto kan du skicka nästan vad som helst. För att bevisa detta har vi packat 80 gröna paket och kuvert med just vad som helst. Tävlingsreglerna är enkla: Skaka - lyssna - vinn! Listar du ut innehållet så skickas paketet direkt hem till dig. 

Spetsa öronen och besök ljudetavvadsomhelst.se. Lycka till! 

Ljudet_av_vadsomhelst 

Och så här låter det i radio: 

Ljud1

Ljud2

Ljud3

 

Cred till FSWL, Plan8 och Flickorna Larsson.

 

Vi vet nog inte vad vi tror oss veta att vi vet

1149248919_dfc662172d_z

Bild: Akbar Simonse

Gästinlägg av Axel Nordblom, plannerpraktikant.

Jag skulle vilja hävda att de flesta människor tror sig veta en mängd saker som de överhuvudtaget inte har några belägg för. Det här beror på att vi i väldigt stor utsträckning är beroende av andras utsagor. Vi har sällan tid eller möjlighet att på egen hand granska deras källor eller att genom empiriska forskningsmetoder pröva deras påståenden. Vi tvingas därför sätta vår tilltro till att vad vänner, nyhetsreportrar och professorer i astrofysik berättar för oss är sant.

Inom religionsfilosofin talar man om testimoniell tro, vilket innebär att lita till någons vittnesbörd. Vi förutsätter helt enkelt att det som berättas för oss är sant, i synnerhet om påståendet kommer från en auktoritet eller en expert. Varför skulle vi som lekmän till exempel betvivla att det som någon ägnat sitt liv och sin forskningsgärning åt inte skulle vara korrekt? Emellertid är det fullt möjligt att det kan förhålla sig på det sättet och följaktligen kan det vara så att en mängd saker vi håller för sant inte alls stämmer överens med verkligheten. Vidare finns en uppsjö av närbesläktade fenomen under kategorin cognitive bias; som exempelvis den så kallade bandwagon effect, vilket innebär att om en stor grupp människor delar en åsikt så verkar det sannolikt att denna åsikt förmodligen är riktig.

När jag var liten berättade min skolfröken för vår klass om en form av reklam som provats i Amerika. Det hela gick ut på att man på en skärm skulle ha visat budskap med uppmaningar att köpa specifika produkter. Detta skulle ha skett så snabbt att de som exponerats inte haft möjlighet att medvetet registrera vad de såg. Budskapen skulle emellertid ha fastnat i deras undermedvetna och när de sedan gick för att handla hade de köpt just de saker som de ovetandes blivit uppmanade till. Att man på det här sättet kunde påverka människor bortom deras egen kontroll och självbestämmande ansågs mycket obehagligt och den här formen av reklam blev hädanefter förbjuden.

Jag har således levt mitt liv i tron om att ovanstående var sant, men vid en närmare granskning verkar förhållandet vara det omvända.

Historien tar sin början 1957 i New Jersey, när en man vid namn James Vicary hävdade att han under sex veckors tid utfört ett experiment som bestod i att han vid en filmvisning på en biograf projicerat orden ”Drink Coca-Cola” och ”Hungry? Eat popcorn” i femsekundersintervaller med en hastighet av en tretusendels sekund. Som en följd av detta skall biografens försäljning av popcorn och Coca-Cola ha ökat med 57,8% respektive 18,1%. Förfarandet fick namnet subliminal advertising. Vicary erkände dock senare att han hittat på det hela och ett identiskt experiment utfördes där man inte kunde se någon försäljningsökning av popcorn eller cola. Före Vicarys erkännande hade emellertid Vance Packard tagit fasta på den remarkabla studien och hunnit skriva boken The Hidden Persuaders som ledde till moralpanik och sin tur i att subliminal advertising förbjöds i en rad länder.

Men hur ligger det då egentligen till med oss människor? Innebär det att vi av naturen är lättlurade; eller är vi skeptiker som försöker förhålla oss neutrala till påståenden till dess att vi får dem bevisade eller vederlagda? Om man ska tro (sic!) upplysningsfilosofen Descartes så är det snarast det senare som är fallet medan hans samtida kollega Spinoza menar att själva akten att söka förstå information innebär att tro på den.

Daniel Gilbert och hans forskarkollegor prövade det här i ett numera klassiskt socialpsykologiskt experiment där människor fick läsa vittnesmål från två rån för att sedan utdöma ett fängelsestraff. En del vittnesmål var sanna och andra falska. Försökspersonerna fick veta att de sanna påståendena var markerade med grönt och de falska markerade med rött. Ena halvan av de som var föremål för experimentet blev emellertid avsiktligt distraherade då de falska vittnesmålen dök upp. Om det skulle förhålla sig på det sätt som Descartes förfäktar skulle det inte spela någon roll huruvida somliga försökspersoner blev störda eller inte då de inte skulle ha tid att tro eller inte tro på informationen. Med utgångspunkt i Spinozas resonemang skulle det å andra sidan betyda att de som blev distraherade inte skulle kunna bedöma informationens sanningshalt och därmed påverkas av dem oavsett om de var sanna eller falska.

Det visade sig att Spinoza fick rätt. De som inte hunnit se om vittnesmålen varit markerade med grönt eller rött utdelade högre domar på basis av falska påståenden som överdrev brottets grymma karaktär och omvänt i de fall där de falska vittnesmålen gav uttryck för förmildrande omständigheter.

Vi människor tenderar således att i första hand lita till den information som presenteras för oss. Väldigt sällan har vi möjligheten att noga granska och överväga huruvida ett påstående ska uppfattas som sant eller falskt. Det är med andra ord fullt möjligt att vi bär på en mängd föreställningar vilka vi betraktar som vetande men som i själva verket är missuppfattningar, halvsanningar eller rentav lögn.   

Så vad kan det här tänkas betyda för reklammakare och varumärkesägare?

  • Att det kan vara dags att avliva myten om att dagens konsumenter skulle vara så mycket mer upplysta och kritiska än tidigare. (Sociala medie-evangelister och andra förfäktare av denna hypotes verkar själva vara föremål för bandwagon-effekten.)
  • Det är viktigt att som varumärkesägare själv styra bilden av varumärket då missuppfattningar, halvsanningar och lögner tycks vara seglivade.
  • Då människor fått felaktiga eller negativa uppfattningar om ett varumärke går det att vända opinionen genom att framföra argument som är mer övertygande än de som tidigare gjorts gällande. Detta är emellertid mycket svårt.

Ballerina Kladdkaka

Vi har gjort några nya filmer för Göteborgs Kex och Ballerina Kladdkaka. 

Regi: Bill Schumacher.

 

 

 

 

 

Carl-Jan fredagsmyser i radio.

Omega-3-carl-jan-granqvist

Lyssna på radioinslaget

Åkestam Holst in Der Tagesspiegel

20101001-FERN-009
 
Från och med idag har Berlin blivit lite mer skandinaviskt. Ett Scandichotell har nämligen öppnat där. Vår senaste kampanj, som går i Berlin, innefattar print, radio (på tyska!) och en buss.

Print:

Brandenburger Tor

Checkpoint Charlie 

Alexanderplatz

Radio:


Buss:

Scandicbuss1