Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2011 | Hem | april 2011 »


ÄGGSTRA: 8 nomineringar!

Egg
Åtta nomineringar för inte mindre än sex kunder. Det är ÅH:s förutsättningar inför årets upplaga av Guldägget som går av stapeln, torsdagen den 14:e april. Fingers crossed...

Nedan finner du våra nominerade bidrag: 

DR
Posten - Guldlådan

MEDIA
Pressbyrån - Mellanmålsbyrån
Posten - Levande Julkort
Pause Ljud & Bild - The Human Jukebox

PR
Rädda Barnen - Bildkollen

UTOMHUS
Felix - Vi som äter ketchup till allt
Sweco - Motion Detector Billboard

RADIO
Pause Ljud & Bild - Pause vs Bad Sound

Carlsberg - Unbottle Yourself

Nu är nedräkningen inför vår nya kampanj för Carlsberg igång. En kampanj som vi kallar Unbottle Yourself och som handlar om att visa lite mer mod i sociala situationer.

Se trailern här

Låten i trailern är THE GRAND CHASE av MF/MB/

Vill du se mer så går du bara in på http://www.unbottleyourself.com och varför inte ladda hem appen till din iPhone eller Android-mobil.

Kolla även in youtubekanalen och like'a kampanjen via facebooksidan.

STORT tack till B-Reel och Monterosa.

Carlsberg-teamet

Pick of the day - Känslobarometern 2

Folksam
Klicka här

”Problemet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.”

Citatet kommer från Bertrand Russell, matematiker, filosof och, lite sådär i förbigående, nobelpristagare i litteratur.

Kanske är Russell-citatet fortfarande den bästa sammanfattningen av det problem vi ständigt ställs inför, när det gäller förutsägbarheten i den reklam vi producerar. För sanningen är ju att den som vågar erkänna tvehågsenhet kring hur en kampanj eller ett budskap kommer att fungera ofta betraktas som både okunnig och lite mesig. Medan den som med tvärsäker blick och rak hållning kan både gå ed och ta gift på att den kommande kampanjen kommer att bli en kioskvältare, uppfattas som den goda konsulten och starka rådgivaren.

Tanken slår mig när jag läser förordet till en bok av Magnus Lindqvist, svensk framtidsforskare och föreläsare, som kom förra året. I förordet till ”Trendspanarens handbok” resonerar Magnus kring hur vi bör förhålla oss till framtiden.

Slutsatsen är glasklar; Tricket är att veta absolut ingenting.
Jag tillåter mig helt fräckt att transponera Magnus Lindqvists tankar om trendspaning till vår eget arbete med reklam. Och därmed vår fåfänga önskan att genom tester och andra scenariebeskrivningar i förväg fastslå hur kommande kampanjer kommer att fungera.

Det är rädslan för att lita på vår intuition och viljan att veta som hindrar oss från att skapa något verkligt intressant. När man tror att man vet något stänger man sig för nya idéer och perspektiv. För att upptäcka eller skapa något intressant krävs ett öppet sinne och ett ständigt motstånd mot att dra förhastade slutsatser.

Att inte veta skapar nyfikenhet. Och nyfikenhet är en bra grund för att göra något överraskande. Och överraskande är en genväg till det omtalade. Och omtalad vill varje kampanj och varumärke bli. Det är ju själva den kommersiella kommunikationens existensberättigande

Det hela är både logiskt och självklart. Först när vi upphör med att i förväg vilja vara absolut säkra på hur en kampanj kommer att uppfattas eller fungera har vi inlett jakten på det verkligt excellenta. Eller åtminstone det minnesvärda. Vad säger världens förtest-orakel om det?

Blast from the past: Fantastiska varumärken har alltid börjat och kommer alltid att börja inifrån

Ett företag som jag tänker på ofta och brukar använda som exempel i många diskussioner är Zappos. Jag skrev några inlägg om dem 2008 och eftersom ingen läsare av den här bloggen förståeligt nog orkar leta sig tillbaka så långt i tiden skulle jag vilja reprisera ett av inläggen idag. Skälen är flera, men framför allt för att det här är lika aktuellt idag som då – och kommer vara lika aktuellt framöver. Minst.

Så därför kommer här, från den 17 november 2008, 
"Fantastiska varumärken har alltid börjat och kommer alltid att börja inifrån"

För att ha gått på Harvard och sålt sitt första bolag till Microsoft för 265 miljoner dollar har den här killen ett svårbegripligt darr på rösten när han pratar. Men han gör det bra, och det han säger är ännu bättre. Tony Hsieh (uttalas Shay) är numera VD för näthandelsföretaget Zappos.com och berättar varför företagskulturen - inte produkterna, logistiken eller inte ens kunderna - är prioritet nummer ett på Zappos. Skälen är sammanfattningsvis två:

  1. Är kulturen rätt följer resten automatiskt, särskilt hur man behandlar sina kunder. Zappos handlar mer än något annat om att leverera bästa möjliga service och kundupplevelse, och det enda sättet man kan göra det är genom människor som älskar att gå till jobbet.
  2. Kulturen är varumärket och varumärket är kulturen. I dagens transparenta värld blir det allt mer omöjligt för ett företag att visa upp ett ansikte utåt och ett annat inåt. Dessutom är det slöseri med pengar. (Andra bra exempel: Ikea, Starbucks, Virgin, Toyota, Google...)

Några andra godbitar:

  • Ett av de bästa varumärkesverktygen som finns är telefonen. Då har man kundens odelade uppmärksamhet i 5-10 minuter och sköter man den kontakten rätt skapar man något som kunden kommer att minnas under lång tid framöver och dessutom berätta för andra. Så istället för att se sitt call center som en kostnad som ska minimeras ser Zappos sitt call center som ett strategiskt verktyg.
  • Ett sätt på vilket Zappos bygger sin kultur är att ge ut en "Culture Book", där de anställda har skrivit både positiva och negativa kommentarer om företaget. Boken är helt oredigerad och ges dessutom bort gratis till människor utanför Zappos.
  • På Zappos har man tio kärnvärden. Men skillnaden mellan dem och vanliga nonsenskärnvärden som inte når längre än till en affisch i företagets reception, pratar Zappos om "commitable core values". Definitionen? "You're willing to hire and fire based on the core values."
  • Kulturen skapar historier. Om nöjda kunder, om anställningsprocessen, om medarbetare som gör långt mer än det som tjänsten kräver. Historier som bygger varumärket och som inte sällan får fötter. Och som framförallt är äkta, inte påklistrade eller överdrivna.

Så här driver man moderna företag och modern marknadsföring i en platt värld. Inifrån och ut. Man skapar något som är så bra så att de som kommer i kontakt med det blir frälsta och gärna sprider ordet (t ex så här). Det behöver inte vara en revolutionerande produkt eller teknik. Och det behöver inte hängas upp på en entreprenörsstjärna som mer eller mindre ensam bär varumärket på sina axlar. Allt som krävs är att det är något som, med Seth Godins ord, är "remarkable". Något värt att lägga märke till.

Så här glada är vi på Åkestam Holst för att få jobba med Sveriges största och bästa tidning!

5plus

Einar – en ketchupeffekt nu på skiva

Einar, vilken kille. Hans remix av byråns Felixdokumentär ”Allt blir godare med Felix tomatketchup” klättrar allt högre på YouTube och i veckan släpptes albumet på iTunes och Spotify.

Gör som alla andra! Ha ketchup på allt och lyssna på musiken samtidigt:

Einar Arvidsson – Ode to Felix Tomatketchup - Jag äter ketchup till allt |Instrumental|
Einar Arvidsson – Ode to Felix Tomatketchup - Jag äter ketchup till allt |Tomato mix|
Einar Arvidsson – Ode to Felix Tomatketchup - Jag äter ketchup till allt |Remix|

Ode to Felix Tomatketchup

Hur får vi människor att lyssna?

Bild 1
Som planner inbegriper mitt arbete att ganska ofta ta reda på VAD ett företag ska säga för att bli mer framgångsrika genom att få målgruppen att agera och välja varumärket X framför varumärket Y.

Arbete handlar om en stor del sunt förnuft, ganska mycket om undersökningar kryddat med en del magkänsla. Oftast är det ganska lätt att förklara då mycket av underlaget baseras på mätbara fakta som drivkrafter, beteenden, sociala faktorer m m. Det är inte alltid helt enkelt att hitta rätt men det brukar till slut gå. När man väl hamnat rätt är det ganska enkelt att förklara varför ett varumärke ska säga si eller så.

Visst kan det ibland uppstå diskussioner om det verkligen är en unik strategi, men när det gäller strategier så finns det egentligen inte så många unika strategier, bara olika tolkningar av dessa. Ta t ex lågpris (volymaktörer), det finns ganska många flygbolag, dagligvaruhandelskedjor, klädkedjor och möbelkedjor som har samma valt samma strategi men sedan valt att kommunicera dem på olika sätt.

Precis som det finns många företag som valt att gå på det motsatta och fokusera på prispremie, men också valt att göra det på olika sätt (t ex Ben&Jerry och Hägen Daaz).

Och det är här det blir oerhört intressant eftersom det ofta är precis här, i HUR:et, som den stora möjligheten till differentieringen ligger. Men det är också här det är mycket svårare att vetenskapligt förklara varför varumärket ska uppträda just på detta sätt.

Självklart kan man använda sig av förtester och fokusgrupper, problemet är bara att det kräver att man kan läsa mellan raderna, våga lita på sin egen magkänsla och sin kunskap man har om varumärket i fråga. Utmaningen med förtester och fokusgrupper är att de flesta intervjupersoner bara söker svar på det de redan känner igen och känner till. Det man inom hjärnforskningen kallar scheman, något som redan finns förprogrammerade i hjärnan kring en kategori, ett varumärke eller en produkt/tjänst. Något som ibland kan vara bra att förstärka men som ett varumärke ibland måste bryta mot. Framför allt om man vill att något annorlunda ska inträffa.

I somras blev detta faktum oerhört tydligt för mig då jag reste till Turkiet. Jag tror jag sett 100-tals säkerhetsgenomgångar på flygplan och säkert lika många filmer. Fast handen på hjärtat så var det nog länge sedan jag brydde mig om att lyssna på en sådan säkerhetsgenomgång. Eftersom jag redan har dessa scheman förprogrammerade i hjärnan så ”vet” jag vad som väntar när de sätter igång en film om flygsäkerhet. Men den här gången fick filmen min och resten av flygresenärernas fulla uppmärksamhet. Berodde det på att de sa något annorlunda (VAD)? Nej, informationen var densamma men förpackningen (HUR) var något helt annorlunda.

Jag vågar påstå att den största delen av differentiering för många företag och varumärken ligger inte i VAD:et utan snarare i HUR:et. Och det är också det som får oss att vilja lyssna på VAD vi har att säga. Tänk att retorikens regler fortfarande gäller trots att det är 2011.

Folksam - Åktidsomvandlaren

Ska du åka Vasaloppet eller känner du någon som ska göra det? I Åktidsomvandlaren kan du tippa din drömtid och jämföra den mot tidigare prestationer för att se hur långt den räcker.
Före loppet kan du tippa din åktid och vinna en Startklarförsäkring. Efter loppet hjälper Folksam dig istället att berätta om din bedrift.

Bild 4


Visst kan man tävla i logistik

På Åkestam Holst älskar vi tävlingar och hjälper gärna till när vår uppdragsgivare Posten tillsammans med en namnkunning jury inom området ska utse det företag i Sverige som är bäst på logistik. Posten själva ligger i den absoluta världstoppen enligt en undersökning av Världsbanken som rankat logistikkompetensen i världen. Den 31 mars avgörs vem som står överst på prispallen i Posten Logistics Award.

Prispall_fullsize04

Godmorgon! Några tänkvärda ord att börja dagen med

Feldwick_arnold