Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Prata ett brev! | Hem | "Om jag känner mig som en katt som tittar på solnedgången" »


Vill du höja kvaliteten på din produkt? Gör mer reklam!

4397246022_2e12429ee2

Bild: Werner Kunz

"Vi ser inte världen som den är, vi ser den som vi är", sa en gång författaren Anaïs Nin. Givetvis, tänker vi – det är väl klart att vi inte ser saker objektivt. Men när vi arbetar med varumärken och reklam kan vi ibland glömma det och reflexmässigt få för oss att det går en tydlig gräns mellan "mjukt" och "hårt", mellan å ena sidan det människor kan tycka och känna om en produkt och å andra sidan det som produkten rent faktiskt är.

Därför kanske vissa blir överraskade av det faktum att reklam mycket väl kan påverka människors uppfattning om en produkts kvalitet. Och de som inte blir det, kanske ändå höjer ett ögonbryn åt hur stor påverkan är. 

En studie som handlar om precis det är "Advertising Spending and Perceived Quality" av Sridhar Moorthy och Hao Zhao (Marketing Letters 11:3 [2000]: 221-223). Moorthy & Zhao tittar helt enkelt på hur nivån på reklaminvesteringar påverkar människors uppfattning om produktkvaliteten för dels kapitalvaror, dels snabbrörliga konsumtionsvaror. För att förstå just reklamens påverkan analyserar de även andra variabler som kan påverka uppfattad produktkvalitet: marknadsandel, pris och objektiv kvalitet. Som mått på "objektiv kvalitet" används det betyg produkten fått i den amerikanska motsvarigheten till Råd & Rön. Totalt studerar de 170 varumärken i fem kategorier kapitalvaror och fem kategorier snabbrörliga konsumtionsvaror.

Så vad kommer de fram till?

Den mest spektakulära slutsatsen är att reklam har större påverkan på upplevd kvalitet än vad objektiv kvalitet har för snabbrörliga konsumtionsvaror. Reklam har också större påverkan än pris, men mindre än marknadsandel.

Några andra slutsatser:

  • För kapitalvaror är reklamens påverkan på upplevd kvalitet inte lika stor, eftersom köpprocessen innehåller mer faktasökande.
  • Har man provat varumärket tidigare, påverkas ens kvalitetsuppfattning mindre av marknadsandel, reklam och pris än om man inte gjort det.
  • Priset har en mycket svag påverkan på upplevd kvalitet, särskilt för snabbrörliga konsumtionsvaror. 

Varför det ligger till på det här viset går inte Moorthy & Zhao in på i någon närmare detalj, men med all sanolikhet har det med "mere exposure", "halo effect" och andra psykologiska fenomen att göra. Alltså med att vi är människor, inte maskiner.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef015432a55ee8970c

Bloggar som refererar till Vill du höja kvaliteten på din produkt? Gör mer reklam!:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google