Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Det här är vad din reklam konkurrerar med | Hem | Contagious x 2 »


Därför blir allt blir godare med Felix Tomatketchup

Att Felix Tomatketchup passar till allt är nu mera allmänt känt. Men hur kommer det sig att den faktiskt gör det? Forskningen har beviset och i dagarna går den nya kampanjen för Felix Tomatketchup upp.

 

  Ketchup 1    Ketchup_3  

  Ketchup_2     Felix-beviset-low
 

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef015432fae0e8970c

Bloggar som refererar till Därför blir allt blir godare med Felix Tomatketchup:

Kommentarer

Härlig kampanj, jag håller med om att allt (nästan) blir godare med Felix ketchup.

Jag upptäckte en liten intressant detalj i bilden med den beskrivande texten, som jag gissar är en print-annons.
När jag läste den som pdf funkade inte riktigt den fyndiga idén om att man ska läsa den röda texten först. Jag la inte alls märket till den förens jag kom ner till parentesen. Jag måste säga att jag blev lite förbryllad, för även jag vet ju att rött drar till sig ögat. Så jag provade helt enkelt att skriva ut den, simsalabim, nu funkade det ju precis som man hade väntat sig.

Det är visserligen inte helt okänt att det skiljer en del på digitalt och print, men det skadar ju inte att bli påmind innan man råkar göra ett misstag i stor skala.

Igen, bra jobbat, fortsätt med det goda arbetet.
/Jonas

Tack för de vänliga orden. Japp, du har rätt - det är en print/utomhuskampanj (även om den till viss del finns på nätet). Om vi ska vara ärliga reflekterade vi nog inte att det kan vara skillnad på att läsa rött på skärmen eller på papper när vi la ut annonsen här (den finns även på felix.se).

Medan vi jobbade med kampanjen och lärde oss mer om den röda färgen snubblade vi på den rödögda grodan. Har absolut inget med ketchup att göra förutom att de båda delar färg, men ändå spännande: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d%C3%B6gd_bladgroda

Återigen, tack för din kommentar. Trevlig tisdag!

Roligt att just det som syns mest, parentesen, är felstavat. ;)

Stavfelet är där för att se hur pass uppmärksam läsaren är. Läser man Oxfordprofessorn Howard Geoffreys artikel "how readers perceive when they read" får man fram att det mänskliga ögat, precis som hjärnan, är uppdelad i en höger- och vänsterhalva, där den ena står för det emotionella och den andra för logiken. Genom att medvetet lägga in ett till synes betydelselöst stavfel kan man lura ögat att fästa extra mycket uppmärksamhet och vikt vid budskapet. Det kan liknas vid film då vissa klippare lägger in en enda ruta som tolkas med subliminal perception. Stavfelet i det här fallet är ju till synes bara en tolkning eftersom e och a i ordet parentes låter mycket lika.

Äh, vi klantade oss. Tusen tack för att du var så uppmärksam. Vi ska genast ändra missen.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google