Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« oktober 2010 | Hem | december 2010 »


Gör vänner av fiender. Skicka julkort.

Årets julfilm från Posten tar fasta på det som undersökning efter undersökning konstaterar; julkort är en mer välkommen julhälsning än andra varianter, som t ex sms eller e-mail. Och det oavsett vilken åldersgrupp man frågar. Julkampanjen 2010 för Posten innehåller mycket mer än filmen. Om några dagar berättar vi t ex hur du kan fotografera, formge och posta helt unika julkort till var och en av dina vänner, utan att egentligen anstränga dig…

Fantastiska bilder tagna av Henrik Lagercrantz, Social Club, under vår filminspelning av Hemtex julfilm.

L1001042LR

L1001106LR

 

L1001111LR

L1001098LR

L1001205LR

L1001225LR-2

Kan reklam börja i att man uppfinner en produkt?

- Ja vi tror det.

Målsättningen med kampanjen var att öka trafiken till butik av barnfamiljer eftersom de står för en stor del av den totala omsättningen under julen och samtidigt visa att Hemtex är en självklar aktör att köpa julklappar från.
 
När tog oss an uppgiften insåg vi att det finns tre stora utmaningar som inte bara kommunikationen behövde överbrygga utan även valet av produkter. För det första ses inte Hemtex som en självklar leverantör av julklappar. För det andra är mjukheminredning sällanköp, i snitt handlar svenskar hemtextil 1,5 gånger per år. För det tredje, julen är barnens högtid och det finns en uppfattning om att vi hellre vill ha hårda paket än mjuka.
 
Vi behövde helt enkelt säkerställa att de produkter reklamen skulle handla om dels tilltalar barnfamiljer, är snabbrörligare och samtidigt visar att Hemtex är ett ställe där man kan hitta julklappar. Och det behövde vara överraskande och roligt då det är två starka drivkrafter som konsumenterna efterfrågar inom kategorin inredning och hemtextil. Problemet var att det inte fanns några produkter i sortimentet som tydligt levererade alla dessa krav.
 
Tillsammans med Hemtex hittade vi helt enkelt på en produkt som tilltalade barnfamiljer samtidigt som den var snabbrörlig men också kunde vara en symbol för att visa att julklappar kan vara mjuka.
 
Resultatet blev snöbollar för inomhusbruk. Snöbollarna kan användas både som dekoration men framför allt att skapa snöbollskrig inom hus. Snolykta_blog

 Kampanjen förpackades i en vit snövärld byggd endast i textiler.  Kampanjen syns i 
TV, utomhus, Dagspress och på nätet i både Finland och Sverige.

 

Bild 2

Bild 1

Gammalt recept för en lyckad jul

”Drick Falkens Jul-Öl, är en uppmaning, som nu i julhelgen säkert icke behöfver göras mer än en gång. ”Så stod det i tidningen 1898 när bryggmästare John L. Skantze lanserade sin julöl. Falcons ölrecept har bestått tidens tand även om designen har krävt sina justeringar genom åren. Vi har valt att jobba vidare med den gamla fina illustrationen. Men eftersom Falkenbergstomten är från sekelskiftet lät vi den ta plats på julbordet först efter några varsamma tag med dammvippan.

Apropå julbord: här kan du lyssna på vad en expert har att säga om saken.

  Falcon_Gruppbild Jul

Fredrik Hjelmquist sväljer ett trådlöst ljudsystem

Bakom det som vid en ytlig betraktelse förefaller vara ren galenskap står oftast någon med en ovanligt stor övertygelse. Fredagen den 26 november kommer Fredrik Hjelmquist, vd på Pause Ljud & Bild att svälja ett ljudsystem och förvandla sig själv till en Human Jukebox. Övertygelsen? När det kommer till skräddarsydda ljudsystem är allt möjligt.

Läs mer på thehumanjukebox.se och följ honom, dag för dag träna inför den stora finalen på fredag under lunchtid, då han sväljer ljudsystemet på riktigt. Du hittar det under dagens erbjudande.

Ljudsystemet GutPod

Humanjukebox

Uppslag i SvD 

Grand Prize till Fredagsmys!

Fredagsmys

I går kväll tog OLW hem Grand Prize i Orkla Advertising Awards. Nu är det fredagsmys big time!

Läs mer här

Vi älskar 100-wattaren!

100wlove

Igår kväll släpptes nomineringarna till årets 100-wattare. Stolt kunde vi konstatera att vi och våra kunder har sex bidrag vidare till final. Därmed ligger vi i topp, både med antalet bidrag och, framför allt, för sex olika uppdragsgivare! Nu älskar vi hundrawattsjuryn förbehållslöst. Åtminstone fram till galan i december när vinnarna koras...

@ Åkestam Holst we express ourselves from the inside

Oscar_lars

Är du tillräckligt ute?

Nu kan den som är mest ute vinna en unik anorak från Norrøna. Det är nästa steg i Playgrounds platstjänsttävling som har dragit igång, månadens äventyrare. Förra gången handlade det om att få rea på rean genom att checka in på olika äventyr, nu är det en tävling där den som i slutet av november har varit mest ute vinner. 

En del hävdar att det finn ett exemplar till av anoraken i Norge, allt vi vet är ett den är döpt efter norrmannen Nansen som för runt hundra år sedan åkte skidor över Grönland, var ambassadör i London, tog emot Nobels fredspris och nästan kom till nordpolen. Är du tillräckligt ute för att vinna den? 

Kika in här för att läsa mer: playgroundstores.com/playgrounds

PLAYGROUNDS Månadens Äventyrare

Söndagens helsida i DN

Folksam_Framtassen_DN 

 

Lussekattens färg och russinets form

Lussebulle

Xide Mood by Petter

I helgen lanserades den nya versionen av Xide Mood. Sidan har nu uppdaterats med fem nya genrer, splitterny musik samt en funktion där användaren själv kan skapa sin helt egen Xide Mood list genom att söka på låtar direkt från Youtube.

Ett inslag som hänger kvar från första versionen är våra Xide Mood guests. Vi bad DJ-drottningarna Rebecca&Fiona och rapparen Petter plocka ihop låtar som de tycker passar för en hemmafest, det vill säga - musik som går från förfest till efterfest.

För att driva konceptet "rätt stämning med rätt musik" vidare, gjorde vi en intervju med Petter där han berättar om hur musik och känslor hänger ihop. Du kan se klippet här: 

 

Hemmet som museum!

Minimalism, skandinavisk enkelhet, vita väggar och sparsmakat möblerat.

Våra hem har aldrig varit så lika varandra som nu. Vi har helt enkelt rensat bort oss själva. Men i lågkonjunkturens efterdyningar söker vi efter trygghet och bestående värden och att fylla sitt hem med en egen berättelse, sk. Storytelling. Vi jagar efter "fynd" och hellre än att shoppa färdiga lösningar, föremål personifieras för att visa vilka vi är och vad vi tycker om. I centrum för den har trenden står vitrinen, skåpet som visar vem du är.

Lisa_vitrin-moodboard

Det handlar om enkla blomstilleben i en glasklocka à la Svenskt tenn, arrangemang av robotsamlingar och porslinsfugurer som radas upp i ett vitrinskåp, till lådor och öppna hyllplan som samsas med väskor, skor och accessoarer bakom glas i garderoben till arrangemang av böner och sädeslag i öppna hyllplan i köket. Hemmet har blivit ett personligt museum, där våra samlingar visar vilka vi är och vad vi tycker om, precis som trendoraklet Li Edelkoort förutspådde 2007. Och som kronan på verket har IKEA valt just ett vitrinskåp för jubiluemskatalogen 2011 och som går ut i 300 miljoner ex.

IKEA_katalogen_2011_#3123F5

Men storytelling är inte bara begränsad till hemmet, utan är ett ypperligt sätt för företag att snabbt höja upplevelsen av varumärket. Ett färskt exempel är restaurant Mvseet, där Don Perelli, köpt ett tigerskelett från Kolmården och lagt in i ett vitrinskåp. Även fast restauranten bara har 5 dagar på nacken känns den ombonad, varm och gemytlig och en klassiker, precis som ett museum. 

Vad kan vi lära av det här? Jo, att vi kan hjälpa varumärken att skapa sin egen berättelse. Att inte snegla för mycket på de varumärken som skriker högst ex H&M och ICA utan att hitta ett unikt sätt att personifiera varumärket via föremål. Att använda patina och storytelling som genväg för att höja varumärket. Att visa vem varumärket är i sitt egna vitrinskåp. Ett vitrinskåp som kan var socialt och digitalt som på Facebook, eller analogt som i utomhusreklam.

Källa: Ikea, Li Edelkoort, olika inredningsbloggar och sist men inte minst min syster Linnéa Bach Gärde

 

Jag äter ketchup till allt. Punkt.

Uppdaterat: En klok person tyckte att jag kanske borde påpeka att det inte är vi som har gjort den här varianten på ketchupfilmen. Det är alltså inte vi. Geniet bakom heter Einar Arvidsson. Tack för uppmärksamheten.

Vilken lågkonjunktur?

Mediamarkt_poland

Idag presenterar Handelns Utredningsinstitut sin prognos för julhandeln 2010 och två saker är intressanta:

a) Decemberhandeln förväntas öka med 3%, motsvarande 64,7 miljarder kronor (särskilt elektronik och kläder går som tåget just nu), och

b) dessutom är det jämfört med rekordjulhandeln 2009.

En rekordjul igen alltså. Skönt. 

Vem är Sveriges bästa Dagens Dubbelspelare?

Nu är den igång igen, kampen om vem som är Sveriges bästa DD-spelare. Vem ståtar på tronen om en månad? Vem vinner åtråvärda 150.000? Vem fuckar vem? Följ kampen på https://www.ddmastaren.se

ATG_DD_1-3

ATG_DD_1-1

ATG_DD_1-2

Fotograf: Alexander Crispin

 

Folksam

Kampanjen fortsätter. Så även diskussionerna på nätet:

http://www.gitarrforum.com/forum/index.php?showtopic=11984

Nedan finner du senaste annonsen som gick i DN.

Torrdasset

Nya siffror om internetanvändning och sociala nätverk

Sverige_fb

I dagarna släpptes 2010 års upplaga av rapporten "Svenskarna och Internet" från Stiftelsen för Internetinfrastruktur och den är en guldgruva av siffror. Vill du ladda ner hela rapporten kan du göra det här, och här är några utdrag:

  • Sverige är bäst i världen på informationsteknologi, enligt tre olika index.
  • Sveriges pensionärer är ovanligt internetvana, i ett internationellt perspektiv.
  • 85% av svenskarna över 16 år har tillgång till internet hemma. 97% av dem har bredband.
  • Över hälften av alla fyraåringar, och en tredjedel av alla treåringar, använder någon gång internet.
  • 81% av alla internetanvändare använder nätet varje dag.
  • Hälften av alla internetanvändare ser ibland på TV samtidigt som de är online och var tredje gör det dagligen eller några gånger i veckan, särskilt unga flickor.
  • 22% använder någon gång internet via mobilen, vilket inte ökat så mycket de senaste åren. Men deras användning har å andra sidan ökat starkt; 64% av dem läser t ex nyheter (42% år 2009), 32% ser på TV (7% 2009) och 42% besöker sociala nätverk (9% 2009) via mobilen.
  • 24% av alla är oroliga för kontokortsbedrägeri på nätet, men 30-40% av de över 55 år.
  • Två av tre internetanvändare söker efter hälsoinformation på nätet - men det är stor skillnad mellan välutbildade unga och lågutbildade pensionärer.
  • Hälften av alla svenskar är med i sociala nätverk (i första hand Facebook) - ca 90% av 16-25-åringarna, 70% av 26-35-åringarna, 60% av 36-45-åringarna, 40% av 46-55-åringarna, 25% av 56-65-åringarna och 10% av pensionärerna.
  • 800.000 svenskar gör inlägg på internet till vardags, dagligen eller någon gång i veckan (och det är inte bara yngre).
  • 1,8 miljoner svenskar kommenterar till vardags vad andra skrivit.
  • 500.000 lägger varje vecka upp bilder på nätet.
  • Unga kvinnor bloggar, unga män fildelar. Bland kvinnor 16-25 år håller två av tre på att skriva eller har skrivit en egen blogg, och tre av fyra läser andras bloggar. Hälften av alla män 16-25 år fildelar. 
  • Fildelningen är tillbaka på samma nivå som 2008 (före Piratebay-uppståndelsen), eller t o m något högre än då.

Det var mycket på en gång, jag vet. Men du kan ju alltid bokmärka det här inlägget för att gå tillbaka till när du behöver stöd för tesen att nätet och sociala nätverk är en självklar del av människors - och därmed även konsumenters - liv. För hur märkligt det än kan låta, verkar vissa fortfarande inte tro det.