Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1742
Kommentarer: 1245

« mars 2011 | Hem | maj 2011 »


Stockholm Pride - How Hetero är nominerad till Stora PR-priset!

Http---resources1.mynewsdesk.com-files-123d405e0dfaf99b9c3cae178ca0e124-resources-ResourceWebImage-stora-pr-priset

Juryn har nu utsett fem finalister i Stora PR-priset som är instiftat av Svenska pr-företagen – i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk. En av dem är Stockholm Pride - How Hetero.

Juryns motivering följer: 

How hetero
Få människor vaknar på morgonen och funderar på hur heteronormativa de är. Trots det fick denna kampanj massor med människor i Sverige och utomlands att fundera på just den frågan. Med viral spridning och bra användning av nya verktyg och ansatser i sociala medier användes Spotify, Twitter och Facebook mm som "källmaterial" och möjliggjorde imponerande interaktivitet.

Klockan 11 torsdagen den 5 maj avslöjas vinnaren. Vi håller tummarna!

Läs mer om Stora PR-Priset här.

Last chance to make Gramps giggle and win a bottle of festis!

 

Vad Jesus, Muhammed och Konfucius kan lära oss om reklam

Stmatthew

Nej, det här inlägget kommer inte handla om hur skickliga olika religionsvarumärken har varit på att bli salienta, berätta historier och skaffa fans. Eller om stortavlan ovan, även om den är kul och därmed har viss relevans för den enkla poäng jag vill göra.

Upprinnelsen var att jag satt och läste det här alldeles utomordentliga blogginlägget av Grant McCracken. Han är antropolog och varumärkesforskare vid MIT och anses som en av världens främsta auktoriteter på varumärkeskultur, dvs vilken roll varumärken – och även reklam – spelar för vår identitet som individer och kollektiv. Hans inlägg är inte så mycket ett inlägg som det är en veritabel bredsida mot fördummande reklam, under rubriken "The War for the Soul of Advertising". Hör bara:

"Brands get the consumers they deserve. Treat consumers like morons and they act like morons. They don't really pay attention. They use their DVRs with a vengeance, and rip through what we have to offer them. When asked, they will say advertising is something crafted by idiots for idiots."

Men lyssna sedan också på hans mer hoppingivande ord:

"But if we give the consumer a little credit, they reward us. They watch the ad. They dwell on the ad. They relate to the ad. And they relate to the brand. Give the consumer a little credit and that credit rebounds to the brand."

Det var det där sista som fick mig att tänka på Jesus. Och Muhammed. Och Konfucius. Och Buddha. Och på något som finns i de flesta av världens religioner och brukar kallas den gyllene regeln:

Goldenrule-poster

Gör mot andra såsom du vill att andra ska göra mot dig. Det är en lika enkel som djuplodande lärdom för alla som köper, skapar och producerar reklam. Hur då? Så här:

Ponera att du är en av dem, alltså en person som köper, skapar eller producerar reklam. Kliv sedan bort från skrivbordet och sätt dig och slappna av i TV-soffan en måndagskväll när arbetsveckan precis satt igång igen. Eller i bilen på väg till en fotbollsträning med radion på. Eller vid frukostbordet en söndagsmorgon i sällskap med tidningen. Eller vid datorn för att kolla dina vänners statusuppdateringar.

Tänk att du inte är marknadsförare, utan människa.

Hur pigg är du då på att mötas av företag som försöker banka in budskap i skallen på dig med verbala hammare? Som flåsar dig i ansiktet, våldför sig på dina synnerver med bjärtklatschiga splashkanonader och på din själ med lika ouppnåeliga som ointressanta übermänschen i en tillrättalagd reklamdystopi? (Om du inte tror att det är så illa, fråga dig varför folk säger att de inte tycker om reklam.)

Eller ännu enklare: Vilken reklam gillar du själv? Som människa? Den som förför dig, får dig att le och tar dig på allvar eller den som utgår från att du har samma intelligens och känsloliv som en gråsugga? Svaret är förstås lika självklart som frågan är dum.

Och om du nu har råkat halka tillbaka in i biznizkepsen och fått för dig att det är oviktigt och trivialt ifall folk gillar reklamen eller inte, vill jag bara tillägga att inget kunde vara mer fel. Det har nämligen visat sig i studie efter studie (här och här är två exempel – säg till om du vill ha mer) att ett av de säkraste kännetecknen på riktigt lönsam reklam just är att folk gillar den. Så enkla är vi. Eller så intelligenta.

Bra. Nu får du gå tillbaka till skrivbordet. Men tappa för allt i världen inte den här känslan. Glöm inte att de du gör reklam för är människor precis som du – eller som David Ogilvy sa: "The consumer is not a moron, she's your wife" (på det inte helt jämställda 50-talet).

Kort och gott, kom lite närmare Jesus. Eller Muhammed eller Buddha eller...ja, du fattar. Gå i frid.

Glädjespridaren har blivit ännu gladare!

Gladje1

Från och med nu får varje besökare en helt egen digital kalender som de kan koppla upp mot Facebook. På så sätt får de automatiskt alla sina vänners namns- och födelsedagar inskrivna i samma kalender som allt annat viktigt. Det som är extra finurligt är att kalendern kan påminna en ett par dagar innan alla viktiga händelser, så att man verkligen får iväg sina grattiskort och högtidshälsningar i tid!

Gladje2

Gladje3

Idag släpper vi även iväg vårt smarta Kartkort, som är ett samarbete mellan Glädjespridaren och hitta.se. Med det kan du bjuda in och bjuda ut dina vänner till roliga och unika platser, dit mottagaren hittar tack vare att vykortet agerar färdbeskrivning. 

Ta dig en närmare titt här.
 
Mycket nöje!
Önskar Glädjespridaren och alla på Åkestam Holst.

Introducing: Little Big

Lilla Sverige har en lång kärlekshistoria med det stora landet i väst. Emigrationsutredningen 1907 rekommenderade riksdagen "att tillgodogöra sig och omsmälta det verkligt goda som finnes i Amerika". Vårt säsongsöl Little Big bygger på den fina idén. 2011 års sommarlager är bryggd på friskt källvatten, solmoget korn och örtig humle – med smaktradition från amerikanska södern och källan i Falkenberg. Vi på Åkestam Holst är stolta över att fått ge namn och form åt Little Big.Falcon_Little Big_33cl

5 nomineringar i One Show Interactive!

Oneshow08

E-Commerce
The Swedish Post - Happiness By The Metre
The Swedish Post - Living Christmas Cards

Public Service/ Non-Profit
The Swedish Post - The Sound of Green

Consumer Goods
Carlsberg - Xide Mood

Banners - Fixed Space - Single
Stockholm Pride - The Prejudiced Playlist

20 nomineringar i New York Festivals

1
DIGITAL AND INTERACTIVE
Picture Protect / Save the Children/ Political/Government
Facebook Friends / Stockholm Pride/ Political/Government
The Human Jukebox / Pause / Retail Stores
The Prejudiced Banner / Stockholm Pride / Best Use of Medium/Banners
Living Christmas Cards / Swedish Post / Best Use of Medium/Website
Facebook Friends / Stockholm Pride / Gay/Lesbian Advertising
Living Christmas Cards / Swedish Post / Financial Services
Living Christmas Cards / Swedish Post / Financial Services
The Sound of Green / Swedish Post / Financial Services
Happiness By the Metre / Swedish Post / Financial Services

AVANT-GARDE: EXPERIENTIAL ADVERTISING
The Big Mosquito Party / Playground / Guerrilla: Indoor

ART/TECHNIQUE: Technology
Living Christmas Cards / Swedish Post / Rich Media
The Sound of Green / Swedish Post / Sound Design
Picture Protect / Save the Children / Online Ads
Picture Protect / Save the Children / Promotion of Peace & Human Rights

COLLATERAL
The Golden Box / Swedish Post / Consumer Services
The Big Mosquito Party / Playground / Retail

MARKETING EFFECTIVENESS
The Human Jukebox / Pause / Use of Discipline - Small Budget

PUBLIC RELATIONS
The Human Jukebox / Pause  / Retail
The Big Mosquito Party / Playground / Retail

 

 

Tuppen och Havet av Sara Paborn.

IMG_1991
Igår fick byrån finbesök av fd kollegan och författaren Sara Paborn. Hon signerade sin nyutgivna bok Tuppen och Havet. Grattis Sara!  Klicka här för att beställa boken på adlibris.

Guldäggsbyrån!

Guldägget i kategorin media tillföll vår kampanj för Pressbyrån. Här ser du hur det gick till när vi döpte om det över hundra år gamla varumärket och Sverige plötsligt fick nya butikskedjor, t.ex. Mellanmålsbyrån, Bananbyrån, Korvbyrån, Kanelbullebyrån, Ostsmörgåsbyrån och Glassbyrån.

Resultaten av namnbytet lät sig inte vänta. Trots att marknadssegmentet minskade ökade Pressbyråns mellanmålsförsäljning med 14 % jämfört med året före och kampanjen betalade sig flera gånger om. Eftersom den totala reklamerinran ökade med 30 % och inga dramatiska strukturella förändringar skedde under perioden kan ökningen med stor sannolikhet hänföras till kommunikationen.

Du har ingen aning

5579466984_a73956e472

Bild: Paul Clark Images

Tänk dig in i följande situationer:

A) Du är ute och går på gatan, då du blir hejdad av en ung man som frågar om du vill ställa upp i en snabb undersökning. Du svarar ja. Han bär på pärmar och papper och ber dig hålla hans mugg kaffe i ett ögonblick medan han tar fram frågeformuläret. Sedan börjar undersökningen, som visar sig bestå av en bild på en man och en enda fråga: "På en skala från 1 till 10, vad tycker du om personen på bilden?".

B) Du är ute och går på gatan, då du blir hejdad av en ung man som frågar om du vill ställa upp i en snabb undersökning. Du svarar ja. Han bär på pärmar och papper och ber dig hålla hans mugg iskaffe i ett ögonblick medan han tar fram frågeformuläret. Sedan börjar undersökningen, som visar sig bestå av en bild på en man och en enda fråga: "På en skala från 1 till 10, vad tycker du om personen på bilden?".

Om du utsätts för situation A) är chansen att du gillar personen på bilden avsevärt mycket högre än om du utsätts för situation B). Men vad är skillnaden? Intervjuaren är ju densamma, han visar upp samma bild av samma person och ställer samma fråga?

Skillnaden, som du kanske märkte, är att du i den första situationen får en mugg varmt kaffe i handen och i den andra är kaffet kallt. Och trots att du bara håller muggen i någon sekund, gör det hela skillnaden. Känslan av värme som din kropp blixtsnabbt registrerar får dig att tycka bättre om personen du ska bedöma, och en sekund av kyla får dig att tycka sämre om honom.

Det här experimentet utfördes för några år sedan av John Bargh och Lawrence Williams vid Yale University och har reproducerats flera gånger sedan dess, alltid med samma resultat. 

Lärdomen? Återigen att vi ofta inte har någon aning om varför vi agerar, känner eller tycker som vi gör, utan att det som Nobelpristagaren Daniel Kahneman kallar "system 1" – det undermedvetna – styr det mesta i våra liv.

Vill du höra mer om det här kan du lyssna på avsnittet "Choice" av den alldeles fantastiskt formidabla podcasten Radiolab. Berättelsen om experimentet ovan börjar 49:50 in i programmet, men lyssna allra helst på alltihop om du vill veta hur vi egentligen fattar beslut och gör våra val.

6 chances to win a webby

Webby_Logo
After nearly 10.000 entries received from all 50 U.S. states and over 60 Countries, we at Akestam Holst were nominated in six categories, which puts us as the fourth best digital agency and the #1 independent agency in the world. Winners will be announced on May 3, 2011.

Playground / Play for Sale / Mobile & Apps
Save The Children / Picture Protect / Email Marketing
Pause / Human Jukebox / Online Guerilla & Innovation
Save The Children / Picture Protect / Rich Media: Non-Profit/Educational
Pride / Facebook Friends / Rich Media: Non-Profit/Educational
Pause / The Human Jukebox / Best Use of Online Media

And please. Don't forget to support us in the Webby People's Voice!

Cattis säger tack och hej!

Catharina

Ledsen Adina (och alla andra) men det blir ingen champagneskattjakt 2.0 och inte heller någon lastbil full med godis. Pressen blev för stor, så ni får nöja er med ett enkelt och fjuttigt hejdå. HEJDÅ. 

Praktiken har fullkomligt sprungit iväg och det är dags för mig att bege mig tillbaka ner till Jönköping igen. Tack för den här tiden, det har varit lärorikt, intressant och tusen gånger roligare än att sitta i skolbänken!
 
Jag vill passa på att säga lycka till på torsdag. Hoppas ni försvarar bollen och erövrar fler ägg till samlingen! Ha det så bra och förhoppningsvis ses vi igen!
 
/Cattis.
 
Ps. Jag har förstått att det är populärt att avsluta med ett klipp, so here it goes.

Idag drog vår nya påskkampanj för Swebus igång

Swebus-twitter

Påsken är, tro det eller ej, en större mathelg än julen. Idag startade vår påskkampanj för Swebus. I radio, print och på nätet får du reda på att du som resenär i påsk kan ge bort en kylskåpsrabatt till den du åker hem till. Ju längre du åker, desto större blir rabatten för den som ska handla mat. En undersökning visar att i de flestas fall är det föräldrarna, men ska du hem till exempelvis flickvännens föräldrar har du chansen att även där göra ett extra intryck (alternativt blotta din önskan om att äta upp allt i deras kyl). Smaklig påsk och trevlig påsk! 

 

Radio x 2:

I chatten med sonen

Salsiccia, påsktacos, lax

2 av 4 annonser:

SWEBUS_Lamm_Gbg-Linkpg_110411

SWEBUS_Kylskap_Sthlm-Linkpg 

Åke på scenen!

Lion

55. Så många seminarier arrangeras under veckan i Cannes. Förutom föreläsare som bl.a. Google, Dreamworks, Ford, Coca-Cola, Yahoo och Youtube, vill vi särskilt lyfta fram lördagens "Useful Advertsing". Kanske inte så ödmjukt eftersom det är vårt eget, men det är bara för att vi är så stolta och hedrade att få föreläsa inför reklamvärldens smartaste hjärnor.

Läs mer här

Hela programmet

Vi låter naturen göra jobbet

Visst är det rätt så fantastiskt att naturen själv kan rena och berika regnvatten, till något så gott som Ramlösa? Det var med den kunskapen i åtanke, som vi tog fram Ramlösas nya koncept: Ramlösa – vi låter naturen göra jobbet.
I den första film som gick upp i TV här om dagen, skildrar vi hur vattnet blir till och den tid det tar - närmare bestämt 70 år. Filmen går som 40-sekundare i TV och 50-sekundare på bio. Trevlig tittning!

Unbottle Yourself - Tävlingen är igång!

Tävlingen vi skrev om tidigare har nu startat! 

Competition

Över tusen genomförda uppdrag inom första timmen!

www.unbottleyourself.com

 

Vad har en grötslev med reklam att göra?

116324209_1
Nästan varje morgon startar jag min dag med att äta gröt. Då jag är lite traditionell av mig kokar jag min gröt i kastrull (ej micro alltså). För att gröten inte ska brännas fast i kastrullen använder jag mig av en slev som jag rör runt med.

När gröten är klar öser jag upp den i skålar och ställer grytan i diskhon och häller vatten i den. I grytan med vatten hamna också grötsleven, där den får ligga till nästa dag. Sedan en lång tid har min fru försökt förklara för mig att sleven som är av trä inte mår speciellt bra av att ligga i vatten så länge.

Hon har tagit upp detta spörsmål till mig 100-tals gånger, hon har försökt få mig att förstå att det blir bakterier på sleven och att den också tillslut spricker. Det har resulterat i lappar vid diskhon där det står ”glöm inte att ta upp sleven ur grytan”. Tyvärr har denna information hjälpt mig föga. Jag fortsätter att lägga sleven i grytan, trots att jag ständigt påminns om att det inte är bra.

Till slut insåg min fru att dessa övertalningskampanjer var totalt verkningslösa. Det hela resulterade i att jag plötsligt en dag fick en plastslev. Eftersom jag uppenbarligen inte kunde ändra beteende såg min fru till att förändra förutsättningarna istället. Vad har det här med reklam att göra kanske du nu tänker? Massor tycker jag.

Det vi sysslar med dagarna i ända handlar till slut om att få människor att ändra beteende. Och att förändra beteenden är ett arbete som ofta tar enormt mycket tid, och har beteendet blivit en vana (som i grötslevsfallet) så räcker det uppenbarligen inte bara att informera vederbörande med goda argument. Ibland måste vi som arbetar med marknadsföring kanske också göra något som antingen hjälper till att förändra beteendet eller förutsättnignarna för vårt beteende.

Psyblogen har ett inlägg om 10 sätt vi kan undvika att göra dåliga köp. En av de 10 punkterna handlar om ”Status quo bias”. Där det visar sig att en av de största anledningar till att vi fortsätter att göra dåliga köp är p.g.a. vanans makt. Trots att vi har alla information om att det finns bättre alternativ så fortsätter vi att välja eller göra samma sak igen och igen. Precis som med grötsleven, även om det inte direkt har något med köp att göra.

Personligen är jag övertygad om att vi som jobbar med marknadsföring och reklam måste se om det finns andra saker vi kan göra, än enbart med goda argument vädja till människor att förändra sitt beteende. Framför allt om det handlar om beteenden som är så djupt rotade så de blivit en vana. Ett tidigt exempel på ett företag som anamade just detta tankesätt var Arla som ville få oss att dricka mer mjölk. Istället för att berätta om hur bra det var för oss människor att dricka mjölk så "skapade" de helt nya förutsättningarna för att dricka mjölk.  De lanserade helt enkelt en "ny" dryck som de kallade Cafe au lait, vilken fick oss svenskar att dricka mer mjölk.

Cafe+au+lait
Ett exempel från oss själva var julens kampanj för Posten där vi istället för att bara berätta om hur glada människor blir av att få julkort också skapa en tjänst där människor kunde göra levande julkort och skicka till sina släktingar och vänner. Jag är övertygade om att vi i framtiden kommer få se massor av företag och varumärken som anamar just detta tankesätt, där det ibland kanske blir en grötslev i plast eller någonting helt annat.

Det som skiljer oss från andra djur är vår förmåga att lura oss själva

Foolsgold

Så är åtminstone fallet om man ska tro en artikel i senaste The Economist. Och det ska man, inte minst för att vi känner igen slutsatserna.

Ämnet är den status som märkeskläder för med sig. Eller närmare bestämt den status som märket på märkeskläder för med sig. För det är märket som räknas mest, inte designen. Ett antal forskningsexperiment visar t ex att:

  • Kläder med en tydlig designerlogo ger bäraren högre status.
  • En designerlogo på tröjan eller skjortan ökar chansen att få ett jobb och att få en bättre lön (+9% i experimentet).
  • Designerlogos gör det lättare att få in pengar vid insamlingar till välgörande ändamål (dubbelt så mycket i experimentet).
  • Människor med en designerlogo på kläderna inger större förtroende, vilket t ex gör att vi litar på dem mer i penningtransaktioner.

Två saker är värda att notera här:

Det ena är att experimenten inte går ut på att fråga människor om status, utan att testa hur deras beteende skiljer sig när de möter en person med en designerlogo på kläderna. Frågar man folk om de själva litar mer på eller skulle ge mer pengar till en person med tydliga märkeskläder skulle de förstås säga nej, som en sorts försvarsmekanism.

Det andra är att vi känner igen fenomenet från andra djur, t ex påfåglar som stoltserar med sin fjäderskrud – med en mycket intressant skillnad. Påfågeln får sin status just för att det inte går att skaffa sig en fjäderskrud; antingen har man den eller så har man den inte. Vi människor, å andra sidan, ser sällan bortom ytan och "lurar" oss själva att tro att en logo på tröjan är lika med status oavsett om plagget är äkta eller ej. 

Varför? Den rådande gissningen är att evolutionen fortfarande inte lärt oss hur vi i en statusutvärdering ska hantera tillverkade, i motsats till naturligt förekommande, föremål. Eftersom det är så svårt att snabbt avgöra kvaliteten på ett tillverkat förmål bara genom att titta på det använder hjärnan en genväg som säger att om tillräckligt många andra människor är överens om att något är av hög kvalitet, så är det så. Och för att citera slutet på artikeln:

"Maybe a further million years or so of evolution will eliminate this failing. In the meantime, marketers can open another bottle of champagne."

Sveriges viktigaste paket skickas med Posten.

Vår nya kampanj för Posten bygger på insikten att eftersom vi inte vet vad paketen innehåller måste vi behandla dem alla som Sveriges viktigaste. Kampanjen kommer att synas i tidningar, höras i radio, rulla på lastbilar och hamna i brevlådan.

V3_POME_0248_Annons_252x360_Grund_Sida_3

V3_POME_0248_Annons_252x360_Grund_Sida_4

Fotograf: Petrus Olsson

Lyssna på radioreklamen här

 

Lastbil

Välkommen Xide Urban och Xide Jungle!

I somras fick Xide en brief av Systembolaget. En brief som bad om ett duo-pack till kategorin Ready To Drink. Och eftersom vi här på Åkestam Holst jobbar med Xide, föll lyckan på oss att ta hand om denna brief. 

Vår uppgift var i korta drag att komma på ett koncept där två världar möts. Dessa världar skulle senare också prydas med varsitt namn och varsina smaker. Så vi satte på oss våra uppfinnarkepsar och började finurla. Och till slut kom vi upp med den här idén:

XideUJ2
  XideUJ1

Xide Urban: med smak av svarta vinbär och nässlor.
Xide Jungle: med smak av passionsfrukt och habanero.
 
Och sicken tur vi hade – för visst vann vi!
Så sen den 1a april finns dessa att köpa på Systembolaget.
 
Mycket nöje,
 
Xide-gänget

Nina och Martin från Berghs School Of Communication

 

Berghs

Tre veckor går snabbare än man tror. Särskilt när man har roligt!

Den korta praktiken, typ fyra stenkast från skolan, är nu till ända.

Det har varit en resa som lärt oss allt mellan bussåkning till öldrickning.

Tack för allt Åkestam.Holst! Vi ses säkert i framtiden!

Här är lite fredagsinspiration

Nina och Martin